Internet haut débit voor iedereen

Tags: 

Dit onderwerp bevat 199 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211168
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Duidelijk. Ik moet voor de voordeligste aanbieding dus echt bij een Franse provider zijn.
    Dank.

    Nu alleen nog het betalingsprobleem oplossen. Toch vreemd dat dat niet lukt binnen het SEPA gebied. Ik ga nog even kijken. Een FR bankrekening openen kan altijd nog.

    #211169
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vermoedelijk is er ook nog de voorwaarde dat men in Frankrijk moet wonen op het af te sluiten mobiel abonnement. Het eenvoudigste filter is dan een controle op de creditcard.

    #211186
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij Bouygues kun je ook met paypal betalen, daarbij bestaat geen enkele controle op nationaliteit/woonland.
    Orange/Sosh claimt dat je ook met buitenlandse betaalkaarten en vanaf buitenlandse SEPA bankrekeningen kunt betalen, ik heb het nog niet getest.
    Bij (Red-By-) SFR kun je je betaalmiddelen wijzigen zodra je abonnee bent, maar het aanmelden als abonnee moet verplicht met een Franse bankrekening en evt Franse bankpas.

    #211187

    De Huawei router B 315s-22 op het 4G netwerk van Bouygues, een eerste indruk. Na het activeren van de sim eerst eens gekeken hoe mijn “oude” MiFi E5372 het zou doen. Beter dan ik had verwacht eigenlijk: gisteravond downloadsnelheden van gemiddeld 16.000 kbps met een uitschieter naar 26.ooo kbps. Vermoedelijk voorzien van een betere antenne dan in de doorsnee smartphone. Wel op de gunstigste plek in huis, boven achter het raam van een slaapkamer. Zojuist de Huawei router aan de tand gevoeld, beneden opgesteld waar de ontvangstcondities niet overhouden. Downloadsnelheden varierend tussen de 5500 kbps en 15.500 kbps, upload rond de 1350 kbps. Ter vergelijking de re-adsl snelheden met de Livebox van Orange: down 454 kbps en up 377 kbps. Zondagochtend vroeg wanneer iedereen nog rustig aan doet en het netwerk wat constanter in snelheid is nog wat meer testen. Maar 10 à 30 maal zo snel op 4G is al een wereld van verschil. Zoals Jako al had gezegd: aanrader.

    #211188
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ah, eindelijk een nuttige toepassing voor PayPal 🙂
    Enne.. Sosh? 50 Mb voor € 4,99? Dachtutniet…

    #211189
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Wubbe: Ook Sosh heeft regelmatig een aantrekkelijke €5,- aanbieding, maar die verloopt na een jaar. Het is een kwestie van tijd totdat ook Sosh met een in tijd onbeperkte aanbieding moet komen om meer klanten te lokken. Al die providers hebben hetzelfde probleem: de kosten voor aanleg en onderhoud van het netwerk zijn vrijwel constant en onafhankelijk van het aantal gebruikers. Daardoor geldt: meer klanten=meer winst, ongeacht de prijs van het abonnement.

    @Rob: goed om te lezen. Voor meer snelheid en grotere betrouwbaarheid kun je altijd nog buitenantennes plaatsen.

    #211194

    @ Jako, wat die buitenantenne betreft, voorlopig niet. Tussen acht en half negen vanmorgen – spitsuur op internet – wat gaan meten. Zelfs met een ethernet kabel verbonden haalde de Orange Livebox maximaal 110 kbps (13,8 KByte) download en 42 kbps (5,2 KByte) upload. Een ouderwets analoog modem met een turbo knop dus…….

    De Huawei router haalde hier beneden via WiFi (bij het raam) 6966 kbps download en 547 kbps upload. Een verdieping hoger waar ergens achter een raam een “golden spot” is voor wat betreft het binnenkomende antennesignaal twee maal zo snel: 12326 kbps download en 1270 kbps upload. Gemeten met speedtest.nl. De Ziggo speedtest liet een zeer vlakke overdrachtskarakteristiek zien, geen brokkelige grafiek met pieken en dalen. Download gemiddeld 20 Mbps en 7,6 Mbps upload.

