Internet haut débit voor iedereen

Tags: 

Dit onderwerp bevat 199 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211910
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op het andere forum heb ik beschreven dat ik 6 dagen zonder vast internet zat wegens kabelbreuk en de afhandeling van de storing door Red. Ik zal hier de meer technische kant beschrijven, want het gaf de mogelijkheid op m’n 4G router eens wat beter aan de tand te voelen.

    Ik had bij Amazon al een tijd terug voor enkele euro’s externe antenne’s van zo’n 18 cm aangeschaft voor m’n 4G router. Gezien de lengte ideaal voor de gebruikte 800 Mhz band, dus ik had goede hoop op een betere signaalsterkte. Na opstarten van de router zonder antenne’s kreeg ik 4G met 3 streepjes en zo’n 8 Mbps download. Na het inschroeven van de antennes en het aanpassen van de antenne-instellingen in de setup van de router van ‘automatisch’ naar ‘extern’ kon ik helaas geen enkele verandering constateren. Het staat wel stoer, dus ik heb ze laten zitten, maar helaas blijken ze geen merkbare verbetering te geven.

    M’n Bouygues databundel van 20 Gb was enkele dagen eerder weer op nul gezet, dus ik had bijna de hele bundel nog ter beschikking. Volgens m’n Fritzbox was het normale dataverbruik de afgelopen maanden al langzaam opgelopen van 30 Gb per maand naar bijna 40 Gb per maand, het dubbele van de beschikbare bundel. Aangezien niet te voorspellen viel hoe lang de reparatie zou duren moet ik dus ingrijpen om het dataverbruik te drukken. Hiertoe heb ik de software updates van alle devices ‘drooggelegd’. Alle devices blijven gewoon bruikbaar, maar er mochten geen windows updates, android updates en zeker geen updates voor apps uit de playstore binnen worden gehaald.

    Dat helpt goed. Achteraf hebben we in 6 dagen maar iets meer dan 4 Gb data verbruikt, 666 Mb per dag, daarmee blijven we zelfs binnen de 20 Gb bundel als de reparatie langer dan een maand zou duren.

    Telefonische bereikbaarheid op m’n Franse mobiele nummer was gegarandeerd, die werkt ook meteen via de 4G router. Ik wilde echter ook m’n Nederlandse en Franse voip nummer die via m’n Fritzbox actief zijn ook weer laten werken. In principe heb ik gewoon de SFR box vervangen door de 4G Huawei box waarna je verwacht dat die nummers ‘vanzelf’ ook weer gaan werken. Helaas, te simpel. De Fritzbox meldt wel dat de nummers aangemeld en operationeel zijn, maar er gebeurt niks.
    Aangezien de Huawei router ook een SIP server kan zijn had ik het vermoeden dat een instelling op de Huawei router dit veroorzaakt. Na enig spitwerk blijkt dat inderdaad het geval via een optie ‘SIP ALG’ die standaard aangevinkt staat en SIP pakketten onderschept. Deze optie uitgezet en alles werkt weer. Het belt toch wat comfortabeler naar Nederland via SIP voor 2 cent per minuut dan via GSM voor 45 cent per minuut…

    Na reparatie van de lijn de oude situatie weer hersteld en de devices weer vrij gegeven voor software updates. Enkele uren later hebben ze al voor 1 Gb aan data binnengehaald.

    Zeer tevreden over de 4G backup, geen minuut uitval gehad. Met voldoende grote databundel is 4G zeker geschikt als hoofd internetverbinding. Denk dan wel aan een backup- mobiele internet oplossing bij een andere provider voor het geval die ene zendmast er voor langere tijd uit ligt. Ook dat komt voor.

    #212606
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb alle 4G aanbiedingen afgewacht, maar abonnementen van € 5,- zijn er niet meer 🙁

    Wel aanbiedingen van 40 Gb voor € 10,-/maand:

    Bij red-by-sfr moet je je simcard kopen met een Franse CreditCard. Bij Bouyges ook, maar via Paypal kan het ook.

