LINKY schakelt de stroomtoevoer te snel uit

Tags: 

This topic has 49 reacties, 7 stemmen, and was last updated 5 months geleden by

Rob van der Meulen.
  • Auteur
    Berichten
  • #201967

    Niet zo lang geleden dropte Ratatouille hier zijn probleem over z’n elektrische installatie die plat werd gelegd door zijn hoofdschakelaar, de Disjoncteur de Branchement. Probleem kon gelukkig eenvoudig worden opgelost. Lastiger is het zeer alerte gedrag van de nieuwe slimme meter hier in Frankrijk, ons aller LINKY. Want in tegenstelling tot meters van vorige generaties is deze zelf ook voorzien van een stroombegrenzing. Die grijpt zoals gebruikelijk in wanneer de stroomafname boven je puissance souscrite uitgaat. Maar doet dat razendsnel en reageert ook op zeer kortstondige stroompiekjes.

    Hier op dit forum heeft bij mijn weten nog niemand z’n vinger hierover opgestoken. Misschien omdat de plaatsing van LINKY vooralsnog geconcentreerd lijkt te worden op wat dichter bevolkte gebieden en la campagne nog even in de wacht wordt gezet. Wanneer je de Franse kant van het internet afstruint zie je dat er veel problemen zijn door dit wat onhebbelijke gedrag van LINKY. Het standaard antwoord van de ERDF / ENEDIS is: dan zult u over moeten stappen naar de naast hogere puissance souscrite. Uit onderzoek door de CRE (Commission de Régulation de l’Énergie) blijkt dat 11 % van de EDF abonnees problemen ervaart.

    Een voorbeeld uit de praktijk is deze discussie waar ik me sinds gisteravond tegenaan bemoei. Wanneer LINKY al ingrijpt wanneer je probeert je boormachine te starten (in een kleine triphasé installatie overigens) dan wordt het je wel erg moeilijk gemaakt om de diplomatieke betrekkingen met LINKY te handhaven.

    Wat ik me afvraag: zijn er onder de deelnemers/lezers van dit forum nog soortgelijke klachten?

    Verder, nu we het dan toch over de slimme meter hebben, in Nederland is enige commotie ontstaan over de vraag of slimme meters wel goed kunnen tellen. Dat is niet altijd het geval zo blijkt uit een studie door de Universiteit van Twente. Ook de Duitse en Engelse pers zijn inmiddels in de pen geklommen. In Frankrijk blijft het wat dit toch vrij essentiële aspect van een elektriciteitsmeter betreft tot nu toe stil. Hoewel: op het forum van de consumentenorganisatie 60-millions-de-consommateurs heeft een voormalige correspondent op het oude Infofrankrijk forum nog gepoogd een steen in de Franse vijver te gooien met een petit commentaire. Geen rimpeling te zien tot dusver. Te veel golfslag van de presidentiële verkiezingen.

    #201975
     ratatouille
    Bijdrager

    Chaos Rob, maar bij mij brandt het licht nog, en die Franse bijdrager komt me bekend voor. Tja… het oude Infofrankrijk, ga jij je nog conformeren aan het nieuwe? Een ‘uniek’ traject (amateuristisch en klassiek)? Dus hoe slim deze meter is kan ik niet aangeven, wel hoe dom sommige andere zijn. Een ronddraaiend wiel met een analoge teller, maar je weet waar je aan toe bent! Ik denk dus dat er een beter alternatief is, een plek waar je weet waar je aan toe bent.

    #201974
     jako
    Bijdrager

    Het ‘platteland’ wordt in de Limousin juist het eerst bedient, 1e helft van dit jaar zou de Linkey al geplaatst moeten worden. Aangezien deze buiten geplaatst wordt zou het snel uitschakelen op verbruikspieken zeer onaangename gevolgen hebben. Piekverbruik is bij mij vooral ‘s-nachts en in het donker proberen om buiten het spul open te maken en ‘iets’ te resetten lijkt me niet aanbevolen.

    Uit ervaring weet ik overigens dat Enedis ook niet komt. Zo lang er wel ‘iets’ zichtbaar is op de meter komen ze alleen als eerst een elektricien de aansluiting controleert en hij naar Enedis belt. En wie betaalt het onterechte bezoek van de elektricien…?

