Rob van der Meulen

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 821)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #213944

    Jako, geen nieuwe sms berichten in mijn webinterface en in mijn espace client is desbetreffende optie keurig aangevinkt met Oui: Souhaitez-vous recevoir des propositions personnalisées en fonction de votre profil ?  Via die weg werd ik namelijk “automatisch” opgewaardeerd van een 2oG naar een 40G abonnement toen ik daar even ging windowshoppen. Ik denk er nog even over na.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #213941

    Ron, SFR en ook Orange komen hier in de buurt met een sterk wisselende signaalsterkte binnen, som maar net één streepje, dan weer twee of eventjes drie steepjes. Bouygues is wat dat betreft constant, maximum aantal streepjes. Het ongemak dat ik nu (hopelijk) tijdelijk heb inruilen voor mogelijke andere malheur, dat is me het experiment niet waard. Het blijft ieder jaar in de gaten houden wie er met verbeteringen in de mobiele infrastructuur een goede dekking biedt, met voldoende capaciteit en dat alles tegen een aantrekkelijke prijs…..M’n plannen om zelf een fraaie yagi antenne in elkaar te knutselen: alweer goede voornemens voor het nieuwe jaar.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #213939

    Nog geen speciale aanbiedingen van Bouygues / B&YOU aan loyale klanten in de mail zien verschijnen of in m’n espace client. Wel twee aanbiedingen op internet die tot 2 december lopen maar die lijken gericht op nieuwe klanten, want er wordt een nieuwe sim opgestuurd.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #213937

    Jako, interessante marktontwikkelingen. Gisteren op donkere donderdag vroegen ze bij RED-SFR nog € 12 voor  60GB. Marktconform tot op dat moment:  voor de 40 GB van B&You (Bouygues) betaal ik nu € 7,99.

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #213933

    Fransco, zo te lezen op internet is Huawei niet erg scheutig met firmware updates. Er zijn wereldwijd verschillende versies in omloop, waarschijnlijk gefinetuned op specifieke eisen van landelijke providers. Met updates uit andere bronnen blijft het oppassen: maak je de router niet totaal onbruikbaar of wordt er in één moeite door verborgen software geïnstalleerd. Van de wal in de sloot…..

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #213930

    Een kort bericht uit de praktijk na anderhalf jaar 4G internetten via B&YOU, de prijsvechter van Bouygues Télécom.  Tot nu toe werkte het als een zonnetje, maar de laatste paar weken lijkt het er op alsof het mobiele 4G netwerk langzamerhand verzadigd raakt. Met grote regelmaat valt het internet weg. Met name tijdens de spitsuren: ’s morgens  na negen uur, tussen de middag en dan wanneer iedereen weer thuis is gekomen, vanaf half zeven. In het Frans heet dat met een fraaie term: coupures intempestives du réseau 4G. In de Huawei router nog eens naar de instellingen in de set-up gekeken, de “lease time” voor uitgedeelde ip adressen voor de zekerheid van 24 uur naar vier dagen opgeschroefd, verder de standaard instellingen gehandhaafd.  Opvallend is dat de telefoon verbinding meestal wel in de lucht blijft. Signaal sterkte uitstekend, dus daar ligt het niet aan. Ook via een ethernet kabeltje hetzelfde verschijnsel, dus het is niet de Wi-Fi verbinding die storingen veroorzaakt. Anders zou ik ook niet draadloos in het set-up menu van de Huawei router kunnen komen.

    Misschien is er ergens bij Bouygues wat aan de hand, misschien is er iets met m’n router en wie weet is de capaciteit van het 4G netwerk niet opgewassen tegen het groeiende data verkeer. Snel internet is leuk, maar wanneer je met meer mensen tegelijk de snelweg op gaat moet dat toch niet meteen leiden tot filevorming of stilstand. En wie weet krijgen de duurdere klanten van Bouygues voorrang en worden de goedkope B&YOU klantjes bij te grote drukte het eerst van de mast gegooid. Ik vrees echter dat we hier niet voor de eerste keer te maken hebben met het aloude probleem van “contention and congestion“.  On verra, maar ook dit is nog steeds stukken beter dan onze altijd kuren vertonende re-adsl verbinding van Orange.