    Dus, het abonnement van Bouyges genomen. In Januari ga ik weer naar Frankrijk, alwaar de simkaart in de brievenbus zal liggen. Hoop ik…

    #212607

    @ Wubbe: op de zustersite Nederlanders.fr werd ik erop geattendeerd dat er nog allerlei options zijn om toe te voegen aan zo’n Bouygues abonnement. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om gedurende het weekend onbeperkt te internetten zonder dat dit ten koste gaat van je reguliere hoeveelheid GB. De option WE internet illimité, kan voor het downloaden van zeer grote bestanden of updates nog wel eens handig zijn. En wanneer je in het weekend alle tv kanalen zou willen zappen die bij een Nederlands ZIGGO abonnement horen, dan kan dat in één soepele beweging mee worden genomen. Want al die Franse tv zenders via gratis TNT is leuk maar gaat op een gegeven moment toch vervelen wanneer alle journalisten voortdurend over dezelfde hot-items van de dag door blijven babbelen, al dan niet in het gezelschap van deskundigen en alweer dezelfde koppen uit de Franse politieke arena. Dames, heren, ook buiten Frankrijk gebeurt wel eens iets dat de moeite waard is om te melden.

    #212608
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoi Rob,

    Ik heb de opties ook gezien, maar deze zijn niet gratis. De optie Weekend Internet Illimité kost € 5,-/maand.

    Ik ben benieuwd hoe snel zo’n 40 Gb op gaat. We gaan het zien.

    En, inderdaad. Als je alleen naar het Franse nieuws kijkt, krijg je een wel heel eenzijdig beeld van de wereld…
    Gelukkig hebben we ook nog een schotel. Helaas inmiddels zonder BVN, maar ook daar wordt aan gewerkt.

    #212610

    Overigens, 4G, geen slecht idee. Er is het nodige te doen over het gebrek aan onderhoud door Orange van het verouderende koperen telefoonnetwerk. Want via die twee koperen draadjes  wordt ook het adsl signaal naar de klant toe gebracht. Dus niet een verouderde technologie die langzamerhand het veld wel kan ruimen nu de klassieke téléphone fixe gaat verdwijnen.  Vooral op het platteland voelt men zich in de steek gelaten. Geen vaste telefoon, daar valt mee te leven. Maar een haperende internetverbinding, dat wordt lastiger tegenwoordig. Ook de Franse telecom autoriteit ARCEP gaat er zich nu wat steviger tegenaan bemoeien.

    #212612
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er zijn inderdaad al een tijd geen interessante €5,-/maand aanbiedingen meer met 20 Gb data. Die zijn aangepast naar 40 Gb voor een tientje.

    Maar er is meer toegevoegd. Als ik het goed zie dan is zowel bij RED-BY-SFR als bij Bouyges nu onbeperkt bellen van-, naar- en in het buitenland toegevoegd. Dat is niet inbegrepen bij de oude €5,- aanbiedingen. En dat kan interessanter zijn dan alleen data ophogen, vooral voor ‘buitenlanders’. Je kunt met die Franse simkaart nu dus ook ‘onbeperkt’ bellen binnen Nederland.

    #212619
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Wubbe, nu kan ik je even niet helemaal meer volgen. Een stukje terug meldt je dat het gelukt is een Franse bankrekening te openen dus moet het toch mogelijk zijn ook een Frans telefoon abbo te nemen?

    Dan, als het voornamelijk gaat om met 4G te internetten heb je nog de aanbieding van NRJ WOOT, 100 Go, 12 maanden lang voor nog geen 10,-€. Na dat jaar kan je weer verder zien.

    Ook de trend in aanbiedingen van 4G boxen is interessant te volgen. Hierin zie je de term onbeperkte data. Nu is onbeperkt nog niet overal wat het lijkt, soms 100 of 200 Go waarna terug naar 3G of een afgeknepen débit.

    Voor mij blijft het nog even op ADSL en 4G als back-up.

