Vaste telefoonlijn opzeggen? Internet behouden?

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  jako 4 maanden, 1 week geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #210872
     ad.de.boer 
    Bijdrager

    Een paar jaar geleden stelde ik deze vraag: Om in ons tweede huis in Frankrijk indertijd internet (Découverte, Orange) te kunnen krijgen, moesten wij eerst een telefoonabonnement (vaste lijn, France Telecom) nemen. Maar we gebruiken die vaste telefoon al jaren niet meer (zonde dus van de abonnementskosten) en willen dat abonnement opzeggen. Kan dat zonder onze internetverbinding in gevaar te brengen?

    Het antwoord was toen niet eenduidig: ja, nee, misschien. Inmiddels zijn we drie jaar verder. Wie weet de huidige stand van zaken? Kan ik mijn vaste lijn opzeggen en internet behouden?

    #210873
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Voor het Orange instap abonnement découverte geldt dat je ook een vaste telefoonlijn moet hebben. Wanneer er geen of nauwelijks mobiel bereik is kan het verstandig zijn zo’n vaste lijn toch maar aan te houden. Maar dan alleen voor de periode dat je in Frankrijk bent. Daar is al decennia een keurige oplossing voor: de ligne résidence secondaire. Wanneer je al een vast abonnement hebt zou je die zonder kosten moeten kunnen omzetten. Dan kun je tot zes maal toe per jaar de vaste telefoon stopzetten (suspendre) en dan weer activeren voor minimaal een maand. Voor de periode dat zo’n telefoonlijn “suspendu” is betaal je geen abonnementskosten, wel een kleine 4 euro voor het stopzetten. Aardige bijkomstigheid: je internet blijft gewoon aangesloten, m.a.w. je kunt door minimaal één maand per jaar je telefoonlijn te activeren (verplicht) je elf maanden abonnementskosten voor de téléphone fixe besparen.

    Je kunt dit het beste via de Engelse helpdesk regelen, ook vanuit het buitenland te bellen, niet bij een Orange shop of de Franstalige servicelijn. Die doen soms moeilijk, en roepen je dan toe dat je zo’n “tweede” lijn alleen maar kunt aanvragen wanneer je ook een vaste telefoon in je maison principale in Frankrijk hebt staan. De voorwaarden van Orange vermelden echter dat je moet kunnen aantonen dat je primaire adres inderdaad in het buitenland is.
    Zelfs wanneer je de Orange medewerkers in zo’n servicepunt (?) wijst op de volgende passage uit de voorwaarden die al jaren op hun website staan, dan schudden ze nog van nee:
    ” Le client doit justifier de l’existence d’une résidence secondaire en produisant les documents suivants :
    – attestation de l’assurance indiquant la nature de l’habitation et
    – document fiscal précisant l’adresse de la résidence principale (1ère page de la déclaration d’impôt sur le revenu n° 2042 ou toute autre pièce de type certificat/attestation de résident dans un pays étranger qui aura été dûment établi par l’autorité fiscale locale)

    Andere mogelijkheid: de vaste lijn en die adsl aansluiting helemaal laten vervallen indien je daar een goed 4G mobiel signaal ontvangt. Zie wat er de laatste dagen over is geschreven hier op het forum.

    #210884
     jako 
    Bijdrager

    De bedoeling is vermoedelijk primair om veel minder te betalen. Tot een jaar geleden had ik ook die analoge telefoonlijn+découverte van Orange. En toen had Orange de euvele moed om een forse tariefsverhoging door te voeren met als argument de ontwikkeling van 4G en glasvezel. Aangezien ik niet wens te betalen voor producten die ik niet afneem ging ik meteen op zoek naar een concurrerend aanbod. Mijn perikelen zijn hier te lezen.
    Ik ben uitgekomen bij Red by SFR die destijds een aanbod hadden van €10,-/maand, voor lijnen zonder dégroupage €5,- extra. Voor mij in totaal €15,-/maand, inclusief onbeperkt bellen naar vaste lijnen in het grootste deel van de wereld (ca 100 landen). Dat is zelfs goedkoper dan uitsluitend de analoge telefoonlijn bij Orange kost.

    Zo te zien kost dat abonnement momenteel €15,-/maand + €5,- extra in geval van non-dégroupage. Maar je weet het pas zeker wanneer je op de website het tarief opvraagt aan de hand van je telefoonnummer.

    De overgang naar een andere provider is niet zonder risico, er kan altijd iets mis gaan. Bovendien is Red-BY-SFR een goedkope online-only provider, er is dus geen telefonische helpdesk, met uitzondering van enkele weken na oplevering van de lijn. Alle communicatie geschiedt online middels chat, social media of de app.

