Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
[quote quote=208197] … die stalen frames passen heel goed in een postindustrieel design (voormalige fabrieksgebouwen) maar in een woning zijn ze erg afwijkend. [/quote]
rattouille,
met je eens, maar ook in een zinkdak of een dat met leien gedekt is vind ik ze beter passen dan een houten dakraam![quote quote=208186]… Overigens is die binnenbekleding van Velux van MDF, dus dat moet dan aan de randen bij de dakpannen wel goed behandeld worden, vanwege vochtgevaar.
[/quote]
Inderdaad, gevaar van vochtopname.
Daarom heb ik de binnenbekleding van mijn dakramen ook van marine-multiplex gemaakt.
En daarom heb ik op mijn website ook deze opmerking geplaatst:
Grap van iemand die professioneel dakramen plaatst:
Bij binnenbekledingen van dat spaanplaatspul zie je tenminste, als dat door vochtopname bol staat, dat je iets fout gedaan hebt.Marhout,
ik heb het nog niet zelf gedaan, maar ik heb eens de volgende (alternatieve) oplossing gezien:
Iemand had ook de glazen dakpannen in groepen van 2 bij 3 geplaatst, dan daaronder de binnenbekleding van een VELUX dakraam geplaatst, aan de binnenkant van deze ‘lichtkast’ een ruit van draadglas geplaatst, en de isolatie tot aan de rand van deze kist laten lopen.
Natuurlijk kan men deze lichtkast ook gewoon van planken of plaatmateriaal maken, in jouw geval dan planken van 25cm breed, en bij de beglazing heeft men dan de keuze van draadglas, acrylglas-golfplaten, gewoon acrylglas, of ieder ander lichtdoorlatend materiaal.In het oud archief moet het een en ander terug te vinden zijn. Helaas is de zoekfunctie van het Wannox archief nog steeds buiten werking en zelfs met Google lijkt dat archief niet te benaderen.
De eenvoudigste invuloefening weet de webstie van Bouygues al niet te volbrengen: mijn telephone fixe wordt niet herkend, idem “tester avec mon adresse” : Oups….Un problème est survenu. Terwijl de telefoon het gewoon doet en ons huis er al sinds 1837 staat. Het kost klaarblijkelijk wat tijd om papieren archieven te digitaliseren, zelfs voor een high-tech telecom bedrijf. Omdat het 2G/3G netwerk van Bouygues hier een paar jaar geleden helemaal door z’n hoeven zakte vanwege overbelasting, geen doorkomen aan, heb ik bij dit aanbod toch het gevoel: eerst zien, dan geloven. Verkopen van al dan niet fraai gestyleerde plastic doosjes met elektronische inhoud is één ding, ze allemaal tegelijk de ruimte geven op de internet snelweg is iets anders.
Zolang ook de nieuwe Franse normen (Amendement 5) het gebruik van een aardlekschakelaar van het type AC toestaan voor bijna de meeste toepassingen zal het aanbod bij de bouwmarkten daar gelijke tred mee houden. Bijna alle kleine groepenkastjes, bedoeld voor de uitbreiding van een bestaande installatie, zijn voorzien van het type AC zag ik. De grotere hebben zowel het type AC als het type A aan boord.
