enorme prijsverhoging Orange internet

This topic has 132 reacties, 7 stemmen, and was last updated 2 years, 6 months geleden by

jako.
  • Auteur
    Berichten
  • #205240
     jako
    Bijdrager

    Orange laat mij via een mailtje weten dat ze “wegens investeringen in 4G en glasvezel”, beide niet beschikbaar hier, het tarief voor het internetabonnement met maar liefst 19% laten stijgen per 1 juli a.s.

    Uiteraard is dit reden voor opzegging. De totale kosten komen nu op €42,95 per maand slechts voor de vaste lijn excl. gesprekskosten plus internet die zelfs nog steeds op 8 Mb/s gelimiteerd is in plaats van de beloofde 15 Mb/s.

    Helaas is er hier nog steeds geen dégroupage waardoor ik feitelijk toch aan Orange gebonden blijf.

    Sosh lijkt in ieder geval al een stuk aantrekkelijker qua tarieven, maar liefst zou ik overstappen naar een provider met vrije hardware keuze. (zoals verplicht zal worden in de EU, maar dat lijkt nog ver weg in Frankrijk)

    Wie kan z’n ervaringen delen over Sosh en andere providers via het Orange netwerk zonder dégroupage?

    #205241

    Vorig jaar gingen de prijzen bij Orange ook al omhoog. Gezien het feit dat Frankrijk nog steeds achterin het internet snelheids peloton fietst merkwaardig. Dat nadeel wordt door de pdg van Orange gebruikt om aan te tonen dat meer investeringen nodig zijn, vandaar die prijsverhogingen, logisch toch. En zolang mijn re-adsl verbinding waar ik maximaal 384 kbit/s mee gehaald heb in LDF nog bij internet haut débit wordt gerekend rest mij weinig meer dan de schouders ophalen.

    Modem keuze: in Duitsland werd de zg. “Routerzwang” per 1 augustus vorig jaar na oeverloze discussies eindelijk bij het juridische oud-vuil gezet. Nu de rest van de EU lidstaten nog. Met als hekkensluiter….

    Sorry, geen ervaringen met Sosh en andere providers.

    #205245
     Fransco
    Bijdrager

    Jako, welk abonnement heb jij dan? Ik betaal bij Orange voor internet, vast-lijntelefoon met onbeperkt bellen naar vaste lijnen in Europa en satelliet-tv (waar ik geen gebruik van maak) €36,90, waarvan €3 voor de Livebox. En ik heb nog geen enkele aankondiging van een tariefsverhoging ontvangen.
    Frans

    #205247
     jako
    Bijdrager

    Ik gebruik deze offre découverte voor €21,- per maand in combinatie met een analoge telefoonlijn en eigen modem. Dat wordt verhoogd naar €24,99 per maand. Dit is het enige abonnement waarbij je eigen apparatuur kunt gebruiken en analoge telefonie blijft beschikbaar bij uitval internet.
    Dat laatste voordeel is nu minder interessant omdat hier inmiddels dekking is voor mobiele telefoon.

    Bij gedwongen overgang naar een provider box raak ik zeer waarschijnlijk de mogelijkheid kwijt om mijn Nederlandse telefoonnummer te gebruiken aangezien Orange zelf een afwijkend sip protocol gebruikt en geen alternatieve voip providers ondersteunt.

    Bij het Sosh abonnement van Orange zou ik komen op uitkomen op €29,99 inclusief mobiele telefoon zodat de totale besparing voor mij uitkomt op minimaal €14,46 per maand.

    #205262

    Bonsoir Jako,

    Bij gedwongen overgang naar een provider box raak ik zeer waarschijnlijk de mogelijkheid kwijt om mijn Nederlandse telefoonnummer te gebruiken aangezien Orange zelf een afwijkend sip protocol gebruikt en geen alternatieve voip providers ondersteunt.

