Internet haut débit voor iedereen

Tags: 

Dit onderwerp bevat 150 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  jako 1 maand, 3 weken geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #210639
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Wanneer ik dit kersverse bericht van Promotelec lees “Comment préparer un coffret de communication à l’arrivée de la fibre ?” krijg ik bijna het gevoel dat er morgen al een behulpzame monteur bij ons aan de voordeur klopt. Want er wordt zelfs gesproken over le droit à la fibre. In 2022 zou dat allemaal z’n beslag moeten krijgen, heel Frankrijk onder het bereik van le très haut débit. Ik ben dus in blijde verwachting. Maar ik was dat al eerder, in de aanloop naar de presidentsverkiezingen in 2008 met een paar maanden later hoopvolle beloftes van le président élu: avant la fin du quinquennat une couverture à 100 % de la population française en 2012. Belangrijk verschil met tien jaar geleden: de inzet van 4G en straks 5G zou het deze keer wel eens tot une promesse tenue kunnen gaan maken.

    #210700
     jako 
    Bijdrager

    5G zal nog wel even duren en is bovendien meer ontworpen voor IOT apparaten zodat bv auto’s met elkaar, verkeerslichten en -borden kunnen ‘praten’. Maar er zit nog ruim voldoende rek in de uitrol van 4G/4G+ met snelheden tot 300Mbps waar velen op dit moment alleen nog van kunnen dromen. En toch is 4G (op lagere snelheid) nu al voor bijna iedereen beschikbaar, maar is domweg onbekend bij het grote publiek dat een 4G router+ buitenantenne+simkaart al vanaf €5,-/maand uitstekend internet kan bieden. In ieder geval zeer veel beter dan re-adsl waar Orange dan ook nog eens tientallen eurie per maand voor vraagt. Een datalimiet van 30-50 GB voor die €5,- is in de meeste gevallen ruim voldoende voor normaal gebruik, je moet natuurlijk niet dagelijks uren (U)HD TV gaan streamen van netflix oid, hoewel extra data vaak niet eens veel meer extra kost en dan nog steeds veel goedkoper is dan een slechte adsl verbinding van Orange.

    Het probleem is natuurlijk dat dit voor de meesten ‘veel te technisch’ is, die wachten op een kant-en-klare oplossing van de provider. In sommige gevallen is die beschikbaar, maar nog steeds duur en onbetrouwbaar. Geen enkele provider biedt aan om ter plekke te testen en eventueel buitenantennes te plaatsen. Een gat in de markt voor een onafhankelijke start-up.

    #210726
     Jos le Conseiller 
    Bijdrager

    Bonjour,

    De Gers, het departement waar ik mijn Franse leven doorbreng, is van oudsher een “achtergebleven gebied”. Voor de Parijzenaars is het een soort Jutland van Frankrijk, hoewel ze er wél in grote getale hun zomervakanties doorbrengen. Maar verder is er geen industrie, er zijn geen autoroutes, en buiten de overheid en het agrarisch bedrijf is er weinig werkgelegenheid. De Gers is één van de dunstbevolkte departementen, met vrijwel geen steden van betekenis, maar wel heel veel kleine gehuchtjes en her en der verspreide alleenstaande huizen en boerderijen.

    Die situatie levert dus wel een uitdaging als je elk huis op glasvezel zou willen aansluiten. Niettemin wenst de Gers zich een voortrekkersrol in high-speed Internet, zoals onder andere wordt uitgelegd op de website van Gers Numerique.

    Om ambitie en realiteit niet ál te ver uit elkaar te laten lopen, heeft men een strategie ontwikkeld die is gebaseerd op een combinatie van glasvezel backbone en draadloos internet naar de verspreid gehuisveste abonnees. De dorpskernen en GSM masten worden direct aangesloten op de glasvezel backbone. Alles wat daar dichtbij ligt, met een nadruk op bedrijven en instellingen zoals de mairie, wordt indien enigszins mogelijk direct via glasvezel aangesloten. De her en der verspreid liggende huizen, boerderijen en gehuchten worden ontsloten door middel van WiFi/MIMO gerichte radioverbindingen.

