Electriciteitsmeter vervangen

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 8 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #188526
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Besten,

    Dit voorjaar kondigde de EDF aan in ons dorp de electriciteitsmeters te gaan vervangen. Ik heb dat bericht voor kennisgeving aangenomen. Ik voel niets voor de linky. Ik zou alleen akkoord gaan als tegelijk met het vervangen van de meter mijn abonnement gewijzigd zou worden in een abonnement Tempo; iets dat tot op heden geweigerd wordt. Bovendien begreep ik dat de omwisseling een vrijwillig karakter kent.

    Terugkomend van vakantie zag ik onderstaande mail in mijn postvak. Er wordt bevestigd dat de omwisseling vrijwillig is, maar tegelijkertijd wordt er nogal dreigend aan toegevoegd dat de meter geen eigendom is van de klant, en dat deze moet blijven voldoen aan de Europese normen. Want anders……. Ja, anders wat?
    Is dit gebruikelijke bangmakerij van de EDF of moet ik me heel lichte zorgen gaan maken?

    Jeroen B, 62

    Madame, Monsieur,

    Vous avez jusqu’au 31 août pour profiter du remplacement du compteur électrique sans frais et bénéficier ensuite de nouveaux services et offres tarifaires.

    Nous rappelons que le Code de l’Energie, dans son article L.322-4, précise que le compteur n’est pas la propriété du Client mais celle des Collectivités Territoriales. De même, le déploiement des compteurs communicants est obligatoire et encadré par la loi (au titre du droit européen : annexe I§2 de la directive n°2009/72 du 13 juillet 2009 et obligation au titre du droit interne : Article L. 341 du code de l’énergie). Enfin, le compteur communique via les câbles électriques déjà existants et respecte les normes sanitaires définies au niveau européen et français.

    #188527
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Jeroen, de omwisseling naar Linky is inderdaad verplicht én gratis. Het zinnetje “Vous avez jusqu’au 31 août pour profiter du remplacement du compteur électrique sans frais…” bevreemdt mij dan ook. Normaal gesproken heeft de Mairie in uw woonplaats hierover informatie.

    #188528

    Weigeren is in Frankrijk behoorlijk lastig. Er zijn websites die verwijzen naar het ontbreken van een sanctie in de wet, dus wat kunnen ze u maken. In Nederland werd in april 2009 in de Eerste Kamer het “slimme meter” wetsvoorstel afgeschoten waarin stevige boetebepalingen waren opgenomen: bij weigering een boete van maximaal € 17.000 en/of een gevangenisstraf van maximaal 6 maanden. Was dat nodig omdat de Europese Commissie dat zou verlangen? Nee. Het enige dat de Europese Commissie graag wil zien is dat in 2020 in de lidstaten 80% van de aansluitingen is voorzien van een slimme meter. De energieleveranciers hebben de verplichting zo’n slimme meter aan te bieden aan hun klanten. Brussel spreekt niet over een verplichting voor de klanten. Voor de Eerste Kamer woog het belang van de privacy zwaar en dit eerbiedwaardige college was tevens niet erg onder de indruk van alle toekomstvisioenen over de energiebesparingen die er mee zouden kunnen worden bewerkstelligd. Vandaar dat Nederland sinds dit ingrijpen aan het Binnenhof een casus aparte is binnen de EU: weigeren mag. Elders is dat niet het geval.

    Hoe de invoering hier in Frankrijk is verlopen heb ik een keer aan de Britten pogen uit te leggen. Om het verder maar bij internetbronnen te houden – vorige week zeker een meter documentatie hierover naar de papierbak gebracht, achterhoedegevecht – dit is wat de consumentenorganisatie UFC/Que Choisir er over te vertellen heeft.

    En dat sans frais zinnetje is weer zo’n geval van lichte intimidatie. Alsof er na die datum een aparte rekening zou worden opgestuurd naar de klant. Dat zou “contra legem” zijn, zo is dat in de Assemblée niet afgesproken. Niet dat de ERDF – nu ENEDIS geheten – en de EDF zich daar echt veel aan gelegen laten liggen. Uit onderzoek blijkt dat ze koplopers zijn met zogenaamde clauses abusives in hun contracten, al jaren. En geen rechter die er wat aan doet.

    Maar niet iedere citoyen of citoyenne legt er zich zo makkelijk bij neer, er zijn tal van handleidingen hoe zo’n weigering aan te pakken, zomaar een voorbeeld.

