Internet haut débit voor iedereen

Tags: 

Dit onderwerp bevat 199 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #213715
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het enige wat nodig is voor een abonnement in Frankrijk, is een (Frans!) bankrekeningnummer en een (Frans!) telefoonnummer…

    (Oh nee, bij Orange (www.sosh.fr) heb je geen Frans telefoonnummer nodig.)

    #213716
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een Frans telefoonnummer is niet echt een probleem. Als het echt niet anders is, dan kun je altijd een pre-paid simkaart ergens over de toonbank aanschaffen. Dat is dan het Franse nummer die je vervolgens kunt omzetten naar het gewenste abonnement bij elke andere provider. Een Franse bankrekening is niet nodig bij Orange (Sosh) en Free.

    #213717
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jako, Rob en Wubbe hartelijk dank voor de ondersteuning.

    Ik denk dat ik 2 data-sim kaarten ga doen, ik had geen idee van de ‘strengheid’ van Robin.

    De Bouyges die Wubbe aanraadt spreekt me in ieder geval aan.

    Voor wat de buiten antenne, weet iemand de website die Wubbe bedoelt om de 3G/4G masten te vinden?

    Hartelijk dank,

    Joop

    #213718
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #213719
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bouygues bevalt mij ook prima, maar alles staat of valt natuurlijk bij voldoende dekking. Dekkingskaarten zijn notoir onbetrouwbaar. Een smartphone kan echter uitstekend dienst doen om de ter plaatse aanwezige signaalsterkte zelf te meten, vooral in combinatie met een Nederlandse simkaart. Nederlandse providers hebben i.h.a een contract met alle Franse providers, dus je kunt probleemloos tussen providers switchen en het signaal testen.

    #213930

    Een kort bericht uit de praktijk na anderhalf jaar 4G internetten via B&YOU, de prijsvechter van Bouygues Télécom.  Tot nu toe werkte het als een zonnetje, maar de laatste paar weken lijkt het er op alsof het mobiele 4G netwerk langzamerhand verzadigd raakt. Met grote regelmaat valt het internet weg. Met name tijdens de spitsuren: ’s morgens  na negen uur, tussen de middag en dan wanneer iedereen weer thuis is gekomen, vanaf half zeven. In het Frans heet dat met een fraaie term: coupures intempestives du réseau 4G. In de Huawei router nog eens naar de instellingen in de set-up gekeken, de “lease time” voor uitgedeelde ip adressen voor de zekerheid van 24 uur naar vier dagen opgeschroefd, verder de standaard instellingen gehandhaafd.  Opvallend is dat de telefoon verbinding meestal wel in de lucht blijft. Signaal sterkte uitstekend, dus daar ligt het niet aan. Ook via een ethernet kabeltje hetzelfde verschijnsel, dus het is niet de Wi-Fi verbinding die storingen veroorzaakt. Anders zou ik ook niet draadloos in het set-up menu van de Huawei router kunnen komen.

    Misschien is er ergens bij Bouygues wat aan de hand, misschien is er iets met m’n router en wie weet is de capaciteit van het 4G netwerk niet opgewassen tegen het groeiende data verkeer. Snel internet is leuk, maar wanneer je met meer mensen tegelijk de snelweg op gaat moet dat toch niet meteen leiden tot filevorming of stilstand. En wie weet krijgen de duurdere klanten van Bouygues voorrang en worden de goedkope B&YOU klantjes bij te grote drukte het eerst van de mast gegooid. Ik vrees echter dat we hier niet voor de eerste keer te maken hebben met het aloude probleem van “contention and congestion“.  On verra, maar ook dit is nog steeds stukken beter dan onze altijd kuren vertonende re-adsl verbinding van Orange.

    #213931
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Telefonie via de Huawei B315-22 router is over 3G  en niet 4G. Het is dus niet vreemd dat telefonie werkt als 4G dat niet doet. 4G loopt lang niet zo snel vol als 3G, maar het kan uiteraard wel. In dat geval zal de provider moeten besluiten om je zendmast van extra capaciteit te voorzien. De provider is uiteraard op de hoogte als congestie optreedt.

    Het kan ook zijn dat er een technisch probleem is op die specifieke zendmast. Een zendmast vlak bij een supermarkt hier in de buurt heeft ook maanden een probleem gehad, want mijn telefoon kon geen verbinding maken met die mast terwijl ik zowat pal onder de mast geparkeerd stond om boodschappen te doen. Dat dit kennelijk maanden kan duren is wel zorgelijk.

    #213932
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij mij had 4G ook ineens opgehouden te bestaan. Dat wil zeggen dat er zeker een half jaar geen of beperkt signaal was. Maar sinds dit najaar is het er weer, bijna tegelijk met een melding van Bouygues dat ik werd geüpgraded van 20 GB naar 40 GB voor voor €3,99 per maand extra. Ik heb er maar niet tegen geprotesteerd.

    Dat wegvallen van 4G is wel vervelend. Werkzaamheden, denk ik, maar echt een vinger heb ik daar niet achter gekregen.

    De router lijkt nu weer qua snelheid goed te werken, maar ik moet ‘m wel met een app op mijn telefoon of iPad met grote regelmaat opnieuw opstarten om verbinding met het internet te houden. Mijn Pavlov -reactie is dan kijken of er een update van de firmware beschikbaar is. Maar het zoeken van een update gaat het ding slecht af. Niettemin ben ik gelukkig met de snelheid en ga ik ergens de komende tijd mijn Orange-abo opzeggen. Hoewel … van de zomer was ik natuurlijk blij dat ik het nog niet had gedaan.

