LED lampen gratis en voor niets

Dit onderwerp bevat 110 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188452
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is niet zo moeilijk te verklaren, het ligt er maar net aan waar de fabrikant een klein pulsje uit de fase laat snijden. Een klein pulsje uit een reeds aangesneden fase is toch kleiner. Maar ik vermoed dat je niet echt zit te springen om een uitgebreide technische verhandeling.

    #188453

    Inderdaad moesten we er maar geen inleiding van maken over het verschil tussen “leading edge” en “trailing edge” dimmers, de fase aansnijding. Voor de vuist weg: de standaard dimmers willen graag een belasting zien van minimaal 20 à 30 watt. Wanneer je ouderwetse gloeilampen hebt is dat geen probleem. Met leds die veel minder verbruiken krijg je zo’n dimmer niet gestart of krijg je knipperlicht effecten. In de praktijk blijkt ook de installatiebranche de subtiliteiten van de match tussen dimmer en type/merk ledlamp te onderschatten. Dan komen ze terug met een doos vol dimmers en via trial-and-error is het dan op een gegeven moment: bingo! Of krijgen ze op grotere projecten plotseling te maken met storingen en veel uitval van verlichting. En daarmee kun je stevig in de rode cijfers komen aan het eind van het jaar. Dus wanneer de professionals nu en dan de mist in gaan en op zoek moeten naar antwoorden, dan is het voor de gewone particuliere consument ook oppassen. Een oplossing af fabrikant, verlichting plus bijbehorende dimmer is dan nog het verstandigste voor je portemonnee. Tot nu toe nog zelden aangetroffen bij de bricomarchés en zeker niet in de bekende weekaanbiedingen.

    #188454
     bosbess
    Deelnemer

    Jako en Rob, ik krijg uit jullie reacties sterk de indruk dat jullie net als ik niet begrijpen dat een niet-dimbare LED-lamp wél dimt en een wel-dimbare LED-lamp niet.

    #188455

    Om mijn eerdere opmerking te herhalen: het is maatwerk tussen dimmer en ledlamp. Wanneer je ledlamp van het eenvoudigste type is (“mains dropper circuit”), zie dit schema en de eerdere link van Timo Breumelhof (een GU 10 type overigens), dan heb je met sommige dimmers best een kans op succes. De als dimbaar geadverteerden hebben vaak een wat andere regelelektronica om de leds aan te sturen, en dat kan het combineren met dimmers lastiger maken. Zowel Jako als o.g. kunnen zonder jouw dimbare bedlampje gedemonteerd te hebben en je pas verworven ledlamp onderworpen te hebben aan een destructief onderzoek daar op afstand pogen iets zinnigs over te zeggen, maar veel verder dan een “best guess” gaat dat niet. Period.

    #188456
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een serie van 9 ledjess in Ikea bekertjes (€ 1,00 ps) hangen aan 12 volt. Samen verbruiken die lampjes 9 x 1,5 watt en ze hangen aan een Switching Power Supply met een vermogen van 20 watt (€ 5,40) aan die 12 volt. (zouden ook kunnen hangen aan een accu met een zonnepaneeltje) In het 12 volt ciruit (dus na de power supply) heb ik een dimmertje gehangen een zogeheten PWM (pulsed width modulation Ebay € 6,50 met afstandsbediening) die de ledjes aan en uit schakelt maar dan erg snel. Ik heb bij de Action (Fr jaja) handenvol led spotjes gekocht (niet dimbare led spotjes G4 van 80 lumen voor € 3,41 ps) en die laten zich geweldig dimmen in dit systeem: van een nauwelijks waarneembaar pitje tot een helder verlichte leestafel.

    #188457
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De plaatjes…

    De negen lampen laten zich naar wens verslepen door de hele kamer… soms een klustertje boven de piano en met veel eters verdeeld boven de tafel.
    Als je in het gelijkstroom circuit (12v DC) dimt, is in mijn ervaring elke led te dimmen. Met SPS is ook een minimale belasting niet zo’n probleem.