    In reactie op: Aansluiting telefoon #213918

    Timo, misschien nog interessant voor je, deze discussie.

    In reactie op: In- en uitloggen #213915

    Het merkwaardige is dat ik vanaf mijn smartphone (Android) niet kan inloggen en bij  de “Recente activiteiten” die van de laatste paar dagen ontbreken, niet omdat het beeldschermpje zo klein is. Sinds de stekker een paar maanden geleden half uit het forumstopcontact is getrokken is het een wankel evenwicht geworden.

    In reactie op: Aansluiting telefoon #213914

    Timo, je schreef: “…meteen maar een RJ45 doos gebruiken”. Dat kan, dat mag, dat is voor nieuwe installaties tegenwoordig verplicht. Maar niet onmiddellijk op de plek waar de telefoondraden van Orange het huis binnenkomen, want daar hoort een zg. DTI te worden geplaatst, de afbakening tussen het openbare telefoonnetwerk en de côté privé. In een moderne GTL zit die in het communicatie deel. En pas ergens stroomafwaarts een moderne RJ-45 aansluiting.

    In reactie op: Aansluiting telefoon #213909

    Timo,

     

    Oh dear, oh dear

    My writing was not clear

    Or my words too many

    So you didn’t read any

    To help you out this embedded link

    And about voltages, I think,

    It should be about 48 volts DC

    If I’m wrong, please correct me.

     

    Doctor Robert

     

     

     

     

    In reactie op: Nieuwe houten schuurdeuren #213895

    Marhout, een essentieel verschil in de ophanging is natuurlijk dat die oude grange deuren voorzien zijn van een indrukwekkende verticale hoofdbalk waar alles op steunt. Beneden voorzien van een op maat gemaakte ronde draaipin, de onderkant van de balk op het handje op maat gezaagd en gebeiteld. En dat draait dan in een “glijlager”, een rond gat in een grote steen (geen zandsteen….). Boven idem, maar dan ronde gaten in een zware horizontale afsluitbalk die bij de constructie daar keurig bovenop is gelegd. Sterke jongens die Galliërs.

    Het probleem van het grote gewicht van eikenhouten planken is daarmee opgelost, want om zo’n zwaargewicht aan hengsels op te hangen: lastig. Een ander probleem dient zich echter op termijn aan: slijtage van de onderste houten draaipin. De deur gaat onherroepelijk iets zakken, ook tienden van millimeters aan slijtage tellen gestaag bij elkaar op. Zolang de houten draaipinnen boven niet uit hun “lagers” schieten is er niets aan de hand. Dreigt dat te gebeuren, dan vraag je de smid om een ijzeren boog op maat te fabriceren, rond de houten draaipin, die daar boven het zaakje dan weer in het gareel houdt. Doe je dat niet, of heb je het te laat in de gaten dan ligt er een bedrijfsongeval op de loer: het gebeurde vroeger nog wel eens dat een boer onder z’n eigen schuurdeur werd verpletterd.

    In reactie op: Nieuwe houten schuurdeuren #213894

    Marhout, toen deze schuurdeuren werden gemaakt hadden ze in Frankrijk Christian’s website nog niet gelezen…..Echt, keihard eikenhout (uitspraak: ècht kèhard èkenhout) want ook aan die planken, dik duims, heb ik diverse Irwin speedboren opgestookt, geen doorkomen aan. Met een laagtoerige zware AEG boormachine ooit gebruikt om met enige regelmaat hardhouten planken op vrachtwagenvloeren te bevestigen (ladingen betonbuizen laten zelfs hardhout op den duur slijten). Op dag één dat we in ons Franse huis trokken zou ik “even” wat lampen ophangen. Ook boren in eikenhouten draagbalken. Ik heb het geweten, hart wie Kruppstahl. Op de halve millimeter dikte aangepast voorboren, en dan nog kreeg ik de schroeven er maar met moeite in. Je zou bijna medelijden krijgen met houtwormen die in de loop der eeuwen jammerlijk om het leven zijn gekomen omdat ze zich letterlijk stuk hebben gebeten op eikenhout. Werk voor de Dierenbescherming om bouwend Europa te confronteren met dit verzwegen hoofdstuk uit onze geschiedenis.