    Regelmatig worden nieuwe “witte plekken” ontsloten, hetgeen in het algemeen gepaard gaat met een voorlichtingssessie op de mairie. Ik heb uit belangstelling ook zo’n sessie bezocht. Vrijwel alle gebruikers in mijn gemeente moeten het stellen met een ADSL verbinding van in het gunstigste geval 4 Mbit/sec. Ik heb door een gelukkig toeval aansluiting op een naburige gemeente en daardoor als enige een 12 Mbit/sec ADSL aansluiting. Ik heb ook een GSM mast binnen zichtbereik die binnenkort belooft te worden opgewaardeerd naar 4G. Dus er is voor mij nog geen dringende noodzaak om iets te veranderen.

    Echter, kennissen in de buurt waren wel een beetje klaar met hun 2 Mbit/sec ADSL verbinding, en hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een Ozone WiFi/MIMO verbinding in huis te halen. Zij hadden vanuit hun huis gelukkig “line of sight” naar de radio-antenne op de kerktoren in hun dorpje. Met het resultaat zijn ze erg tevreden. De ADSL speedtest rapporteert consequent een snelheid rond de 20 Mbit/sec. Zo’n factor 10 verbetering hakt er wel in!

    Kortom, ook als “fiber to the home” nog niet binnen de realistische lijn der verwachtingen ligt, komen er steeds meer opties om het Internet-stenen-tijdperk achter zich te laten.

    Salutations, Jos

    #210776
     jako 
    Bijdrager

    Vandaag m’n bestelde Huawei 315S-22 4G router ontvangen om mee te experimenteren. Ik heb vorige week een mobiel abonnement bij Bouygues afgesloten: ‘levenslang’ voor €4,99 /maand, zonder verplichtingen en inclusief 20 Gb data. Bouygues komt in huis minder sterk binnen dan Orange en op mijn smartphone haal ik maar nét 3G met wisselende snelheid 0-2 Mbit. De mast van Bouygues staat op een afstand van ca 6 km, terwijl die van Orange op 7 km staat.

    Simkaart uit m’n smartphone geprutst en de microsim via een adapter in de minisim houder van de router gestopt. De router staat naast me op tafel en meldt direct een 4G verbinding van 3 streepjes (3 op een schaal van 5) via de inwendige antenne’s. De uitwendige antennes (sprietjes) moeten 9 dB verbetering geven, maar die moet je (blijkbaar) los bijbestellen. Speedtest geeft een download van 8 Mbps, upload 1,5 Mbps. Telefoon inprikken en bellen via de SIMkaart, werkt meteen. In tegenstelling tot wat in de specificaties staat vermeld kan de geleverde router ook VOIP en kun je specificaties van SIP diensten ingeven.

    Voor mij is het een prima backup voor het geval een boer weer eens besluit om met een te hoge lading dwars door onze telefoonlijn te rijden en Orange er weer drie weken over doet om dit te repareren.

    Maar voor wie zich nog moet behelpen met een slechte, en dure, adsl verbinding lijkt het me een uitstekend en goedkoop alternatief. Er zullen wellicht nog plaatsen zijn waar de zendmast zo ver weg staat dat er binnen geen 4G ontvangst is, maar dan kun je altijd nog buitenantennes plaatsen.

    #210780
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Jako, op gevaar af dat niet technisch geïnteresseerden terstond afhaken de volgende vraag: heb jij enig idee hoe het met de roll-out van dat 4G netwerk zit in de 700 MHz band? Want in 2016 werd daarmee begonnen en zo te zien zijn er nog maar weinig telefoons en routers die dat gedeelte van het frequentiespectrum kunnen ontvangen. Die Huawei 315S-22 is zo te zien ook nog onwetend van de Franse 700 MHz toekomstplannen. Moraal van dit verhaal – maar daar heb jij zelf in eerdere discussies ook al op gewezen – eerst checken op welke frequentie de provider waar je mee in zee wilt gaan in jouw streek het 4G signaal in de ether slingert en dan bekijken welke router je daarvoor nodig hebt.