De normenbijbel “L’Officiel de l’Électricité” van Promotelec vat op pg. 232 de overzichtstabel uit Amendement 5 in artikel 10.1.4.7.3.2 als volgt samen:
* il faut au moins 2 DDR;
* les circuits cuisson, lave-linge et IRVE (infrastructure de recharge de véhicules electriques) doivent être protégés par un DDR de type A (ou type F, ou type B);
* les autres circuits doivent être protégés par un DDR a minima de type AC (ou type A ou type F ou type B);
* le nombre maximum de circuits autorisés par DDR est de 8 pour éviter les déclenchements intempestifs liés au phénomène de cumul des courants de fuite. Dans le cas dd’un DDR tétrapolaire , cette limite doit s’éteindre par DDR et non par phase;
* pour assurer une continuité de service , les circuits d’éclairage , comme les circuits de prises de courant doivent être repartis sous au moins deux DDR;Zag je voorheen voornamelijk aardlekschakelaars met een calibre van 40 ampère, tegenwoordig krijgt de 63 ampère variant de overhand door de nieuwe A5 regels, te berekenen par rapport à l’amont , soit par rapport à l’aval.. Of minimaal gelijk aan het ampérage van de hoofdschakelaar, en anders afgestemd op het nominale vermogen aan disjoncteurs dat er achter hangt. Disjoncteurs voor verwarmingsdoeleinden en de IRVE tellen voor het volle pond mee, voor de overige groepen geldt een vermenigvuldigingsfactor van 0,5. Een extra reden om stopcontactgroepen (2,5 mm²) en lichtgroepen (1,5 mm²) te zekeren op 16 en 10 ampère. En niet de maximaal toegestane waardes van resp. 20 en 16 ampère. Anders ga je wel heel snel over de grens van 40 ampère heen en wordt het ’t duurdere 63 ampère type aardlekschakelaar. En kom je uit bij het voorbeeldschema van een groepenkastje nieuwe stijl zoals dat aan het eind van deze Amendement 5 brochure van Promotelec te vinden is.
De Franse aannemersmethode spaart het gebruik van kleine betonblokjes uit. Met ijzerdraad dat wordt vastgedraaid om het onderste betonijzer. Het gebruik van dit soort afstandhouders, liever geen losliggende stukjes steen of hout, blijft de voorkeursmethode. Maar de verkoop gaat per pallet of per 500/250 stuks per verpakking. Misschien dat PointP en soortgelijke bouwmaterialen ondernemingen ze desgewenst ook in kleinere aantallen kunnen leveren. Voor de particulier is het eindresultaat denk ik belangrijker dan de vraag hoeveel er op een bouwproject(je) kan worden bezuinigd. Dat laten we aan de professionele bouwondernemingen over.
Optrekkend vocht blijft altijd een probleem. Bij volkstuinhuisjes in Nederland was/is het gebruikelijk om met stapels stoeptegels “poeren” te maken waaroverheen dan fundamentbalken komen te liggen. Ruimte onder de houten vloeren en de zijwanden keurig geventileerd. Ook op een betonnen plaat zie ik als mogelijkheid genoemd worden – zeer veel websites die iets te melden hebben – hardhouten of geïmpregneerde fundamentbalken te gebruiken. Dan heb je die overstek van je tuinhuisje niet nodig. En niet onbelangrijk: maak er geen badkuip van. Laat die te storten betonnen plaat minimaal een centimeter of drie uitsteken boven het maaiveld, zeker aan de hogere kant van jouw hellende terrein. Iets heel anders: nog van plan een lichtpunt en een stopcontact aan te brengen? Dan meteen maar een stuk toevoerbuis dieper in de grond aanbrengen en omhoog laten komen op de plek waar je een klein tweede groepenkastje zou kunnen aanbrengen. Zie daarvoor wat er op deze website onder Verbouwen/Elektriciteit over wordt verteld en dit schema.
De bedoeling van die wapening is voldoende treksterkte in zo’n vloer, anders komen er scheuren. Het ontgaat mij hoe zo’n bijna los liggende wapeningsmat dat voor elkaar krijgt. Verder: beton heeft water nodig om voldoende uit te harden. Loop je niet het risico dat die kiezellaag een deel van het water onttrekt aan het pas gestorte beton dat hierdoor minder sterk wordt? En betonijzer zien we liever niet bloot liggen, een beschermend jasje van beton voorkomt roestvorming. Lijkt met die kiezelstenen onderlaag ook niet helemaal gegarandeerd.
Vraag: wat zou het winstpunt moeten zijn van die alternatieve methode? Het is geen aangenomen werk, dus sneller klaar valt m.i. af als argument. Iets lagere kosten? Met al het overige voorbereidende werk loop je het gevaar dat al je inspanningen helaas door een experimentje voor niets zijn geweest wanneer de boel na een paar jaar gaat scheuren. Wat is er op tegen om de vertrouwde receptuur te volgen?