    #201972
     ratatouille
    Bijdrager

    Maar als de korte interne spikes zorgen voor ingrijpen en onderbreking, waarom plaats EDF de slimme LINKY meters niet in hun eigen systeem? Was mijn fuse dan nog heel geweest? Want de waarschijnlijkheid van een hoge puls op het net die de doorslag gaf ,is veel groter dan die van een blikseminslag. Daar waar iemand meent ver weg in de bergen een flits te hebben gezien, was er geen donder hoorbaar.

    Een ander lastig punt met de leverancier van het onzichtbare goud is de tariefpuls.
    Omdat ik bijna altijd met mijn hoofd naast de meter zit om 23.00 uur en een lawaaiige switch heb, hoor ik de omschakeling van dag- naar nacht tarief. ‘BOENK’. Behalve in de koudste periode van de winter. Mijn water was in de morgen koud omdat de boiler niet kon opladen, omdat de puls niet gegeven was.

    Ik ging het meten (tegenwoordig kan dat met overtuiging) en kwam er achter dat de puls niet om 23.00 in de avond kwam maar bijvoorbeeld om 03.00 uur in de nacht, om dan wel weer uit te schakelen op de normale tijd 07.00 uur. Of de puls kwam helemaal niet. Dit trucje komt elk jaar weer voor, een week achter elkaar altijd in de winter als mensen veel stroom gebruiken. En dan betaal je dus (ondanks je duurdere abonnement) een hoger KW/h prijs in de uren dat je denkt goedkoop stroom te hebben. Klagen heeft geen zin. Heeft klagen over een LINKY wel zin?

    #201973

    Rata, Jako, ach, klagen….In de aanloop naar wat ik maar noem het slimme meter debat in de Eerste Kamer heb ik me er nog druk om gemaakt, maar ik bespeur de neiging iets meer langs de zijlijn te gaan staan om het spel te observeren. Wat ik me met terugwerkende kracht wel afvraag, hadden ze in Engeland in 1964 misschien al een slimme meter? Dat dus niemand je open doet wanneer je aanbelt, lag de stroom er misschien uit? De volgende song tekst schoot me te binnen:” This happened once before, When I came to your door, No reply.” Terug naar de actualiteit van de eerste uitrol van Linky meters in 2010, speciaal voor Jako, dit artikel uit LeParisien. Er lijkt ondanks een vrij stevige stormloop van de Franse consumentenorganisaties in de jaren daarna tot op heden weinig veranderd te zijn.

    #201969
     ratatouille
    Bijdrager

    De slimme meters proberen het leven makkelijker te maken, eerlijker? Je meer te informeren over wat je doet, en of dat beter kan? Besparen, andere manier je leven indelen, op andere tijden andere dingen doen. Maar dan moet je zelf kunnen beschikken over die informatie, en hoeft de leverancier alleen te weten wat je hebt gebruikt, niet waarom.

    Ze hoeven alleen te weten wie je bent, je verbruik en waar je woont. Maar als ze het adres helemaal niet kunnen vinden dan heeft kloppen ook geen zin. Verdwenen in de space, voor niets gepubliceerd en geadresseerd. Zoals een puls die niet aankomt. Slimmigheid kent zijn grenzen.

    Net voor de eeuwwisseling kwam ik deze tegen song tegen:
    “It’s better than nothing,I suppose, Some doors have opened, Others closed,But I couldn’t see you exposed”. De actualiteit haalt me dagelijks in met slimme teddybeertjes, koelkasten, auto’s, en de mogelijkheden mee te kijken. Nu we toch aan swingen zijn, een moment van bezinning: Nina Simone in 1969 “Step out in the night,When you’re lonely,Listening for the sounds,That your ears don’t hear.”

    #201970

    Google had in 2009 een voor de consument uiterst bruikbare oplossing in petto: de Google Power meter. Al je verbruik meteen uitleesbaar, ook je complete geschiedenis. Omdat ieder elektrisch apparaat z’n eigen footprint heeft en dat na een leerperiode werd herkend kreeg je meteen een gedetailleerd inzicht. Geen duur communicatiesysteem naar je fournisseur d’énergie nodig om de doelstelling van minder energieverbruik onder oogbereik van de klant te brengen. Want de onwetende klant, goh, verbruik je stroom wanneer je het licht niet achter je uit doet, zou door de overheid en de energiemaatschappijen moeten worden begeleid in een bewustwordingsproces. Op weg naar de energie bewuste burger. Verder: geen privacy problemen, minder vatbaar voor het doomsday scenario zoals beschreven in Marc Olsberg’s boek “Black-out”.