    #210781
     jako 
    Bijdrager

    In een groot deel van Frankrijk is de 700 MHz band nog in gebruik voor televisiekanalen van de TNT. In dit artikel staat de planning beschreven van het vrijmaken van de 700 MHz band in de verschillende regio’s. Parijs was al in fase nul al in 2016 aan de beurt. In fase 13 wordt het noordwesten van Frankrijk pas omgezet op 25 juni 2019.

    Het is uiteraard aan de providers wanneer die tijd en geld beschikbaar kunnen/willen stellen om te beginnen met het uitbreiden van masten in de reeds omgezette regio’s. Maar aangezien ze dik de portemonnee hebben moeten duiken om de licenties te kopen mag je aannemen dat de animo groot is om daar ook gebruik van te maken. Zoals in het artikel beschreven loopt de vergunning voor ingebruikname van de 700 Mhz band achter het vrijmaken van die band aan. Voor fase 13 is dat pas 1 juli 2019, maar in fase 1 gebied (zuid-oosten) mag de uitrol al sinds 1 januari 2018 plaatsvinden.

    Helaas zit die 700 Mhz band inderdaad nog in weinig apparaten. Wellicht is een firmware upgrade voldoende om de band toe te voegen en is het meer onwetendheid van fabrikanten dan fysieke onmogelijkheid. Voor de lange afstand wordt momenteel de 800 Mhz band gebruikt, die moet je dus in ieder geval hebben om contact te kunnen krijgen met een veraf gelegen zendmast. Het is wat dat betreft simpel: hoe drukker de zendmast, hoe meer frequenties de providers in dezelfde mast in gebruik nemen. Hoe hoger de frequentie, hoe sneller het internet, maar hoe korter het bereik. De gebruikers sorteren zich dus vanzelf uit: het mobiele device probeert de hoogst beschikbare frequentie en zakt af naar wat die kan vinden. De meeste gebruikers zitten dicht bij de zendmast en delen met z’n allen enkele snelle frequentiebanden, wie veraf zit krijgt vanzelf een lage frequentie die minder snel is, maar ook minder druk.

    #210783
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Het houdt de Franse internautes ook bezig, die 4G op 700 MHz introductie. In deze discussie wordt een Huawei router B525S-65A genoemd die alleen aan de andere kant van de wereldbol te bestellen zou zijn. Met een paar caveats: je weet nooit of wat je toegestuurd krijgt speciale firmware aan boord heeft, “special made” voor een ons volstrekt onbekende provider. En die het dan helaas niet blijkt te doen hier in Frankrijk. Vermoedelijk zijn de Franse providers niet helemaal ongelukkig met deze situatie: dat schept mogelijkheden om de komende jaren de markt af te romen met eigen hardware aanbiedingen gekoppeld aan een abonnement.

    Bij Bouygues in Nevers konden ze twee maanden geleden nog niets zeggen over de 700 MHz introductie, ook de website bleef wat mistig over de planning. Omdat ik op mijn smartphone sinds kort een stevig 4G signaal van Bouygues ontvang – in de 800 MHz band volgens deze site – vermoed ik dat ze iets dat goed werkt niet snel zullen gaan veranderen. Tenzij Huawei binnenkort in Europa nog routers gaat uitbrengen – ze leveren overigens ook veel aan de Franse providers die ze misschien niet in de wielen willen rijden met hun overgestempelde huismerken – die ook de 700 MHz band aan boord hebben, dan wordt Jako’s voorbeeld toch wel de moeite waard. Een re-adsl downloadverbinding van Orange op maximaal 0,6 Mbps begint op den duur te vervelen.