    #188529

    Een kleine correctie. Ik gebruikte het woord gevangenisstraf die een weigeraar van een slimme meter in Nederland boven het hoofd had kunnen hangen indien het oorspronkelijke wetsvoorstel het ook in de Eerste Kamer zou hebben gehaald. Daar was wat mee realiseerde ik me. Nu heb ik het weer scherp, oordeelt u zelf over de juridische nuances in dit soort debatten. Een citaat uit dit Kamerstuk:

    De heer Franken (CDA): Het woord ?gevangenisstraf? staat helemaal niet in de wet.
    De heer Van Driel (PvdA): Dat heeft de minister gezegd.
    De heer Franken (CDA): Men praat elkaar na, maar het staat er niet in. Als u de Wet op de economische delicten opslaat, dan leest u daar andere straffen; ook zware straffen en ernstige straffen, maar het woord ?gevangenisstraf? is niet op zijn plaats.
    De heer Van Driel (PvdA): Nee, er staat ?hechtenis? van zes maanden. U hebt gelijk. Maar voor heel veel mensen betekent dat in beide gevallen dat je vastzit. Voor juristen
    betekent het wat anders, maar voor gewone mensen betekent het dat je hartstikke vastzit.

    #213496
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ban sinds gisteren gezegend met een Linky.

    De installateur overhandigde mij een enveloppe met allerlei informatie. Hij vertelde mij er ook bij dat je met een App je energiegebruik kunt bekijken. Dat lijkt mij best handig met een tweede huis wat ik regelmatig verhuur.

    Als eerste staat er een link naar http://www.enedis.fr/Linky

    Deze link bestaat niet 🙁

    Verder zoeken naar een App levert ook al niets op.

    Lekkere service, van Enedis 👍

    #213507

    Wubbe,

    Een werkende link is de volgende

    https://espace-client-particuliers.enedis.fr/web/espace-particuliers/accueil

    Waarschijnlijk een wat onhebbelijke gewoonte van veel Franse websites: vrij regelmatig essentiële informatie  onder een andere url ergens op de website zetten. Allerlei bestaande links bij klanten en in foldermateriaal worden daarmee in één klap onbruikbaar.

    Over het in veel gevallen niet communiceren van LINKY: daar is ook op deze website al zo veel over geschreven dat ik er maar even het zwijgen toe doe.

    Voor de leergierigen is dit de (bijna) complete manual. Voor de meer praktisch ingestelden onder ons is dit de handleiding voor de monophasé uitvoering van LINKY.  In het Engels, leest misschien iets makkelijker dan technisch Frans. Handig voor gasten die misschien een keer met vraagtekens in de ogen naar deze slimme meter staren wanneer de stroom onverhoopt een keer uit zou vallen.

     

     

     

     

    #213519
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De app van enedis wijst door naar de website voor informatie over het verbruik, nutteloos. De app heeft ook de mogelijkheid om je te authenticeren met je vingerafdruk. Maar als je dat activeert vraagt hij vervolgens alsnog om de inloggegevens…nutteloos.

    Het enige nut wat ik heb kunnen ontdekken aan de app is de storingsinformatie. Dat is erg handig als je ineens geen stroom meer hebt en niet weet waarom.  Die informatie in de app is actueel en accuraat, je hoeft er niet voor in te loggen en je smartphone werkt ook als je router ‘plat’ ligt door de stroomstoring.

    Het kan overigens gemakkelijk nog twee jaar duren voordat je Linky werkelijk gaat communiceren. Het duurde bij mij 1,5 jaar en werd voorafgegaan door het verschijnen van een antenne op de dichtstbijzijnde elektriciteitskast.

    #213855
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben een tijdje geleden een aankondiging gehad dat ze in september 2019 bij ons een Linky gaan plaatsen. Ondanks dat we veel aanwezig waren heb ik niemand gezien. Ook geen nadere aankondiging. Binnenkort zijn we er een tijd niet.

    Hoe gaat de EDF daarmee om? Ik neem aan dat ze ons niet naar LDF laten komen voor het vervangen van de meter.

    Wat zijn jullie ervaringen?

    #213856

    Wanneer de meter nu binnenshuis is (type 1 aansluiting) zullen ze bij afwezigheid zo snel mogelijk doorrijden naar het volgende adres. Ze kunnen niemand verplichten om uit het buitenland af te reizen voor een afspraak die van de kant van ENEDIS nog wel eens misloopt. Wanneer de meter buiten aan de erfgrens staat (type 2 aansluiting) zullen ze hem maar al te graag vervangen, of u er nu bent of niet.

    De Europese Commissie heeft de lidstaten indertijd verplicht / van harte aanbevolen om in 2020 80% van de aansluitingen voorzien te hebben van een slimme meter. Van veel lidstaten is nu duidelijk dat ze zelfs dat streefgetal niet gaan halen en sommige zetten langzamerhand een vraagteken bij het nut van de slimme meter. Dus in principe is er al een speelruimte van 20% ingecalculeerd, dat schept ruimte. Lezenswaard is nog een artikel van de Franse consumentenorganisatie Que Choisir: “Compteur LINKY: le vrai du faux“.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?