Internet haut débit voor iedereen

Tags: 

Dit onderwerp bevat 199 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #210954
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je Rob. Ik had die “img” knop al geprobeerd en begrepen dat het via een link moest. Een foto naar het tekstvlak kunnen slepen was uiteraard makkelijker geweest. Ik zal later op picr kijken, het is nu even te druk.

    Gelukkig was het voor wannox duidelijk dat ik van vriend google.maps even een streetview plaatje van de bedoelde kegelvormige verbindingen heb geleend.

    Terug on topic. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die Huawei 315s nu wezenlijk beter is dan de destijds door mij geprobeerde E5186s-22a. Ik had juist gekozen voor de 5186s vanwege de goede recensies op diverse fora. In enkele landen is dat ook het standaard modem voor ISP’s.

    #210957
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Eén zo’n zwarte kegel zit hier een paar km verderop ook in een telefoonpaal. Zou het een versterker zijn voor adsl?

    Je kunt op je E5186s-22a toch ook twee van die kleine sprietjes met sma connector schroeven?

    Ik zou dat nog eens proberen, voor tussen €4,- (China) en €10,- (amazon) weet je of dat voldoende helpt.

    #210959
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jako, uit opmerkingen op de eerder aangehaalde fora is de algemene indruk dat die kleine antennes werkelijk geen enkel verschil maken. Zouden die wel het verschil maken dan kan ik mij niet voorstellen dat Huawei die niet standaard in de verpakking zou bijsluiten, de kosten zijn het immers niet.

    In die zwarte kegel zou een versterker kunnen zitten maar daar kom ik juist niet achter. Weet niet hoe zo een ding in het Frans heet dus dat maakt het zoeken lastig.

    #210961
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Ron: in veel landen zitten die antennes ook standaard meegeleverd. In Frankrijk hangt het af van de leverancier, mét antennes in de verpakking is toch gewoon duurder.

    #210967
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo, de box geïnstalleerd (315 zoals van Jako) en het Bouygues promo-kaartje er in.
    Was even zoeken naar de goede plek, want oud huis met heel dikke muren en volgens de diverse sites had ik nauwelijks bereik, maar……………….45 Mb downstream. Nog NOOIT gezien hier. (ADSL was nauwelijks 1Mb)
    Nu nog uitzoeken hoe precies huisrouter (nou ja de Livebox van Orange) en de 4G router elkaar niet in de weg gaan zitten. Als alles echt goed loopt gaat Orange er uit. Maar die oude schoenen etc……

    #210969
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk, dat is een goed bericht, veel plezier. 😉

    #210971

    @ Jaap: om het vergelijkend antenne onderzoek nog even vast te houden door 4G met 4G te vergelijken, wat is de snelheid die je daar met een smartphone haalt? Ik juich alles dat sneller is dan mijn huidige re-adsl verbinding van Orange (hoogste snelheid tot nu toe 0,68 Mb) van harte toe. Met mijn Huawei P9-lite scoorde ik vorige maand op de begane grond al een respectable 8 Mb. En wanneer dankzij een verbeterd antenne ontwerp in bijv. die Huawei 315 router ik er ooit getuige van zou mogen zijn dat ik ook dat soort duizelingwekkende snelheden haal, dan gaat de vlag uit.

    #210973
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob

    Met een Samsung J3 smartphone (ook Bouygues abo) haal ik BUITEN net de 18 à 20 Mb.
    De 4G router staat binnen maar wel in een nis die naar buiten toe heel weinig “muur” heeft. Echt binnen heb ik geen goed signaal met die dikke granieten natuurstenen muren.
    Eigenlijk heb ik dus geluk, dat precies op die plek ik een goed signaal heb, want het is ook nog eens aan de buitenmuur van de ‘meterkast’ (bij mij bovenaan de toegang tot een kelder).

    Overigens……het WiFi signaal van de Huawei box is significant beter dan van de Orange Livebox4. Ze staan naast elkaar met uiteraard elk een eigen kanaal. Ik ben dus wel tevreden over Huawei.

    Hopelijk voldoende info.

    Jaap

    #210974
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jaap:Welke downloadsnelheid haal je met je smartphone in diezelfde nis?

    #210975
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jako

    Een paar Mbs lager dan buiten vlakbij datzelfde punt. Ongeveer 10-12Mb
    Is echt de enige hoek bij mijn huis met redelijke 4G ontvangst.
    (verder op mijn terrein ook maar daar heb ik in huis niks aan, wel voor een mobieltje natuurlijk)

    Jaap

    #210986
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De snelheid gaat dus van 12 naar 45 Mbps door een 4G router in te zetten in plaats van een smartphone op dezelfde plek. Ik had binnen zelfs geen 4G op m’n smartphone, maar wel op de 4G router.