    #210784
     jako 
    Bijdrager

    Gewoon proberen, het €4,99 /maand abonnement van Bouygues is maandelijks opzegbaar/te wijzigen als je meer data nodig hebt. Met een ‘stevig’ 4G signaal op je smartphone moet je op de interne antennes van een 4G modem al helemaal een flink signaal en dus een stevige download krijgen. Ik denk dat je meteen ‘verkocht’ bent als je het spul ziet werken.

    Grappig detail is dat de 4G router een heel andere APN gebruikt dan m’n smartphone met dezelfde sim: ebouyguestel.com. ALs je daar op googled dan blijkt dat de apn te zijn die Bouygues gebruikt voor hun specifieke 4G ‘fixe’ abonnementen en daarvoor gebruikt Bougues ook een huawei router. Kennelijk krijgt de router vanzelf die gegevens gepusht vanaf de bouygues server die geen verschil ziet met de ‘eigen’ routers.

    De door mij gebruikte router heeft tevens een Wan aansluiting, je kunt hem dus aansluiten op een reeds aanwezige internetaansluiting en op die manier een automatisch backup/failover systeem creëren. Geen idee of daar loadbalancing bijzit, maar er valt weinig te balanceren met een re-adsl lijn. Hij toch zou meteen alle data over 4G doen.

    Aangezien ik geen zin had in wazige firmware of 115 Volt voedingen met Amerikaanse stekker heb ik de mijne gewoon bij Amazon.fr besteld en niet in China. De taalkeuze biedt zelfs Nederlands…

    #210785
     Fransco 
    Bijdrager

    Dag Jako en anderen,
    Ik ben nog van de generatie die al vond dat de wijde wereld aan hun voeten lag met de bulletinboards waar ik met mijn Acorn op kon inloggen. En in Frankrijk voelde ik met mijn 1200 b/s modem de koning te rijk. Dus van 4G heb ik niet veel verstand. Maar ik vrees dat ik me er toch in moet verdiepen. Ik zit nu bij Orange met op goede dagen tussen de 2 en de 5 Mbps op adsl of wat daar voor door moet gaan.
    Met mijn gsm had ik tot voor kort beperkt bereik en begin van de week een paar dagen zelfs helemaal niets. Op 2 km afstand van mij is een half jaar geleden een nieuwe gsm-mast opgericht met één luizig antennetje. Van uit mijn huis staat die ook nog achter een heuvelrug en is niet zichtbaar. Maar na die paar dagen gsm-stilte heb ik ineens 4G – van Bouyges. Kennelijk is de mast in werking gesteld en daalt het signaal toch nog wat over de heuvels …
    Als het signaal stabiel blijft stap ik dus over. Dan kan ik mijn vaste telefoon opzeggen en van de Orange tv-box maak ik toch al geen gebruik (terzijde: dat weten ze, want ik kreeg pas een brief dat ze dit abonnement stoppen en of ik dat ding maar in wil inleveren).
    Maar ik raak door het bos van de mifi-routers helemaal de weg kwijt. Er zitten soms dingen op die ik helemaal niet wil hebben, zoals powerbanks, accu’s e.d. Ik wil gewoon een ding met sim dat ik in het stopcontact steek, eventueel een antenne op aansluit en dat vervolgens een wifi signaal uitzendt c.q. een wifi-router met internet voedt. VOIP zou leuk zijn, maar niet echt nodig. Ik ben twee winkels in geweest en niet geheel onvoorspelbaar raadde men 2 totaal verschillende modems en merken aan.
    Ik wil dus graag de ervaringen van anderen horen.
    Frans

    #210790
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Frans, mijn ervaringen in het verleden met een paar mifi boxjes (met accu) van Huawei/Bouygues staan aan het eind van dit verhaal. Daar ook een paar links om met je smartphone de snelheid en stabiliteit van internet te testen via die nieuwe zendmast van Bouygues. Voor onafhankelijke advisering is het waarschijnlijk verstandiger alles wat er de afgelopen jaren hier op dit forum is gezegd nog eens tot je te nemen dan te vertrouwen op de aanwezige deskundigheid in winkels of servicepunten van de Franse providers. Vermoedelijk zal Jako de komende tijd nog wel eens rapporteren wat zijn bevindingen over een wat langere periode zijn, dus hou dat in de gaten. Zoals je gelezen zult hebben gebruikt hij een “stationaire” router van Huawei, op het lichtnet. Nogmaals: 4G wordt de internet-reddingsboei voor velen in la France profonde.