Eric, gefeliciteerd. Acht jaar verbouwen, alleen in de vakantieperiodes, geen geringe prestatie. En wat de elektra betreft toch nog één opmerking, ik aarzelde even of ik dat wel hardop zou zeggen. In ieder geval is je installatie nu helemaal volgens de allerlaatste normen goedgekeurd, mooi meegenomen.
Maar wetgevingstechnisch is er voor projecten waarvoor al eerder een bouwvergunning werd afgegeven – vóór de datum van inwerkingtreding van het amendement 5 – een nette procedure bij de Consuel. Want om tijdens de wedstrijd de spelregels te wijzigen is niet correct. Je kunt aangeven of je zo’n object volgens de oude normen (NF C 15-100 t/m A4) wilt laten keuren of volgens het laatste Amendement 5. Voor de Britten had ik dat al een paar keer uitgelegd, ik weet niet of ik dat al op een Nederlandstalig forum heb gedaan. Omdat in het verleden deze website links naar Consuel wegfilterde (blacklist?) hierbij de tinyurl link. En om de forumsoftware te testen nog een keer als rechtstreekse link naar de website van de Consuel.
edit: Ik zie dat ik die Consuel procedure rond de toepassing van de Nouvelle Norme toch al een keer hier op het forum had vermeld.
Bosbess, Franse internet providers zijn dol op het updaten van de software aan boord van hun modems/routers, dus wie weet komt er een dezer dagen als een Deus ex Machina nog een automatische oplossing aanrollen via de koperdraadjes die je verbinden met de telefooncentrale. Ach, en wat heet inbraak, Jos is nu in elk geval gewaarschuwd voor mogelijke wifi onhebbelijkheden.
Bosbess, en wanneer je smartphone of de laptop van iemand anders tijdens dat teleurstellende ontwaakmoment geen problemen hebben, dan zou ik je eigen laptop maar indelen bij het rijtje usual suspects. Slaapstand en netwerk/wifi problemen zijn al decennia goed voor problemen. En de brute force methode van Wannox werkt uiteraard goed. Subtielere aanpak zou kunnen zijn je laptop niet dicht te doen en het beeldscherm via de instellingen op automatisch uit te zetten na bijvoorbeeld 10 minuten geen aandacht van de bazin.
Bosbess, er zijn (wifi) chipsets aan boord van laptops die soms problemen geven na ontwaken uit de slaapstand. En soms treedt die wifi winterslaap pas op na een update door de dienaren van Bill Gates. Dus na de cursus wifi-spotting zou je misschien eens onder de motorkap van je laptop moeten kijken. Niet zoals ik de afgelopen dagen gedaan heb bij de reparatie van een Kubota tractortje van een kennis hier, maar schone handen werk met alweer een utility. Met de klassieker CPU-Z krijg je een hoop te zien van wat er allemaal onder je toetsenbord is vastgesoldeerd op de printplaat. Intel heeft een aparte pagina voor updaten en identificatie van hun wifi chipsets. Er zijn nog vele andere inspectie tools. Daarna maar eens googelen of er meer mensen zijn die over slaperige wifi problemen hun vinger opsteken op internet. Merk, type laptop + chipset + operating system. Je kunt het probleem van twee kanten benaderen: je SFR wifi box is wat éénkennig wanneer tijdens de les iemand in de klas in slaap valt, of je laptop zelf heeft een probleem bij wakker worden. Misschien dat een update van de driver voor de wifi chipset helpt, je weet maar nooit.
Jako, graag zou ik jouw argumentatie gebruiken om mezelf en iemand in mijn naaste omgeving ervan te overtuigen dat het na vele decennia dan toch eindelijk eens tijd wordt om een echte spectrum analyzer aan te schaffen. Dan zie je tenminste alles wat er zich in een bepaalde frequentieband afspeelt. Maar wanneer trial and error met het uitschakelen van andere apparaten in de 2,4 GHz regionen een gratis alternatief vormt denk ik dat mijn onderhandelingspositie niet bepaald sterk te noemen is.