    Daarmee lijkt me aannemelijk gemaakt dat (deze) 4G router beter presteert dan een smartphone. De te behalen snelheid is natuurlijk ook afhankelijk van de drukte op de mast en weersomstandigheden. De tijd zal moeten leren hoe betrouwbaar de verbinding is, maar bij naderend onweer hoef je alvast niet bang te zijn dat de bliksem inslaat in je 4G router, in tegenstelling tot de Livebox.

    #210987
     Noë
    Sleutelbeheerder

    maar bij naderend onweer hoef je alvast niet bang te zijn dat de bliksem inslaat in je 4G router, in tegenstelling tot de Livebox.

    Maar dan moet je wel de stekker er even uithalen bij een acculoze 4G-router. Toch?

    #210988

    Fransco, dacht ’t wel, zie het tekstje over bliksembeveiliging bij deze tips. Maar met het ontbreken van je telefoonlijn als transportmiddel voor hoge spanningspieken heb je het risico al voor de helft verminderd. En in een bedraad netwerk blijft de aangesloten apparatuur ook buiten schot.

    #210989
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik bedoel natuurlijk via de telefoonlijn, die is kwetsbaarder dan de netspanning die in veel gebieden al verplicht een bliksembeveiliging heeft. Maar je kunt de router natuurlijk op een UPS zetten en voor de zekerheid die stekker uit het stopcontact trekken. Ik heb hier alle kwetsbare apparatuur op een UPS zitten, vooral om ‘s-zomers de vele microcoupures in het stroomnet op te vangen die veroorzaakt worden door onweer. Anders blijven routers, TV, satellietontvanger etc opstarten. Maar bij onweer trek ik als eerste de telefoonlijn er uit.

    #210990
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog een waarneming.
    Ik heb de Huawei nu op mijn interne net gezet met een vast adres 192.168.1.2 (mijn Livebox heeft 192.168.1.1)

    Alle andere apparaten in huis hebben een vast IP adres gekregen. Mobiele apparaten sluiten aan via de Livebox WIFI of een daarmee verbonden Devolo CPL accesspoint.
    Als ik via de Livebox de gateway op de Huawei gebruik zakt de snelheid naar onder de 20 Mb.
    Direct via de gateway op de Huawei krijg ik de reeds eerder gemelde 40-45 Mb. Ethernetkabel direct in de Huawei dus. Overigens idem via WIFI Livebox versus WIFI Huawei.

    Lijkt me een limiet in de Livebox (meeste abo’s van Orange gaan tot 20 Mb op ADSL)

    (PS de DHCP op beide boxen staat active (toe te kennen IP ranges uiteraard verschillend)

    #210991
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Huawei beschikt over een LAN/WAN poort. Als je die poort verbindt met de livebox, dan heb je een automatische failover situatie gemaakt. Elke verbinding met de Huawei zal dan primair via de Livebox gaan en pas als dat niet (snel genoeg?) lukt zal die alsnog via 4G lopen. Er staat niet beschreven hoe dit exact werkt (de arbitrage over welke internetverbinding te gebruiken), dus dat is uittesten. Als je de WAN poort gebruikt, dan is de Huawei niet te benaderen vanaf de Livebox, andersom wel.

    #210992
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Jako voor je advies. Ik vroeg me al af hoe ik die poort kon gebruiken.
    Of ik de box aldus wil inzetten is nog een optie. Ik zal e.e.a. eens testen

    #211002

    @ Jaap en Jako: over dat omschakelen van een vaste lijn naar de 4G ontvangst op de Huawei router staat op een Nederlandse site het volgende vermeld: “Als de vaste internetverbinding mocht uitvallen, schakelt u met dit modem gemakkelijk – handmatig – over op een 3G of 4G netwerk (failover functie).” Of dat handmatig betekent dat je de stekker uit de LAN/WAN poort moet trekken (niet erg automatisch) of dat je in het configuratie menu wat moet aan- of afvinken wordt me ook uit een technische handleiding niet meteen duidelijk. Benieuwd wat de bevindingen van het onderzoeksteam zijn.

    #211003
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn laatste bevinding.
    Ik heb de DHCP van de Huawei uitgezet. Ondanks dat ik separate IP adres-ranges heb gedefinieerd, nam hij altijd het heft in handen, zelfs als ik via de WIFI van de Livebox aansluiting maakte.
    Voorlopig laat ik iedereen die bij ons op bezoek komt, via de WIFI en de DHCP van de Livebox(= ADSL verbinding) lopen zodat ik niet mijn 20Gb bundel kwijt ben aan filmpjes kijkers.
    Mijn eigen laptop (vast IP adres) hangt aan de 4G via Ethernet kabel en gedefinieerde Gateway. Lekker snel.