    #210802
     jako 
    Bijdrager

    @frans: zonder je ‘mijn’ router op te willen dringen lijkt die toch wel erg aan je wensen tegemoet te komen: Simkaart er in, stekker er in en klaar. Het is dat Bouygues de simkaart vergrendeld uitlevert met de standaard pincode 0000, dus je moet eerst inloggen op de router om ergens in de webinterface die pincode in te geven, maar anders werkt het in principe meteen.

    Omdat de 4G router voor mij een backup is had ik een specifieke eis: Er moet een telefoon op aan te sluiten zijn waarmee het telefoonnummer van de simkaart werkt. Zonder adsl valt ook m’n ‘vaste’ telefoon uit en dus moet m’n mobiele nummer wel blijven werken. Daarmee vallen meteen zo’n beetje alle merken al af, behalve Huawei. Dat komt goed uit, wat die is marktleider op dit gebied. Daarnaast moest de router redelijk betaalbaar zijn. De Huawei 315S-22 loopt al wat jaartjes mee en kent inmiddels opvolgers die sneller zijn en meer mogelijkheden bieden. Daarmee is de prijs van die router al flink gedaald vanaf zo’n €200 bij de introductie naar rond de €100,- nu. Als je goed zoekt kun je wel een prijs van ca. €80,- vinden, excl verzendkosten. Bij Amazon heb ik €110,- betaald, inclusief verzendkosten. Ik vind het een prima prijs, er zijn ‘gewone’ routers die meer kosten. Hoe dat op langere termijn uitpakt weet ik natuurlijk niet, en aangezien het voor mij slechts een backup functie betreft ga ik daar ook niet achter komen.

    #210803
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    De verstandige koper is op zijn of haar internet toekomst voorbereid. Welke frequentie banden moet een smartphone (of router) aan boord hebben om gebruikt te kunnen worden op het Franse 4G netwerk, inclusief de nieuwe 700 MHz frequenties. Op deze website een eenvoudige handleiding om dat uit te zoeken.

    #210808
     jako 
    Bijdrager

    Ja, ik ben er van uitgegaan dat de nieuwe mast bij Frans op 800 MHz uitzendt, maar dat moet hij wel even controleren. Mocht die mast op de 700 Mhz band zitten, dan heb je niks aan die Huawei 315S-22 router.

    #210810
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Jako, dat lijkt me een plausibel uitgangspunt. De bulk van de Bouygues 4G uitbreidingen in 2017 zit in de 800 MHz band, een plus van 655 antennes. Omdat Bouygues licenties heeft voor de 800 MHz band en Free in het geheel niet is deze laatste provider veel meer aangewezen op de verkregen 700 MHz licenties dan de concurrenten. In dit artikeltje wordt gesteld dat dit voor de Franse Telecom autoriteit een instrument is om de concurrentie te bevorderen. Monopolievorming en prijsafspraken liggen immers steeds op de loer. De concurrenten van Free zijn het er ondanks de woorden “Liberté, Égalité, Fraternité” die vanaf iedere Mairie op ons neerkijken niet mee eens. Oneerlijk vinden ze het, dan had Free maar met hogere bedragen moeten meebieden bij de verkoop van de 800 MHz frequenties. Nu worden ze door de overheid in feite beloond voor dat zuinige gedrag met die royale toebedeling van 700 MHz frequenties. Gallia est omnis divisa…..