    Een beetje off topic want niet gratis maar dan toch bijna voor niks 🙂

    Van belang: 2700 Kelvin of lager! Anders is het operatieverlichting.. dus Warm White!

    #188458
     bosbess
    Deelnemer

    Kortom, er valt geen peil op te trekken en je kunt net zo goed niet-dimbare LEDs kopen, want die dimmen (soms?) beter dan dimbare. Het vreemde is trouwens dat LED-lampen (niet spots) altijd ondoorzichtig zijn en voor een groot deel zijn ingebed in een wit plastic omhulsel. Met de heldere LED-lampen die ik nu heb gekocht bij de Aldi zag ik voor het eerst hoe leuk een LED-lamp er van binnen uitziet: gele sprietjes. Deze lampen zijn ook niet ingebed in een plastic omhulsel. Hopelijk dient dat omhulsel niet ter voorkoming van een “nasty shock”.

    #188459
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Bosbess,

    Zoals ik hierboven schreef zijn er meerdere soorten LED lampen. De oudere SMD types hebben vaak zo’n wit omhulsel. De meer recente COB lampen hebben die gele sprietjes. Die laatste gebruik ik her en der ter vervanging van de vroegere kooldraad gloeilampen die helder glazen bollen met zichtbare gloeidraad hadden.

    De electronica van LED verlichting en de dimbaarheid staan los van of het SMD of COB lampen betreft.

    Salutations, Jos

    #188460
     Noë
    Sleutelbeheerder

    (( om me uit te vinken van dit draadje mag m’n reactie niet leeg zijn ))

    #188461
     bosbess
    Deelnemer

    Bedankt Jos, kennelijk had ik je “hierboven” gemist, hoewel mijn geheugen ook niet meer is wat het was… Even gegoogeld op SMD en COB. Kwam hier terecht, alwaar een aan mijn technisch inzicht aangepaste korte uitleg.

    Tesamen met de reactie van Jako ergens hierboven, waarin hij meldt dat ze met een overschot aan gratis LED-lampen zitten, kom ik tot de conclusie dat de franse overheid buitengewoon slim is geweest. Door ons gratis een goedkope partij lampen aan te bieden die niemand meer wil hebben omdat ze “uit” zijn en veel te wit, besparen we desondanks toch op ons energieverbruik (wat overheid en Enedis graag willen). Bovendien moeten sommigen er voor betalen. Een win-win situatie.

    En als we dan aan LED-lampen zijn gewend en zien hoeveel dat scheelt in electraverbruik, gaan we vanzelf andere LED-lampen kopen van 2700 kelvin (en minder). Nóg meer win-win.

    Het enige wat ik in het hele verhaal van de afschaffing van gloeilampen niet begrijp is waarom halogeenlampen NIET zijn afgeschaft. Als er iets stroom vreet zijn het wel halogeenlampen. Bovendien worden ze gloeiend heet! Sinds ik de staande halogeenlamp in m’n woonkamer (300 watt) heb vervangen door een staande LED-lamp van 25 euro bij Amazon (wel met een 13-watt (= 100 watt oud) lamp erin om bijna dezelfde lichtsterkte te verkrijgen) is mijn maandelijkse electraverbruik zeer sterk gedaald!

    #188462
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het rendement van een halogeenlamp is veel beter dan een gloeilamp, ca 30% tegen 5-10% voor een gloeilamp. Dat rendement wordt behaald door een hogere temperatuur waardoor dimmen (zoals vermoedelijk bij jouw 300W staande lamp inbegrepen) redelijk nutteloos is voor het verbruik. Zodra de lamp maar een heel klein beetje minder stroom gebruikt gaat de lichtsterkte enorm achteruit. Als vuistregel geldt dan ook dat een halogeenlamp net zo veel verbruikt als het vermogen wat er op staat, ongeacht of die gedimd wordt. ( en daarom bestaan er weer speciale halogeendimmers)

    Aangezien de door de overheid geleverde LED lampen net zo veel blind vermogen verbruiken als netto vermogen en met een slechte curve denk ik dat enedis er helemaal niet blij mee is.