    In reactie op: Nieuwe houten schuurdeuren #213891

    Schuurdeuren vervangen of renoveren. Moet je niet aan een zuinige Nederlander vragen.

    Notre petit Robert (bijna twee meter), we gaan die oude deuren van de grange hier vervangen, het zooitje valt zowat van ellende uit elkaar. Hoeveel gaat je dat kosten? Ongeveer € 4000. Wat voor hout? Eiken? Geen idee. Wat is er eigenlijk mis met eikenhout van honderdvijftig jaar, kan vaak nog wel een eeuw mee. Hoe lang dacht je dat moderne waaibomenhouten deuren meegaan? Tien, twintig jaar?

    Goed, bij inspectie bleek alles inderdaad uiterst gammel te hangen. Probleem: een paar verrotte traverses, die diagonale balken. En doorgeroeste spijkers waarmee de planken op de balken waren getikt, heel lang geleden. Achter in de schuur lagen nog massa’s houten balken, klaarblijkelijk afkomstig van een dakrenovatie ooit, ergens. Een paar van de goeie dikte uitgezocht, na wel vier keer meten op maat gezaagd. Oude balken eruit met een breekijzer, zeer wankel werd het toen. Nieuwe balken met enige kracht op hun plek geslagen. Toen uren boren om gaten te maken voor slotbouten, hetgeen de soliditeit van oud eiken nogmaals bewees. Met alles weer muurvast aan elkaar geklonken was het plotseling weer een strakke deur geworden. Nee, verre van nieuw. Kosten voor de slotbouten, moeren en ringen: iets van € 28.

    Een zomers kijkje, zo’n nieuw diagonaaltje zorgt wel voor een betere ondersteuning, planken kunnen geen kant meer uit, nee, geen nieuwe deur maar wel stevig en goed afsluitbaar. Zuinigheid en hergebruik, niks mis mee.

     

     

     

     

    In reactie op: Vaste telefoonlijn opzeggen? Internet behouden? #213860

    Hans, omdat ik wat verbaasd was dat er nog nieuwe vragen konden worden gesteld op dit forum ná de mededeling dat voortaan het forum van Nederlanders.fr daar de aangewezen plaats voor is meende ik in de flow van het beantwoorden van de vraag aldaar: “ik zie, ik zie wat jij niet ziet” er geen kwaad aan te doen de bovenstaande (te?) eenvoudige, voor sommigen niet interessante vraag, te beantwoorden. Pas nadat bleek dat de link naar een in principe openbare forum discussie niet werkte heb ik misschien iets te snel alles maar met copy/paste geëxporteerd naar Nederlanders.fr. Wanneer dat niet je bedoeling zou zijn geweest, bij deze mijn excuses daarvoor.

    Wat het opzeggen van een Orange abonnement betreft: toen ik naar het postkantoor ging met m’n brief om mijn abonnement  internet découverte op te zeggen vroeg ik als zuinige Hollander of het nu per se nodig was dat aangetekend te doen. Het antwoord was duidelijk, mij met een iets meewarige glimlach aankijkend: Monsieur, wanneer er één organisatie in Frankrijk is waar je dat altijd bij moet doen dan is het Orange…….Laten we het er maar op houden dat ze daar door de jaren heen redelijk wat praktijkervaring hebben opgedaan. En om kritiek bij voorbaat te pareren, ja maar ik heb nooit problemen, waar hebben jullie het over, iedere organisatie maakt fouten. Sommige echter iets vaker dan andere.