    #210811
     Fransco 
    Bijdrager

    Ik weet niet hoe ik kan controleren of het 800 of 700 Mhz is. De mast staat nog op geen van de kaarten die daarover zijn te raadplegen. Hij staat er ook nog maar sinds vorig jaar zomer en is volgens mij (mijn telefoon dan, een iPhone 7) sinds kort met 4G in gebruik. Als ik me bij Bouyges aanmeld, zegt die enthousiast dat ik voor 4G in aanmerking kom, maar als ik de kaart op de site raadpleeg is het: desolée.
    In ieder geval bedankt voor de deskundige commentaren. Daar kan ik wat mee.

    #210812
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Frans, in ieder geval ondersteunt de iPhone 7 een heleboel frequentiebanden inclusief B20 (800 MHz) en B28 (700 MHz), zie onder FDD-LTE. Het meetinstrument is dus voorhanden. Nu alleen nog de cursus field engineer volgen met deze handleiding.

    #210813
     Fransco 
    Bijdrager

    Dankzij de handleiding van Rob en het doorlopen van een berg aan keuzemenu’s weet ik nu dat het 800 Mhz is.
    Thnx

    #210815
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Berg aan keuzemenu’s? Precies tachtig jaar geleden deden ze ook al hun best om het vinden van zendfrequenties te vergemakkelijken:

    Philips radio 1938

    p.s.: originele affiche (klik om te vergroten) uit 1938, twee uur geleden bij toeval op de kop getikt.

    #210842
     Fransco 
    Bijdrager

    Dat waren nog eens tijden: een update die je er gewoon in kan schuiven. Gewoon per post te bestellen en gegarandeerd virusvrij. Let even bij de schaal in de laatste kolom op dat Huizen, waar de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek de uitzendingen van de Philips Omroep Holland-Indië, de latere Radio Nederland Wereldomroep, mogelijk maakte. Het contact met het thuisland gaat nu wat gemakkelijker, maar ik vraag me toch af of we erop vooruit zijn gegaan.

    #210855
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    @ Jako, je schreef:

    Helaas zit die 700 Mhz band inderdaad nog in weinig apparaten. Wellicht is een firmware upgrade voldoende om de band toe te voegen en is het meer onwetendheid van fabrikanten dan fysieke onmogelijkheid.

    Technisch is dat zo lezen inderdaad mogelijk, de fabrikanten en providers lijken echter begonnen te zijn die upgrade mogelijkheden dicht te timmeren of nauwelijks vindbaar te maken. Misschien een aardig experiment op een uitgerangeerde smartphone, maar op een nieuwe? Bij bios updates in het verleden moest je altijd maar hopen dat de stroom niet zou uitvallen, anders kon je de pc weggooien. Wanneer je zo “deep down” in een smartphone (of router) gaat wordt het toch wel glad ijs. Een geautoriseerde firmware upgrade van de fabrikant zou de netste oplossing zijn. Gezien het gebrek aan animo om upgrades van het operating system Android uit te voeren, van belang voor veilig gebruik, ben ik bang dat het lang wachten wordt op zo’n after sales service. Wie weet doet Free nog een keer iets voor z’n klanten met een recent daar gekochte telefoon of router nu hun 700 MHz netwerk steeds verder wordt uitgebreid.

    #210856
     jako 
    Bijdrager

    Bij m’n Huawei router moest ik wel drie opties uitzetten om (ongewenste-) push-updates van de fabrikant uit te zetten. Ik wil namelijk best updaten, maar alleen als ik weet wat die update doet. En er stond me iets te nadrukkelijk in de handleiding dat ik op de hoogte was van- en akkoord ging met firmware-updates door de fabrikant en anders moest ik die opties maar uitzetten. Voor huawei routers circuleren allerhande alternatieve firmwares, maar het gaat om een device waarmee gevoelige informatie wordt verwerkt en die in principe 24/7 aan internet hangt, daar zet ik niet zo maar alternatieve firmware op.