    #212620
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Ron: Tegen mijn advies in heeft @Wubbe een Franse bankrekening zonder bankpas genomen. Bij de meeste providers moet je de simkaart met een Franse bankpas afrekenen en dat kan hij nu dus niet…

    #212621
     Noë
    Sleutelbeheerder

    backup met gigabytes

    Bij mij vlogen de gigabytes er doorheen, ontzettend veel. Bleek toch de backup van mij telefoon te zijn, elke dag zo’n 1.4 Gb. Nu staat de backup op wekelijks, het gaat nog hard, maar nu kom ik een beschaafde 60 Gbyte per maand.

    wimb

    #212624
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, ik kwam er vanmiddag ook achter dat ik redelijk ongemerkt van 30 naar 50 Gb/maand  ben gegaan en heb google drive en automatisch uploaden van foto’s naar de cloud weer uitgezet. Kennelijk was dat na een automatische update van de firmware van m’n telefoon weer aangezet.

     

    offtopic: 19.000 liveboxen lekken simpel hun wifi wachtwoorden is ook wel een dingetje. Via een simpele ‘get’ aanvraag geeft de livebox de gegevens vrij. Niks hacken, gewoon vragen aan het modem en antwoord krijgen. Zie hier

    #212625

    On-topic again: hoewel, niet helemaal, het gaat over traag internet. De ervaringen van Wannox en Jako betekenen ook dat je met een langzame re-adsl verbinding – ik kwam een keer op maximaal 600 Kbps – ook al kent die geen datalimiet er verstandig aan doet de wifi verbinding van smartphones pas weer aan te zetten zodra iedereen in huis richting slaapkamer gaat. Want overdag blijft er met al dat heen en weer gesein door die smartphones weinig ruimte meer over voor “gewoon” internetten.

    #212626
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @wubbe, nu kan ik je even niet helemaal meer volgen. Een stukje terug meldt je dat het gelukt is een Franse bankrekening te openen dus moet het toch mogelijk zijn ook een Frans telefoon abbo te nemen?

    Jazeker. Het maandelijkse abonnementsgeld wordt afgeschreven van mijn franse rekening. De aanschaf van de Simkaart gaat echter anders, vraag mij niet waarom. De enige mogelijkheid daar was betalen met een (Franse) CreditCard. En om nu voor één betaling een Franse CreditCard aan te schaffen vind ik wat overdreven.

    Dan, als het voornamelijk gaat om met 4G te internetten heb je nog de aanbieding van NRJ WOOT, 100 Go, 12 maanden lang voor nog geen 10,-€. Na dat jaar kan je weer verder zien.

    Die had ik niet gezien 🙁

    #212627
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Ron: Tegen mijn advies in heeft @wubbe een Franse bankrekening zonder bankpas genomen. Bij de meeste providers moet je de simkaart met een Franse bankpas afrekenen en dat kan hij nu dus niet…

    Een Franse CreditCard, bedoel je (MasterCard, VisaCard etc.)

    #212628
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In Frankrijk heb je maar één soort bankpas ook wel CB=Carte Blue genoemd. Het is een combi van debit- en creditcard.

    #212629
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In Frankrijk heb je maar één soort bankpas ook wel CB=Carte Blue genoemd. Het is een combi van debit- en creditcard.

    Ah, ok. Weer iets geleerd.

    #212630
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je voldoende kredietwaardig wordt geacht bij de bank ;-), dan mag je in Frankrijk kiezen hoe de kaart zicht dient te gedragen, als credit card of als debit card. Anders wordt het gewoon een debit card, maar via het bijpassende Visa/Mastercard systeem. En het blijft ook dan toch nog een beetje een creditcard waarbij het bedrag weliswaar (bijna) direct wordt afgeschreven, maar toch nog een uitgaveplafond van kracht is van x euro per y weken. En probeer er bij je bank maar eens achter te komen hoe hoog x en y zijn en welke formule precies wordt gehanteerd.  Hoogst geheime informatie….

    #212646

    Van internet betalingsperikelen weer terug naar het soms snelle internet. Intussen bij de buren outre Rhin: “Deutsches Netz schlechter als das in Albanien”. Ook daar de bekende problemen op het platteland. Waarover ook de Groninger buitengebieden mee kunnen spreken. En van de rural broadband in het VK wordt ook niet iedereen blij. En zelfs in de VS valt de broadband reachout naar rural America tegen. Zo nu en dan denk ik wel eens: het schiet niet echt op hier in la France profonde. De vergelijking met andere campagnards in nabije en verre buitenlanden plaatst dat weer even in perspectief.