    In reactie op: Electriciteitsmeter vervangen #213856

    Wanneer de meter nu binnenshuis is (type 1 aansluiting) zullen ze bij afwezigheid zo snel mogelijk doorrijden naar het volgende adres. Ze kunnen niemand verplichten om uit het buitenland af te reizen voor een afspraak die van de kant van ENEDIS nog wel eens misloopt. Wanneer de meter buiten aan de erfgrens staat (type 2 aansluiting) zullen ze hem maar al te graag vervangen, of u er nu bent of niet.

    De Europese Commissie heeft de lidstaten indertijd verplicht / van harte aanbevolen om in 2020 80% van de aansluitingen voorzien te hebben van een slimme meter. Van veel lidstaten is nu duidelijk dat ze zelfs dat streefgetal niet gaan halen en sommige zetten langzamerhand een vraagteken bij het nut van de slimme meter. Dus in principe is er al een speelruimte van 20% ingecalculeerd, dat schept ruimte. Lezenswaard is nog een artikel van de Franse consumentenorganisatie Que Choisir: “Compteur LINKY: le vrai du faux“.

    In reactie op: Vaste telefoonlijn opzeggen? Internet behouden? #213854

    Hans, Orange heeft ook een Engelstalige helpdesk die z’n naam meer eer aandoet dat de Franstalige. Is vanuit LDF en het buitenland benaderbaar, wel rekening houden met wachttijden. Nummer even  niet bij de hand, ligt als aandenken bij een telefoon die 750 kilometer verwijderd is van de laptop waar ik nu achter zit. Succes met de laatste loodjes….

    In reactie op: Vaste telefoonlijn opzeggen? Internet behouden? #213852

    Hans, ik kwam dit bericht nog tegen: On m’a résilié d’office ma ligne résidence secondaire. Iemand die er over klaagt dat zijn abonnement voor z’n tweede huis na zes maanden niet gebruikt te zijn (niet geactiveerd) werd stopgezet. Een goede nachtrust lijkt nu verzekerd.

    In reactie op: Vaste telefoonlijn opzeggen? Internet behouden? #213851

    Hans, wie schrijft die blijft was een devies bij de ouderwetse boekhouding. Maak voor de zekerheid even een print van wat er nu allemaal in je espace client staat teneinde zwart op wit te hebben dat je al die tijd aan het winterslapen bent geweest. Op de website van Orange moet vast wel ergens in oud archief een bestand te vinden zijn met de voorwaarden voor de ligne secondaire, doorspitten om te zien wat de regeltjes zijn rond beëindiging. Ik duik nu weer achter de tv, de BBC met het helden epos dan wel drama zonder eind van de Brexit discussies in the House of Commons. Their second finest hour? Ik dacht het niet.

    Laf? Laten we het houden op voorzichtig en alert, een gezond demokratisch wantrouwen in de (niet altijd) correcte werking van de vrije markt. Had zelf van de zomer een gelijksoortige ervaring.

    Overigens: heb je nog een oude telefoon van France Télécom of Orange staan, een huur geval? Volgens de regeltjes moet je die inleveren bij het opzeggen van je abonnement. Het lijkt me overigens voor Orange goedkoper dat mensen die maar rechtstreeks bij de déchetterie brengen, of gewoon thuis laten staan. En misschien is het maar beter om geen slapende honden wakker te maken, alle analoge verbindingen worden de komende jaren toch een keer opgeheven. En nogmaals de theorie van de regeltjes: probeer na te gaan wanneer je voor de laatste keer een bedrag aan Orange hebt betaald voor je telefoonlijn. In principe zou je dan ná 12 maanden niet activeren van die secondaire lijn tot persona non grata moeten zijn verklaard, zal ongetwijfeld ook via je espace client te traceren zijn. Je hoopt in dit geval natuurlijk dat een organisatie zich aan de letters van de eigen wetten houdt. Nog even opzoeken dus.

    Veel weet Google overigens niet te vinden over het opzeggen (résilier) van een abonnement résidence secondaire, misschien kun je hier nog iets mee.