    Firmware heeft overigens niets met het besturingssysteem te maken, maar regelt de werking van de hardware en de interactie tussen de hardware en het besturingssysteem. Dat een rechter zo onbenullig is dat hij niet begrijpt dat een update van android door google per definitie zou moeten worden uitgerold door de smartphone-fabrikanten zegt vooral iets over het gebrek aan kwaliteit in het rechtssysteem. Zo zijn er ook talloze ridicule en onnozele rechterlijke uitspraken over schotelantennes die kennelijk ook ‘gemakkelijk’ kunnen worden vervangen door een antenne binnen in de woning of door IPTV, althans volgens de rechter.

    Een beetje apparaat (PC, router, smartphone, TV, TV -box etc) heeft tegenwoordig zowel een actuele firmware versie als de vorige versie ‘aan boord’ waardoor een firmware update tegenwoordig risicoloos is, althans in theorie 😉

    #210857
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Jako, ik heb je advies opgevolgd, zo’n B & You sim-kaartje van Bouygues besteld. Al was het maar omdat het aanbod morgenochtend afloopt en wij een stevig Bouygues signaal ontvangen (vooral in de buurt van het raam). En het steeds weer de vraag is of de adsl lijn van Orange nog wel in de lucht is bij aankomst in Frankrijk. Niet helemaal een verrassing: voor de betaling wordt alleen Frans bancair plastic aanvaard. Met m’n “Nederlandse” Visa kaart waarmee je bij elke winkeltje in zeer verre buitenlanden kunt betalen lukte het niet: refusé. De Franse bankkaart weigerde ook (ip adres niet in Frankrijk?) dus werd het PayPal. Geen internationaal telecom bedrijf dus.

    #210858
     jako 
    Bijdrager

    Ik had hetzelfde probleem. Eerst Visa: nee, geen buitenlandse kaart, toen m’n Franse kaart: carte refusé, dan maar met Paypal van diezelfde NL visa kaart. Ik had eerst al Red-By-SFR geprobeerd, 30 Gb voor €5,-, maar ook daar was m’n Franse kaart geweigerd. Via de chat wees sfr naar showroomprive (die de aanbieding bood), maar de betaling was op de website van sfr. SFR wilde alleen helpen met de betaling als ik €10,- per maand wilde betalen in plaats van de aanbieding van €5,-. Uiteraard heb ik dat afgewezen. SFR en Bouyues zitten hier in dezelfde zendmast, dus ik reken op een identieke dekking. Betalen blijft een onbetrouwbaar proces in Frankrijk, toch redelijk rampzalig voor de economie.

    #210859
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Bij het doorbladeren van alle voorwaarden en mededelingen over de diverse tarieven viel mij als kersverse abonnee op dat de “4G box” van Bouygues waar ik bij de introductie vorig jaar nog even over aarzelde, inmiddels duurder is geworden:

    * La 4G box est en data illimitée (au lieu de 200 Go / mois) pour toute nouvelle souscription à partir de 28/05/2018;
    * Le prix de la 4G box est de 42,99€/mois au lieu de 32,99€/mois, location boxe incluse, pour toute nouvelle souscription à la 4G box à partir de 28/05/2018.

    Voor een kantooromgeving en grootgebruikers (streaming) interessant, voor anderen lijkt het devies te zijn de speciale aanbiedingen goed in de gaten te houden en hardware (routers) van “derden” te gebruiken. Bij Bouygues zijn die meestal van Huawei afkomstig, dus met dat merk blijf je daar dan eigenlijk in de familie.

    #210867
     jako 
    Bijdrager

    Best duur, vooral omdat ze voor die prijs uitsluitend internet bieden. Geen telefoonnummer, niet gratis bellen en geen TV. Onbeperkt internet klinkt natuurlijk wel leuk, maar m’n Fritzbox houdt keurig statistieken bij van het datagebruik van ons huishouden van 2 personen en die schommelt altijd rond de 30 GB/maand. De 20 GB van Bouygues is voor ons dus wat krap, maar het is alleen de backup voorziening. Normaal zit die simkaart in m’n smartphone en daar is 20 GB/maand ruim voldoende. Ik ga er van uit dat de datalimieten in de toekomst vanzelf opgehoogd worden en de prijs niet.

