Toevoegen r'accord dielectrique zinvol?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #207551
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren electro!

    Mijn oude boiler is van binnenuit doorgeroest. Ik ga een nieuwe plaatsen. Het valt me op dat er types zijn die een “Anode à courant imposé en titane (inusable)” of een “anode magnésium. 2 raccords di-électriques.”
    De eerste variant voegt geen raccords toe de andere variant twee.

    Ik begrijp dat de eerste permanent onder stroom staat en zo corrosie voorkomt, maar hoe werkt dan de tweede? Alleen met het opgewekte veld door het stromend water? (als ik mijn natuurkunde van lang geleden nog een beetje onthouden heb)
    En als laatste; wat zou de beste optie zijn? Het is een redelijk stevig klus die ik de komende twintig jaar niet wil herhalen.

    Alvast dank voor eenieders inzichten.

    Jeroen B, 62

    #207553

    Electrolyse, corrosie, edele en mindere edele metalen, periodiek systeem der elementen, en meer van dat soort natuurkundelessen, en hoe zat dat nu ook al weer. Op een Frans forum deze passage:

    Bonjour , l’electrolyse (ou pont galvanique) se produit quand deux métaux sont en contact ( acier/cuivre ou autre) et baignent dans un liquide (ici l’eau)
    Le plus faible cède sa matière au plus fort
    Il y a deux façons de lutter :
    empécher le contact direct via un vrai raccord diélèctrique
    Réaliser la sortie du chauffe eau avec un raccord non-protégé contre ce phénomène qui jouera alors le role d’anode sacrificielle ( comme sur les bateaux) et qui se rongera en protégeant la cuve du chauffe eau
    Mais il doit impérativement être en acier noir et non galvanisé et sur l’eau chaude !
    Son remplacement coutera quelques euros , pas de quoi fouetter un chat.

    Toch wel verstandig om de instructies van de fabrikant te volgen, want anders gebeurt er dit, zie pagina 11.

    Meer over galvanische corrosie in dit overzicht.

    #207554
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Rob,

    Dank voor de verhelderende artikelen. Na lezing, en vooral het beschouwen van wat er allemaal fout kan gaan, zou ik kiezen voor optie 1, de titanium anode. Is dat inderdaad het slimste?
    De eerste fabrikant heeft wel een anode maar gebruikt geen raccord. Het eerste artikel beschrijft de mogelijke gevolgen van het niet plaatsen van een raccord. Is dat nu wel of niet noodzakelijk? De twee beschrijvingen lijken elkaar tegen te spreken. Of gewoon kiezen voor zekerheid: en een anode en een raccord. Of maak ik dan juist bepaalde stroompjes onmogelijk?

    Jeroen B,62

    #207555

    @ Jeroen, ik weet niet welke chauffe-eau je op het oog hebt, maar met A-merken als Atlantic, Thermor en Sauter zit je goed. Ook zij hebben uiteraard basisuitvoeringen en de meer geavanceerde met corrosie beveiligingen. Bij Brico Dépôt – of was het Bricomarché – vlak bij Nevers kocht ik een keer een kleine “no-name” elektrische boiler voor mijn zoon in Nederland ter vervanging van een m.i. gevaarlijke oude geiser. Toen ik de zaak ging monteren zag ik dat daar exact dezelfde handleiding bij werd geleverd als die ik in de doos van mijn veel duurdere (en grotere) Thermor met elektronische beveiliging aantrof. Klaarblijkelijk moet de lopende band blijven draaien, ook al verkoop je niet alles onder eigen naam. Maar dat weet je niet van te voren. Er zijn ook wel partijen die uit Roemenië afkomstig waren in Frankrijk voor weinig over de toonbank gegaan, de gebruikers hebben het geweten…..Lees ook nog even dit artikeltje in le Figaro.

    #207559
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Rob,

    Dank voor de nadere uitleg. Ik weet nu voldoende. Ik ga me bij een bekend groen groot kluswarenhuis maar eens voorzien van een boiler.
    En passant noem je een van de risico’s van de interne markt en certificering. Dat laatste blijkt in elke EU land toch net weer wat verschillend te gebeuren. Ondanks de EU schema’s. Zelfs accreditering heeft daar last van.

    Jeroen B, 62

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?