Natuursteen schoonmaken

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #207605
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om mijn terrein staan muren van gestapelde stenen die ik beetje bij beetje opnieuw voeg met kan en zand. Gaat prima, kost wat tijd maar best tevreden. Zie: http://bellimont.blogspot.nl/2017/09/weer-een-muurtje-klaar.html
    Echter over mijn natuurstenen hangt na het voegen een wittige waas van de kalk ws. Niet heel erg storend maar als er een simpele manier is om het schoon te krijgen zou ik dat wel willen doen. Heeft iemand ervaring?

    #207607

    Uit grootmoeders receptenboek: emmer water, halve fles azijn er in, borstelen, even laten inwerken en daarna met veel schoon water afspoelen?

    #207609
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Rob,

    Dat had ik al geprobeerd maar het hielp niet echt goed en het was een nogal intensieve tijdrovende klus.

    #207610

    Een lage muur aan de voorkant van ons huis had ik een keer wat hoger opgemetseld, met kalkmortel. Ik vond de veel te lichte voegen erg afsteken bij de rest van de rustieke uitstraling. Had ik maar een iets andere mortel gebruikt dacht ik. En nu een aantal jaren later: qua kleur nauwelijks meer te onderscheiden van de rest. Mijn advies: laat de tijd z’n werk doen. Want wanneer je agressievere middelen gaat gebruiken haal je je misschien andere problemen op de hals. Wanneer de muur goed droog is nog een keer met de staalborstel er over heen?

    #207648
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb de foto gezien, je moet voorkomen dat je kalk uitsmeert. Eerst de muur verzadigen met water, zodra bijna droog aan het vlak, ga je voegen.

    Netter werken, minder natte specie, staalborstel fijn gebruiken na droging, en met verdunde zoutzuur – als azijn niet werkt- voorzichtig de sluier wegwerken. Niet te veel gebruiken en plastic handschoenen aan.

    Het nawerken met zuur voor tuinmuur is zeer ongewoon, zoals Rob schreef: de normale zure regen en de verzuurde tijd is meestal genoeg!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?