    Is een VOIP provider als ippi.com misschien een oplossing voor je? Ik heb bij die club een Frans vast telefoonnummer gehuurd. Ik schakel mijn Franse Orange nummer hiernaar door. Ippi ondersteunt pure VOIP/SIP en je kunt zelfs je eigen telefooncentrale er aan hangen. Heb ik ook gedaan met een Asterisk installatie op Raspberry Pi. Op die manier omzeil je de SIP treiterijen van Orange, Free enzovoort.
    Ippi biedt ook de mogelijkheid van “nationale” telefoonnummers in veel landen, onder de rubriek “numéros géolocaux”.

    Salutations, Jos

    #205308
     bosbess
    Bijdrager

    Jako, ik begrijp niet waarom je op Orange bent aangewezen wanneer je niet gedegroepeerd bent. Toen ik hier kwam wonen (8 jaar geleden) was het hier ook niet gedegroepeerd. Orange kon mij geen ADSL + telefoon leveren, SFR wel. Na een paar jaar werd ik gedegroepeerd en SFR ging vrolijk verder. Paar jaar geleden overgestapt naar Free. Nu ben ik weer terug overgestapt naar SFR Red, 10 euro per maand (voor altijd). Bij Free gebleven met Mobiel à 2 euro p.m. Totaal klaar voor 12 euro p.m. De SFR aanbieding was verlengd t/m 6 juni, maar misschien nog een keer verlengd?

    #205319
     jako
    Bijdrager

    @Jos: Goed idee, vooral omdat forwarden vermoedelijk toch gratis is van voip naar voip. Forwarden van analoge telefonie levert extra belkosten op. Het nummer forwarden naar ippi kan mijn probleem in theorie omzeilen en dan kan ik gewoon m’n FritzBox blijven gebruiken mits de nieuwe provider de gegevens verstrekt. Dat zou bij Sosh geen probleem moeten zijn, want dan verandert er in feite zeer weinig.

    @Bosbess: In gebieden zonder dégroupage wordt door de andere providers gewoon de dienst bij Orange ingekocht en doorverkocht aan de consument. Dat levert netto geen voordeel op, de gebruikte techniek en de prijs komt van Orange. Dat SFR jou wel wilde leveren was gewoon omdat ze blind verkopen zonder te controleren of de dienst wel te leveren was en vervolgens inkopen bij Orange. Orange was voorzichtiger en wilde je geen kat in de zak verkopen. Puur toeval dat het voor jou goed uitgepakt is.

    Even Red by SFR gechecked.De aanbieding is nog steeds geldig, maar er komt €5,-/maand bij zonder dégroupage. Als ze werkelijk voor €15,-/maand internet en telefonie kunnen leveren is dat veruit de goedkoopste oplossing die ik tot nu toe ben tegen gekomen.

    #205343
     bosbess
    Bijdrager

    Jako, goed dat je het even hebt gecheckt, want een vriendin van me is ook geïnteresseerd. Bij mij is de lijn nog niet omgezet, gebeurt volgende week. Maar bij mijn dochter werkt SFR Red prima (woont wel in Alès). En het is inderdaad buitengewoon voordelig. Ben benieuwd of je het gaat proberen. SFR neemt ook de eventuele vertrekkosten bij je oude provider (bij Free 50 euro!) voor haar rekening. En je krijgt een splinternieuw (fraai, klein) kastje of hoe zoiets heet.

    #205350
     jako
    Bijdrager

    Zoals het er nu voor staat ga ik op dat aanbod van RED by SFR in. Hoewel het voor mij wegens non dégroupé 50% duurder uitpakt is het mij een raadsel hoe ze dat kostendekkend kunnen inkopen bij Orange.

    Overigens is jouw €10,- per maand en voor mij €15,-/maand niet voor altijd. De korting is voor altijd, maar de prijs kan gewoon omhoog met algemene prijsverhogingen.

