Septic tank vs micro-station

Dit onderwerp bevat 17 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199356
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 10/11/2013 13:45
    De gemiddelde fosse septique of fosse toutes eaux levert geen noemenswaardige vervuiling van de omgeving op indien je in een landelijke omgeving woont. Natuurlijk een ander verhaal als je midden in de stad woont. Steven

    Hierop wil ik toch enig commentaar geven.
    In de stad is alles geen probleem want daar heb je een gemeenteriool. Of kent iemand des fosses septiques en ville?
    Alles wat je gegeten en gedronken hebt gaat weer terug in de natuurlijke kringloop als het de weg toilet->huisriool->fosse sept->vloeiveld doorloopt. Dus geen probleem. Maar hoe zit dat met andere stoffen, bijvoorbeeld medicijnen en huishoudelijke schoonmaakmiddelen? Zijn die volledig afbreekbaar? Ik denk van niet. Dus dat is het kleine probleem dat bij alle waterzuiveringen, collectief of individueel, overblijft. Helemaal afgezien van stoffen die in geen enkel afwatersysteem thuis horen, zoals verfresten en oplosmiddelen.

    #199366
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het schijnt dat Brussel een nieuwe regel in de maak heeft , waarbij vanaf 2015 septictanks en fosses toutes eaux verboden worden, en allen vervangen dienen te worden door een micro-station. Dus mijn advies om in dit mooie land met steeds wisselende spelregels voorlopig af te wachten, en alles bij het oude te laten.

    Joost Kubbe.

    #199363
     Noë
    Sleutelbeheerder

    😀 Hoe verzinnen ze het…. Heeft iedereen net voor veel geld zijn oude fosse vervangen, kunnen ze weer aan de slag. Alsof het allemaal niks kost

    Dank je wel, Joost. Gelukkig hoeven we niet meteen aan de slag, dus we hebben nog even de tijd om de nieuwer-dan-nieuwe wetgeving af te wachten.

    #199364
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De gemiddelde fosse septique of fosse toutes eaux levert geen noemenswaardige vervuiling van de omgeving op indien je in een landelijke omgeving woont. Natuurlijk een ander verhaal als je midden in de stad woont.
    Advies: wel geld opzij zetten maar wachten tot je er niet meer onderuit komt.

    Steven

    #199365
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Joost,

    dat vanaf 2015 septictanks en fosses toutes eaux verboden worden is nieuw voor mij. Kan je officiële documenten of bronnen aangeven?
    Niet dat ik iets aan een septic tank moet doen (wie zijn op een gemeenteriool aangesloten), maar uit algemene belangstelling.
    Alles bij het oude laten is overigens iets dat in Frankrijk bij veel problemen helpt!

    #199362
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 10/11/2013 13:45
    De gemiddelde fosse septique of fosse toutes eaux levert geen noemenswaardige vervuiling van de omgeving op indien je in een landelijke omgeving woont. Natuurlijk een ander verhaal als je midden in de stad woont. Steven

    Hierop wil ik toch enig commentaar geven.
    In de stad is alles geen probleem want daar heb je een gemeenteriool. Of kent iemand des fosses septiques en ville?
    Alles wat je gegeten en gedronken hebt gaat weer terug in de natuurlijke kringloop als het de weg toilet->huisriool->fosse sept->vloeiveld doorloopt. Dus geen probleem. Maar hoe zit dat met andere stoffen, bijvoorbeeld medicijnen en huishoudelijke schoonmaakmiddelen? Zijn die volledig afbreekbaar? Ik denk van niet. Dus dat is het kleine probleem dat bij alle waterzuiveringen, collectief of individueel, overblijft. Helemaal afgezien van stoffen die in geen enkel afwatersysteem thuis horen, zoals verfresten en oplosmiddelen.

    #199370
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Joost,

    Ik heb mezelf helemaal suf gezocht op Internet maar ik heb nergens kunnen vinden dat fosses toutes eaux verboden gaan worden. Voor fosses septiques ligt dat anders maar dat wisten we al.
    Sterker nog, ik kom nog steeds teksten tegen waarin staat dat microstations niet in elk soort en type zomaar toegestaan zijn. Dus ik raak in verwarring.

