Hoofdschakelaar slaat snel uit bij (dreigend) onweer

Dit onderwerp bevat 17 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #206869
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour!
    De hoofdschakelaar van onze elektriciteitsaansluiting slaat bij onweer erg snel en vaak uit. Andere huizen in onze ‘hameau’ ondervinden dan nog geen enkel probleem. Het is een 3-polige differentiaalschakelaar 500 mA type G 5 LCT fabrikaat Landys & Gyr.
    Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Klopt het dat de hoofdschakelaar eigendom is van EDF en dat ik hen kan inschakelen om hiernaar te kijken of moet ik de hulp van een lokale elektricien inroepen?

    #206871

    Meter en hoofdschakelaar zijn eigendom van EDF/ENEDIS. Vanaf het kapje over de onderste aansluitpunten is het côté privé en valt onder de NF C 15-100 normen. De aansluitpunten aan de bovenkant van de disjoncteur de branchement (DB) zijn côté fournisseur en verzegeld. Ooit met loodjes, nu met een plastic zegeltje. Verboden gebied, ook voor een Franse electricien.

    Een triphasé installatie wil nog wel eens wat nukkiger reageren op blikseminslagen, ver weg of dichterbij. Maar dan moeten het wel heel forse klappen zijn en dat is hier zo te lezen niet het geval. Bij het vermoeden van naderend onweer wordt deze DB al zenuwachtig. Waarschijnlijk een probleem met deze DB, hoewel er ook iets in de elektrische installatie mis zou kunnen zijn. Een electricien zou voor de zekerheid kunnen controleren of de aansluitingen aan de côté client van de hoofdschakelaar wel goed zitten vast geschroefd, met name de blauwe neutrale draad. En meten of de spanningen allemaal kloppen: tussen L1, L2 L3 en “neutre” 230 volt, en tussen de drie fasedraden onderling 400 volt. Wanneer er bij normaal gebruik verder geen problemen zijn wordt de kans op een defecte DB steeds groter.

    Dan moet ENEDIS langskomen en hoewel je zou vermoeden dat je als klant niets hoeft te betalen voor ingrepen aan de kant van de energieleverancier is dat helaas niet altijd het geval. Dit is hun prijslijst voor particulieren en dit een lijstje met telefoonnummers.

    #206872
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De hamvraag is of er ook aardlekschakelaars aanwezig zijn in de rest van de installatie. Die reageren op een ‘aardlek’ van slechts 30mA, terwijl de hoofdschakelaar pas op 500 mA reageert. De aardlekschakelaar van de hoofdschakeling dient dan ook slechts om de installatie te beschermen. De normale aardschakelaars zijn bedoelt om personen te beveiligen en reageren daarom veel eerder. Als er ook normale aardlekschakelaars aanwezig zijn die niet ‘aanslaan’, dan is vermoedelijk een probleem met de hoofdschakelaar. Als die niet aanwezig zijn, dan kan een aangesloten apparaat dit veroorzaken, bijvoorbeeld een wasmachine.

    #206873

    Wat me nog te binnenschoot over de verschillende soorten hoofdschakelaars: er is een modèle général en een modèle sélectif. Dat laatste type regeert wat trager in zijn “Temps de déclenchement en différentiel”, dus even de vraag: welk type hangt er? Zo’n type “S” met zijn iets vertraagde aanspreken valt van harte aan te bevelen.

    #206874
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het kan ook nog een in slechte staat verkerende parafoudre zijn zoals in het topic : hoofdgroep-knalt-eruit
    wimb

    #206877

    @ Wannox: heb daar ook nog even aan gedacht, een defecte parafoudre module. Maar bij Ratatouille zorgde de bijna kortsluiting daarvan voor het na een paar minuten aanspreken van de thermische stroombeveiliging van de DB, het bekende bi-metaal mechaniek. Bij Rata ging die parafoudre module kapot na een zeer stevige piek op het stroomnet. Onweer in de bergen kan zeer heftig zijn. Bij Jacqueline treedt het probleem met de DB alleen op wanneer er onweer in de buurt is, wanneer de lucht weer opklaart is er niets meer aan de hand. Vandaar dat ik een stipnotering heb uitgedeeld aan het differentiële deel van de DB. Andere opties heb ik maar even elders geparkeerd: aardingsproblemen, één fase die bijna constant op z’n max wordt belast of bij afwezigheid van 30 mA aardlekschakelaars de aanwezigheid van een apparaat dat helaas zelf al een vrij grote lekstroom naar aarde produceert, zodat er maar weinig voor nodig is om bij een extra lekstroom de DB te laten ingrijpen.