    Dat mooie kastje had ik liever niet opgedrongen gekregen en zo te zien kan/mag de consument daar bijzonder weinig aan instellen, maar voor die prijs ben ik een stuk minder kieskeurig.

    #205352
     bosbess
    Bijdrager

    Alle prijzen kennen algemene verhogingen. AOW en pensioen gaan daar respectievelijk gering en helemaal niet in mee. Dus probeer ik het zelf te doen. M’n dochter zei: “Als het me niet meer bevalt, stap ik weer over naar een ander.” En zo is het.

    Wat de simpelheid van het kastje betreft: uitermate geschikt voor de doorsnee gebruiker, zoals ik. Wat zou je er trouwens aan willen regelen? Ik niks. Als het maar gemakkelijk is aan te sluiten en als het maar werkt. Als het niet werkt, kun je met onmiddellijke ingang opzeggen. Ook mooi.

    #205359
     jako
    Bijdrager

    Ik wil natuurlijk zelf m’n WiFi helemaal kunnen instellen, ssid aanpassen en verbergen, toegang beperken tot eigen apparaten (mac filter) , routertabellen aanpassen, firewall instellen, vpn instellen, sip providers toevoegen, IP range aanpassen, DMZ naar eigen router zetten, etc, etc.

    Gewoon, wat elke IT’er wil… 🙂
    Maar er is erg weinig gepubliceerd over de instelmogelijkheden, dus wellicht valt het mee.

    Zo te zien kun je wel zelf instellen hoe kritisch de ADSL verbinding wordt opgezet. Van ‘zo betrouwbaar mogelijk’ via ‘automatisch’ naar ‘zo snel mogelijk’. Leuk, maar juist dat lijkt me voor de gemiddelde consument te veel gevraagd. Bijna iedereen zal ‘zo snel mogelijk’ kiezen en vervolgens klagen als de verbinding niet stabiel is.

    Ik lees trouwens niks over email-adressen. Levert SFR bij hun goedkope RED aanbod geen email?

    #205363
     bosbess
    Bijdrager

    Blij dat ik geen ITer ben. Ik heb een emailadres ontvangen van SFR, dat ik moet gebruiken als identifiant: Dinges@sfr.fr, dus ze hebben ook een emailservice. Je kunt zelf een ander emailadres aanmaken om voor je correspondentie te gebruiken.

    #205373
     jako
    Bijdrager

    Ok, bedankt.
    Om problemen met voortijdig afschakelen van m’n tel. nr. te vermijden wacht ik met bestellen tot mijn vaatwasser is afgeleverd, die is inmiddels bij de transporteur aanbeland en het is wel handig als die mij kan bellen. De aanbieding van RED SFR loopt deze keer tot 26 juni, dus dat mag geen probleem geven.

    #205380
     bosbess
    Bijdrager

    Niet onverstandig. Ontving meeltje van SFR dat mijn lijn actief zou worden tussen 11 en 14 juni. Gistermiddag (9 juni) plotseling geen wifi meer. Lijn dood. SFR-materiaal aangesloten: niks, nada, nulkommanul. Kreeg ik vanmorgen (10 juni) om 10 uur sms dat lijn is geactiveerd. Alles opnieuw aangesloten en het werkt perfect! Nu het materiaal van Free inpakken en terugsturen en m’n emailadres wijzigen. Vervolgens de factuur van Free afwachten met de opzegkosten en die naar SFR sturen. ’t Is wel een gedoe, maar als gepensioneerde heb ik alle tijd, denk ik dan maar.

    #205381

    Bosbess, alweer een nieuw email adres? Waarom geen gmail? In één keer van al dat geswitch af, uitstekende spam en phishing beveiliging, zeer veel ruimte om eigen bestanden op te slaan en ga zo maar door. Ik sprak onlangs iemand die in één keer een document waar hij drie maanden werk in had zitten was kwijtgeraakt. Wanneer je opziet tegen de aanschaf van een aantal usb memory sticks of externe harde schijven dan is zo’n back-up op een veilig internet adres een uitkomst. Niet veilig, privacy problemen, Google volgt je overal? Ik maak me geen enkele illusie over wat er allemaal geregistreerd wordt bij andere mail servers, dus voor mij wegen de voordelen op tegen de nadelen. Twintig jaar geleden kon je misschien nog roepen: Hear, hear! The end of privacy is near! Nu is dat allemaal geschiedenis, have no fear!