    #188463
     bosbess
    Deelnemer

    Bedankt Jako, voor de uitleg. Althans voorzover ik die kan begrijpen en dat is het geval met betrekking tot het rendement van een halogeenlamp ten opzichte van een gloeilamp.

    Ik geef mijn mening natuurlijk graag voor een deskundigere (ik moet wel), maar ik meen ergens te hebben gelezen dat Enedis boetes moet betalen wanneer het totale stroomverbruik boven een bepaald maximum uitkomt. Ben vergeten waar en kan het nergens meer vinden.

    Via blind vermogen en netto-vermogen kwam ik al googelend in een wereld van vermogens terecht met duizelingwekkende formules. Schijnbaar vermogen, complex vermogen, reactief vermogen, momentaan vermogen enzovoort. Gooi maar in m’n pet.

    #188464
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aangezien er moverende redenen zijn om wisselstroom te gebruiken in plaats van gelijkstroom is het berekenen van het gebruikte vermogen ook wat complexer dan bij gelijkstroom. De gebruikte formule is dan ook wat complexer: P=U*I* cos(phi).

    De cos(phi) is de hoekverschuiving tussen de stroom en de spanning. Bij een normale ohmse belasting, zoals een ordinaire gloeilamp, is er geen hoekverdraaiing en is cos(phi) ook gelijk aan 1. Bij de ‘gratis’ LED lamp is die 0,5. De lamp gebruikt dus net zo veel blindstroom als geleverde stroom. Voor de consument geen punt, die betaalt slechts de werkelijk geleverde stroom. Helaas voor enedis telt de blindstroom natuurlijk wel gewoon mee in het verlies p=i2*R en voor de totaal belasting van het net.

    Voor 1 lampje is dat vrijwel niks, maar bij een miljoen identieke lampen wordt dat vervelend.

    #188465
     bosbess
    Deelnemer

    Voorzover ik het begrijp komt het er voor dombo’s als ik dus op neer, dat iedere watt die ik verbruik Enedis 2 watt kost. Of dat er voor iedere watt die ik verbruik het net er twee moet leveren. Of zoiets, misschien niet twee, maar meer dan één.

    #188466
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De negen lampen laten zich naar wens verslepen door de hele kamer… soms een klustertje boven de piano en met veel eters verdeeld boven de tafel.

    Erg mooi gedaan Theo, die houten ‘sleepbrugjes’ heb je zelf gemaakt? Mooi huis ook, met al dat hout. Met een beetje nadenken en samenstellen kan je zo goedkoop met LED aan de slag. Ik ben zelf fan van halogeen, de kleurtemperatuur is constant, de bundeling van het licht, eenvoudig te dimmen.

    #188467
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess: ja, voor elke watt die jouw spaarlampen verbruiken moet enedis er gratis een 2e bijleveren. Daarnaast moet enedis moeite doen om stroom en spanning synchroon te houden. Problemen die niet bestaan bij gloei- of halogeenlampen.

    #188468
     bosbess
    Deelnemer

    Ik vind de foto van Theo ook heel mooi, van lampen zowel als van het huis. Mooi gedaan en heel praktisch!

    Net als Rata vind ik halogeen ook fijn licht, maar vergeleken met LED is het kostbaar. In september 2015 verbruikte ik 296 Kw, na vervanging van halogeen door LED was mijn verbruik in september 2016 151 Kw.

    #188469
     bosbess
    Deelnemer

    Juist Jako, nu is het me echt duidelijk!

    #188470
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank… ja, de blokjes heb ik getoverd in een middagje werkplaats, ze zijn nog provisoir. Het zijn eiken balkjes van 100 x 15 x 15 mm. Twee gaten van 10 mm en daarin een stukje koperbuis van 10 mm en daarna met de mini-cirkelzaag de poortjes gezaagd… kalm aan, koper is zacht. De rest is gewoon gekocht. G4 fitting met 1,5 meter coaxiaal snoer. Wel wat ingewikkeld solderen. Bekertje van Ikea, deze dimmer en een ‘gordijnrail‘ voor de geleiding van de 12 volt.