    Het experiment van Google heeft het niet gered. Te vroeg, te weinig animo bij de energieproducenten en netbeheerders die al hadden gekozen voor het concept van de “smart grid” waarin de slimme meter een noodzakelijke bouwsteen is, een beetje beducht voor concurrentie van de kant van het machtige Google als nieuwkomer op hun eigen speelterrein.

    #201971
     wannox
    Bijdrager

    Vorig jaar kreeg ik een nieuwe elektra meter. Wel een elektronische, maar geen Linky. Omdat ik toch wel graag wil weten waar de stroom verdwijnt heb ik er een Youless Energie Monitor en een ECOCompteur bijgeplaatst.
    Daarmee is heel goed te zien dat elk apparaat zijn eigen “footprint” heeft. Als ze met Linky een jaar lang een paar honderd tot duizend huishoudens monitoren en analyseren dan weten ze echt alles : aantal personen, moslim of niet, zondags naar de kerk, ploegendienst, koffie drinkende buren en welke buren dat wel niet zijn enzovoort.
    Omdat tegen te gaan lijkt mij de beste oplossing om maar een hele grote UPS te installeren dan wordt alles afgevlakt. Ook handig om op te laden met zonnepanelen
    wimb

    Zoals het hamertje thuis tikt, tikt het nergens

    #201968
     ratatouille
    Bijdrager

    Tracking by footprint is een verdienmodel waarmee Google nog ver is gekomen.
    Ook je hard/software combinatie laat dat spoor na. Zal ik eens verklappen dat ik ooit met Google direkt in contact stond omdat we samen hun engine op de Apple aan het testen waren? Toen kon je nog gewoon met ze communiceren, een klein clubje… Op de PC werkte het toen allemaal nog niet zo goed. Ik had een aandeel moeten nemen.

    #201979

    Ik mag dat wel, zo te horen een Haagse elektricien die een dure power analyzer van de zaak mee naar huis neemt. Ut zou zomâh in un zèstraat van duh Wèmarstraat kunnuh zèn. Om het telgedrag van z’n slimme meter te controleren die plotseling meent dat hij veel meer energie verbruikt dan vroeger. Ook andere ervaringen liegen er niet om. Het bekende kastje naar de muur spelletje tussen energieleveranciers en netbeheerders werd vandaag weer eens gedemonstreerd in deze uitzending van het tv programma Radar. Het bevoegd gezag – in deze vertegenwoordigd door de Autoriteit Consument en Markt – komt niet veel verder dan te zeggen dat oude meters verouderd zijn en dat slimme meters de toekomst hebben omdat ze energie helpen bezuinigen. Het aloude reclame verhaal dat door de Tweede Kamer indertijd voor zoete koek werd geslikt en door de Eerste Kamer niet helemaal werd geloofd.

    #201981
     ratatouille
    Bijdrager

    In die archiefstukken uit 2009 (goed gevonden) uit de eerste kamer blijkt dat er keuzevrijheid moet zijn, dat de kosten niet hoger mogen zijn dan de analoge ‘domme’ meter en dat je dus mag weigeren.
    De privacy is getrapt geborgd via artikel 8 EVRM en getoetst op de WBP. Kritische vragen maar met de belofte van ‘een novelle’ laat men zich het controle bos in sturen.

    De minister economische zaken Van de Hoeven:

    ‘Ik heb ook in de brief die de Kamer inmiddels van mij
    heeft ontvangen aangegeven dat privacy op verschil-
    lende niveaus gewaarborgd is, allereerst in het EVRM.
    Op het moment dat iemand kiest voor de slimme meter,
    is het part of the deal. Op het moment dat je kiest voor
    het behoud van de domme meter, is dat niet van
    toepassing.’

    Nu moet ik ook eens in de archieven duiken, bij mij is wel alles terug te vinden met een zoekactie.