    In reactie op: Vaste telefoonlijn opzeggen? Internet behouden? #213849

    Een ligne secondaire moet je eigenlijk één keer per jaar een maand activeren om ‘m te mogen behouden. Dus theoretisch zou je na een jaar niet gebruik automatisch moeten worden uitgeschreven, lijn exit. De praktijk blijkt anders. Vraag: betaal je maandelijks nog abonnementskosten, of ben je er al jaren geleden mee gestopt? En komen er ook geen maandelijkse rekeningen meer binnen met een bedrag van nul euro? Want zelfs wanneer je lijn “suspendu” is krijg je nog keurig een facture toegestuurd. Valt ook te checken in je Orange “espace client”. Was er ook geen kiestoon meer op de oude lijn? Tot voor een paar jaar geleden stond de “suspendu” mode garant voor het ontbreken van een kiestoon, ook stond de gebruikelijk 48 volt gelijkspanning niet op de twee koperdraadjes. De laatste twee jaar krijg ik ook in de “suspendu” mode bij het opnemen van de telefoonhoorn een kiestoon te horen, bellen of gebeld worden evenwel onmogelijk. Klaarblijkelijk is de techniek wat veranderd.

     

    In reactie op: Waar het NIET over gaat in de Midi Libre: Brexit #213804

    Zo te lezen en te horen had the Queen geen andere keuze. Voor de rest is het uncharted territory. Zo strak als het in andere landen is geregeld met een formele grondwet is het niet in het VK. De NRC heeft een aantal mogelijke vervolgstappen op een rij gezet.

    In reactie op: Vakantiehuistaks #213771

    Guillaume, het laatste woord is hier vrees ik nog niet over gezegd, lees bijvoorbeeld deze discussie.

    In reactie op: LINKY schakelt de stroomtoevoer te snel uit #213764

    Luuk, toen ik me bijna twintig jaar geleden voor het eerst ging verdiepen in het verschijnsel slimme meter had ik niet gedacht dat ik er zo lang nog mee bezig zou blijven.

    Een didactisch verhaal met foto’s is nooit weg, hierbij de nieuwe hoofdschakelaar die op de print van LINKY zit, in het midden, een stevig schakelrelais. Foto afkomstig uit het blad cpchardware. Hij wordt door de elektronica aan boord aangestuurd. Overigens allemaal internationaal verkrijgbare microprocessors en chipsets op die LINKY print, niets made in France. Dus de lofzang in Parijs op dit Franse product en de exportmogeljkheden die voorzien werden is iets bezijden de waarheid. Voor meer foto’s en toelichting – voer voor ingenieurs en andere technici – zie dit gedegen verhaal in cpchardware, een virtuele x-ray van LINKY.

    Dat irritante uitschakelgedrag was er al vanaf de eerste testen. De Disjoncteur de Branchement (DB), een ouderwets degelijke maar o zo slimme combinatie van elektro-mechanische componenten kwam pas in werking bij kortsluiting, bij een continu te hoog stroomgebruik (meer dan 30 % boven je puissance souscrite) en bij aardlekstromen van boven de 500 mA. Een laconiek type dat vriendelijk reageerde  op kortstondige stroompieken, bijvoorbeeld wanneer er een stevige elektromotor wordt gestart.

    Vanaf het begin van de aanleg van elektrische installaties en de stroomproductie, meer dan honderd jaar geleden, werd daar al rekening mee gehouden. De traditionele  zekeringen werden toen al geproduceerd met diverse curves voor het gewenste uitschakelgedrag. Wanneer er tegenwoordig een warmtepomp wordt geplaatst gaat dat meestal gepaard met de mededeling: monteer in de groepenkast een disjoncteur met een zg. courbe D, die slaat bij een stevige inschakelstroom niet zo snel af. Voor de andere toepassingen in huisinstallaties is in Frankrijk de courbe C  de norm. Jammer dus dat stroomopwaarts, bij de hoofdschakelaar in de slimme meter, dat principe is losgelaten. Heel wat abonnees zien zich dus genoodzaakt over te stappen naar de naast hogere puissance souscrite. Over het verschil in dat stroombeveilingsgedrag van LINKY en de oude DB nog deze korte toelichting. Slotvraag: waarom blijft die oude DB dan gewoon aanwezig, ook al is die dan na de plaatsing van LINKY ontdaan van z’n stroombeveiliging? Omdat er binnenshuis een “emergency”  schakelaar aanwezig moet zijn. Met één handbeweging het hele huis stroomloos. En de aardlekbeveiliging van de DB – ook al is die 500 mA – blijft van pas komen.