    #213933

    Fransco, zo te lezen op internet is Huawei niet erg scheutig met firmware updates. Er zijn wereldwijd verschillende versies in omloop, waarschijnlijk gefinetuned op specifieke eisen van landelijke providers. Met updates uit andere bronnen blijft het oppassen: maak je de router niet totaal onbruikbaar of wordt er in één moeite door verborgen software geïnstalleerd. Van de wal in de sloot…..

    #213935
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er zijn tientallen verschillende firmwares te vinden op internet, maar allemaal zonder enige uitleg of bronvermelding. Geen aanrader.

    Bij mijn weten kun je in de setup van de Huawei 315s  router instellen of die met 3G of 4G moet verbinden voor data of automatisch. Bij ‘auto’ zou je verwachten dat hij automatisch terugvalt naar 3G als 4G niet lukt, maar wellicht is een handmatige ingreep nodig als hij wel verbindt met de 4G mast , maar geen data krijgt. Een werkende 3G verbinding lijkt me te prefereren boven een niet-werkende 4G verbinding.

    #213936
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik krijg net een mail van Red-BY-SFR: ‘Black Friday’ aanbieding : 100 GB voor €12,-/maand. Vaste prijs zonder opzegtermijn. Dat is een mooie prijs voor zo veel data en daarmee zetten ze opnieuw de toon. Het wachten is op de reactie van Bouygues e.a.

    #213937

    Jako, interessante marktontwikkelingen. Gisteren op donkere donderdag vroegen ze bij RED-SFR nog € 12 voor  60GB. Marktconform tot op dat moment:  voor de 40 GB van B&You (Bouygues) betaal ik nu € 7,99.

    #213938
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de koopjesjager deze zwarte vrijdag; 200 GB voor 9,90€ p/m 12 maanden, direct opzegbaar. SIM 10€. Dit bij NRJ Mobile op het SFR netwerk.

    #213939

    Nog geen speciale aanbiedingen van Bouygues / B&YOU aan loyale klanten in de mail zien verschijnen of in m’n espace client. Wel twee aanbiedingen op internet die tot 2 december lopen maar die lijken gericht op nieuwe klanten, want er wordt een nieuwe sim opgestuurd.

    #213940
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob, wel bij een andere,  Red-by-sfr. BlackForfait, 100GO p/m voor 12€ p/m zonder bepaalde levensduur. SIM 10€. De aanbieding is wel tijdelijk, deze loopt zondagavond af.

    #213941

    Ron, SFR en ook Orange komen hier in de buurt met een sterk wisselende signaalsterkte binnen, som maar net één streepje, dan weer twee of eventjes drie steepjes. Bouygues is wat dat betreft constant, maximum aantal streepjes. Het ongemak dat ik nu (hopelijk) tijdelijk heb inruilen voor mogelijke andere malheur, dat is me het experiment niet waard. Het blijft ieder jaar in de gaten houden wie er met verbeteringen in de mobiele infrastructuur een goede dekking biedt, met voldoende capaciteit en dat alles tegen een aantrekkelijke prijs…..M’n plannen om zelf een fraaie yagi antenne in elkaar te knutselen: alweer goede voornemens voor het nieuwe jaar.

    #213942
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ok Rob. Bij Bouygues zie je geen aanbieding op dit moment maar hij is er wel. De BlackFriday aanbieding tot 2 dec zit een beetje verstopt maar zijn hier te vinden. Dus voor 12€ 50Go en in het weekeinde ongelimiteerd of 15€ voor 100Go p/m vaste prijs zonder verplichtingen. Modem gebruik toegestaan. Wie weet is het wat voor je.

    #213943
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bouygues gebruikt meestal SMS om aanbiedingen naar ‘oude’ klanten te sturen. Aangezien je de SIM niet in een smartphone gebruikt zul je in webinterface de router moeten kijken of daar via de SMS aanbiedingen komen. Wellicht heb je het Bouygues zelfs verboden om aanbiedingen te doen? Je kunt dat zelf instellen in je ‘espace client’.

    Toen ik de opwaardering van mijn mobiele abonnement had geweigerd kwam ik kennelijk op de lijst ‘verdienen we te weinig aan’. Plotseling werd ik bijna dagelijks gebeld op mijn mobiel door iemand van Bouygues die me een ‘ligne fixe’ abonnement wilde verkopen. Gelukkig kun je ook daar weer een einde aan maken door het juiste vinkje te zetten in je ‘espace client’.

    #213944

    Jako, geen nieuwe sms berichten in mijn webinterface en in mijn espace client is desbetreffende optie keurig aangevinkt met Oui: Souhaitez-vous recevoir des propositions personnalisées en fonction de votre profil ?  Via die weg werd ik namelijk “automatisch” opgewaardeerd van een 2oG naar een 40G abonnement toen ik daar even ging windowshoppen. Ik denk er nog even over na.

    #213946
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog wat acties rond de Kerstdagen “Veel data voor weinig”

    SFR netwerk :RED 100 Go voor 12€ p/m zonder limiet en NRJ 200 Go voor 9,99€ voor 12 maanden.

    Bouygues 100 Go voor 14,99€ p/m zonder limiet of 50 Go voor 11,99€.

    Orange netwerk: Sosh 50 Go voor 9,99€ p/m voor 6 maanden.

20 berichten aan het bekijken - 181 tot 200 (van in totaal 200)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?