Internet haut débit voor iedereen

Tags: 

Dit onderwerp bevat 199 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211397

    @ Ron: een goedkoop 4G abonnement als “reserve” kan handig zijn. Met onze re-adsl verbinding, gemiddeld 500 kbit/s en zo nu en dan terugvallend naar 100 kbit/s, was het nu en dan niet mogelijk te internetbankieren vanwege time-outs. Ook andere “moeilijke” websites bleven soms hangen, rondjes draaien. Maar zo’n relatief klein 4G abonnement als volledige vervanging voor zelfs een zeer trage re-adsl lijn is niet aan te bevelen weet ik nu uit eigen ervaring. Even een paar jaar niet opgelet om nu te constateren hoe explosief het niet altijd meteen zichtbare dagelijkse dataverkeer is toegenomen. Wannox heeft wat dat betreft de vinger beter aan de pols gehad om de hartslag van het internetverkeer te meten.

    #211398
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan de link niet meer terugvinden, maar Bouygues heeft een keer een onderzoek gepubliceerd over het dataverbruik van hun klanten. Alles op één hoop, zowel de vaste box klanten als de 4G box klanten. Meer dan 90% had een datagebruik van minder dan 100GB per maand. Nu blijft het datagebruik bij iedereen natuurlijk toenemen, zeker wanneer ook TV via internet (IPTV) wordt gekeken, maar het maakt duidelijk dat 100GB voor bijna iedereen die geen TV via internet kijkt ruim voldoende zal zijn. Volgens mijn Fritzbox zat ik zelf de afgelopen maand op ruim 34 GB (up+down). Voor mij zou dus een forfait van 40GB op dit moment zelfs al voldoende zijn.

    #211399
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En alsof men meeleest krijg ik net een aanbod voor de 4G box van SFR. Voor 32,99/mnd incl de box en gratis proberen!

    Nu even druk met andere zaken maar wie weet geef ik het later een test.

    #211400

    Dat onderzoek van Bouygues waar Jako naar verwijst kan ik zo snel niet terugvinden. Wel kwam ik nog iets tegen over het gemiddelde dataverbruik per mobieltje van de Free abonnees in 2017: 8,4 Gb per maand. Vermenigvuldig dat met het aantal gezinsleden, gasten, tel daarbij op het aantal laptops en tablets en het wordt duidelijk dat we het met postduiven niet meer voor elkaar zouden krijgen.

    #211401
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In augustus heb ik vanwege bliksemuitval van de Livebox anderhalve week alleen aan de Huawei (met Bouygues-sim) gehangen met 2 telefoons, 2 iPads en een laptop. Het was mooi weer, dus weinig gebruik van bewegende beelden en bovendien heb ik ook gewoon data via KPN binnengehaald. Ik ben nog niet over de 12 Gb van de 20. Een nieuw element in de situatie is dat na omruil van de Livebox en reparatie van de lijn ik bij Orange van een schamele 0 – 3 Mb naar een zeer acceptabele 10 – 13 Mb ben gestegen. Via 4G zit ik zo rond de 9 Mb. Ik heb derhalve een luxeprobleem waar ik alle tijd voor neem.

    #211402

    @ Fransco: misschien ben je op dit moment één van de weinigen met een Livebox die levend is en heb je de weg bijna voor jezelf alleen. Of de blikseminslagen hebben ergens in een NRA (telefooncentrale) een paar sterk verouderde dslams om zeep geholpen en zijn die nu eindelijk door een nieuwere generatie afgelost. En/of is de verbinding van jullie NRA met de backbone van het internet verbeterd, bijvoorbeeld door een glasvezelaansluiting. Het blijft gissen, ben benieuwd of die adsl verbinding zo snel blijft. Een aardige beschrijving van netwerkproblemen op het Orange forum. Ondertoon: please stop blaming the cher client, providers, kijk ook eens in de spiegel en reageer wat sneller.

