LibreOffice werkt niet meer goed

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 9 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #207421
     bosbess
    Deelnemer

    Alvorens de vraag hier te stellen, ben ik uren bezig geweest met het zoeken van een antwoord/oplossing op internet. Wat er het meeste op leek was de vraag van iemand bij wie in Libre Office de menubalk was verdwenen. Hij kreeg echter geen goed antwoord op zijn vraag. Ten einde raad wend ik me nu tot de deskundigen.

    Gisteren had ik nog LO 5.3. Er waren geen problemen. Vandaag maakte ik een nieuw open-document tekst (ODT) aan. Ik wilde het lettertype wijzigen, maar dat lukte niet. Plotseling kwam ik tot de ontdekking dat de menubalk totaal ontbreekt, terwijl van de werk- of taakbalk (2 rijen) van de bovenste rij een miniem stukje lijkt te zijn afgeknipt. De tekentjes in die bovenste rij geven niets meer weer wanneer je erover zweeft.

    Wanneer je over de onderste rij zweeft worden de functies van de bovenste rij weergegeven en die functioneren ook als zodanig wanneer je er op klikt. Wanneer ik dus zweef over het pijltje naast het lettertype zie ik “Plakken”. Wanneer ik dan daarop klik verschijnt wat ik onder de kopieerknop had opgeslagen! Lettertype reageert helemaal niet meer, behalve dat er zo’n paintbrushtekentje in de tekst verschijnt, van de paintbrushfunctie die boven lettertype staat.

    Ik heb eerst met veel pijn een moeite versie LO 5.3 geupdate naar LO 5.4.1. Dat werkte niet. Vervolgens LO geheel verwijderd en de nieuwste versie opnieuw gedownload en geïnstalleerd. Werkt ook niet. MBAM en Windows Defender melden dat alles clean is. Ik sta voor een raadsel.

    Het ouderwetse systeemherstel kan ik niet vinden, ondanks de aanwijzingen op internet. Alleen maar de methode waarbij Windows opnieuw wordt geïnstalleerd met of zonder bestanden, maar zonder apps (dus Thunderbird ben ik dan kwijt en LO ook). Iedere keer wanneer ik LO afsluit verschijnt er een popup van Microsoft dat probeert mij Microsoft Office te laten installeren. Ik denk dus dat dat de boosdoener is. Maar ja, ik heb er totaal geen verstand van.

    Weet iemand van jullie de oplossing voor dit probleem? Sorry dat ik ook niet weet hoe ik een schermfoto moet maken. Vast bedankt voor de moeite.

    PS Rechts van de tekst is ook plotseling een smal zijschermpje zichtbaar dat echter niet reageert en dat ik ook niet weg kan werken met het pijltje.

    #207426

    Deze discussie gelezen? Misschien een oplossingsrichting.

    #207427
     bosbess
    Deelnemer

    Bedankt Rob, voor het meedenken. Maar ik snap niets van je link. Toch heeft het me aangezet om er nog eens naar te kijken en te proberen iets te “draggen”. Lukt niet, maar ik kwam wel tot de ontdekking dat ik de onderste rij kan gebruiken door er ver onder te zweven (in de balk waarmee je de kantlijnen van het document vaststelt). Wanneer ik daar dan klik opent zich bijvoorbeeld de lijst met lettertypes of die met lettergroottes.

    Het enige praktische probleem is nu dus nog dat de menubalk ontbreekt met Bestand, Beeld enzovoort. Ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden. Want kennelijk is de hele pagina omhoog geschoven, terwijl de functies zelf op dezelfde plaats zijn gebleven. Onderaan is er spontaan een balk bijgekomen waarin paginanummering, aantal woorden en tekens enzovoort. Dat is volgens mij de oorzaak, want voorzover ik me herinner was die er nooit. Maar ik weet niet hoe ik die balk wegkrijg.

    Ik had ook nog deze discussie gevonden, maar ook daar begrijp ik weinig van. Voor de vraagsteller werkte een update, voor mij dus niet. Zie ook de allerlaatste opmerking van Vanadium, al begrijp ik zijn oplossing niet.

    Enfin, het voornaamste werkt weer. En wat de menubalk betreft, voor de meeste documenten kan ik wel zonder. Alleen tijdens het schrijven Opslaan lukt me dus niet meer. Dat betekent ook dat een veranderd lettertype niet behouden blijft wanneer je het document afsluit. Erg lastig.

    #207428
     bosbess
    Deelnemer

    Inmiddels ook het menubalk-probleem weliswaar niet verholpen, maar ik kan er mee werken. Ik ontdekte dat wanneer ik linksboven net onder de titel van het document rechtsklik het menu Bestand verschijnt. Wanneer ik de cursor dan naar rechts beweeg verschijnt menu Dinges, nog verder naar rechts menu Beeld, menu Opmaak enzovoort.

    Onder menu Beeld stond Statusbalk aangevinkt. Nadat ik via Google had uitgevonden dat Statusbalk de naam is voor het balkje onderin, heb ik het uitgevinkt. Dat is nu verdwenen, maar de menubalk is nog steeds niet terug. En Menubalk staat ook nergens aan of uit te vinken. Maar goed, met behulp van krukken loopt alles weer. Dat is het belangrijkste. Nogmaals bedankt Rob, want zonder jouw reactie had ik het opgegeven.

    #207429
     bosbess
    Deelnemer

    PS De menu’s verschijnen, maar de namen (Bestand, Beeld, Opmaak enzovoort) ontbreken.