    Vreemd eigenlijk dat Bouygues geen telefonie levert, want een beetje box ondersteunt voip en dan moet het voor Bouygues simpel zijn om een vast telefoonnummer te porteren naar een voip nummer wat vervolgens door de box gebruikt kan worden.
    Als privé persoon lukt dat zelfs wanneer je in zee gaat met een losse voip provider die je vaste lijn wil porteren, ik meen dat ippi dit aanbiedt, maar niet goedkoop. Ik speel met die gedachte voor wanneer 4G internet in de toekomst zo veel sneller en goedkoper wordt dat het zinvol is om de vaste lijn er uit te gooien. Die zit nu bij Red-By-SFR voor maar €15,- /maand voor ADSL inclusief onbeperkt bellen naar vaste nummers, dus die blijft voorlopig wel.

    #210868
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Die 4G box van Bouygues is overigens nog wel aan een randvoorwaarde gebonden:

    Pour rappel, cette offre permet d’utiliser le réseau 4G pour alimenter une connexion fixe, là où l’opérateur dispose d’un réseau suffisant et à condition que votre domicile ne soit pas équipé d’une connexion filaire suffisamment rapide

    En voor de nieuwe klanten het eerste jaar een korting van 10 euro per maand, dat scheelt weer. Wanneer ik de diverse persberichten zo lees blijft het gegoochel met dit soort aanbiedingen, niets is zo veranderlijk als een aanbieding voor een internet abonnement. Op het moment dat de concurrentie een nieuwe zet doet op het schaakbord verandert er weer van alles.

    #210874
     jako 
    Bijdrager

    Op het moment dat de concurrentie een nieuwe zet doet op het schaakbord verandert er weer van alles.

    Zeker. Die €5,-/maand aanbiedingen zijn m.i. allemaal een reactie op Red die als eerste met deze €5,- aanbiedingen kwam, en Red was ook de eerste waarbij de aanbieding geen einddatum had. De concurrentie volgde eerst met tijdelijke aanbiedingen, vervolgens ging Bouygues klanten vlak voor afloop van het aanbod een verlenging bieden en nu is de €5,- aanbieding van Bouyges ook zonder tijdslimiet. Nu ik weet dat het netwerk van Orange hier op dit moment de beste performance geeft wacht ik tot de €5,- aanbieding van Sosh ook zonder tijdslimiet komt, en dan switch ik naar Sosh.

    De overgang van Syma naar Bouygues lijkt probleemloos verlopen. Ik had de simkaart van Bouygues na 2 dagen binnen en direct geactiveerd, 3 dagen later werd m’n nummer geporteerd van Syma naar Bouygues. Ik heb inmiddels de eerste factuur van Bouygues binnen, iets meer dan €5,- omdat ik enkele dagen met het tijdelijke nummer actief was waarna het maandabonnement ingaat. Ook de eindfactuur van Syma met een klein bedrag retour is inmiddels binnen.

    Het feit dat de consument zo gemakkelijk kan switchen houdt de providers natuurlijk extra scherp.

    #210875
     Fransco 
    Bijdrager

    Ik zet de aanschaf van de 4G-router toch maar weer in de wachtstand, want na 4 dagen volop 4G is er nu al de hele dag geen service. Orange-ADSL is weliswaar langzamer, maar tot op heden meer betrouwbaar.Waar zou dat wegvallen van de service aan kunnen liggen? Gewoon botte pech?

    #210876
     jako 
    Bijdrager

    Wellicht is die zendmast gewoon nog niet operationeel en zijn ze nog aan het testen.

    #210877
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Wanneer die zendmast van Bouygues nog niet voorkomt op de gebruikelijke websites en de eigenaren het bestaan formeel ook nog ontkennen, dan zijn ze misschien bezig met wat try-outs. Ook altijd een goeie in hoogfrequent land: atmosferische condities veranderd?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 151)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account