    #212647

    Om het internationaal vergelijken nog even uit te breiden naar sim-only prijzen, in Nederland mag je een gat in de lucht springen met dit soort eindejaarsacties. How low can you go? Op de Franse speciale aanbiedingen wordt nog steeds met ongeloof gereageerd. Als ik niet beter wist zou ik de Franse providers als dank een doos met oliebollen en appelflappen willen toesturen voor la Saint-Sylvestre.

    Oud en Nieuw, tijd voor de beste wensen voor het nieuwe jaar aan alle lezers van het forum van InfoFrankrijk en ook een terugblik hoe dat nu allemaal zo gekomen is die “digital divide” tussen stad en platteland. In de hierboven gelinkte beschouwing over rural America wordt dat kort en bondig samengevat. Gaat ook op voor de ontwikkelingen op het oude continent. De kern: bij het totstandkomen van het internet heeft men nimmer gedacht dat het naast water en brood voor velen een bijna eerste levensbehoefte zou worden. Van de IBM pc werd indertijd gedacht dat er misschien een markt was voor technici en wat ondernemingen, afzet van misschien wel 80.000 stuks. Het internet is aanvankelijk gezien als een luxe speeltje voor weinigen, Windows 95 kon er maar moeilijk mee overweg. Microsoft had niets zien aankomen en Netscape kwam toen met de eerste goed bruikbare browser, de rest is geschiedenis. In de ontstaansgeschiedenis van het internet zit van het begin af aan een weeffout. Het woord is aan Sharon Strover, de auteur van dat verhaal over rural America:

    “Fundamentally, it is a question of values. In the 1930s and ’40s, the public sentiment was that the nation would be better off if everyone had reasonably comparable electricity and telephone service. As a result, the federal government established a system of loans and grants to ensure universal access to those key utilities. To help, the FCC set up a system to charge businesses and urban customers slightly higher fees to subsidize the higher costs associated with bringing phone lines to rural areas.

    The question facing the FCC and Congress – and really, the U.S. as a whole – is whether we are willing to invest in providing broadband service equitably to both urban and rural Americans. Then we need to make sure it is affordable.”

     

    #212652
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Interessant onderwerp Rob, vanwaar dit prijsverschil tussen bv NL en Fr. Je zou het eerder andersom verwachten. NL heeft relatief veel inwoners binnen een bepaalde oppervlakte. Dat maakt de infrastructuur eenvoudiger, lees goedkoper zou je veronderstellen. De oppervlakte bepaalt het aantal benodigde GSM cellen en per cel bepaal je de capaciteit. In Frankrijk heb je heel veel meer cellen nodig voor een acceptabele dekking, zeker buiten de stedelijke gebieden. Hogere kosten dus maar in de tarieven zie je het omgekeerde. Zou dit ook een hogere winst betekenen voor de aanbieders in NL en is dit ook de reden waarom, buiten KPN de aanbieders buitenlandse bedrijven zijn?

    #212653
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je het aantal inwoners deelt door het aantal zendmasten dan komt Frankrijk op ca. 800 en Nederland op 600. Het rendement van een zendmast ligt in Frankrijk dus hoger dan in Nederland, maar dat kan ook weerspiegelen dat de dekking gewoon slechter is. Het werkelijke verschil kan alleen worden veroorzaakt door concurrentie.

    Het businessmodel van de providers is ook niet prijs= kosten+marge, want de kosten van het netwerk zijn vrijwel onafhankelijk van het aantal abonnees. Dat betekent dat het domweg meer rendabel wordt naarmate het aantal gebruikers toeneemt bijna ongeacht wat die gebruiker betaalt.