    Mijn verzameling aluminium buis en metalen kleerhangers voor de zelfbouw van een Yagi antenne laat ik maar liggen. Kan altijd nog een keer. En wat wederom blijkt is dat Orange iedere koperen cent die ze nog kunnen verdienen met het uitmelken van hun oudere koperen draad monopolie niet laten liggen. De verzonden interbitjes worden duur betaald door de consument op het platteland.

    Wat wel inhakt op je data volume dat beperkt is tot 20 Gb per maand: tv kijken. Om eindelijk eens de BBC hier op tv te krijgen via de Ziggo applicatie wat hen en weer gezapt. En het Nederlandse journaal gezien. Je bent zo 500 Mb verder op de teller.

    #211195
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn verzameling aluminium buis en metalen kleerhangers voor de zelfbouw van een Yagi antenne laat ik maar liggen.

    Dat lijkt mij sowiezo een goed idee. Voor een paar euri’s haal je een antennne uit China.
    https://nl.aliexpress.com/item/WCDMA-3G-2100MHz-12dB-Directional-Yagi-Antenna-for-Cell-Phone-Signal-Booster/1878079754.html

    Om eindelijk eens de BBC hier op tv te krijgen

    Maar… de BBC kun je toch gratis uit de lucht halen? Een satellietschotel kost niet veel, en een FTA ontvanger ook niet.

    #211196
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij TV kijken is de hoge internetsnelheid ook meteen nadelig voor de hoeveelheid data. Bijna alle providers gebruiken tegenwoordig een adaptieve beeldkwaliteit: hoe hoger de beschikbare internetsnelheid, hoe hoger de geboden beeldkwaliteit en daar direct aan gekoppeld: hoe hoger de bitrate. Als het bevalt heb je waarschijnlijk een grotere databundel nodig zodat je Orange de deur kunt wijzen, na de zomer zullen de aanbiedingen wel weer komen. Voor wat Orange rekent voor re-adsl kun je een leuke databundel krijgen. Bij red-by-sfr kost 100 Gb/maand zelfs zonder aanbieding maar €20,-

    Bij Bouygues kun je zelf kiezen wat er gebeurt als je limiet wordt overschreden: tegen betaling per MB dezelfde snelheid houden, of een lagere snelheid.

    #211198

    @ Wubbe: als voorbeeld van het prijsniveau zou dat knutselen worden tegen een uurloon van 10 cent of minder…..Maar het gaat natuurlijk ook om de sport. Bovendien: met de huidige opstelling boven op de eerste etage krijg ik 5 streepjes antennesignaal binnen, het maximum van de schaal in de set-up van deze router. Beneden: drie bij een raam en iets verder weg op de plek waar nu m’n Livebox staat slechts twee streepjes.

    Voor aspirant kopers iets om op te letten: de geadverteerde antenne heeft als frequentie bereik: 1710~2170MHz. De 800 Mhz band die op het Franse platteland veel gebruikt wordt krijg je daar niet mee binnen, ook niet de 700 Mhz band waar een deel van de toekomstige uitbouw van het Free netwerk het van moet hebben.

    Satelliet: voor een maison secondaire wat aan de dure kant en tv kijken is niet echt mijn hobby. Genoeg andere dingen te doen, het houdt niet op met het lijstje van zichzelf automatisch aanvullende onderhoudsklussen.

    #211199
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb bij mij ook wat metingen gedaan en die geven natuurlijk weer een bijzonder beeld. De downloadsnelheid via de Bouygues-sim is nu overal in huis 6 Mbps met uitschieters naar 10 en dieptepunten van 3 – alles met een stabiele lijn. De uploadsnelheid is altijd anderhalf tot twee keer zo snel en daar varieert tijdens de test de signaallijn sterk. Ik weet niet of dat bij upload normaal is. Het geheel is minder dan eerder gemeten met mijn telefoon en de KPN-sim, maar een factor twee tot vier sneller dan Orange tot voor kort was. Het bijzondere is echter dat Orange nu ineens zweeft tussen de 8 en 12 Mbps, maar met een upload van net geen 1. Eerder was de download maximaal 3 Mbps. Doordat de upload van 4G sneller is, vermoed ik dat een buitenantenne veel zal verbeteren. Maar dat is een aanname. Zoals het nu is, ga ik binnenkort Orange opzeggen, want het prestatieverschil is te gering om het verschil van 30 euro per maand te compenseren. Aan de door Orange meegeleverde tv-kaart en telefoon heb ik niet veel. Ik gebruik nu al TNT en een simpele FTA-ontvanger voor de keren dat ik wat wil zien. En voor de zeer spaarzame keren dat ik iets van de Nederlandse treurbuis wil zien, is de 20 Gb van Bouygues ruim voldoende. Eigenlijk zit er voor mij qua volume alleen een knelpuntje in augustus, omdat we dan een hele maand hier zitten. En dat is nou de maand dat er naast de Tour via TNT helemaal geen tv nodig is.