    Naar een afronding toe: de consumentenorganisatie “60 millions de consommateurs” publiceerde vorig jaar oktober deze  special  over LINKY. En dan mag UFC-Quechoisir niet achterblijven, sinds 2010 op oorlogspad tegen LINKY. En na de uitspraak in 2013 van de “Conseil d’État” die de ERDF/ENEDIS groen licht gaf om door te gaan met de voorgenomen vervanging van alle meters door de slimme opvolger, in de rol gedrukt van zeer kritisch volgen van het plaatsingsproces. Dit is een recent verhaal van hun kant: wat klopt er nu wel en niet van alle berichten over deze slimme meter.

    Rob

    In reactie op: Taxe foncieres met meer dan 250% omhoog #213740

    @ Milko. jouw antwoordbrief  deed me er aan denken dat we op deze website heel wat voorbeeldbrieven in het Frans hebben staan. Bij de diverse links weinig over het moeizame geschrijf naar de fiscus. Ter aanvulling daarop deze link: Modèles de lettres Impôts.

    In reactie op: Taxe foncieres met meer dan 250% omhoog #213738

    Wat misschien helpt is in de tussentijd alles zelf nauwkeurig op (laten) meten en op papier zetten. Dan weten beide partijen wat de meetkundige feiten zijn. En nog eens met iemand die de geheimen van de Franse taal en fiscale rekenregels weet te doorgronden de oude aanslagen en de wellicht recent foutief ingevulde formulieren naast elkaar leggen. Dan loop je wat minder het risico dat er ná zo’n eerste gesprek bij de fiscus nog maandenlang heen en weer gaat worden gepingpongd met verzoeken om nadere toelichting etc.

    In reactie op: Taxe foncieres met meer dan 250% omhoog #213736

    Milko, weer wat geleerd. Bij de berekening van de woonoppervlakte hanteert de fiscus bij de taxe foncière een andere berekeningsmethodiek dan de manier waarop je de surface habitable moet berekenen bij een bouwvergunning ( zie opmerking (1) ). Je moet de oppervlakte van plint tot plint berekenen lees ik hier, geen aftrek voor ruimtes lager dan 1,80 meter hoog.

    Afhankelijk van het doel moeten er dus anders worden gerekend. Bij verkoop is dit verhaal een aardig voorbeeld. Makkelijker kunnen we het niet maken bij de Franse fiscus, want dan wordt het ingewikkeld.

    In reactie op: Taxe foncieres met meer dan 250% omhoog #213733

    Waarom niet nu meteen? Hoe eerder je weet hoe de vork in de steel steekt hoe beter. En mocht er sprake zijn van een systematische ambtelijke vergissing die te wijten zou kunnen zijn aan een verkeerde rekenmethodiek of foutje in de software, dan maakt het meer indruk wanneer de Mairie daar contact over opneemt met de fiscus dan een individuele burger. Misschien dat het zoeken op de websites van de regionale pers met het begrip “taxe foncière” nog wat oplevert.

    Voor de taxe d’habitation en de residences secondaires geldt overigens een aparte aanpak, die kunnen zelfs tot 60 % extra worden belast, zie de laatste alinea hier.