    Als ik meer tijd heb, ga ik eens verder speuren naar de samenwerking tussen de twee routers.

    #211004

    Bij het rondzwerven op internet kwam ik diverse berichten tegen over routers van dit type die na een update “bricked” waren. Soms een officiële update af provider en in een aantal gevallen volgens mij wat duistere updates om zo’n router te “unlocken” wanneer die van een simlock was voorzien. Jako’s eerdere opmerking, schakel die automatische firmware update functie uit (ook voor die van Huawei zelf) lijkt dus terecht. If it ain’t broke, don’t fix it.

    Nog een vergelijkende test voor interne/externe antennes.

    #211006
     Noë
    Sleutelbeheerder

    hedendaagse oplossing. Ik heb wel beetje spijt dat ik basis 250m2 heb genomen. die heeft moeite met de dikke muren. dus 500m2 uitvoering heeft iets meer power maar is ook duurder. Ik nu alleen ontvangst in de huiskamer maar ben daar tevreden mee. Kosten 155,-

    https://www.mobilerepeaternederland.com of https://www.mobilerepeater.fr/products/amplificateur-de-signal-gsm-…

    #211008

    @ Bover: voor spraak + data worden andere versterkers aangeboden. De Franse link vermeldt alleen 3G op een zendfrequentie van 900 Mhz. Hier pogen we via 4G – meestal 800 Mhz, straks ook op 700 Mhz – internet snelheden te halen waarbij we wrakke adsl verbindingen van met name Orange ver achter ons kunnen laten.

    #211009
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jaap,

    Ik heb de DHCP van de Huawei uitgezet. Ondanks dat ik separate IP adres-ranges heb gedefinieerd, nam hij altijd het heft in handen, zelfs als ik via de WIFI van de Livebox aansluiting maakte.

    Wellicht ten overvloede, niet-overlappende DHCP ranges worden uitsluitend gebruikt om te voorkomen dat er dubbele IP adressen worden uitgedeeld, er valt niet mee te beïnvloeden welke DHCP server de adressen uitdeelt.

    Ik heb met een gelijksoortig probleem te maken gehad, maar ik heb een hekel aan het gebruik van vaste IP adressen. Met een vast IP adres wordt de hele IP configuratie van de interface statisch, dus ook netmask, default gateway, DNS server adressen enzovoort. Potentiële narigheid als je iets in je netwerk wilt veranderen.

    Mijn oplossing was het gebruik van DHCP reservations. Voor de apparaten waarvan ik wil dat ze altijd hetzelfde IP adres hebben, zoals mijn telefooncentrale en mijn satellietontvanger, heb ik in de DHCP server een DHCP reservering gemaakt, dus hun MAC adres specifiek aan een IP adres gekoppeld. Daarmee krijgen die apparaten alle IP interface settings via DHCP maar hebben ze wel altijd hetzelfde door mij ingestelde IP adres.

    Mocht je dit al weten, dan mijn excuses voor deze adresmosterd na je routermaaltijd 🙂

    Salutations, Jos

    #211011

    @ Jos: met die DHCP reservations bewandel je de koninklijke weg. Toen mijn netwerk printer, een oerdegelijke HP 4000, via een TP-Link draadloze repeater en kort ethernetkabeltje door het kabelmodem van Ziggo voortdurend uit het draadloze netwerk werd gegooid heb ik voor de quick-and-dirty oplossing (?) gekozen door de lease time tot ergens rond 2045 te laten doorlopen. Wanneer er nu niet te veel nieuwe gasten inloggen op het wi-fi netwerk hier, ik niet te vaak nieuwe apparatuur koop, dan erodeert de voorraad vrije adressen slechts langzaam….. Maar op een geven moment is het natuurlijk over en uit. En kan ik plechtig het laatste vrij beschikbare IP-adres (laten) uitdelen. Daarna zeg ik: daar is de boekenkast, zoek maar wat uit en ga wat lezen.

    @ Bover: in principe is het uitzenden op de standaard gsm frequenties een voorrecht dat is voorbehouden aan de providers zelf, die hebben daar een wettelijke vergunning voor. In Nederland en ook in Frankrijk. Mag alleen onder strikte condities en met toestemming van de provider. Het feit dat dit soort repeater apparatuur vrijelijk op de markt verkrijgbaar is betekent nog niet dat het in alle gevallen is toegestaan. De heer Spijkerman van het Agentschap Telecom formuleert het iets scherper: “GSM-versterkers zijn illegaal.”