    Ik sluit me bij Christian aan, nadere informatie en een verwijzing naar een officiële bron zou ik zeer op prijs stellen.

    Evengoed, als de één of andere bureaucraat hier het terrein op komt en mij gaat verplichten mijn onlangs helemaal op norm aangelegde installatie te vervangen, dan kan hij persoonlijk de binnenkant van mijn fosse toutes eaux gaan inspecteren. Ik zal het deksel netjes achter hem dicht doen 😀

    Salutations, Jos

    #199358
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even mijn commentaar op Christian.

    Er zijn nog genoeg kleine en middelgrote steden waar, als je maar een beetje buiten het centrum woont, er geen riool is, dus aangewezen zijn op fosse septique e.d.

    Waarom ik in mijn geval geen ecologisch schuldgevoel heb?
    Ik woon midden in de campagne. Ik heb een fosse septique en fosse toutes eaux. Die lopen over in een greppel op mijn terrein die weer uitkomt op de “fossée” die langs de weg loopt en een 3 kilometer lang is. Er staat zelden (veel) water in. Ik heb dus een vloeiveld van 3 km lang.
    De Verbeekjes zijn maar met twee en produceren weing vervuilends. Bijzonder weinig chemicaliën die niet afbreekbaar zijn. Eesn in de vier jaar worden de fosses leeggezogen door een professional. Onze ecologische footprint is dus uiterst beperkt.

    Ik begrijp helemaal dat de Overheid dit soort overwegingen niet kan meenemen. Dus zullen we wel vroeg of laat op zo’n geventileerde bak met kattebakkorrels uitkomen want ruimte voor vloeivelden hebben we niet. We hebben dus al wat opzij gezet…..maar ik wil het zo laat mogelijk uitgeven!

    Steven

    #199360
     Noë
    Sleutelbeheerder

    L.S. Bonjour,
    Na ruim 15 jaar heeft bij ons (dep. 07) in juni 2012 het bevoegd gezag de zaak geïnspecteerd. SEBA (Syndicat des Eaux du Bassin de l”Ardèche)bekeek de “fosse toutes eaux” (dit is een verplichting), de Bac à graisse en het “lit d’épandage” van ca 25 m2. Na betaling van 75€ kregen we een 5-jaar geldig certificaat van goedkeuring. Bij verkoop van het pand is zo’n certificaat trouwens ook vereist. We hebben meerdere inwoners van ons gehucht zien worstelen met herstelwerkzaamheden om te voldoen aan de eisen. Meestal betreft het de “Dépandage”.
    Ik kan me moeilijk voorstellen dat er binnen de geldigheidsduur van ons certificaat een verplichting opgelegd gaat worden om iets anders te construeren.
    En gelukkig: In Dep. 07 gaat alles trager behalve de bosbranden.
    Groet,
    Peter

    #199369
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Peter,

    Quote:
    Quote uit peter.brand op 10/11/2013 18:49
    En gelukkig: In Dep. 07 gaat alles trager behalve de bosbranden.
    Peter

    Qua naam pas je dan in elk geval prima in de omgeving. 😎
    Excuses, ik kon het niet laten. 😀

    Salutations, jos

    #199368
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Christian en Jos,

    Ik heb de informatie uit “zeer betrouwbare” bron, en ook via België waar de nieuwe regel al bekend gemaakt schijnt te zijn. Op het franse internet heb ik ook gespeurd en nog niets gevonden, maar ik vrees dat binnenkort deze verrassing op papier verschijnt in F.
    Als “conseiller municipal” kan ik iedereen aanraden die een individuele afvalwaterinstallatie heeft, die geen overlast veroorzaakt (zicht- of ruikbaar) er niets aan te veranderen, zelfs als deze niet conform is.
    Zoals Christian al schreef: Het probleem wordt niet gevormd door de menselijke afvalstoffen, maar door de huishoud-chemicaliën, en dat probleem wordt niet opgelost door een zinkput, septictank, fosse toutes eaux of een micro-station, al dan niet voorzien van een “épandage”.

    Joost Kubbe.