    #206878
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hartelijk dank voor de snelle reacties. Ik zal laten controleren of de aansluitingen aan de klantenkant goed vast zitten en de juiste spanning hebben. In de installatie zitten geen aardlekschakelaars. Kan een apparaat zoals Jaco suggereert dan een storing geven alleen bij onweer? Want verder werkt alles normaal.
    Ik kom op de differentiaalschakelaar nergens een S of andere aanwijzing tegen dat het om traag type gaat. Misschien zou dat het probleem kunnen oplossen.
    Hartelijk dank voor de prijslijst en de lijst met telefoonnummers. Ik schrik wel van de bedragen. Raar eigenlijk dat je als je een ‘abonnement’ hebt en dus eigenlijk een installatie huurt, je ook nog moet betalen als er oets stuk gaat.
    Nogmaals, hartelijk dank voor jullie reacties.

    #206881

    @ Jacueline, het eerste dat de helpdesk zal vragen is of er niet te veel staat aangesloten op de DB, want dat is oorzaak nummer één voor afslaande hoofdschakelaars. Bij triphasé installaties met een geringe puissance souscrite komt dat vaak voor. Bij 9 kVA ga je met wasmachines en drogers al snel over de 15 ampère heen die je per fase ter beschikking staan.

    Dus duidelijk maken dat het geen overbelasting is – want in dat geval zijn ze gaarne bereid je naar een wat zwaarder abonnement toe te praten – en dat het alleen gebeurt bij naderend onweer, en om de haverklap.

    En hoe ik ook zoek in mijn technische documentatie, ik kom niets tegen over die DB Landis & Gyr type G5 LCT. Volgens mij een heel oud type wie weet nog zonder “bouton de test”. Door de legers van Julius Caesar hier in Gallië achtergelaten…..

    Een defecte DB hoort in principe gratis te worden vervangen door EDF / ENEDIS, maar soms verschijnt er toch een rekening op de mat. Vandaar dat ik wat aan de voorzichtige kant ben gebleven. Die paar technische aandachtspunten kan een beetje handige bricoleur zelf uitvoeren. Wanneer daar een dure electricien voor langs zou moeten komen zou ik zeggen: wanneer er verder geen problemen zijn dan meteen maar bellen. Op de facture van de EDF staan een paar zaken die je bij de hand moet hebben, het nummer van je aansluiting (PDL – Point de Livraison), client- en contractnummer. Onder “Nous contacter” staat ook een telefoonnummer, ik zou dat eerst maar bellen. Sinds de oude EDF werd opgesplitst in de stroomleverancier EDF en de netwerkbeheerder ERDF (nu ENEDIS) is het mij soms ook niet helemaal duidelijk meer bij welk loket ik me met welke klachten moet vervoegen.

    Last but not least, ik blijf er op hameren: aardlekschakelaars van 30 mA kunnen levens redden. Dus ik zou zeggen, goede voornemens voor dit of volgend jaar: een upgrade van je groepenkast zou geen kwaad kunnen. Want de DB schakelt pas uit bij een foutstroom naar aarde van 500 mA of meer. Cardiologen worden er niet blij van wanneer er meer dan 10 mA door het menselijke lichaam gaat.

    #206882
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oudere (was-) machines zijn vaak voorzien van een flinke condensator. Bij blikseminslag in de omgeving zorgt die ervoor dat de inkomende puls over 1 fase snel wordt kortgesloten naar aarde en dat gebeurt niet over de andere fase. Het verschil zorgt voor trippen van de aardlekschakelaar. Ik heb er ervaring mee, mijn wasmachine doet dat ook.