    #211012
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor de diverse adviezen.
    Zonder het te beseffen heb ik waarschijnlijk die IP reservering gebruikt, want ik heb in de Livebox de door DHCP uitgegeven adressen vastgezet voor de vaste kasten in mijn netwerk.
    Lijkt me wat is bedoeld met die reservering.

    En dat je de DHCP server volgorde niet in de hand hebt, heb ik nu zelf ervaren..

    Ik stoei verder. Leuk leermoment voor deze oude mainframe-rakker.

    #211013
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk zijn er betere en snellere mogelijkheden. “Doel en middel”. ik wilde gewoon normaal met 3G kunnen bellen en dat is voortreffelijk gelukt nu. Dec rest doe ik gewoon aan tafel met mijn mac of via wifie op de mobiel. succes met de ontwikkelingen. 🙂

    #211163
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb ooit ook eens geprobeerd een Syma Mobile kaartje aan te schaffen.
    Mislukt want buitenlandse creditcard 🙁 Ook Bouygues lijdt hieraan.

    De aanbiedingen van deze providers zijn echt heel aantrekkelijk. Nu roamingkosten afgeschaft zijn zou je denken dat er ook Nederlandse providers zouden zijn met vergelijkbare aanbiedingen (en gemakkelijker betalen). Maar wat ik ook zoek, de aanbiedingen van Simpel en andere prijsvechters zijn vele malen duurder dan van onze Franse vrienden. 20 Gb/Maand voor € 5,- is een prima aanbieding.

    Is er een Europese vergelijkingssite met SIM only abonnementen? Ik wil ook wel een Duitse of Engelse Simkaart in mijn modem stoppen. Dat maakt nu niets meer uit.

    #211164
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik wil ook wel een Duitse of Engelse Simkaart in mijn modem stoppen. Dat maakt nu niets meer uit.

    Daar wil ik toch wel een klein waarschuwinkje bij geven…

    De providers die ik ken hanteren allemaal een limiet op het datagebruik “over de grens”. Met het SFR-RED abonnement van 10 euro voor 30 GB per maand mag ik buiten de Franse grenzen maximaal 3 GB per maand verbruiken. Het Bouygues 20 GB abo van 4,99 euro per maand kent een vergelijkbare beperking.

    Als u in Frankrijk het gebruik van een “buitenlandse” SIM overweegt lijkt het me de moeite waard om terdege uit te zoeken of u niet tegen vergelijkbare beperkingen gaat oplopen. De roamingkosten zijn dan weliswaar afgeschaft maar mobiele communicatie binnen de EU is nog steeds niet “100% naadloos”.

    Salutations, Jos

    #211165
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat niet alleen, providers zien dit als misbruik van de roaming afspraken. Als je meer data/sms/belkosten in het buitenland maakt dan in het land waar de kaart is geregistreerd dan mag de provider je achteraf aanslaan voor de ‘werkelijke’ kosten (wat die dan ook mogen zijn). Deze clausule is bij de EU regels toegevoegd op verzoek van de Franse telecom providers. Ik verwacht wel dat men in de toekomst steeds coulanter gaat worden met zowel de datalimieten als de definitie van misbruik.

    #211166

    @ Wubbe: met die Franse sim van Bouygues mag ik maximaal 2 Gb verbruiken in andere EU landen. Met sims van buitenlandse providers loop je bij langer verblijf in Frankrijk uiteindelijk tegen soortgelijke beperkingen op. Dus een Engelse of Duitse sim helpt niet om veel te kunnen downloaden. Die 5 euro prijzen waar we het hier over hebben zijn speciale aanbiedingen, mijn Bouygues sim staat te boek als behorend tot een série limitée. Helemaal vergelijken met de elders in Europa gangbare prijzen kun je ze niet, je zou ze moeten vergelijken met de reguliere aanbiedingen van de Franse providers. Maar je hebt gelijk: in Nederland wordt met enig ongeloof op dit soort Franse aanbiedingen gereageerd. In Frankrijk meer concurrentie tussen de providers dan hier? Dat kan niet waar zijn. Of wordt het tijd voor onderzoek naar onderlinge prijsafspraken?

    Wat de goedkope aanbieders betreft die meeliften op de netwerk infrastructuur van “echte” providers, de kruik gaat net zo lang te water tot hij breekt. In Duitsland krijgen 1&1 en Freenet het moeilijk, zie dit bericht in de Duitse pers.

    Openen van een Franse bankrekening: op dit forum met enige regelmaat aan de orde geweest. Het internet bankieren met de nieuwe ster aan het firmanent “N26” is voor velen een verademing.

30 berichten aan het bekijken - 61 tot 90 (van in totaal 200)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?