    Sindsdien bespaar ik echter ongeveer €30,-/maand en dat was me het risico ruimschoots waard. Het is nu een jaar later en heb me dus al €360,- bespaard en al die tijd probleemloos vast internet op een hogere snelheid dan Orange bood voor dat exorbitante bedrag.

    #211294
     jako 
    Bijdrager

    Hoewel de optie ‘ligne résidence secondaire” nog steeds te vinden is op de website van Orange lees ik op een Brits forum dat huidige gebruikers van deze dienst melden dat ze dit jaar voor het laatst van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken.

    Vermoedelijk gaat dat over de combinatie van vaste telefonie in combinatie met vast internet maar diverse Britse gebruikers melden dat ze te horen hebben gekregen dat ze hun contract moeten omzetten in een jaarcontract of opzeggen.

    #211295
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Orange was al begonnen om het eerder aangekondigde einde van de klassieke telefoon verbinding stapsgewijs ten uitvoer te gaan brengen. Dit is daar klaarblijkelijk onderdeel van. Voor een behoorlijke verstaanbaarheid voor voice over IP heb je wel een redelijk snelle adsl verbinding nodig. Of alle re-adsl aansluitingen het gaan trekken is voor mij nog even de vraag. Er zullen mensen buiten de boot gaan vallen: te ver weg voor een adsl verbinding, geen glasvezel en wanneer het tegenzit ook geen mobiel bereik. De huidige cijfers van de Franse mobiele providers doen stoer over het percentage van de Franse bevolking dat bediend wordt bijvoorbeeld 75 %. Het geografische dekkingsgebied is behoorlijk wat kleiner, vaak in de buurt van de 25 %.

    #212722
     JeGeest 
    Bijdrager

    Wij hebben sinds 2012 een abonnement ‘Ligne Résidance Secondaire’. Wij zijn elk jaar vanaf eind april tot half oktober in LDF. 1 kamer als Chambre d’Hôtes en hiervoor hebben we internet nodig.

    Elk jaar konden we het abonnement in oktober stoppen en in april weer activeren. Prima dus.

    Tot afgelopen oktober, het telefoon deel kon zonder problemen onderbroken worden, maar het internet deel niet meer. Er was volgens Orange een bericht gestuurd dat het niet meer kon.

    Nu zoeken wij een oplossing voor 2019. De fixe hebben we eigenlijk niet nodig, 95% reclame, dus willen we in ieder geval internet voor zeg maar 6-7 maanden per jaar. (Uiteraard voor weinig 😉

    Iemand een idee wat te doen?

    Groet Joop Steenvoort

    #212723
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Joep, het einde van de klassieke telefoon en de daaraan verbonden diensten was al aangekondigd. Vanaf 15 november 2018 werd daar de stekker uit getrokken. Ik heb dat tot nu toe geïnterpreteerd als: we sluiten als Orange geen nieuwe contracten meer af en de bestaande klanten krijgen nader bericht wanneer ze tot digitale heerlijkheid bevorderd worden via een vervangende voip mogelijkheid. Of een apart voice only kastje, of een permanente internet verbinding met telefoon aansluiting. Exit het niet onaardige maison secondaire model voor de téléphone fixe. En de daaraan verbonden internet découverte optie. Wanneer je de vaste lijn opzegt heb je geen “vervoermiddel” meer voor zo’n découverte abonnement. En moet je dus uitwijken naar een vrij duur adsl abonnement waarvan de snelheid nog wel eens stevig kan tegenvallen wanneer de telefooncentrale niet vlak in de buurt staat. Wanneer er daar bij jou een provider doorkomt met een redelijk 4G signaal is het een kwestie van je slag slaan wanneer er weer een leuk offre spéciale op de markt komt. Lees deze discussie, ik ga die niet in een paar regels samenvatten want dat gaat niet lukken.

    #212724
     jako 
    Bijdrager

    Ik denk dat ik het antwoord eerder in dit draadje al heb gegeven. Red-by-SFR biedt vaste telefoon inclusief onbeperkt bellen naar 100 landen+onbeperkt internet voor €15,- of €20,- per maand, afhankelijk of je telefoonlijn dégroupage is of niet.  Dat is minder dan de helft van wat je bij Orange betaalde gedurende de tijd dat je aanwezig bent. Dus zelfs 24/7/365 aangesloten betaal je daar minder  dan bij Orange met steeds opzeggen en weer aanmelden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2019 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account