    #211404
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob, ik was niet de enige in mijn lieu-dit met een kapotte Livebox. Alle andere, bij elkaar drie, waren ook stuk en zijn inmiddels omgeruild. De rest (de andere 2 huizen) heeft geen internet per kabel. Wat wel gebeurde was dat mijn livebox na omruil eerst even traag was als anders. Dat verbeterde echter toen 2 dagen later de aftakking (30 m) van de lijn naar mijn buurman in zijn geheel werd vervangen. Ik was kort daarvoor gebeld door een dame van Orange met de vraag of ik internet had. “Ja, maar heel traag”. “U heeft dus internet!” En de telefoon werd met een vriendelijke groet neergelegd. Ik denk dat vervanging van de aftakking ook voor mij iets verbeterd heeft.
    Overigens test ik al 12 jaar via de site van Orange met grote regelmaat de lijn. Telkens is het antwoord dat er ‘lenteurs’ zijn die de ‘komende maanden’ zullen worden opgelost. Al 12 jaar lang en nog steeds is het antwoord niet gewijzigd.

    #211405
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben hier vermoedelijk één van de weinigen waarbij het modem op een UPS zit aangesloten waardoor ik kan zien wat het effect is van ‘alleen op de wereld’ te zijn. En dat verschil is verbluffend. Mijn modem probeert bij het intrainen de hoogste snelheid te halen bij een s/n verhouding van ongeveer 6,3 dB en dat levert normaal een snelheid van tussen de 17 en 18 Mbps. Bij een stroomstoring waarbij alleen mijn modem actief blijft loopt de S/N op tot boven de 15 dB. Ook na een nacht met onweer ben ik kennelijk één van de eersten die ‘s-morgens het modem er weer inprikt en dan krijg ik steevast de volle 20 Mbps, maar rond een uur of één ‘s-middags is het signaal dan naar onder de 1 dB gezakt waarna het modem het opgeeft. Vreemd genoeg gaat het modem nooit zelf opnieuw synchroniseren, ik moet het modem herstarten om een nieuwe verbinding te krijgen.

    #211408
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn dataverbruik via adsl ligt rond de 70GB per maand. Daar zit een substantieel deel video bij, we kijken graag een film op Prime of tv-programma’s terug uit een ver verleden via youtube. Ik haal het gegeven aan dataverbruik uit de stats van het modem. Heb nog geen goede methode gevonden om meer gedetailleerde info te verzamelen naar het soort verbruik. Op de iPhone bv is alles netjes gescheiden weergeven gesorteerd op dataverbruik per app per periode.

    Nu als ik overschakel naar 4G internet en dat een weekeinde zo laat staan om vervolgens het verbruik te extrapoleren naar een maandvolume dan kom ik wel richting de 150GB. Het verschil zit m.i. hoofdzakelijk in het videoverbruik. Mijn 4G verbinding heeft een 3x hoger debiet dan adsl. De video beeldkwaliteit is navenant beter door een hogere bitstream. De verhoogde bitstream laat het volume aan data groeien. Dit is geen wetenschappelijk onderzoek, een weekeinde is uiteraard niet representatief voor een hele maand. De stelling kan wel zijn “Een snellere internet dataverbinding zal leiden tot een hoger dataverbruik”.

    #211409
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier is mijn verbruik :

    Date	Time	Go
    2018-08-09	20:18:00	74.16
    2018-08-10	21:47:00	75.00
    2018-08-11	07:00:00	75.65
    2018-08-12	20:20:00	78.81
    2018-08-13	12:43:00	80.05
    2018-08-14	07:16:00	81.47
    2018-08-14	22:22:00	82.79
    2018-08-15	12:43:00	84.30
    2018-08-16	09:50:00	85.14
    2018-08-17	08:12:00	85.91
    2018-08-18	09:17:00	86.78
    2018-08-18	01:55:12	87.87
    2018-08-19	06:50:00	88.40
    2018-08-19	22:06:00	89.83
    2018-08-20	06:45:00	90.44
    2018-08-20	22:10:00	91.99
    2018-08-21	05:50:00	92.50
    2018-08-22	09:57:00	101.76
    2018-08-23	07:35:00	108.91
    