    #211200
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Fransco: De uploadsnelheid van ADSL is per definitie maximaal net onder de 1 Mbps, dat is een technisch maximum van ADSL. Wil je sneller over koperdraad, dan is VDSL noodzakelijk en een korte afstand tot de telefooncentrale.

    @Rob: Wat is er duur aan gratis satellietontvangst van de Britse zenders? Waar jij zit volstaat een simpele 60 cm schotel en een eenvoudige FTA satelliet ontvanger. Je bent wel snel een dag kwijt aan het installeren van de schotel en het trekken van de kabel en dat loont wellicht niet de moeite.

    #211296

    Een tussentijdse opmerking: niet alleen tv kijken snoept je data volume op, de mobiele telefoons, onverschillig of het iPhones zijn of Androids, verstoken met al hun data heen en weer zendende apps en de bijna dagelijkse updates grote hoeveelheden megabytes. Vijf jaar geleden kon ik met m’n Nokia E75 niet gemakkelijk het internet op. Dus de 3 en later 5 Gbyte van het Bouygues abonnement was toen voldoende voor gematigd internetten door twee personen met een paar Windows machines en een iPad. Dat gaat nu niet meer lukken: je moet die smartphones werkelijk bijna helemaal droogleggen, zoveel mogelijk apps sluiten en achtergrondtaken beperken, om te voorkomen dat via je WiFi het 20 Gbyte Bouygues abonnement halverwege de maand al is opgesoupeerd. Die 30 Gbyte per maand waar Jako het over had komt al meer in de richting van een vervanging van een vaste lijn, 40 of 50 Gbyte zou nog beter zijn. Wat minder achter het scherm helpt uiteraard ook, geen slecht idee. Alleen de uitvoering nog….

    #211297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat verbruik gaat verschrikkelijk hard. Sinds 27/07/2018 zit ik alweer aan de 63.67 Go. Geen idee waarom het zoveel is. Er zijn de updates, smartphone en twee computers, foto’s gaan naar Dropbox, Google Photos en nog naar een lokale opslag. Backups naar Google Drive.
    De telefoon zegt dat hij 5 gigabytes “données mobiles” heeft gebruikt en nog iets meer via Wifi.
    Het belangrijkste is dat alles goed werkt, en dat doet het.
    wimb

    #211298
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gek, toen ik nog het 50 Gb abonnement had van Syma had ik wifi gewoon uitgezet op m’n smartphone. Alles ging via 3G/4G en desondanks kwam het verbruik van de telefoon nooit boven de 10 GB per maand uit. Nu laat ik foto’s en andere data nooit automatisch naar de cloud backuppen, dus wellicht is dat het verschil.

    #211342
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een kleine update. Laatst was er hier een heftig en zeer kort onweer. Stroom eraf gehaald, maar niet aan de antennes en de telefoonstekker gedacht. Resultaat was een kapotte tv, decoder, livebox en satellietschotel (allebei de antennes – sat en tnt – kregen de volle laag. Vergeleken met enkele buren was de schade bij mij overigens nog zeer gering. Complete bedradingen zijn verwoest. De hele buurt zat vervolgens enkele dagen zonder (Orange)internet. Mijn 4G-netwerk evenwel draaide vrijwel meteen, eerst nog met beperkte ontvangst (één streepje op de box), maar na een uur weer volop. Tot nu is de limiet aan het dataverbruik het enige minpuntje, want na 12 dagen heb ik bijna 50% verbruikt.