    Als je dan ook nog een prijsvechter hebt waarvan het bedrijfsmodel gebaseerd is op groei door overnames gefinancierd met geleend geld (SFR=Altice, genoteerd in Amsterdam) en die de leencapaciteit maximaal heeft benut, dan moet dat bedrijf cashflow genereren om de aandeelhouders en banken tevreden te houden. Dat betekent dus zo veel mogelijk klanten, tegen elke prijs. Dat doet SFR primair via de goedkope dochter ‘red-by-sfr’ en de overige providers moeten wel volgen om niet te verliezen. Het is ook geen groeimarkt meer, maar een vechtmarkt. Als SFR een klant wint, dan is dat een klant minder voor een concurrent. Het mes snijdt aan twee kanten.

    Je ziet dit ook bij de TV providers. Een standaard abonnement kost in Nederland rond de €25,-/maand. Maar als je het abonnement dreigt op te zeggen, dan kan dat ook ineens voor een tientje.

    #212675

    De door de Franse regering min of meer afgedwongen uitbreiding van het mobiele 4G netwerk om daarmee de beloftes van al meer dan tien jaar geleden waar te gaan maken, alle bewoners van l’Hexagone toegang tot snel internet heb ik al een keer omschreven als een reddingsboei die net op tijd wordt toegeworpen aan de drenkeling. Want met adsl, kabel, glasvezel, WiMax en satelliet gaat dat niet lukken met  budgetten die niet onbeperkt zijn.  Het vertrouwen dat consumenten hebben dat wederom een nieuwe techniek, namelijk 5G, de laatste gaten zal gaan dichten in het dekkingsgebied met nog sneller internet wordt door mensen uit de techniek zo nu en dan in twijfel getrokken. Ook op dit forum. Vanochtend bij de oosterburen een verhaal in “Der Spiegel” met een duidelijke titel: Mobilfunkfrequenz 5G: Industrie hält flächendeckenden Ausbau für “technisch Unsinn”. Want wanneer je dat zou willen bereiken moet je in Duitsland – bij de huidige toewijzing van zendfrequenties – op minstens iedere 500 meter een 5G zendmast neerzetten. Niet erg realistisch. Naar Frankrijk kijkend mag Free zichzelf feliciteren met de licenties die ze in de 700 MHz band hebben verkregen voor de uitbouw van hun 4G netwerk, daarmee straal je vanuit een zendmast behoorlijk ver. Hoe lager dit soort zendfrequenties, des te minder hinder van obstakels onderweg.

    #212676
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat werd in mijn opleiding “de wet van behoud van ellende” genoemd. In de natuur(kunde) kun je de problemen niet wegnemen, hooguit verplaatsen.

    Wil je een ver radiobereik, dan moet je lagere frequenties gebruiken en daar past dan weer minder informatie in, dus een lagere bitrate. In de 700 MHz band krijg je nu ook al niet de 4G snelheden die de 2600 MHz band kan bieden. Maar de 2600 Mhz band heeft een kleiner bereik en dat komt goed uit, want in steden kunnen de vele gebruikers dan die snelle frequentieband delen, terwijl het relatief kleine aantal plattelanders ver weg contact krijgen op de 700/800 MHz band met dezelfde mast.

    5G moet vooral snel zijn, dus worden nog hogere frequentiebanden in gebruik genomen. En ja, dan daalt dus het bereik. Aangezien 5G primair voor IOT toepassingen is ontwikkeld met snelle responsetijden zodat bv auto’s onderling kunnen ‘praten’ en met verkeersborden en stoplichten kun je er van uitgaan dat uitbreiding vanuit de steden primair langs de wegen zal gaan, eigenlijk was dat met 4G ook al het geval. Destijds om de reizigers tussen de steden te voorzien van 4G nog voor de plattelander 4G zou krijgen.

    #212736

    Om nog even het thema 5G vast te houden met al z’n beloftes voor de toekomst. Een uitstapje over de grote haringvijver heen waar in diverse journalistieke commentaren over de eerbiedwaardige CES 2019 tech show wordt bericht. CNET vat in de kop van hun verslag de situatie als volgt samen: “Phones: 5G is even more of a confusing mess than ever”. Met andere woorden: the future is not yet here. Laten we hopen dat de uitbouw van het Franse 4G netwerk door blijft gaan in het tempo van de afgelopen twee jaar.