    #201980

    De Franse pers heeft niet alleen aandacht voor het presidentiële verkiezingscircus. De studie van de Universiteit van Twente is inmiddels ook in LDF op het radarscherm verschenen. In La Tribune en le Figaro werd daar aandacht aan besteed. De eerste reacties van de kant van ENEDIS en de verzamelde fabrikanten beginnen langzamerhand op gang te komen. In een gezamenlijk persbericht wordt er op gewezen dat de Nederlandse onderzoeksresultaten niet kunnen worden gegeneraliseerd naar de Franse slimme meter LINKY omdat er een andere meettechniek wordt gebruikt:

    Une étude de l’université néerlandaise a récemment mis en cause l’effet Hall et l’effet
    Rogowski utilisés pour le comptage des données de consommation électrique.
    Le compteur français « Linky » est certifié et ne peut être associé à cette étude.
    Les constructeurs Sagemcom, Itron, ZIV et Elster développent des compteurs Linky qui
    n’utilisent pas de capteurs à effet Hall ou Rogowski pour l’acquisition métrologique, car ils
    reposent sur une mesure réalisée via un « shunt » (résistance de faible valeur) pour les
    compteurs monophasés et/ou un transformateur de courant pour les compteurs triphasés.
    Le constructeur Landis+Gyr utilise une méthode différente de mesure basée sur
    une solution Embedded Coil qui garantit l’ensemble des exigences légales métrologiques
    pour toutes les conditions représentatives du terrain
    . ”

    Het lakmoesproefje zou natuurlijk zijn om in een laboratorium een proefopstelling te maken met de moeilijke belastingen van tegenwoordig en met behulp van een power-analyzer te analyseren of het gemeten verbruik juist is. Maar dat zou volgens het persbericht geen enkel probleem moeten zijn gezien de gebruikte meettechniek. En omdat aan alle relevante normen wordt voldaan. Kou uit de lucht? Vermoedelijk wel, totdat het tegendeel uit onafhankelijk onderzoek zou blijken.

    #201978
     jako
    Bijdrager

    Het vermogen meten door een afgeleide stroommeting via een ‘shunt’ zegt natuurlijk helemaal niks, blindstroom genereert net zo goed spanning over een shunt en de shunt wordt ook gewoon warm van blindstroom (I^2*R).

    Het gaat er om hoe die meting verricht wordt.

    #201976
     jako
    Bijdrager

    Het nabijgelegen dorp Saint Matthieu weigert de Linky pontificaal. Zie hier

    #201977

    Een dorpje in de Dordogne deed dat ook en mocht voor de rechter de degens kruisen met de ENEDIS. Helaas, un village condamné. Maar op procedurele gronden. Elders in Frankrijk lopen er nog diverse zaken, maar daar wordt vooralsnog een stap op de plaats gemaakt: “….Une dizaine de procédures en référé ont eu lieu en France, aboutissant à la suspension des délibérations dans l’attente d’un jugement sur le fond.”

    #209980
     wannox
    Bijdrager

    In de NRC las ik aan artikel dat beschrijft hoe een Linky gebruikt kan worden om de toestand van ouderen te bewaken. Een soort indirect slim broodrooster.

    Het Zilveren Kruis, in samenwerking met Eneco test een “is alles OK” dienst.

    Het geeft dus heel goed aan hoe die intelligente meters ook zeg maar door de AIVD gebruikt of misbruikt kunnen worden.

    wimb

    Zoals het hamertje thuis tikt, tikt het nergens

    #209982

    Om het thema van de “resistance” nog een keer te illustreren dit voorbeeld van een dorpje in de Nièvre. Iedere grote organisatie kan makkelijk een blik juristen open trekken en dat is wat de ENEDIS dan ook doet. De gemeente financiën door proceskosten geheel te zien verdampen is immers geen aantrekkelijk voorland: “La menace d’un procès au Tribunal administratif, avec la quasi-certitude de perdre ce procès et de mettre en danger les finances de la commune, a fait reculer le conseil municipal.” Aldus stond in le Journal du Centre te lezen.

    En verder? Soms schakelt Linky de stroom te laat uit.