    #211343
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oef, dat zal schrikken geweest zijn. De telefoonstekker trek ik er altijd eerst uit, daarna de apparatuur uit het stopcontact. M’n satellietkabels laat ik altijd zitten, dat is te veel werk. Tot op heden gaf dat geen problemen.

    Denk ook aan de instelling van Windows om het datagebruik te beperken. Bij je draadloze instelling kun je aangeven dat het een “verbinding met datalimiet” is. Windows zal nu de eigen updates zo veel mogelijk beperken of uitstellen, ongeacht de ingevulde hoogte van de datalimiet.

    #211349
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je Jako. Ook de cloudsynchronisatie vinden in die (al gevonden) datalimietmodus niet meer plaats.
    De apparaten zijn vervangen en de Livebox is omgeruild (er stonden dagenlang hele rijen mopperende klanten voor de Oranqewinkel met een kapotte Livebox). Gelukkig had ik via de Huawei-router al een test bij Orange gedaan, die me een ruilnummer voor de Livebox opleverde. Eenmaal binnen (na 60 minuten in de rij staan), kreeg ik onmiddellijk op basis van dat nummer een nieuwe Livebox aangereikt. De meeste andere klanten moesten hun Livebox ter plaatse zelf testen om ook een nummer te bekomen. Dat joeg bij menigeen de bloeddruk hoog op en maakte de wachttijd alleen maar langer.

    #211350

    @ Fransco: inmiddels ben ik door die 20 Gb databundel van het Bouygues abonnement heen. Teruggeschakeld naar een downloadsnelheid van ongeveer 100 kBit. Toen de Bouygues espace client na vele minuten wachten eindelijk opende las ik daar dat ik wegens dépassement forfait 9,99 € zou mogen bijbetalen. Kennelijk in de instellingen iets over het hoofd gezien of de belofte van alleen terugschroeven ná overschrijding van de datalimiet iets te letterlijk opgevat of de kleine lettertjes niet goed gelezen.

    Wat zo’n Orange découverte abonnement betreft: zelfs wanneer die trage verbinding langzaam doorroeit in de re-adsl mode verstouw je daar toch zeer veel data mee. Langzaam, maar met de rust dat je niet ergens tegen een datalimiet oploopt. Is ook wat waard. En de verbonden smartphones kunnen rustig ’s nachts zo’n lijn monopoliseren voor alle updates, data-synchronisatie, back-ups, nieuwtjes ophalen en noem nog maar wat op. Wanneer de nood aan de man komt, of wanneer je voor die langzame internetroeiboot toch even een buitenboordmotor nodig hebt, dan is zo’n snel low-cost 4G abonnement uiterst nuttig. Het scenario van Jako: een reddingsboot functie.

    Orange winkels: na mijn eerste ervaringen daar vond ik de behandeling door de douane op vliegvelden van het (voormalige) Oostblok daarmee vergeleken een voorbeeld van vriendelijkheid.

    #211351
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ach, het is slechts een kwestie van tijd voordat ook Bouygues met een goedkope ruime datalimiet komt. Na Red-By-SFR biedt nu ook Free een 100 Gb ‘4G illimité’ abonnement voor €20,-/maand. Ik zag de reklame op TV. Tenzij je veel TV gaat streamen is die 100 Gb ruim voldoende.

    Vreemd, die factuur van €9,99. Ik zou ook niet weten waar dat staat, tegen de volle snelheid zou dat weer 1GB moeten opleveren.

    #211354
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou eens gaan klagen bij Bouygues, want ik kan hier alleen dit vinden:

    “Le mode vitesse réduite (uniquement en France métropolitaine/Europe/DOM) :

    Au-delà du forfait, vous surfez en vitesse réduite, jusqu’à la remise à zéro de votre forfait. Vos usages sont alors restreints à l’envoi/réception de mails et à la navigation sur des pages Internet classiques. Vous n’êtes pas facturé.”

    Vooral de regel ” Vous n’êtes pas facturé.” lijkt tegen te spreken dat je een tientje moet bijbetalen bij gereduceerde snelheid. Je moet alleen een tientje betalen als de snelheid ‘normaal’ blijft.

    #211355
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Precies.

