LED lampen gratis en voor niets

Dit onderwerp bevat 97 reacties, heeft 19 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Rob van der Meulen 1 week, 2 dagen geleden.

• Auteur
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

Nog meer storingsbronnen: al die kleine externe voedingen voor een hele range aan apparaten, meestal met een kleine switch-mode power supply uitgerust. De helderste ontvangst op een fm/korte golf radio’tje kreeg ik tijdens een totale black-out.

Een externe voeding kun je wanneer het echt moet nog uit het stopcontact trekken. Dat gaat met die o zo handige stopcontacten met een ingebouwde usb laadvoorziening minder gemakkelijk.

Meer dan nostalgie alleen: om een tipje van Wannox’s kortegolf sluier op te lichten deze korte introductie. Mocht het internet en het mobiele netwerk het nog een keer begeven dan hebben we dit soort lieden (de RAF in actie, 1943) nog harder nodig dan in 1953 bij de watersnoodramp.

Jos le Conseiller 
    Bijdrager

Bonjour,

Als OP van dit draadje kan ik ter aanvulling nog melden dat de gratis en voor niets LED lampen hun prijs volledig waard zijn. Dat wil zeggen, ik weet niet of ze storen, maar ze gaan in elk geval niet of nauwelijks langer mee dan een gewone gloeilamp.

Ik weet dat omdat ik op zolder een rij armaturen heb waar in eerste instantie ouderwetse 25W gloeilampen in zaten. Die dingen zijn lastig bereikbaar, ik moet er een trap bij pakken om een lamp te verwisselen. Ik was dus blij met de LED lampen en steeds als een gloeilamp het leven liet, zette ik daar zo’n gratis LED lamp voor in de plaats.

Onlangs viel er weer een lamp uit en toen ik de armatuur opende bleek daar al zo’n LED lamp in te zitten die dus inmiddels kapot was, terwijl in zijn nog steeds functionerende buurman nog zo’n ouderwetse gloeilamp zat. En dit was niet de eerste keer sat ik iets dergelijks meemaakte. Kortom, voor de zoveelste keer geldt weer eens you get what you pay for.

Het goede nieuws is dan weer dat als die el cheapo LED lampen inderdaad storingsbronnen zijn, hun levensduur van dien aard is dat het probleem zichzelf binnen niet al te lange tijd zal oplossen. 🙁

Salutations, Jos

jako 
    Bijdrager

Hier idem, bij mij zijn de helft van de geleverde gratis LED lampen inmiddels al defect.

Gisteren ging een bureau lampje defect, een 20 watt halogeen G4 . Nog niet eerder vervangen, en volgens de sticker aan de onderkant was de productiedatum 1999… Vervangende lampjes heb ik bij Amazon marketplace besteld, 10 stuks voor 50 cent… 😉

Rob van der Meulen 
    Bijdrager

Hoe ging dat ook al weer met de invoering van het gloeilampen verbod? Naast me ligt een artikeltje uit de Elsevier van 15 augustus 2009 met als titel: “Hoe de gloeilamp de oorlog werd verklaard”. Een sleutelrol was daarbij weggelegd voor een fabriek in het zuiden des lands die deze keer – eerdere energiezuinige lampen waren niet bepaald een succes – met handig politiek manouvreren eerst de milieubeweging wist in te palmen en vervolgens Den Haag. Waarna daar vandaan de bal in Ă©Ă©n soepele beweging over de doellijn in andere hoofdsteden en Brussel werd doorgetikt.

Geen citaten deze keer uit de Franse elektranormen, slechts enkele passages (wat er tussen aanhalingstekens staat) uit dit artikel:

“In een eigenaardige kongsi verenigden klimaatbeweging en lampenindustrie zich om de gloeilamp om zeep te helpen. Gesteund door opmerkelijk snelle Europese regelgeving is dat gelukt, terwijl de alternatieven niet overtuigen. De gloeilamp met zijn mooie warme licht werd het symbool van de milieuschade door de mens.”