Bosbess, in de stedelijke omgeving waar ik met enige regelmaat overwinter zie je dat WiFi aan z’n eigen succes ten onder gaat: 20, 30 zenders in de lucht. Opvallend is dat vooral kanaalnummers 1 t/m 5 aan overbevolking te lijden hebben. De rechterkant waar jij nu met nummer 11 een zonnige toekomst tegemoet gaat is klaarblijkelijk in allerlei default instellingen niet erg populair, auto instellingen ten spijt. Die getallen -34 en – 41 zijn een indicatie voor je signaalsterkte. Ga elders in je huis achter een muur staan met je laptop en je ziet het signaal omlaag duikelen naar bijv. – 50 dBm. Geen train spotting maar wifi spotting. De plaatsing van je router kan soms verrassend veel uitmaken, niet alleen de plek waar die staat, ook een kwartslag draaien kan helpen, of juist niet. Het is maar net hoe de interne antennes het signaal bij jou in de huiselijke ether slingeren. Dat geldt trouwens ook voor de wifi techniek aan boord van je laptop: met sommige kun je op veel grotere afstand nog wat bruikbaars doen dan met andere.
Wanneer we dezelfde home versie voor ons op het scherm hebben dan is er een menubalk boven met twee opties: kies de optie “networks”. Dan krijg je keurig te zien wie er op welk kanaal en op welke frequentie (2,4 of 5 GHz band) in de lucht is. Kleurtjes helpen: wanneer je je eigen wifi zender aanklikt zie je hem keurig terug in de grafiekjes, zie je welke kanalen hij bestrijkt en waar de mogelijke overlap met andere wifi apparatuur optreedt.
Gereedschap te over hier, ook voor de pc. Vanaf PCTOOLS en de ooit fameuze Norton Utilities (sector: computermuseum) tot recenter spul. Voor het checken van wie er in de ether is met mogelijk sterke signalen die je eigen wifi signaal wegdrukken is het programma InSSIDer nog steeds een aanrader. Ze zijn helaas overgestapt naar een betaalde versie, maar de eerdere versie is nog steeds te vinden. Bij Computeridee staat zo’n link naar een gratis versie.
De Fransen hebben nog steeds een voorkeur voor schroefdraad zoals ook uit de link van Jos blijkt. In Nederland zie ik in hoogbouw tegenwoordig – met een hydrofoor beneden – een ook voor de bricoleur misschien makkelijker type toegepast worden, met knelkoppeling. Op deze foto een 22 mm knel van het merk Raminex, overigens vóór de watermeter gemonteerd, maar dat kun je doen bij nieuwbouw wanneer er nergens nog waterdruk is.
Zo rond de 45 euro zag ik ze vanochtend nog liggen die waterdrukregelaars bij de brico, met meter. Er zijn ook iets kleinere, bedoeld voor plaatsing in de onmiddellijke nabijheid van je chauffe-eau. Die beter maar laten liggen. Plaatsing van zo’n wat zwaardere variant meteen na de hoofdkraan en watermeter valt aan te bevelen want daar vaart het hele huisnet wel bij, inclusief koppelingen en inlaatventielen van wasmachines en vaatwassers. Zie het door Noë gelinkte hoofdstuk over de problemen die je tegen kunt komen.
Daar ook meer over de maximaal aanvaardbare waterdruk binnenshuis, die 6 bar waar sommigen naar verwijzen is echt te veel. De waterdrukregelaars worden af fabriek allemaal standaard afgeregeld op 3 bar.
Vermoedelijk wordt zo’n UTP kabel niet meegeleverd. Maar is ook onder de naam ethernet kabel een oude bekende in netwerk- en internetland, voorzien van twee RJ-45 stekkers, voor een paar euro verkrijgbaar bij iedere brico.
Elja, die aanwijzing is meer iets voor onze telecom en satelliet expert Jako. Ik heb al heel wat apparatuur gerepareerd, maar de satelliet sector hoewel hoog in de lucht zich voltrekkend is voor mij grotendeels terra incognita, geen hands on experience.
Jako had het onderwerp kabel kwaliteit al voorzichtig te berde gebracht en dat hardware spoor oppakkend denk ik dat we nu ook een connector probleem hebben, misschien een miniem klein stukje draad dat een hele of halve sluiting maakt tussen midden ader en afscherming. Voor de kleine F-connectoren is dit de montage handleiding.