    #210947

    Weinig Nederlandse vragen over dit onderwerp, maar op Franse forums lopen de gemoederen soms hoog op. Nog steeds zijn er hele gemeentes die laten weten LInky te willen weren. Om nog enigszins bij de les van dit topic te blijven, het uitschakelgedrag van Linky vs. dat van de oude disjoncteur de branchement, nog een verwijzing naar een Britse discussie waarin dit onderwerp weer eens aan de orde kwam. Met nog steeds dezelfde uitkomst: u moet niet verbaasd staan te kijken wanneer na de plaatsing van Linky die dan de stroombewaking overneemt er zo nu en dan wordt ingegrepen door deze Franse slimme meter, het hele huis zonder stroom. Slim ook vanuit de positie van de EDF, er zit in zo’n geval niets anders op dan over te stappen naar de naast hogere puissance souscrite, een duurder abonnement.

    De oude DB blijft overigens gehandhaafd als hoofdschakelaar, alles met één beweging stroomloos maken. Ook de 500 mA aardlekfunctie blijft goed van pas komen in installaties waar nog geen 30 mA schakelaars aanwezig zijn. Mocht er ooit in een wasmachine of soortgelijk apparaat een fasedraad (slijtage door al dat geschud en gedraai) contact maken met het geaarde metalen chassis, dan kan de spanning op dat metalen gestel nooit hoger oplopen dan een vrij veilige 50 Volt voordat in een onderdeel van een seconde de DB de stroom uitschakelt. Tenminste, wanneer de weerstand van de aardaansluiting 100 Ohm of minder bedraagt. Maar wanneer u zelf op blote voeten in zo’n primitieve installatie de fasedraad zou aanraken zijn uw overlevingskansen nihil. Toch maar alle groepen beveiligen met 30 mA aardlekschakelaars.

    #210955
     jako
    Bijdrager

    De 500 mA aardlekschakelaar is dan ook bedoelt om de installatie te beschermen en niet de eigenaar van de installatie…

    Je schrijft overigens hier dat bij een type 2 aansluiting waarbij de meter en de disjoncteur de branchement buiten bij de perceelgrens staan de bekabeling vanaf de meter de verantwoordelijkheid van de huiseigenaar zou zijn. Dat kan niet kloppen, want voor de GTL mag alleen de ERDF werkzaamheden verrichten, zelfs een elektricien komt daar niet aan.

    Ik weet dat uit de praktijk, want in mijn installatie zat een probleem juist in de aansluiting van de buitenkabel op de GTL in huis. De ERDF wilde slechts komen in opdracht van een elektricien en de opgeroepen elektricien kon niet anders dan constateren dat het een probleem van de ERDF was omdat het probleem nog voor de GTL zat.

    Uiteindelijk was het de ERDF (nu Enedis) die de kabel tussen de meter en de GTL kosteloos heeft vervangen.

    #210956

    Vanaf de disjoncteur de branchement begint de verantwoordelijkheid van de eigenaar, domaine privé. Alles wat na de DB komt valt onder de NF C 15-100 normen, richting het ENEDIS netwerk inclusief de DB zelf zijn het de NF C 14-100 normen, verantwoordelijkheid fournisseur. Bij deze mengvorm van het type 2, alleen de meter en de EDF zekeringen aan de kant van de weg en de DB binnenshuis is de bekabeling vanaf je groepenkast of GTL naar buiten toe verboden terrein.

    #210958
     Pierro
    Bijdrager

    Heb nu ongeveer een half jaar de Linky meter en geen enkel probleem met uitschakelen.
    Mijn abbonement is Tarif bleu 9KVA maar heb wel gezien dat de monteur die de Linky plaaste, de instelling van de Ir 30-60A op de Disjoncteur differentiel verhoogt heeft naar 45 (in het ronde venstertje) en hij zij dat hij dat deed om problemen te voorkomen .

    Weet niet wat voor een problemen hij bedoelde, maar ik belast het net met zeer zware stroomtrekkers (200ltr aircompressor en lasapparaat, etceteras) die bij inschakelen zichtbaar het licht doen verminderen, dus daar loopt een grote piekstroom.