    #207437

    Bosbess, toen de ontwikkelaars van OpenOffice na de overname door Apache afhaakten en voor zichzelf begonnen met LibreOffice was ik geneigd mee te gaan in deze motie van wantrouwen richting het nieuwe management. Toch om stabiliteits overwegingen bij OpenOffice gebleven. Op de website van Techrepublic wordt er dit over gezegd:

    To make this perfectly clear, Apache OpenOffice is behind LibreOffice in release. At the moment, Apache OpenOffice is at release 4.1.1 and LibreOffice is at release 4.3.1. LibreOffice makes available the latest iteration much more rapidly and frequently than Apache OpenOffice. Is that good or bad? On one hand, it means that you’re getting fixes and new features faster. On the other, it could more readily introduce bugs (bug that are, in turn, patched quickly). The LibreOffice releases tend to bring new features and changes at tiny increments, whereas Apache OpenOffice updates (due to the infrequency of releases) tend to be more dramatic.

    Kortom, wanneer LibreOffice buggy blijft – door programmeerfouten of door te veel handige “features” die het schrijfzame leven eerder moeilijker maken dan makkelijker (mag ik mijn onderwaterscherm van Word Perfect terug?) – dan kun je altijd nog OpenOffice installeren. Of eerst nog wachten op een volgende update /bugfix door LibreOffice.

    #207439
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Rob, toen jouw reactie binnenkwam was ik net bezig met een factuur voor de gasten die vanavond komen. Ik klikte bovenin op een verkeerde knop, waardoor het beeld veranderde. Toen ik dat probeerde te herstellen crashte de hele boel. Ik kreeg een crashbericht dat ik kon opsturen naar LO en een mogelijkheid tot herstel. Er stond ook Bezig met herstellen, maar dat duurde eindeloos. Toen ik weer keek stond er LibreOffice reageert niet.

    Gevolg: ik kan geen enkel document meer openen in LibreOffice. Wel in Word 2016, maar dan komt die vervelende boodschap van Microsoft: Laten we bij het begin beginnen. Als ik die wegklik is ook het document verdwenen. Ze willen me dwingen om Microsoft Office aan te schaffen. Ik heb serieus overwogen om dat in vredesnaam dan maar te doen.

    Vragen: Wanneer ik Open Office download en installeer kan ik dan alle documenten daarin openen? Moet ik eerst LibreOffice verwijderen?

    #207440

    Beide programma’s zijn open source en gebruiken de daarmee verbonden extensies zoals .odt Wanneer je LibreOffice zou deïnstalleren blijven je oude bestanden dus nog steeds perfect benaderbaar door OpenOfiice. Microsoft programma’s willen met alle geweld de nestgeur van Maison Bill Gates ruiken, non-family members worden verbannen naar een onbewoond eiland. Bij het deïnstalleren behoort ieder wel opgevoed programma de databestanden ongemoeid te laten. Variant op de resetknop: programma afsluiten, pc opnieuw opstarten en dan LibreOffice weer starten, helpt dat niet? Op internet lees ik dat OpenOffice en LibreOffice in vrede naast elkaar kunnen leven op één harde schijf. Bij de eerste keer opstarten van OpenOffice zal dat programma waarschijnlijk vragen of het voortaan het “default” programma mag zijn voor het openen van allerlei documenten. Daarmee wordt LIbreOffice dan al automatisch naar plaats twee geschoven. Venijn zit’m in de staart, standaard vraag: al je tekstdocumenten al een keer op een back-up schijf gezet, memory-stick of ergens in the cloud? Zo niet, dan is dat punt 1 op de ict to-do lijst.

    Microsoft Office: dat koop je niet meer eenmalig, je mag het huren.

    #207441
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb hier nog een legale versie Office 2010 voor Windows liggen die ik niet meer gebruik. Ik weet niet of je daar wat aan hebt?

    #207442
     bosbess
    Deelnemer

    Alwéér bedankt Rob, grote opluchting om weer gewoon een menubalk te hebben en niet meer het risico te lopen een verkeerde knop aan te klikken. Na jarenlang gebruik van LO is OO wel even wennen, maar dat gaat snel.

    Ik had nog niet verteld dat ik op een gegeven moment al zoekende op een pagina van LO terechtkwam, waar je de laatst gerapporteerde bugs kon bekijken. Een enorme lijst! Kreeg na de crash op een gegeven moment de mogelijkheid om het LO-document in de veilige modus te openen. Daarin zag alles er normaal uit. Maar zodra je het document dan weer afsluit zit je weer in de normale modus, die dus abnormaal was.

    Kopieer regelmatig mijn documenten naar m’n externe harde schijf. Dankzij jouw waarschuwing maar weer eens gedaan (laatste drie maanden geleden). Op de harde schijf staan al m’n foto’s en al m’n emails (per jaar sinds 2001), m’n inloggegevens voor allerlei websites enzovoort.

    Met aanschaffen (van MS Office) bedoelde ik huren. Door jouw link kwam ik erachter dat je MS Office ook kunt kopen, maar slechts voor één PC, zowel in Frankrijk als in Nederland. Ik heb maar één PC, maar ach, waarom geld uitgeven als je ’t gratis krijgt?

    #207443

    Bosbess, het is maar goed dat we de stroom van soft- en hardware updates niet te zien krijgen die autofabrikanten met grote regelmaat naar hun dealers in binnen- en buitenland sturen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?