@ Elja, voor een tientje koop je tegenwoordig een digitale multimeter, bij de brico’s en soms in de aanbieding bij grootgrutters die hun wortels Outre-Rhin hebben. Een computerwinkel zal toch ook al snel een gelijk bedrag in rekening brengen. En zo’n aanschaf is niet weg, kan naderhand nog van pas komen om te checken of een batterij of accu nu echt helemaal leeg is om het bij ongevaarlijke low-voltage metingen te houden.
En mocht je besluiten – late roepingen ook welkom – dan ook nog de kap van die Topfield tuner af te schroeven dan behoeft het woord “electrolytische condensator” (elco) enige toelichting. Een concrete case: een week voor onze verhuizing vroeg m’n zoon of ik zijn high-end Samsung 48-inch tv zou kunnen repareren, begon steeds trager op te starten en tenslotte helemaal niet meer. Ik vermoedde een standaard fout, hebben ze bij Samsung (en anderen) wel vaker last van: het gebruik van standaard consumer kwaliteit componenten op plekken in de schakeling waar je eigenlijk een betere kwaliteit moet gebruiken, bestand tegen hogere temperaturen en gemene piekstromen. Ik wist zowaar nog in welke verhuisdoos m’n soldeerbout zat. Toen de boel opengeschroefd, en gespeurd naar verdachte elco’s, geïdentificeerd, vervangen door LL (Long Life) exemplaren (de zwarte) en op de print vastgesoldeerd. Et voila, beeld.
Kortom, maar dat was al langer bekend, ik heb het niet zo op de weggooi cultuur en voorgeprogrammeerde veroudering by design. Wanneer je een elektronica hobbyist of zendamateur in de buurt zou kennen dan wil die vast wel vanwege de lichte uitdaging of voor een fles wijn een helpende hand toesteken. Maar die zijn er niet zo veel meer ben ik bang en bij aanwezigheid in de buurt zou je deze vraag hier niet op het forum hebben gesteld.
Maar om zeker te weten of er nog een sprankje hoop is voor je tuner zou je zelf een heel eenvoudige meting kunnen verrichten en een snelle visuele inspectie onder de motorkap kunnen uitvoeren. Have no fear, zeker niet wanneer je eerst de stekker uit het stopcontact hebt gehaald. Bijvoorbeeld kijken naar verdachte elco’s met een bol kapje of een chemische smurrie die daaronder vandaan begint te komen. Demontage en solderen wordt dan werk voor de iets gevorderde. Maar zo’n diagnostische fase vooraf kan misschien nog wat geld en het milieu (be)sparen.
Het eenvoudigste wat je zou kunnen doen is met een multimeter kijken of er gelijkspanning wordt geproduceerd voor je LNB, zie wat hier onder de low cost method wordt beschreven. Is er daar gelijkstroom, dan wordt het wat lastiger. Dan moet de decoder open worden geschroefd waarbij ook daar met het simpelste begonnen kan worden: levert de voeding de juiste dc spanningen, is er misschien lekkage waarneembaar aan electrolytische condensatoren, staat er een kapje bol. En daarmee houdt het dan wel op voor de DIY.
Het zal niet de eerste keer zijn dat Franse uitvoerende organisaties eisen stellen die haaks staan op het vrij verkeer van goederen en diensten in de EU. Wel massieve steun aan de boeren ontvangen uit het Europees Garantiefonds voor de Landbouw en het Europees Landbouwfonds voor de Plattelandsontwikkeling, maar als het even kan geen thuis geven op het moment dat er maar iets van buitenlandse concurrentie dreigt. In de wetstekst uit 2009 die ik snel heb doorgelezen zie ik alleen in artikel 16 iets staan dat in de buurt komt: er moet een Franse handleiding worden meegeleverd. En uiteraard gelden er een aantal technische eisen. Maar ik geef het je te doen: als buitenlander een Franse organisatie tot het inzicht brengen dat ze Europese en hun eigen nationale wetgeving niet kennen of verkeerd interpreteren. Want het gaat er uiteindelijk om de producten van le génie français te beschermen.