Op de gloeilampen werd nauwelijks meer verdiend dus was iets nieuws nodig dat meer geld zou opbrengen. Oude technologie levert aan het eind van de rit veel low-cost concurrentie op, wanneer je een nieuwe techniek invoert en daarbij een marktvoorsprong hebt kun je in de eerste jaren leuk cashen. Vanaf 2005 werden er door Philips met stevige bedragen diverse led-ontwikkelaars opgekocht.

” Glashelder over de gang van zaken bij Philips was Geert van Kuyck, de hoogste marketingmanager van het concern. Die onthulde eind maart 2008 tegenover het Tijdschrift voor Marketing dat de Philips-strategie rond duurzaamheid, klimaat en gloeilampenverbod van zijn afdeling komt. Die strategie heeft tot doel om de spaarlamp ‘uit te mappen’ en vervolgens om de ledlamp in de markt te zetten.”

” Van Kuyck: ‘Alle partijen hadden een groot belang bij omschakeling naar zuinigere lampen. De strategie was een combinatie van business-to-business marketing, maar ook advertising en ondersteuning van acties als Live Earth, om de spaarlamp als icoon van het nieuwe milieubewustzijn neer te zetten.
    De Philips boodschap dat de gloeilamp een groot deel van de elektriciteit in het huishouden opslokt, ging er volgens Van Kuyck in als ‘zoete koek’.”

Overheden onder druk van de milieubeweging, hoe realiseren we onze klimaatdoelstellingen, en wat wordt daar op een presenteerblaadje aangeboden?

Need I say more? Alleen dit: ik heb nog eens nagelezen hoe dat vele eeuwen geleden ging met die aflaatbrieven.

Niets dan goeds uiteraard over led-lampen met een lange levensduur, gering energieverbruik, een aangename kleurtemperatuur en zonder hoogfrequente storingen.

jako 
    Bijdrager

Ik kwam toevallig dit filmpje op youtube tegen: https://www.youtube.com/watch?v=NVtUE6gtN5A

Daar toont iemand aan dat z’n goedkope Chinese LED lampen er voor zorgen dat het digitale TV signaal zodanig wordt gestoord dat dit zichtbaar is op de TV.

Que Choisir plaatst deze maand een test van LED lampen, wellicht interessant voor wie een abonnement heeft.

Rob van der Meulen 
    Bijdrager

Jako, voor sommige tv uitzendingen is dat misschien niet zo erg, die zijn zelf inhoudelijk soms al behoorlijk gestoord. Lastiger is het wanneer de verkeersveiligheid, te land, ter zee, in de lucht of in de omgeving van de Waalhaven gevaar begint te lopen. Door slechts Ă©Ă©n niet zendgemachtigde.

Iemand enig idee of er in die test van Que Choisir – 16 critĂšres evaluĂ©s – ook is gekeken naar stoorniveau?

Rob van der Meulen 
    Bijdrager

In mijn nog steeds groeiende verzameling handige artikelen en links – ça peut servir un jour – kwam ik voor de elektronica liefhebbers nog iets tegen uit een doorgaans betrouwbare Zwitserse ingenieursbron, compleet met mooie oscilloscoop beelden (voor hen die daar gevoelig voor zijn). Vooral dimbare leds blijken boosdoeners. Voor hen die meteen naar een conclusie toe willen in gewone mensentaal: ” Actuellement, il n’y a pas de norme pour les Ă©clairages LED de type dimmable et il est recommandĂ© qu’une norme internationale soit dĂ©finie rapidement afin de limiter la pollution harmonique des rĂ©seaux de distribution Ă©lectrique.

Rob van der Meulen 
    Bijdrager

Over de LED vervangers van de TL-buis hebben we het nog niet gehad. Op de website van Volta-electricitĂ© een aardige praktijk case van een geslaagde vervanging in een industriĂ«le omgeving. Opletten bij de aankoop blijft ook hier noodzakelijk: ” MoralitĂ© : il faut ĂȘtre extrĂȘmement vigilant sur le choix du produit et du fabriquant.”

8 berichten aan het bekijken - 91 tot 98 (van in totaal 98)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account