    #205384
     jako
    Bijdrager

    Ik gebruik ook gmail, maar voor privacy gevoelige mail zeker niet. Een scan van mijn paspoort naar de NL overheid of -bank bijvoorbeeld stuur ik niet via gmail. De kopie staat voor eeuwig op de gmail servers en slechts 1 hack is voldoende om slachtoffer van identiteitsfraude te worden.

    #205385

    Bonjour @Bosbess,

    Het adres “theodora.besse@gmail.com” is nog vrij. Redelijk uniek dat je je eigen naam nog kunt gebruiken.
    Of je nu wel of geen Gmail wilt, ik zou ‘m in elk geval nu aanmaken, hebben is hebben!

    Salutations, Jos

    #205387
     jako
    Bijdrager

    Voor privacy nerds is (daarnaast) protonmail uit Zwitserland aanbevolen. Versleuteld opgeslagen, dus ook de provider kan de mail niet lezen of onder druk van een overheid vrijgeven.

    #205397
     bosbess
    Bijdrager

    Heren, bedankt voor het meedenken. Maar momenteel zit ik te typen op het azerty clavier van mijn zoon. Want de SFR internetverbinding is gistermiddag uitgevallen. Kan het helaas ook niet vinden op de SFR website. Hopelijk wil dochter morgen helpen. Ze heeft al remedies gegeven, maar die werken niet bij mij.

    Ik heb een gmail-account (voor NLers.fr), maar het probleem is dat je de emails die je daar ontvangt en verstuurt niet op een externe schijf kunt zetten. Ik heb me wild gezocht, maar het kan geloof ik echt niet. Alle emails en foto’s en documenten vanaf 2001 heb ik op de externe schijf staan evenals paswoorden. Maar met gmail lukt het me niet. Mijn dochter had me namelijk ook al gezegd om een algemeen adres te nemen. Want op alle sites waar ik moet inloggen moet ik steeds alles veranderen.

    Ik werk met Thunderbird-mail en heb daar al een nieuwe SFR-account toegevoegd. Bosbess was niet meer beschikbaar, waarschijnlijk omdat ik ooit al bij SFR was. Ik heb dus maar gewoon genomen wat ze voorstelden.

    Ik heb op dit stukje tekst ongeveer een half uur zitten zwoegen, dus voorlopig zien jullie me hier niet. Maar ik haal het wel weer in, dus advies blijft welkom. Nogmaals bedankt en hopelijk tot gauw. Bb

    #205401
     jako
    Bijdrager

    Hmm, het meest belangrijk is natuurlijk dat ‘het werkt’, de prijs komt later pas. Ik wacht je ervaringen met Red by SFR maar even af.

    Ook Gmail kun je in Thunderbird met pop3 gewoon naar je lokale PC halen en vervolgens doen wat je wil.

    #205403

    Bonsoir Bosbess,

    Als u toch al met Thunderbird werkt is het heel eenvoudig om Gmail berichten in Thunderbird te downloaden, volg gewoon dit stappenplan. Gmail is qua privacy natuurlijk niet “je van het” zoals Jako terecht opmerkt, maar het werkt wel heel flexibel samen met allerlei bestaande E-mail systemen. Daarom maken steeds meer mensen een Gmail account tot het hart van hun E-mail oplossing en configureren alles zodanig dat alle mail van- en naar andere E-mail systemen via Gmail gaat.