@ Harold, de elektranormen kan ik langzamerhand wel dromen, maar with a little help of our friend Google kwam ik deze passage tegen voor dubbelwandige pijp:
Installer une plaque de distance de sécurité à chaque traversée de planchers et plafonds. (DTU 24-1 P1 § 10.2.3.3)
Le conduit DPI testé au LNE est certifié avec une distance de sécurité aux matériaux combustibles de 5 cm. Le DTU 24.1 préconise l’installation à 8 cm des matériaux combustibles. Op deze website. Met verwijzing naar de officiële regels en ook opmerkingen over enkelwandige en flexibele pijp. En nogmaals, de website van Poujoulat is voor velen in Frankrijk een dankbare vraagbaak.Ik denk dat jouw dakdekker of op safe speelt of dat er sprake is van een onjuiste interpretatie van wetsteksten, tekeningen of tabellen.
Volledig eens met Jos, korter dan Joost de Vree heeft gedaan kan ik het onderwerp bouwfouten niet beschrijven. Ontwerpfouten, onderdimensioneren, slechte uitvoering, besparen op materiaalkosten, onduidelijke keten constructies met een netwerk van (sub)onderaannemers, regelrechte fraude. Niet alleen aan de top van de vastgoedpyramide (de vastgoedfraude) maar helaas ook aan de voet. Van alle tijden, dat wel: hoeveel te korte houten heipalen staan er onder Amsterdamse huizen? Waardoor ze alleen “op kleef” staan en niet op de zandplaat vele meters dieper? Kassa voor heel wat bouwondernemers eind van de 19e eeuw.
Net zoals met garages blijft het zoeken naar betrouwbare vaklui. Maar die worden vaak als te duur beoordeeld en de goedkoopste inschrijvers bij aanbestedingen zorgen dan na gunning dat ze op de een of andere manier uit de rode cijfers blijven. Wat de bouwcontrole betreft is er een terugtredende overheid die de deskundigheid langzamerhand ook niet meer in eigen huis heeft. Liever een politiek correcte beleidsnota schrijven dan boze gezichten wanneer je iemand aanspreekt op fouten: en zo kan de slager ongestoord zijn eigen vlees blijven keuren. Marktwerking, maar voor wie? Bouwkundige schade en exploitatiekosten op langere termijn komen in dit soort plaatjes niet op de eerste plaats.
En de gemiddelde particuliere huiseigenaar of VvE / Copropriété bestuurder ontbreekt het vaak al helemaal aan voldoende bouwtechnische kennis. Dus het is niet helemaal verwonderlijk dat sommigen onder ons laten we zeggen een gezond democratisch wantrouwen koesteren jegens al die gecertificeerden en wanneer ze de kans krijgen zelf de handjes laten wapperen. Dat betekent niet automatisch dat er dan prutswerk wordt opgeleverd want dat kom ik in de praktijk ook genoeg tegen met de handtekening van een “gekwalificeerd” persoon of bedrijf er onder. By the way: Grenfell tower?
Wanneer ik het woord disjoncteur intoets in de zoekbalk van de website krijg ik alleen hits in de gepubliceerde artikelen te zien, niet in de forumdiscussies. Iets opzoeken via de ooit gestroomlijnd werkende zoekfunctie in het Wannox archief levert (nog steeds) geen enkel resultaat op. Koningen, keizers, ministers komen en gaan, maar voor de gewone sterveling heeft praktische (bouw)info recht op een langer bestaan.
Een lage muur aan de voorkant van ons huis had ik een keer wat hoger opgemetseld, met kalkmortel. Ik vond de veel te lichte voegen erg afsteken bij de rest van de rustieke uitstraling. Had ik maar een iets andere mortel gebruikt dacht ik. En nu een aantal jaren later: qua kleur nauwelijks meer te onderscheiden van de rest. Mijn advies: laat de tijd z’n werk doen. Want wanneer je agressievere middelen gaat gebruiken haal je je misschien andere problemen op de hals. Wanneer de muur goed droog is nog een keer met de staalborstel er over heen?
-
AuteurBerichten