    10 jaar geleden had ik mijn elektrische installatie nog niet op orde en vloog de ‘hoofdschakelaar’ er uit. Nu alleen nog de 30 mA aardlekschakelaar als ik vergeten ben om de stekker van de wasmachine, die inmiddels 16 jaar oud is, uit het stopcontact te trekken bij naderend onweer.

    Dus ja, het kan gewoon komen door een aangesloten apparaat en die hoeft zelfs niet defect te zijn.

    #206892
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Opnieuw hartelijk dank voor jullie zeer informatieve reacties. Hiermee kunnen we het probleem van de ‘onweerstoring’ aanpakken. Maar meer nog zijn we ons bewust geworden van de manco’s aan onze installatie. Een upgrade van de groepenkast in huis is inderdaad urgent. We gaan aardlekschakelaars en moderne ‘disjoncteurs’ aanschaffen (nu zitten er coupe-circuits met een ronde zekering die alleen de fase-draad onderbreken).
    Elders wordt gesuggereerd om bij vernieuwen van een installatie 3-fasen om te zetten naar mono. Maar we willen graag een 3-fasen aansluiting houden vanwege apparatuur in de werkplaats (daar zit al een moderne sub-groepenkast). Onze aansluitwaarde is 9 kva = 45A ofwel 15A per fase. Nu voedt elke fasedraad in de groepenkast een aantal groepen. Ons idee is om dat zo te laten, maar vóór elke faseaanvoer een aardlekschakelaar van 25A te plaatsen. Is dat de juiste benadering?

    #206893
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals door Rob al vaak gememoreerd is die 15 A per fase al snel een probleem aangezien één grote gebruiker (wasmachine, boiler, vaatwasser, droger, etc) meestal in z’n ééntje al een aansluitwaarde heeft van 10 A. Zet je er twee tegelijk aan, dan moet de tweede al op een andere fase zitten, de derde op weer een andere fase etc. Zo kun je nooit alles tegelijk aanzetten, terwijl dit bij een éénfase aansluiting van 45 A wel mogelijk is. Wanneer je ook nog een elektrische verwarming gebruikt wordt het probleem groter.

    #206894

    Jacqueline, na ongeveer tien uur autoroute maak ik het me zelf makkelijk, copy/paste:

    “Het schema van een grote triphasé groepenkast. Met de invoering van het amendement 5 mag een “gemengde” groepenkast, zowel monophasé als triphasé groepen, niet met slechts één drie fase aardlekschakelaar worden beveiligd. De enkelfase groepen komen achter bipolaire aardlekschakelaars: een voorbeeld. Aangeraden wordt om de triphasé onderdelen en tête d’installation te plaatsen.”

    Bron: de rubriek verbouwen hier op de website, de tien gebundelde artikeltjes over de Franse elektrische installatie. Een verkorte versie van hetgeen in hoofdstuk 13 op deze website is te vinden.

    Copy/paste once again:

    “Nog meer werk aan de winkel: hoe bouw je een gevaarlijke groepenkast om tot een moderne en veilige. En wat er zoal dan toch nog misgaat bij de inbedrijfstelling. Een case study.”

    Verdere aandachtspunten: te veel om op te noemen. Eén aspect toch even voor het voetlicht.In oudere elektrische installaties zijn alle “neutre” draden keurig op één klemmenblok bevestigd, en vaak is er ook verderop in de installatie alles wat maar blauw is doorverbonden. Ontvlechten is hier het devies, traceren welke aderparen bij elkaar horen en waar ze naar toe gaan. Want zodra een aardlekschakelaar door dit probleem van de “common neutral” een ander stroomcircuit tegenkomt dat slaat hij door de veroorzaakte foutstroom onherroepelijk af.

    Britse timmerlieden zeggen wel eens: measure twice, cut once. Geldt ook voor het renoveren van een elektrische installatie. Eerst denken, uittekenen en dan pas de handjes laten wapperen. De bouwvakpraktijk laat wel eens de omgekeerde volgorde zien. Veel leesplezier toegewenst.