    We zijn overigens bezig om een deel van het hout te verbergen achter witte wanden. Erg veel hout in een log-bouw huis.

    #188471
     bosbess
    Deelnemer

    Nu ontvang ik een email dat ik 5 lampen gratis kan krijgen, maar op de website staat: 1 seule commande par foyer. Ik heb ze al. Maar toen ik toch op “J’en profite” klikte kwam ik tot de ontdekking dat de aanbieding is gewijzigd. Je krijgt nu 5 lampen gratis + voor 1 euro nog 10 extra! Als je 2 euro betaalt ontvang je er maar liefst 25! Wat moet een mens met 25 LED-lampen? Maar ja, 2 euro is wel verleidelijk en je kunt ze altijd cadeau doen. Zie hier.

    #188472
     bosbess
    Deelnemer

    De nieuwe aanbieding blijkt een wat vals lokkertje. Als je klikt op Comment ça marche? kom je er achter dat je voor 15 lampen tussen de 1 en 50 euro moet betalen en voor 25 lampen tussen de 2 en 80 euro, afhankelijk van je inkomen. Toch geprobeerd en hoewel ik de eerste aanbieding gratis kreeg, moet ik nu voor 15 lampen 16 euro betalen en voor 25 lampen 18 euro. Ze mogen hun lampen houden.

    #188473

    Of de EDF er door het gebruik van slimme meters geld op moet toeleggen bij de moderne energieverbruikers als led verlichting en apparatuur voorzien van een z. schakelende voeding valt nog te bezien. Ik ben nog geen onderzoek tegengekomen waarin het door LINKY gemeten verbruik wordt vergeleken met het werkelijke verbruik. Maar het in de Nederlandse verkiezingsstrijd wat ondergesneeuwde onderzoek door de TH Twente is vrij schokkend. Zeker 750.000 huishoudens in Nederland zijn uitgerust met een slimme meter die zijn naam geen eer aandoet. Vijf van de negen onderzochte types geven te veel aan. Niet zo slim dus, behalve misschien vanuit de optiek van de financiële afdelingen van de stroomleveranciers. Het wonder van de zichzelf vermenigvuldigende elektronen, wat gebeurt er toch in al die koperen kabels? We leveren de klant 4000 kilowatt af elektriciteitscentrale en ziet, verheugt u, we zien op de meter bij de klant dat hij er 5000 of meer ontvangen heeft. De Wonderbaarlijke Broodvermenigvuldiging in een eigentijds jasje

    In het blad Computable gisteren een samenvatting van het wetenschappelijke onderzoek dat door de TH Twente is uitgevoerd. Ook nog een persbericht en een tv uitzending.

    De oude draaischijfmeter was dus zo gek nog niet. Eigenlijk een soort draaimolen in een speeltuin. Waarbij sommige ouders voortdurend forse zetten geven aan de draaimolen, anderen zo nu en dan een klein zetje. Dat alles bij elkaar opgeteld resulteert in een hogere of lagere draaisnelheid. Alle krachten worden keurig uitgemiddeld. In technische termen: de bemonsteringsfrequentie is in feite oneindig hoog. De moderne meters werken op basis van steekproeven: zo nu en dan wordt er gemeten. Wanneer je meetmomenten (“sampling rate”) wat ongelukkig uitvallen worden er relatief veel kortdurende piekstromen gemeten om het wat simplistisch voor te stellen. Met de nieuwste generatie slimme meters in Nederland zou dit probleem naar verluidt moeten zijn opgelost. We wachten het volgende onderzoek eerst maar eens af alvorens opgelucht adem te halen.

