Nog een keer: rijbewijs omzetten.

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 9 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #207556
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb inmiddels alle formularia in huis via de prefectuur. Ik weet niet of er wat veranderd is maar ik moet alles opsturen naar de prefectuur van Loire-Atlantique in Nantes en NIET naar mijn “eigen” prefectuur in Auxerre. Apart kaartje meegekregen met een adres in Nantes. (Ik was gisteren bij de prefectuur hier)
    Worden alle omzettingen van buitenlandse rijbewijzen daar nu centraal geregeld?

    #207557
     bosbess
    Deelnemer

    Ik ben bezig een artikel te schrijven voor Nederlanders.fr over de veranderingen die sinds 1 januari 2017 langzaam worden ingevoerd, maar op 1 november voor heel Frankrijk gelden. Daardoor weet ik toevallig het antwoord op je vraag. Vanaf 1 november, maar Nantes was kennelijk al eerder klaar, moeten alle buitenlanders hun rijbewijs aanvragen bij het “plateforme de permis” in Nantes, een van de 18 nieuwe plateformes de permis in Frankrijk.

    Ik heb het artikel bijna klaar. Zodra het is geplaatst geef ik je de link.

    #207560
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is er wat veranderd in de voorwaarden van een verlopen rijbewijs? Ik dacht dat je tot zes maanden na verloop nog kon verlengen met echtheidscertificaat. Maar in het overzicht bij de aanvraag lees ik: Le permis étranger à échanger (original) en bon état et en cours de validité et 2 copies recto verso en couleur.

    #207566
     bosbess
    Deelnemer

    Paul, het artikel is inmiddels geplaatst op Nederlanders.fr onder de titel: “Nooit meer naar de (sous-)prefectuur”. Zie hier.

    #207567
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Paul, dat is inderdaad het geval, in Nantes. Maar dan wel per post indienen (en niet via internet).

    De procedure staat hieronder beschreven en ook het adres, de cerfa documenten zijn eenvoudig te downloaden.

    Démarche
    La démarche se fait uniquement par courrier.

    Vous devrez adresser les documents suivants :

    Formulaire cerfa n°14879*01 de demande d’échange de permis de conduire complété, daté et signé, en indiquant clairement votre adresse électronique ou votre numéro de téléphone portable
    Formulaire cerfa n°14948*01 référence 06 obligatoirement imprimé en couleur, complété, daté et signé
    1 copie couleur recto-verso du permis de conduire à échanger (et, si nécessaire, sa traduction officielle)
    1 copie de justificatif d’identité
    1 copie d’un justificatif de domicile
    1 copie recto-verso :
    du justificatif de votre résidence en France depuis au moins 6 mois (par exemple : contrat de location, contrat de travail, justificatif de sécurité sociale, avis d’imposition…) si vous êtes européen (sauf si vous êtes français), suisse ou monégasque
    de votre titre de séjour ou de la vignette Ofii apposé sur votre passeport si vous n’êtes pas européen.

    permis internationaux
    Ce service traite les demandes, sauf si vous êtes domicilié à Paris.

    Préfecture de la Loire-Atlantique
    CERT PCI
    6 quai Ceineray
    BP 33515
    44035 Nantes Cedex 1

    #207574
     bosbess
    Deelnemer

    In een van de reacties op mijn artikel op Nederlanders.fr vroeg ik me af of wanneer je als buitenlander al een frans rijbewijs hebt en je wilt een nieuw aanvragen, bijv. na verlies, ben je dan ook op Nantes aangewezen? Dat was de aanleiding tot mijn volgende reactie:

    “Naar aanleiding van mijn laatste vraag en na opnieuw uitgebreid googelen kom ik tot de ontdekking dat het platform in Nantes niet bedoeld is voor “buitenlanders”, zoals in allerlei voorlichting wordt beweerd en ook op de kaart staat, maar voor mensen die een buitenlands rijbewijs willen inwisselen voor een frans rijbewijs. Daarbij geldt voor Fransen en mensen uit de EU en de EER een andere procedure dan voor degenen die afkomstig zijn uit een derde land. Zie deze website. Daar staat onder meer te lezen (met ingang van 4 september jl.):

    Vous êtes français, ou vous possédez la nationalité d’un État appartenant à l’union européenne ou à l’espace économique européen, la nationalité suisse ou monégasque:

    >> Saisissez une pré-demande d’échange en ligne: site https://permisdeconduire.ants.gouv.fr/

    >> A réception du récépissé de dépôt de pré-demande, envoyez par courrier recommandé avec accusé de réception, l’ensemble de votre dossier (liste des pièces disponibles sur le site ants ci-dessus, sur le site https://www.service-public.fr/ ou sur le site http://www.eure.gouv.fr/ ) à l’adresse suivante : Préfecture de la Loire-Atlantique – CERT EPE-PCI – 6 quai Ceineray – BP 33515 – 44035 Nantes Cedex1″

    Ik vond het al zo vreemd dat je als EU-burger naar een centrum voor buitenlanders werd gestuurd! Maar Nantes is dus bedoeld voor Fransen, EU-burgers, mensen afkomstig uit een van de landen van de Europese Economische Ruimte en mensen uit Zwitserland en Monaco, die een buitenlands rijbewijs willen omwisselen voor een frans rijbewijs. Zij moeten per internet een pré-demande indienen en vervolgens per aangetekende post (met bericht van ontvangst) hun volledige dossier opsturen naar het genoemde adres in Nantes.

    Ik ga er van uit dat wanneer je een frans rijbewijs opnieuw wilt aanvragen je dit gewoon per internet kunt doen, met ingang van 1 november bij het plateforme de permis waar je woonplaats onder valt, zie permisdeconduire.ants.gouv.fr.

    Ik zal het artikel aanpassen (mmv. Mod).

    #207575
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het zijn warrige tijden… Een pré-demande is voor de vraagsteller niet nodig -hoe en waar dan? – en de info hierboven (hoe Fransen hun rijbewijs moeten omzetten) is niet terzake. De site https://permisdeconduire.ants.gouv.fr/Vos-demarches/L-echange-de-permis-de-conduire-etranger-pour-un-permis-de-conduire-francais

    verwijst naar info uit 2016, en stelt dat je voor de aanvraag naar je prefecture moet gaan in je regio…

    Kortom, Paul, je antwoord op je vraag is gegeven. Nu nog info of je een verlopen NL rijbewijs nog kan omzetten naar een FR roze kaartje? De originele tekst WONEN EN LEVEN op deze site , klopt dat nog wel?

    #207579
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille,

    Dank.
    Ik ben inmiddels alle papieren aan het verzamelen en hoop dat het goed komt daar in Nantes …. ( ik zie daar op dit moment al een leeg gebouw staan waar nog niemand werkt en de verhuizing van de medewerkers die daar gaan werken is nog niet rond of iets van 31 oktober ……).

    #207580

    @ Paulsax: ….en in het kader van de grote verhuizing het oude papieren archief naar de vernietiging wordt gebracht, meer doen met minder ruimte, omdat alles toch al digitaal aanwezig is. En de nieuwe automatiseerders er achter komen dat er toch stevige hiaten in de database zitten. Ooit door werkstudenten laten scannen, maar dat blijkt achteraf toch niet zo’n succes te zijn geweest……

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?