    #213126
     Noë
    Sleutelbeheerder

     

    Data gebruik bij Bouygues
    Naar aanleiding van geruchten over een op handen zijnde prijsverhoging heb ik mijn laatste facturen van Bouygues eens goed bekeken. Tot mijn verrassing vond ik op de laatste pagina een overzicht van het dagelijkse verbruik. Bij iets verder kijken bleek dat overzicht er sinds oktober 2018 te zijn.
    Toch wel een flink gebruik, ook als ik niet thuis ben. Het wordt hoog tijd dat ik het eens een keer goed uitzoek, maar eerst de keuken, de badkamer en al die andere dingen.

    Wie heeft er ook zo’n overzicht van Bouygues ?

    wimb

     

    #213127
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja hoor Wim, bij mij staat dit ook op de factuur.

    Ik gebruik Internet elke dag, dus weet niet of er ook verbruik is als ik er eens niet ben. Wel heb ik zelf de gewoonte om regelmatig te checken hoever ik ben met mijn bundel/forfait.

     

    Tot op heden geen vreemde dingen gezien.

     

    Jaap

    #213486
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb sinds een paar maanden een 4G abonnement bij Bouyges. Gekoppeld aan aan HUAWEI-B525 4G router heb ik overal in huis Wifi, met een behoorlijke snelheid.

    Mijn vrouw is voetbalfan dus ik moest er voor zorgen dat we (16 april ’19) Ajax-Juventus konden kijken. Ik heb in NL televisie via  XS4ALL, en dus kun je in den vreemde via https://televisie.xs4all.nl via je eigen abonnement TV kijken. En ja hoor, via onze 4G werkt het ook. We hebben in HD kwaliteit de hele wedstrijd kunnen zien. Prima beeld overigens.

    De hele wedstrijd in HD kijken (met een half uur voorbeschouwing en in de rust niet gekeken) kostte mij zo’n 6 Gb. Het was ruim 2 uur TV. Dat maakt zo’n 3Gb per uur voor een HD uitzending.

    Er was in dit topic eerder gevraagd hoeveel data zo’n TV uitzending kost. Dat weet ik dus nu. Ik ga nog kijken hoeveel data een SD uitzending kost.

    Ik ben blij mat mijn abonnement voor € 9,99 per maand 🙂

    #213711
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste leden van dit forum, ik heb enkele vragen betreffende de router met simkaart.

    Jullie bijdragen heb ik door geworsteld. en ben gaan zoeken, welke combinatie MiFi router – SIM kaart en antenne voor ons zowel in Frankrijk en in Nederland geschikt zijn.

    Wij zitten in 71800 Vareilles en hebben nu internet van Orange (Adsl)

    Mijn gedachte is:

    een Huawei B525s-23a als router en een Poynting A-XPOL-0002 als buitenantenne (samen in de aanbieding bij:

    https://www.mobielverbinden.nl/huawei-b525s-23a-4g-lte-router-zwart/pid=54532

    En een sim-only ‘Robin Gewoon Snel’ bij : https://www.robinmobile.nl/sim-only

    Graag zou ik van jullie (of 1 van jullie) horen of dit een goed idee kan zijn.

    Bij voorbaat dank, Joop Steenvoort

    #213712
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Joop,

    Ik heb vorige maand precies dezelfde combinatie gekocht (modem + antenne)! Ik vertel je graag mijn ervaringen.

    Ik dacht ook dat ik een buitenantenne nodig had, want de 3G/4G ontvangsten zijn wisselend in ons huis. Dus de door jou aangegeven combinatie aangeschaft. Simkaart er in, antennekabel er in en aangezet. Ik heb van tevoren uitgezocht waar de 3G/4G masten stonden. Daar heb je een website voor (die ik nu niet bij de hand heb). Vervolgens de antenne gericht op een mast in de buurt. Ik kon hem zien vanaf het dak.

    Resultaat: 3 streepjes ontvangst 🙁

    Dan maar eens kijken of ik de antenne op een andere plek moet zetten. Antenne even neergelegd en gekeken hoe de kabels anders moeten. Ik kijk toevallig even op het modem: 5 streepjes!! Huh? De buitenantenne lag op zijn buik op het dak!