    Het laatste stuk gaat even heel hard, komt mogelijk door Tribler. Mijn GSM maakt ook elke dag een back-up naar de Google Drive. Die is ook in de orde van een Gigabyte.
    Nog enkele dagen en het wordt weer op nul gezet, niets aan de hand dus.
    wimb

    #211533
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En een mooie aanbieding van RED-by-SFR

    20Gb voor € 5,-/maand

    https://www.red-by-sfr.fr/forfaits-mobiles/#redintid=B_HP_MEA-1-Prospect-20Go-5euro

    Geprobeerd te registreren.
    Buitenlands telefoonnummer gaat niet 🙁
    Buitenlands bankrekeningnummer gaat ook niet 🙁

    #211534
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En 100Go voor € 20 p/m………….addertje onder gras?

    #211535
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoezo addertje onder het gras? 5 keer het aantal Gb voor 4 keer het bedrag.

    Iemand een idee hoe ik dit abonnement kan aanschaffen zonder Franse IBAN?

    #211536
     Noë
    Sleutelbeheerder

    B.v. na 12 of 24 maanden een hoger bedrag.
    Of een slechte SAV.
    Ik heb meen ik wel gelezen dat de zogeheten “modem”-mode is toegestaan.

    Maar alle kleine lettertjes heb ik (nog) niet doorgenomen. Vandaar de adder-opmerking.

    #211537
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ga pas de kleine lettertjes lezen als ik zeker weet dat ik het abonnement kan afsluiten.
    En dat is nu niet het geval. Ik vermoed dat ik naar een SFR winkel moet.

    En dan nog…

    #211538
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Wubbe: Red-by-SFR is het zeer goedkope online-only aanbod. Alles moet dus simpel online te regelen en te verifiëren zijn (credit check!) en anders krijg je geen abonnement, want dat zijn extra kosten en dat past niet in dit abonnement.

    Het heeft dus geen zin om naar een SFR winkel te gaan, want daar verkopen ze alleen de veel duurdere SFR abonnementen. Er is ook geen telefonische of fysieke helpdesk, alleen een online helpdesk. Ook heeft het geen zin om een buitenlands nummer en/of bankrekening te proberen. Het lukt mij, en vele Fransen met mij, zelfs niet met een Franse bankrekening. Reden onbekend, hoewel de helpdesk me heeft aangeboden om te helpen met de betaling, mits ik afzag van de speciale korting. Zonder Franse IBAN kun je dit goedkope abonnement vergeten. Er zijn verder geen addertjes onder het gras.

    Je kunt ook weer bij Bouygues terecht met €4,99/ maand voor 20 Gb en met paypal betalen. Hoewel ze wellicht ook een Franse IBAN eisen voor het abonnement.

    #211539

    @ Jako: ik heb een paar maanden geleden de eerste on-line betaling met Paypal gedaan en voor het Bouygues abonnement m’n Franse IBAN nummer opgegeven (was verplicht).

    Verder: het inleveren van onze Orange Livebox verliep gesmeerd. Christian kreeg een paar jaar geleden nog het verzoek van hogerhand om zijn modem bij Orange Boutique x in plaats y in te leveren. Daar aangekomen bleek die shop al meer dan drie maanden gesloten te zijn…..De Engelse helpdesk gebeld – ik had nog nergens een bevestiging van mijn opzegging zien binnenkomen, niet in de mail en niet in de brievenbus – en die vertelde dat het nu bij iedere Orange Boutique kon, telefoonnummer zou al genoeg zijn. En dat bleek het geval. Nu alleen nog wennen aan de switch van “always on” naar “always off”, tenzij … Zuinig zijn met m’n 20 GByte. Na 16 dagen zit ik nu op ruim 5 GByte verbruik. Smartphones vnl. uit de Nederlandse databundel.

    #211540
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, klopt. Ook Bouygues wil een Frans IBAN voor de betaling van het abonnement 🙁

    #211551
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alleen Orange/Sosh claimen buitenlandse betaalmiddelen te accepteren, dus hou dan Sosh in de gaten voor goedkope aanbiedingen. Sosh biedt momenteel ook 20 Gb voor € 4,99/maand, alleen gaat dat na 12 maanden omhoog naar €19,99/maand.