    #199359
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor alle reacties, ik denk dat we alles maar lekker laten zoals het is, totdat we er niet meer onderuit kunnen. De fosse komt ergens in ons weiland uit en ik heb de koeien nog niet horen klagen.

    #199357
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben als dorpsbewoners allemaal een fosse septic (TE) met een overloop die op een dorpsriool uitkomt die ergens in het bos uitmondt. Nu gaan we een grote micro-station plaatsen die dus aangesloten gaat worden op die riool monding. Daarop vooruitlopend heb ik een directe verbinding gemaakt , een bypass, van mijn binnenriool naar de dorps riool, die tenslotte uiteindelijk gezuiverd gaat worden.

    Navraag leert dat het nieuw beleid is voor 2015. Er moet een eindzuivering plaats vinden, de oude situatie was niet meer op norm. Of je wat aan deze informatie hebt is maar de vraag…

    #199361
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nieuwe bewoners in ons dorp hebben ook te horen gekregen dat hun septic installatie niet op norm is en op termijn vervangen moet worden door een micro-station.
    Het, informele, advies was ook niets doen en afwachten. Op al te ijverige NL-ers die hun installatie ‘op norm’ willen brengen, zit het dorp ook niet te wachten. De franse dorpsbewoners zijn bang dat zij dan ook gedwongen worden om hun installatie aan te passen conform het voorbeeld van de NL -er.
    Niet dat ik dat van plan ben, maar wij zitten nu wel ‘gevangen’. Voor verbouwingen in ons huis zijn we verplicht een bouwvergunning aan te vragen. In ons koopcontract is destijds echter opgenomen dat de septictank gedoogd wordt zolang er geen bouwvergunning wordt aangevraagd. Doe je dat dus wel, moet er dus een nieuwe afvalwaterzuivering aangelegd worden. Daar zitten wij en het dorp dus niet op te wachten. Helaas is de consequentie dat we dus geen (grote) verbouwingen voorlopig kunnen uitvoeren. Met dit probleem moeten toch heel wat NL-ers opgescheept zitten.

    Wim3

    #199367
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is zo’n microstation duurder dan de voorgaande oplossingen?

    #207695
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemorgen allen,

    Dat de Franse regelgeving er één van de franse slag is, moge duidelijk zijn.
    Ik zit in de Meuse en wil verbouwen. Dat kan niet zonder een micro-station aan te laten leggen.
    De benodigdheden hiervoor zijn duidelijk goedkoper wanneer deze uit België komen…Zaak is wel dat het een CE certificering bezit. De SPANC in Stenay beweert dat alleen Franse producten gebruikt mogen worden…
    Weet iemand hier meer van?
    Ik hoor graag.

    groet,
    Miguel Stigter

    #207696

    Het zal niet de eerste keer zijn dat Franse uitvoerende organisaties eisen stellen die haaks staan op het vrij verkeer van goederen en diensten in de EU. Wel massieve steun aan de boeren ontvangen uit het Europees Garantiefonds voor de Landbouw en het Europees Landbouwfonds voor de Plattelandsontwikkeling, maar als het even kan geen thuis geven op het moment dat er maar iets van buitenlandse concurrentie dreigt. In de wetstekst uit 2009 die ik snel heb doorgelezen zie ik alleen in artikel 16 iets staan dat in de buurt komt: er moet een Franse handleiding worden meegeleverd. En uiteraard gelden er een aantal technische eisen. Maar ik geef het je te doen: als buitenlander een Franse organisatie tot het inzicht brengen dat ze Europese en hun eigen nationale wetgeving niet kennen of verkeerd interpreteren. Want het gaat er uiteindelijk om de producten van le génie français te beschermen.

    #207956
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou graag willen weten of Miguel naar aanleiding van de informatie van Rob nog een reactie van de Spanc in Stenay heeft gekregen. Ons dorp valt ook onder Stenay en hier speelt zo ook een en ander wat betreft aanleg fosses septiques. Ik heb een paar jaar geleden het advies gekregen een mini Station d epurification aan te leggen. Voorlopig hoef ik nog niets, maar ik verzamel info.

    Groet
    Gramoune.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?