    Maar tot nu toe is Linky nog nooit getript.
    So far so good….
    Pierro

    #210960

    @ Pierro: bij een 9 kVA abonnement in monophasé hoort standaard een instelling op 45 ampère van de disjoncteur de branchement, zie deze puissance souscrite tabel. Wanneer de monteur de instelling inderdaad heeft verhoogd stond die DB eerder dus op slechts 30 ampère ingesteld. Hetgeen de robuustheid van de oude DB gezien je stevige stroomgebruik lijkt te onderstrepen, niet bang voor een beetje overbelasting.

    #210962
     jako
    Bijdrager

    De stroombeperking op de DB wordt door de monteur met een simpele ingreep buiten gebruik gesteld, die wordt nu immers door de Linky geregeld en kan op afstand omhoog of omlaag worden gezet zonder tussenkomst van een monteur.

    #210963

    Nou eeh jongens, de monteurs zijn druk bezig met Linky in de Correze. Heb een dringend bericht via de mail ontvangen dat de Linky nu echt geïnstalleerd moet worden.
    Of we ff een afspraak kunnen maken, tja we zitten pas in augustus weer in ons stulpje. Dus 10 augustus afgesproken, dat is de laatste dag dat de monteurs in de buurt zijn schijnt. Ach onze oude meter is uit 1974 en zal wel moe zijn inmiddels. Ben benieuwd hoe Linky ons gaat bevallen na alle verhalen. Ik kom er op terug 😉
    Willem

    #211725

    Met enige regelmaat wordt er in de landelijke en regionale pers bericht over de schermutselingen tussen bedrijven die zijn ingehuurd door ENEDIS om de slimme meter LINKY te plaatsen en klanten die niet thuis zijn of om principiële redenen weigeren. Of gemeentes die collectief “nee” zeggen. In het Journal du Centre van hedenochtend wederom een verhaal hoe dat in de praktijk toegaat.

    In het zojuist verschenen oktober nummer van “60 millions de consommateurs” een special met als titel: “La vérité sur Linky”. Op de website van de andere grote consumentenorganisatie in Frankrijk “Que Choisir” die vanaf 2010 de introductie van LINKY kritisch heeft gevolgd staan allerlei aspecten keurig gebundeld. QueChoisir poogde tot uiteindelijk het hoogste rechtsprekende niveau de algemene invoering van LINKY te verhinderen maar de Conseil d’État oordeelde in maart 2013 dat er juridisch niets mis is met deze voornemens van ERDF/ENEDIS. Hetgeen het er niet makkelijker op maakt voor de tegenstanders van LINKY.

    #211726
     jako
    Bijdrager

    Ik heb er tot op heden geen voor- of nadeel van ondervonden. Voor Enedis is er wel een groot nadeel: hij communiceert niet en kan ook niet via de oude, contactloze, manier worden uitgelezen. Onze Linky hangt langs de weg, maar we ontvangen een brief dat we thuis moeten zijn voor de meteropnemer of zelf de meterstand moeten doorgeven. In november 2017 waren we echter niet aanwezig, geen brief van afwezigheid in de brievenbus, maar er verscheen ook nooit een meterstand. 6 maanden later opnieuw een brief: thuis zijn voor de meteropnemer en deze keer kon ik hem ‘betrappen’. Autootje stopt, man moet de voorkant van de kast afhalen, handmatig de meterstanden overnemen (hoog/laag tarief) en de kast weer sluiten. Een stuk moeizamer dan bij de oude ‘domme’ meter waar alleen een apparaatje bij de sensor werd gehouden.

    Enkele weken later verschenen ineens twee meterstanden: die van november 2017 en mei 2018. Ik vermoed dat de meteropname van november wel geregistreerd was, maar dat de verbinding tussen de Linky en de consument kwijt was en dat de nieuwe opname die link heeft hersteld. Na een heel jaar ongecorrigeerd het voorschot te hebben geïnd bleek het verschil tussen het voorschot en het werkelijke verbruik slechts €35,-. Een stuk beter dan de enorme afwijking die de EDF halfjaarlijks zelf aanbrengt door hun aanname dat het verbruik in de winter 50% omhoog zal gaan waarna het voorschot 50% omhoog gaat om vervolgens in juni weer teruggestort te worden. Ze kunnen dus meteen flink geld besparen door het aantal meteropname’s te halveren…

    #212989

    Goedemorgen,

    Afgelopen oktober is bij ons een Linky geïnstalleerd. Nu was onze installatie al niet stokoud, vorige bewoner heeft deze tussen 2004 en 2006 vernieuwd. De oude meter was van Siemens en had al een digitaal schermpje. Bij het omwisselen bleek overigens dat de disjoncteur de branchement defect was.