    En zoals ik al opmerkte, het Gmail account met uw eigen naam was gisteren nog niet bezet 🙂

    Salutations, Jos

    #205407
     bosbess
    Bijdrager

    Kijkkijk, ik zit weer op m’n eigen qwerty toetsenbord te typen. Dochterlief (de ITer van de familie, of liever gezegd de koningin in het land der blinden) belde. Vervolgens belde ze de SFR helpdesk, maar die zeiden dat ze ter plekke moest zijn. Dus zou ze morgenochtend komen. Plotseling stuurde ze een SMS: er zit in het kastje een reset-gaatje, naast de stroomkabel. Probeer eens te resetten. Dus ik zonder het geringste vertrouwen met een paperclip in de weer. En zie, het wonder geschiedde. Alles doet het weer. Niet te geloven! Ik blij. Enfin, voor zolang als het duurt, want ik vertrouw het niet meer. Even afwachten of het morgenochtend nog steeds werkt.

    Bedankt voor de tip Jako en Jos, maar als ik een nieuwe emailrekening open in Thunderbird voor de gmail, dan krijg ik daar al die tientallen reacties van Nederlanders.fr binnen en daar heb ik geen zin in. Als je in Thunderbird een nieuw emailadres (dus account) aanmaakt, dan bieden ze je Dinges@gandi.net aan. Kennen jullie dat?

    #205408

    Rebonsoir Bosbess,

    Bedankt voor de tip Jako en Jos, maar als ik een nieuwe emailrekening open in Thunderbird voor de gmail, dan krijg ik daar al die tientallen reacties van Nederlanders.fr binnen en daar heb ik geen zin in.

    Nu, dat is wel het allersimpelst op te lossen. Eventjes een filtertje in Gmail aanmaken en de zaak is gepiept. Gewoon op nederlanders.fr filteren en er dan mee doen wat u wilt: weggooien, archiveren, doorsturen, whatever.

    Salutations, Jos

    #205409
     jako
    Bijdrager

    @Bosbess:
    Ik krijg gewoon dit voorbeeld:

    #205410

    Bonjour,

    Thunderbird heeft tegenwoordig de samenwerking met een paar E-mail providers ingebakken. In de USA is dat hover.com, in Europa gandi.net. Mozilla support legt het uit.

    Gewoon negeren en aangeven dat u uw bestaande (in dit geval gmail) adres wilt gebruiken.

    Salutations, Jos

    #205445
     bosbess
    Bijdrager

    Heremetijd, eindelijk weer internet en telefoon. Zondagavond, na verzenden van laatste bericht hierboven viel alles weer uit. Gistermorgen vroeg deed alles het plotseling perfect, maar na anderhalf uur viel de boel opnieuw uit. Dochter kwam en belde met klantenservice en technische dienst. Alles was in orde. Dus vreemd. Er zou een technicien langskomen. Kon “gemiddeld vier dagen” duren. Vanmorgen vroeg stond hij onverwacht al voor de deur. Binnen vijf minuten had hij alles opgelost: iets met het muurcontact en de stekker van de telefoon, waarvan de lamelletjes iets moesten worden uitgebogen. Dat was alles. Ja, hij wilde graag koffie, aardige vent. Ik blij.

    Inmiddels heb ik tijd genoeg gehad om te begrijpen wat jullie bedoelen. Van het filtertje van Jos begrijp ik uiteraard niets. Maar ik had nog een oud gmail-adres, dat ik niet meer gebruikte. Dat heb ik nieuw leven ingeblazen en in Thunderbird ingevoegd. Dat wordt m’n nieuwe emailadres, hopelijk tot ik de laatste adem uitblaas. Het gmailadres dat ik voor Nederlanders.fr gebruik blijft helemaal apart via internet.

    Jako, Jos en Rob nogmaals bedankt voor het meedenken. SFR heeft kennelijk haar leven gebeterd, want de service was snel en vriendelijk en de voortgang was via een speciale app op de mobiele telefoon (van m’n dochter) ook steeds te volgen. Jako kan dus met een gerust hart overstappen naar SFR Red.