    #188474
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb geen idee hoeveel draaischijven er in Frankrijk nog draaien, maar in mijn (zeer oude) kast stond al een elektronische meter toen ik in Nederland nog een draaischijf had. De kans is dus groot dat juist deze oude elektronische meter slechter presteert (want niet getest op blindstroompieken) dan een veel moderne linkey waarvan ik maar even aanneem dat die wel getest is.

    #188475
     Noë
    Sleutelbeheerder

    DE BBC berichtte over de nieuwe meters een paar dagen terug. SSE glitch: ‘Smart meter said I owed thousands’.

    #188476

    Het blijft vermakelijk die automatisering. De aardigste vind ik nog steeds de telefoonrekening die Bouygues Telecom een cliente toestuurde van welgeteld € 11 721 000 000 000 000. Een bedrag dat bijna 600 keer groter was dan het totale BNP van Frankrijk in 2011. De helpdesk meende dat er niets fout kon zijn want die bedragen werden “automatiquement” berekend (dus onfeilbaar). De prélèvements zouden spoedig beginnen…….Uiteindelijk moest er op hoog niveau worden ingegrepen. We zullen maar vermoeden dat de helpdesk medewerkers niet te kampen hadden met jeugdtrauma’s opgelopen tijdens een onvrijwillig verblijf in een tamelijk gesloten instelling. Waar ze gedwongen werden de tafels tot en met tien uit hun hoofd te leren en die tot vervelens toe hardop en masse voor te moeten dragen. Gelukkig zijn er nu computers. En op de basisschool lesonderdelen als “begrijpend lezen”. Nu nog even aandacht voor begrijpend rekenen.

    #188477
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aanval door hackers? Die wel hun tafels van 1 t/m 10 kennen.
    Hoe hack-veilig zijn de smart meters?

    Helemaal niet vreemd als ik lees hoe domotica-systemen gehackt worden.

    #211957

    Heeft iemand het wellicht ook gratis meegeleverde stoorsignaal al ontvangen op de wifi verbinding?

    #211973
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, maar ze zijn niks te vroeg met dat onderzoek, die klachten bestaan al langer. Dat kleine pulsje wat LED lampen uit het net halen zorgt per definitie voor elektromagnetische straling die je er uit moet filteren om niet te storen op andere apparatuur. Filteren is niet moeilijk, maar het kost extra elektronische componenten. Het is dus gemakkelijk besparen op de productiekosten door die gewoon weg te laten. De consument merkt er (in eerste instantie) niks van en het heeft geen invloed op de werking van de lamp.

    Andere klachten gaan over stroboscopische effecten bij gebruik van LED licht (de LED schakelt x keer per seconde aan/uit) en UV straling bij sommige witte LED’s.

    #211975

    Een aantal elektronische componenten, zie ze maar eens in de omhulling van een lamp te krijgen. Plaatsgebrek en altijd de dreiging van het rode potlood van de boekhouders en de marketing boys and girls: schrappen, te duur. Een ander ontwerp dan, iets ingewikkelder om die electro-magnetic interference (EMI) bij de bron aan te pakken? Zal hetzelfde antwoord opleveren.

    #212006
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een paar jaar geleden heb ik hier in de Ardèche mijn oude kortegolf ontvanger, de FRG7 eens aangezet. In mijn onnozelheid dacht ik toen nog : geen buren, geen storing.
    Wat een afknapper, alleen maar krrrrr krrrr en het komt allemaal uit mijn eigen huis, de buurvrouw op 300 meter afstand is onschuldig. In mijn zendamateur tijd waren er soms storende TL buizen, maar nu stoort echt alles. Zelfs het kleinste 230V led lampje verziekt de ether.
    Misschien dat ik het ooit nog eens in de tuin probeer, de radio op batterijen en in huis alles uit, tot en met de hoofdschakelaar ?
    Die LED lampen zijn op storings-gebied prut en ze gaan ook nog eens tien of twintig jaar mee. Triest
    wimb

30 berichten aan het bekijken - 61 tot 90 (van in totaal 111)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?