    Ons contract is er een van 9 kVA en dan lees ik bij Enedis dat indien alle verbruikers samen minder dan 9000 VA gebruiken, dit zou moeten kunnen. Echter al bij verbruiken tussen 3500 en 5000 VA treedt de disjoncteur in werking en zijn we stroomloos. En het is niet zo dat het bij één apparaat gebeurd, dus is er geen peil op te trekken. De disjoncteur is van fabrikaat Baco, 2 pôles, 1 phase protégé, 500 mA.  Hij staat ingesteld op de waarde 45. De overige zekeringen van de betreffende groepen bewegen niet, zijn ook beveiligd met aardlekschakelaars en als apparaten teveel zouden vragen of defecten vertonen, zouden deze toch eerst moeten afslaan?

    Ik kan op de website van Enedis niet zien of de instellingen van de Linky goed zijn in combi met ons contract. Maar zoals nu ongeregeld stroomloos zijn werkt ook niet echt.

    #212998

    Luuk, dit soort problemen is helaas niet nieuw. Bij de allereerste veldexperimenten was dit vroegtijdig ingrijpen door LINKY een onaangename verrassing voor de deelnemers. De ERDF ontkende aanvankelijk dat hier iets aan de hand zou zijn – dan heeft u in het verleden ten onrechte eigenlijk te veel vermogen tot uw beschikking gehad – om later schoorvoetend daar iets op terug te komen. Slecht een paar procent van de clients zou hierdoor gedwongen zijn om over te stappen naar het naast hogere tarief, de puissance souscrite. De consumenten organisaties reageerden dat op grond van de binnengekomen berichten van leden het er veel meer zouden zijn.

    Heel kort: de disjoncteur de branchement (DB) functioneert na de plaatsing van LINKY alleen nog maar als mechanische hoofdschakelaar, met één beweging alles stroomloos stellen, veiligheidsvoorziening. Ook de ingebouwde interrupteur différentiel van 500 mA doet nog waarvoor hij in het leven is geroepen. De instelling van de maximale stroom(beveiliging) is overgedragen aan de slimme meter. Je kunt daarop je puissance souscrite aflezen, zie deze Engelstalige handleidingen voor monophasé en triphasé. Omdat de Engelse taal zich goed leent om iets kort en kernachtig uit te leggen is dit nog wat achtergrond informatie.

    Ik neem aan dat de oude DB is vervangen door een nieuw exemplaar (in het midden). De kans op een defecte DB is m.i. niet groot, “old school technology”. De instellingen op de display van LINKY maar eens controleren als eerste stap op weg naar een oplossing.

     

     

    Naschrift: ik heb nog even het oktober 2018 nummer van “60 millions de consommateurs” er bij gepakt. Titel op de voorpagina: La vérité sur LINKY.

    Daaruit het volgende citaat:

    DES COUPURES À RÉPÉTITION

    << Enedis nous a posé le nouveau compteur Linky le 12 avril, raconte Michel, de Valence. Le 14, mon épouse cuisinait, et le disjoncteur a sauté quatre fois en une heure. Nous n’avions jusque-là aucune difficulté pour utiliser plusieurs appareils en même temps. Là, nous sommes constraints d’augmenter la puissance et donc de payer un abonnement plus cher.>>  Les opposants à LInky crient à l’arnaque et soutiennent que les anciens compteurs avaient une marge de tolérance qui a été supprimée. Faux, selon Enedis, qui assure que la marge est inchangée.