    #211552
     Noë
    Sleutelbeheerder

    dus hou dan Sosh in de gaten voor goedkope aanbiedingen.

    Doe ik 👍

    En ondertussen toch eens kijken of ik simpel een Franse bankrekening kan openen. Via N26 of zoiets…

    #211553
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En dan toch maar de kleine lettertjes van te voren bekijken, zodat je na 12 maanden niet wordt verrast met een veel hogere rekening?

    #211747
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inmiddels een Franse bankrekening geopend.
    En nu zijn de mooie aanbiedingen van 20Gb voor € 5,- verdwenen 😩

    We wachten rustig de volgende aanbieding af. Deze site helpt daarbij (maar is niet altijd up-to-date, blijkt nu) https://www.touslesforfaits.fr

    #211748
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat ligt er aan welke databundel je zoekt. 40 Gb voor een tientje is tot 15 oktober beschikbaar bij red-by sfr.

    #211749
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat ik met een gemiddeld gebruik (beetje WhatsApp, mail en surfen) aan 20 Gb genoeg heb.

    #211754
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De aanbiedingen met veel data voor rond de 5€ zijn allemaal weg. De abbo’s met 100 GO aan data zijn duurder geworden.
    Vermoedelijk komen er in december wel weer wat meer koopjes.

    Mijn B&You 4G databundel zet ik soms in als backup voor de adsl lijn als deze “down” is. Laatst was het weer eens zover op een vrijdag. Uit ervaring weet ik inmiddels dat het wel tot maandagochtend kan duren voor eea weer werkt. Overgeschakeld op 4G, dat werkt goed echter dit keer wilde ik de hele bundel eens opmaken en liet de verbinding zo staan maar, na een paar dagen had ik geen 4G meer en was ik teruggezet naar 3G. Ook weer iets om in de gaten te houden dus.

    #211756
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik krijg net een sms van Bouygues: Ik kan m’n 20 Gb databundel van €4,99 opwaarderen naar 50Gb voor €5,-/maand extra. Als ik Rob van der Meulen was zou ik het doen…

    #211761
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier nog niet gezien. Kreeg je die SMS op het nummer van het 20G, 4.99 p/m abo?
    En is die aanbieding ook voor ‘altijd’? dus niet dat ze na 12 maanden opeens 24 euro afboeken of zo.

    #211762
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Uiteraard op dat nummer hetgeen mijn ‘reguliere’ Franse nummer is gebleven na diverse porteringen en “sans engagement”. Verder staat er niks bij, m.i. blijven de contractvoorwaarden dus gelijk. Dit is de tekst van de SMS:

    “OFFRE FIDÉLITÉ BOUYGTEL : jusqu’au 14/10, vous pouvez obtenir 30Go/mois en plus de vos 20Go pour 5€ de plus par mois. Pour valider cet avantage, envoyez OUI 30GBYOU au 2346. Sans engagement. Stop au 2346”

    Ik neem aan dat de actie voor iedereen beschikbaar komt, maar niet iedereen tegelijk zodat het administratief te behappen blijft.

    #211763
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Jan. Ik wacht af.

    #211771
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik las op een Brits forum het relaas van iemand die zijn adsl+analoge lijn bij Orange had opgezegd wegens overgang naar 4G. Hij wil nu z’n huis verkopen en Franse gegadigden willen zeker weten dat Orange bereid is om het huis weer aan te sluiten. Om die reden heeft hij bij Orange weer telefonie aangevraagd. Analoge telefonie wordt als product kennelijk niet meer geleverd, alleen voip.

    Voor de prijs van uitsluitend analoge telefonie krijgt hij nu gratis een livebox, zonder maandelijkse huur, en ook internet werk gewoon, net net zo traag als voorheen, maar nu gratis…

30 berichten aan het bekijken - 121 tot 150 (van in totaal 200)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?