    Uiteindelijk de oorzaak gevonden: De interne antenne van het modem is (in mijn geval) veel beter dan de buitenantenne. Buitenantenne losgekoppeld en ik had 5 streepjes ontvangst. Buitenantenne netjes ingepakt en teruggestuurd naar KommaGo (prima service daar. Na een paar dagen stond het bedrag op mijn rekening).

    Ik heb nu prima ontvangst op 4G en er zelfs HD televisie mee gekeken. Prima beeld.

    Wijze les: sluit pas de antenne aan als het nodig is.

    Over jouw abonnement heb ik wel wat vragen. Ik zou een abonnement in Frankrijk kopen. Je hebt simkaarten waar je voor € 10,-/maand 40GB kunt gebruiken. Voor mij is dat meer dan zat. Ik weet niet of Robin Mobile het zo leuk vindt als je veel data in het buitenland gebruikt. De roamingkosten zijn dan wel afgeschaft maar toch niet helemaal. Er is nog iets van fair use of zoiets. Om kort te gaan: Als je met je Nederlandse simkaart in het buitenland meer data gebruikt dan in Nederland dan mogen ze extra kosten in rekening brengen. En dat gebeurt ook.

    Kijk eens hier voor een passend abonnement: https://www.touslesforfaits.fr/?BudgetUtilMin=0&BudgetUtilMax=11&CommUtilMin=0&CommUtilMax=600&DataUtilMin=10000&DataUtilMax=100000&sansenga=true&BudgetMin=0&BudgetMax=100&DataMin=0&DataMax=100000&CommunicationMin=0&CommunicationMax=600&FairUseMin=0&FairUseMax=150000&prixparmois=1&nbparpage=20&order=tarif&way=asc&page=1

    Ik heb een simkaart via Bouyges: https://www.bouyguestelecom.fr/panier#%2Fadd%2Fb-you-40-go-serie-speciale. 40 Gb voor € 9,99 per maand.

    Als je nog vragen hebt horen we het wel. Succes!

    #213713

    Even heel snel. Bij Robin zijn er nog al wat beperkende voorwaarden: alleen voor individueel gebruik in een smartphone, en zelfs dan is hotspot gebruik met meerdere personen niet toegestaan. Aan gebruik in het buitenland zijn altijd bijzondere voorwaarden verbonden naast die van FUP (Fair Use Policy). Mijn Franse Bouygues abonnement van 20 Gb  data volume per maand is goed voor max 2 Gb in andere EU landen. Vanuit Nederland soortgelijke beperkingen, per provider en soort abonnement (instap of luxe) iets verschillend en wisselend in de tijd. De abonnementsvormen die worden aangeboden wisselen per maand, week of dag lijkt het wel.

    Zal dus afhangen van het soort gebruik dat je er van wil maken. Maar een router impliceert een WiFi netwerkje om te delen met iedereen in huis, dus ik zou die voorwaarden van Robin nog maar eens nauwkeurig doorlezen. Lijkt me geen aanrader.

    #213714
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De voorwaarden van Robin zijn helder: het voorgestelde gebruik in Frankrijk mag niet zo valt hier te lezen. De SIMkaart mag niet worden gebruikt als vervanging voor een vaste internetverbinding in je vakantiehuisje.

    Neem dus een goedkoop abonnement in Frankrijk en gebruik die in Frankrijk, idem voor Nederland.

    De tip voor het gebruik van een externe antenne onderschrijf ik ook. Probeer het 4G modem eerst zonder antenne en pas wanneer dat in de praktijk tegenvalt een buitenantenne proberen.

    Nog een tip als je providers wilt vergelijken: laat de virtuele providers met hun goedkope dikke databundels links liggen. In de praktijk ben je een 2e rangs deelnemer van het netwerk van één van de echte providers. Wordt het druk op de zendmast waarmee jij verbonden bent, dan krijg je in ieder geval minder snelheid, maar vaak wordt je zelfs gewoon ‘van de mast gegooid’  en is je data abonnement in de praktijk alleen ‘s-nachts te gebruiken of slechts korte tijd bij dezelfde zendmast, dus alleen in de auto.

30 berichten aan het bekijken - 151 tot 180 (van in totaal 200)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?