Vaste telefoonlijn opzeggen? Internet behouden?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Rob van der Meulen 3 maanden, 1 week geleden.

• Auteur
     ad.de.boer 
    Bijdrager

Een paar jaar geleden stelde ik deze vraag: Om in ons tweede huis in Frankrijk indertijd internet (Découverte, Orange) te kunnen krijgen, moesten wij eerst een telefoonabonnement (vaste lijn, France Telecom) nemen. Maar we gebruiken die vaste telefoon al jaren niet meer (zonde dus van de abonnementskosten) en willen dat abonnement opzeggen. Kan dat zonder onze internetverbinding in gevaar te brengen?

Het antwoord was toen niet eenduidig: ja, nee, misschien. Inmiddels zijn we drie jaar verder. Wie weet de huidige stand van zaken? Kan ik mijn vaste lijn opzeggen en internet behouden?

Rob van der Meulen 
    Bijdrager

Voor het Orange instap abonnement découverte geldt dat je ook een vaste telefoonlijn moet hebben. Wanneer er geen of nauwelijks mobiel bereik is kan het verstandig zijn zo’n vaste lijn toch maar aan te houden. Maar dan alleen voor de periode dat je in Frankrijk bent. Daar is al decennia een keurige oplossing voor: de ligne résidence secondaire. Wanneer je al een vast abonnement hebt zou je die zonder kosten moeten kunnen omzetten. Dan kun je tot zes maal toe per jaar de vaste telefoon stopzetten (suspendre) en dan weer activeren voor minimaal een maand. Voor de periode dat zo’n telefoonlijn “suspendu” is betaal je geen abonnementskosten, wel een kleine 4 euro voor het stopzetten. Aardige bijkomstigheid: je internet blijft gewoon aangesloten, m.a.w. je kunt door minimaal één maand per jaar je telefoonlijn te activeren (verplicht) je elf maanden abonnementskosten voor de téléphone fixe besparen.

Je kunt dit het beste via de Engelse helpdesk regelen, ook vanuit het buitenland te bellen, niet bij een Orange shop of de Franstalige servicelijn. Die doen soms moeilijk, en roepen je dan toe dat je zo’n “tweede” lijn alleen maar kunt aanvragen wanneer je ook een vaste telefoon in je maison principale in Frankrijk hebt staan. De voorwaarden van Orange vermelden echter dat je moet kunnen aantonen dat je primaire adres inderdaad in het buitenland is.
    Zelfs wanneer je de Orange medewerkers in zo’n servicepunt (?) wijst op de volgende passage uit de voorwaarden die al jaren op hun website staan, dan schudden ze nog van nee:
    ” Le client doit justifier de l’existence d’une résidence secondaire en produisant les documents suivants :
    – attestation de l’assurance indiquant la nature de l’habitation et
    – document fiscal précisant l’adresse de la résidence principale (1ère page de la déclaration d’impôt sur le revenu n° 2042 ou toute autre pièce de type certificat/attestation de résident dans un pays étranger qui aura été dûment établi par l’autorité fiscale locale)

Andere mogelijkheid: de vaste lijn en die adsl aansluiting helemaal laten vervallen indien je daar een goed 4G mobiel signaal ontvangt. Zie wat er de laatste dagen over is geschreven hier op het forum.

jako 
    Bijdrager

De bedoeling is vermoedelijk primair om veel minder te betalen. Tot een jaar geleden had ik ook die analoge telefoonlijn+découverte van Orange. En toen had Orange de euvele moed om een forse tariefsverhoging door te voeren met als argument de ontwikkeling van 4G en glasvezel. Aangezien ik niet wens te betalen voor producten die ik niet afneem ging ik meteen op zoek naar een concurrerend aanbod. Mijn perikelen zijn hier te lezen.
    Ik ben uitgekomen bij Red by SFR die destijds een aanbod hadden van €10,-/maand, voor lijnen zonder dégroupage €5,- extra. Voor mij in totaal €15,-/maand, inclusief onbeperkt bellen naar vaste lijnen in het grootste deel van de wereld (ca 100 landen). Dat is zelfs goedkoper dan uitsluitend de analoge telefoonlijn bij Orange kost.

Zo te zien kost dat abonnement momenteel €15,-/maand + €5,- extra in geval van non-dégroupage. Maar je weet het pas zeker wanneer je op de website het tarief opvraagt aan de hand van je telefoonnummer.

De overgang naar een andere provider is niet zonder risico, er kan altijd iets mis gaan. Bovendien is Red-BY-SFR een goedkope online-only provider, er is dus geen telefonische helpdesk, met uitzondering van enkele weken na oplevering van de lijn. Alle communicatie geschiedt online middels chat, social media of de app.

Sindsdien bespaar ik echter ongeveer €30,-/maand en dat was me het risico ruimschoots waard. Het is nu een jaar later en heb me dus al €360,- bespaard en al die tijd probleemloos vast internet op een hogere snelheid dan Orange bood voor dat exorbitante bedrag.

jako 
    Bijdrager

Hoewel de optie ‘ligne résidence secondaire” nog steeds te vinden is op de website van Orange lees ik op een Brits forum dat huidige gebruikers van deze dienst melden dat ze dit jaar voor het laatst van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken.

Vermoedelijk gaat dat over de combinatie van vaste telefonie in combinatie met vast internet maar diverse Britse gebruikers melden dat ze te horen hebben gekregen dat ze hun contract moeten omzetten in een jaarcontract of opzeggen.

Rob van der Meulen 
    Bijdrager

Orange was al begonnen om het eerder aangekondigde einde van de klassieke telefoon verbinding stapsgewijs ten uitvoer te gaan brengen. Dit is daar klaarblijkelijk onderdeel van. Voor een behoorlijke verstaanbaarheid voor voice over IP heb je wel een redelijk snelle adsl verbinding nodig. Of alle re-adsl aansluitingen het gaan trekken is voor mij nog even de vraag. Er zullen mensen buiten de boot gaan vallen: te ver weg voor een adsl verbinding, geen glasvezel en wanneer het tegenzit ook geen mobiel bereik. De huidige cijfers van de Franse mobiele providers doen stoer over het percentage van de Franse bevolking dat bediend wordt bijvoorbeeld 75 %. Het geografische dekkingsgebied is behoorlijk wat kleiner, vaak in de buurt van de 25 %.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account