    Mijn commentaar: het is opvallend hoe Enedis hier eigenlijk weer glashard staat te liegen, cq. wellicht in juridisch zorgvuldig gekozen bewoordingen volledig voorbij gaat aan de technische eigenschappen van de oude disjoncteur de branchement. Die allemaal terug zijn te vinden in langzamerhand zeer oude patenten en in de technische documentatie van de makers en leveranciers van de DB.  Het gaat dus om zaken die ingebakken zijn in het ontwerp van de oude DB en de eisen die indertijd door de EDF en ERDF zelf werden geformuleerd. Dat wordt nu allemaal afgedaan als incidentele defecten: “Enedis estime qu’environ 1 % des disjoncteurs actuels des consommateurs sont défectueux, parce qu’ils sont trop vieux ou qu’ils ont un jour été surcalibrés .”

    Je moet maar durven, de PR machine van ENEDIS blijft als een stoomwals doorgaan. In een discussie aan een internationale onderhandelingstafel hoor je de tegenpartij dan wel een andere delegatie wel eens zeggen wanneer ze terug moeten komen op een eerder ingenomen standpunt: “It’s hard to argue with facts.” Zo werkt dat niet in Frankrijk.

    #213005
     jako
    Bijdrager

    Ik lees op internet allerlei theorieën over blindstroom e.d. die de Linky wel zou meten en de oude meter niet waardoor die te snel af zou schakelen. Maar omdat juist de grootverbruikers over het algemeen zuiver ohmse belastingen zijn (verwarming van boiler, vaatwasser, droger, wasmachine, etc) geloof ik daar niet zo in. Ik denk eerder dat de Linky erg zuiver op 9KVA afschakelt, ook al is dat een seconde. De oude schakelaar gebruikt niet alleen een trage thermische meting van de stroomsterkte, maar die stroomsterkte is ook nog eens flink te hoog voor het te leveren 9 KVA vermogen. Zoals in de tabel staat beschreven zou een 9KVA aansluiting overeenkomen met 45A.

    In het oude 220 Volt tijdperk klopte dat al niet, want uitgaande van een ohmse belasting is dat 220*45= 9.900 Watt.

    In het moderne 230 Volt tijdperk is dat al 230*45=10.500 Watt

    En ik krijg zelfs 240 volt geleverd= 240*45= 10.800 Watt

    De Linky maakt aan dat ‘stiekeme’ te grote verbruik een einde, die schakelt gewoon direct af zodra je verbruik ook maar even boven de 9KVA komt. Ik durf dan ook geen 4 grootverbruikers tegelijk meer in te schakelen, want dat is 40A*240 volt=9600 watt. Dat was in de oude situatie geen enkel probleem. Nu durf ik dat niet eens uit te proberen, want bij mij hangt de Linky buiten op een moeilijk te bereiken plek. En hoewel mijn Linky inmiddels ‘communicant’ is verklaard, kan ik nog steeds niet bij Enedis zien wat mijn verbruik is.

    De stroommeting van de DB is als het goed is buiten gebruik gesteld, maar de aardlekschakelaar niet. Volgens het verhaal is het die DB is die afschakelt en niet de Linky. Ga er dan maar van uit dat het een (grote) aardlek is die dat veroorzaakt. Aangezien je groepsschakelaars kennelijk niet bewegen moet de aardlek zich buiten hun controle bevinden. Formeel is dat niet mogelijk, op dit forum heeft zich één situatie voorgedaan met een bliksembeveiliging die geen eigen beveiliging had. Uiteraard kan een ander probleem in de elektrische installatie dit ook veroorzaken.

    #213007

    @ Jako en Luuk: het kan natuurlijk toeval zijn dat er na de plaatsing van Linky en een nieuwe DB tegelijkertijd ergens in de installatie een stevige aardlekstroom is gaan lopen. Wordt die groter dan 500 mA  dan slaat de DB af. Indien de rest van de installatie niet beveiligd is met aardlekschakelaars van 30 mA. Vraag aan Luuk: zitten er daar bij jou inderdaad 30 mA aardlekschakelaars in de groepenkast? Want als dat het geval is zit er tussen DB en groepenkast een lek of wellicht een sluimerende halve kortsluiting, of de DB is inderdaad defect. Lekstromen vallen te meten en ook het gedrag van de in de DB geïntegreerde interrupteur différentiel hoeft geen geheimen te hebben wanneer je de beschikking hebt over de juiste meetapparaten. Hoe snel wordt er uitgeschakeld en bij welke stroomsterkte, zie het eerste blokje tekst bij deze tips.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2019 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account