    #206977
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jako en Rob, nogmaals veel dank voor jullie adviezen. We begrijpen de potentiele problemen van de beperkte 15A per fase bij meerdere grote gebruikers van een drie-fasen groepenkast. Maar ook de huidige situatie is al 3-fasen en geeft in de praktijk geen probleem. Vanwege de apparaten in de klusruimte denken we daarom toch maar 3-fasen aan te houden.
    Mag ik nog een andere vraag op jullie afvuren? De werkplaats ligt op ca 25 meter van het woonhuis en is via een elektriciteitskabel door de lucht met de hoofdmeterkast aldaar verbonden. In de werkplaats zit een moderne sub-groepenkast. De aarde komt van een afzonderlijke aardpen. De aarde is niet verbonden met de aardaansluiting van het woonhuis.is dit correct volgens de Franse regelgeving?

    #206978

    Jacqueline, het wordt aanbevolen om dat te doen, alle aarde aansluitingen van een zelfde elektrische installatie door te verbinden.

    Men wilde dit verplicht stellen, maar in het laatste Amendement 5 staat daarover (nog steeds) het volgende te lezen:

    542.1.2 Toutes les prises de terre d’un même bâtiment doivent être interconnectées (mise à la terre des masses basse tension, terre fonctionnelle, terre de paratonnerre).

    Dans le cas de plusieurs bâtiment d’une même installation, il est recommandé de réaliser l’interconnexion des prises de terre des différents bâtiments

    p.s. Voorbeeld van een triphasé installatie met een tableau divisionnaire: een disjoncteur in de eerste groepenkast ter bescherming van de bedrading richting de tweede groepenkast, en daar pas de aardlekschakelaar.

    #206979
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oké, dus een tweede – niet met de 1e verbonden – aardpen is toegestaan (hoewel niet aanbevolen). Gelukkig, want alsnog een aardleiding ophangen bij de ‘luchtleiding’ lijkt ons geen sinecure.
    Aanleiding voor dit punt was o.a. dat we bij het googelen een reactie van Jaco tegenkwamen op een vraag uit 2012 (Elektriciteit bijgebouw door de lucht):
    “Hoewel de aarde erg groot is en de stroom dus snel wordt afgeleid, is ook de stroomsterkte van een blikseminslag erg groot. Soms wel tot een miljoen ampere, waardoor de spanning tussen twee aardpunten extreem groot kan zijn. Vandaar dat 1 elektrische aansluiting niet voorzien mag worden van twee aardpunten.”

    #206995
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die 2e aansluiting kan beschouwd worden als een eigen installatie. Als die een eigen aarde heeft is dat op zich geen probleem zo lang die twee aardpunten niet met elkaar verbonden worden. Dan wordt het één aansluiting met twee aardpunten.

    #206996

    Ter illustratie van het probleem dit plaatje, ontleend aan Cahier Technique nr.179 van Merlin Gerin. Wanneer de bliksem ergens in de buurt inslaat is op de plaats van impact de spanning het hoogst, om geleidelijk aan te verminderen. Dat betekent dat tussen de twee verschillende aardpunten een spanningsverschil van vele kilovolts kan ontstaan. Binnen eenzelfde elektrische installatie kan dat levensgevaarlijk zijn. Vanuit veiligheidsoogpunt en EMC-problemen niet aan te bevelen. Vrij lang werd een gescheiden aardingssysteem als beste beveiliging tegen blikseminslagen gezien met drie verschillende aardpunten. Een schone aarde (voor gevoelige apparatuur), een systeemaarde (persoonsbeveiliging) en een bliksemaarde. Tegenwoordig worden elektroden gekoppeld en wordt gepoogd door andere dwarsverbindingen de impedanties tussen de verschillende leidingen zo laag mogelijk te houden.

    Dit is dus “textbook” wijsheid. Want wanneer er een bijna voltreffer is, dan moet je van zeer goeden huize komen om er zonder elektra-kleerscheuren af te komen.

    #206998
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alweer hartelijk dank.
    Het is een voorrecht om via deze site toegang te hebben tot mensen met hoogwaardige technische kennis, die ook nog in staat zijn om hun reacties heel toegankelijk te verwoorden!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?