    #205450

    Bosbess, soms komen er mensen bij me langs met defecte apparatuur en mompelen dan half verontschuldigend, Rob, kun jij er even naar kijken, misschien zit er alleen maar een draadje los. Als trotse bezitter van een complete renstal aan meetapparatuur blijf ik dan vriendelijk kijken, en denk dan: was het allemaal maar zo eenvoudig. En toch is dat vaker het geval dan ik wil toegeven. Om andere spoorzoekers naar telefoon / internet problemen een virtuele reddingsboei toe te werpen heb ik snel wat ik op Christian’s website had geschreven naar pdf geconverteerd. Keep it simple: beginnen met het controleren van bedrading.

    #205455
     jako
    Bijdrager

    Ik vind het wel weer een Franse oplossing: ‘lamelletjes verbuigen’. Ik zou de stekker en/of contactdoos vervangen voor een definitieve oplossing. Wellicht krijg je een factuur, want de oorzaak zat in jouw deel van de bekabeling.

    Snelle service, dat zeker, niks mis mee. Pakweg 9 jaar geleden heb ik bij Orange nog hemel en aarde moeten bewegen om een techneut over de vloer te kunnen krijgen en hij dacht te komen voor het realiseren van een nieuwe internetaansluiting…

    Ondertussen wacht ik nog op het telefoontje van de vervoerder…

    #205469
     bosbess
    Bijdrager

    Rob, hierboven heb ik het verhaal niet helemaal volledig verteld (om het niet te lang te maken). De technische dienst had mijn dochter al gevraagd om een mes te pakken en daarmee de lamelletjes iets uit te buigen. Waarschijnlijk dacht hij dat een vrouw geen schroevedraaiers bij de hand zou hebben… In ieder geval lukte het niet met een mes. En eerlijk gezegd vond mijn dochter het ook een krankzinnige oplossing. Bovendien was ze bang iets te beschadigen. Zelf snap ik achteraf niet dat ze voor verzending die lamelletjes niet even uitbuigen. Dat scheelt SFR vele klachten, eindeloos gezeur en dus veel geld.

    Want Jako, deze service is gedurende twee maanden geheel gratis voor nieuwe klanten. Bovendien heb je als ADSL-klant toegang tot alle SFR hotspots, ook al ben je geen mobiel-klant bij SFR. Mijn dochter zal die app morgen op mijn Wiko Fever installeren. Volgens de technicien heeft SFR in het verleden veel klanten verloren en die willen ze nu weer terugwinnen. Bij mijn dochter en mij is dat dus al gelukt en mijn vriendin is ook geïnteresseerd.

    #205595
     jako
    Bijdrager

    De kogel is door de kerk. De aanvraag bij SFR is gedaan en de box is onderweg, de overgang duurt maximaal 3 weken. Toegang tot wifi hotspots van SFR is per onmiddellijk mogelijk.
    Zojuist een mail van Orange ontvangen ter bevestiging van het overzetten van m’n telefoonnummer.

    Twee verrassingen in de procedure:
    -SFR rekent maar liefst €20,- verzendkosten voor een box die ik eigenlijk niet wil hebben. Voor dat bedrag kan ik een modem/router in China kopen, inclusief de verzendkosten naar Frankrijk.

    -SFR geeft aan dat ik het abonnement voor de vaste lijn niet zelf hoef op te zeggen, maar internet wel. Het internetabonnement moet opgezegd worden nadat de lijn is overgezet van Orange naar SFR. Mede dankzij het bestaan van ‘opzegbrief generatoren’ is dat op zich niet zo’n punt, maar procedureel vind ik het erg vreemd. Orange zet zowel de telefoon als het internetabonnement om naar SFR, maar heeft daarna alsnog een opzegbrief voor het internetabonnement nodig om te stoppen met factureren voor een dienst die ze niet meer leveren…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 133)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account