    Ik heb dit exact zo ondervonden. Het is m.i. zelfs zo, dat men expliciet die 1Go voor €9,99 erbij moet kopen (en zijn normale vitesse behouden). Anders ga je automatisch, na het opsouperen van je bundel, naar de vitesse réduite (très réduite, bijna trekschuit).
    Dus…… zou je helemaal niet gefactureerd mogen worden als je niet expliciet er om hebt gevraagd 1 Go bij te kopen.
    MAAR…..stond de setting wel op automatische vitesse réduite? Zo niet, dan kan ik me voorstellen, dat er automatisch 1Go bijgeplakt wordt als men de bundel heeft gebruikt en DUS gefactureerd.

    Even goed checken dus alvorens Bouygues er op aan te spreken.

    #211359

    @ Jaap: bedankt voor het meedenken. Voorlopig is dit het minste probleem. Na drie maanden droogte nu druk bezig in de tuin die er stevig onder te lijden heeft. En helaas heeft ook de buxusmot de weg hier naar toe weten te vinden, zien of bestrijdingsmiddelen helpen. Heb er een hard hoofd in. Dus een internet pauze (detox?) komt nu eigenlijk wel gelegen.

    #211386
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Red-By-SFR heeft de lat voor mobiele data vandaag weer verhoogd. Vanaf vandaag 40 Gb voor een tientje en 60 Gb voor €15,-/maand. Het wachten is op de reactie van de andere spelers.

    #211387
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog beter: https://www.prixtel.com/forfait-mobile/forfait-complet

    50 Gb voor € 4,99

    Lees ik dat nu goed?

    EDIT: Ah, alleen de eerste 6 maanden 🙁

    #211388
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bovendien is het een MVNO, een virtuele provider die gebruik maakt van het netwerk van derden. Je bent dan een achtergesteld gebruiker waarvan de snelheid en verbinding afgeknepen kan worden, die meestal geen gebruik kan maken van diensten als VoLTE/VoWiFi/MMS en waarbij het gebruik in een modem vaak niet toegestaan is of gewoon niet werkt.

    “Chez Prixtel, le partage de connexion (ou mode modem) n’est pas bloqué mais son bon fonctionnement dépend du modèle de téléphone ou de tablette que vous utilisez.”

    Oftewel: het gebruik van een modem wordt niet geblokkeerd, maar als het niet werkt moet je niet bij ons zijn.

    #211389

    Er zijn nog steeds veel lokkertjes die dat model volgen: de eerste zes maanden of het eerste jaar voor een instap prijs, daarna het volle pond. In Nevers zag ik vorige week deze advertentie in de Orange etalage: 30 Go à 9,99 €/mois pendant 12 mois, puis 24,99 €/mois.

    #211390
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je hoeft maar online bij de diverse providers te kijken en je ziet dat in 99 van 100 gevallen het gaat om tijdelijke lage prijzen. Dus….wees alert en laat je niet verleiden (zoals al heel veel jaren wordt geadviseerd door de diverse consumenten-organisaties en -programma’s.)
    Was het niet ergens in de zestiger jaren van de vorige eeuw dat dat standaard werk “Verborgen verleiders” verscheen.?
    Over wat reclame en aanbiedingen met de menselijke geest doen.

    #211392

    @ Jaap: bij mij ging een (gloeidraad) lampje branden: “The hidden persuaders”. Even opgezocht, blijkt al in 1957 te zijn gepubliceerd. Met in 1964 een boek dat aan actualiteit niets heeft ingeboet, over de opkomst van de surveillance society.

    #211396
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zomaar wat andere mogelijkheden op dit moment.

    100 Go voor 9,99 voor 6 mnd, daarna 19,99 bij NRJ mobile netwerk naar keuze incl modem.
    100 Go voor 20,- voor altijd bij RED. SFR netwerk incl modem.

    Er is bij mijn weten nog maar een aanbieder met onbeperkt 4G gebruik, SFR voor 50,-/mnd
    Zodra de prijs voor onbeperkt rond 30,- komt gaat snelheid het winnen. De vaste lijn gaat het dan moeilijk krijgen bij mij. Gelimiteerde 4G internet is m.i. nog geen optie ter vervanging van ADSL bij dagelijks gebruik.

30 berichten aan het bekijken - 91 tot 120 (van in totaal 200)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?