    In reactie op: Taxe foncieres met meer dan 250% omhoog #213731

    Okay, blijven over een foutieve berekening van de surface habitable en verkeerd invullen. Dat valt nog in eigen beheer na te rekenen en te controleren. En nog een mogelijke verklaring: een algemene verhoging van de grondslag daarin de regio wanneer de cijfers die tot nu toe werden gebruikt door de fiscus nog gebaseerd zijn op gegevens van vele decennia geleden. In de pers kwam ik de afgelopen jaren percentages tegen van 7,5 % en zelfs ergens iets in de buurt van de 25 % waar al schande over werd gesproken. Maar dat zijn vergeleken met die 250 % peanuts. Misschien heb je nog iets aan dit algemene artikeltje waar in 2104 al gesproken werd over een verdubbeling omdat er een réévaluation cadastrale had plaatsgevonden. Met daarin opgenomen een achttal voorbeelden van gevallen waarin je een te hoge taxe kunt aanvechten. Zelfs de Franse lezers worden er al voor gewaarschuwd dat dit soort belastingtaal soms moeilijk te begrijpen is. Verder: wanneer het een algemene herijking betreft door de fiscus van onroerend goed daar in de buurt zouden ze dat bij de Mairie bijna als eerste moeten weten.

    In reactie op: Taxe foncieres met meer dan 250% omhoog #213728

    Ik heb de bijlagen niet bestudeerd, alleen even een snelle common sense benadering. Het feit dat de tekeningen aanwezig waren bij de aankoop wil nog niet zeggen dat de vorige eigenaar de verbeteringen – bijvoorbeeld een zolder waar kamers werden gerealiseerd, een gedeelte van een inpandige schuur die (deels) bij de woning is getrokken, een veranda – ook aan de fiscus heeft doorgegeven. Dat behoort binnen 90 dagen ná de realisatie te gebeuren. Want de surface habitable is een belangrijk gegeven. Wanneer op de oude aanslagen daar veel minder vierkante meters voor staan genoteerd dan in de laatste, dan zou dat een verklaring kunnen zijn, zo uit de losse pols redenerend. Nog een kleine waarschuwing: het berekenen van die surface habitable is nog een vak apart. Risico van nu gaan protesteren wanneer de recent doorgegeven oppervlaktes correct zijn: een navordering over een periode van vier jaar.

    In reactie op: LED lampen gratis en voor niets #213723

    In het IT maandblad C’T van juni een verhaal over slimme LED verlichtingssystemen. Minder energieverbruik, meer wooncomfort, handige apps, integratie in ons huis dat smart moet worden. Eén conclusie wil ik u niet onthouden, ik citeer: ” Ook al gaan de systemen prat op efficiënte ledtechniek, als je echt energiezuinig wilt doen is slimme verlichting niet de beste keus. Met een stand-by verbruik per onderdeel van 0,5 tot 1 watt kom je bij een compleet uitgerust huis al snel op een totaal stand-by verbruik van 40 watt en bijbehorende energiekosten van rond 100 euro per jaar.” Over het voortijdig heengaan van ledlampen wordt nog eens gewezen op het gegeven dat ook ledlampen warmte produceren. De ledchips moeten hun warmte kwijt, de helft van de toegevoerde energie wordt helaas opgestookt,  en dat lukt alleen maar bij een goed  thermisch ontwerp. Dus niet in een hermetisch afgesloten lampenkap monteren.

     

     

    In reactie op: Internet haut débit voor iedereen #213713

    Even heel snel. Bij Robin zijn er nog al wat beperkende voorwaarden: alleen voor individueel gebruik in een smartphone, en zelfs dan is hotspot gebruik met meerdere personen niet toegestaan. Aan gebruik in het buitenland zijn altijd bijzondere voorwaarden verbonden naast die van FUP (Fair Use Policy). Mijn Franse Bouygues abonnement van 20 Gb  data volume per maand is goed voor max 2 Gb in andere EU landen. Vanuit Nederland soortgelijke beperkingen, per provider en soort abonnement (instap of luxe) iets verschillend en wisselend in de tijd. De abonnementsvormen die worden aangeboden wisselen per maand, week of dag lijkt het wel.

    Zal dus afhangen van het soort gebruik dat je er van wil maken. Maar een router impliceert een WiFi netwerkje om te delen met iedereen in huis, dus ik zou die voorwaarden van Robin nog maar eens nauwkeurig doorlezen. Lijkt me geen aanrader.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 821)

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account