Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Cees, daar bovenop dat viaduct was het uitermate rustig en zonnig. Hetzelfde beeld beneden op straat. Hier was het nog het drukste, maar geen onvertogen geluid gehoord. Datum en tijd: 8-6-2018 rond 12 uur.
Windstilte? Weinig tot geen natuurlijke trek in het schoorsteen/ontluchtingskanaal?
En wanneer de ontluchtingspijp of schoorsteen niet hoog genoeg komt, vertrouw dan op de vindingrijkheid van de Franse ingenieur. Te hoge nieuwe bebouwing? Gewoon verlengen, ook al is het met een 45 graden tussenstuk. Gisteren gezien in Parijs, vanaf “Le Viaduc des Arts” in het 12e arrondissement. Een voormalige spoorbrug die nu als promenade plantée een langgerekt park van een kleine vijf kilometer is geworden. Ongeveer één toerist per kilometer en dat wil wat zeggen voor Parijse begrippen.
Willem, zo te lezen ben je de enige niet. Er zijn geruststellende mededelingen: “Mevrouw, mijnheer, dat betekent dat de micro-organismen in uw fosse hun werk goed doen”, advies om het traject van alle ontluchtingspijpen nog eens goed te inspecteren en er zijn ook constructiefouten bij de aanleg. Eén van de vele discussies op internet.
@ Jean de la Cour: het geeft altijd een plezierig gevoel om achteraf te kunnen zeggen dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Deze discussie over 65 meter graafwerk onder een weg door voor 40.000 pond illustreert niet voor de eerste keer hoe hoog die elektra aansluitkosten kunnen zijn.
Bij de brico’s liggen soms bouten en moeren in de stelling waar helemaal niets op vermeld staat. Offre spéciale, afkomstig van een partij staal met een onduidelijke dna. Terwijl er toch allerlei sterkteklassen zijn, de 8.8 versie is een veel gebruikte.
[quote quote=210490]Ik zou hoe dan ook de boel proberen aan te draaien. [/quote]
Ja, aandraaien, als alles vastgeroest is.Ik zou het zo doen (heb ik eens gedaan):
1. De twee balken met twee zware lijmtangen tegen elkaar drukken zodat hun profielen in elkaar zitten.
2. De moer van de bout afslijpen.
3. De bout uit de balken slaan.
4. Een nieuwe bout inzetten, grote schijven (karosserieschijven) onder de kop van de bout en onder de moer leggen, de moer beslist met koperpasta plaatsen, bout en moer stevig aandraaien.
5. Dan de lijmtangen verwijderen.Is een beetje omslachtig, maar het werkt.
@ Jako: in de EDF tijd kon je al rekenen op pittige offertes. Na de wetswijzigingen die per 1 januari 2008 van kracht werden is de vraag: Branchement, extension, renforcement: quelle facture pour les collectivités?. De twee laatste pagina’s van dat SIPPEREC document gaan daar nader op in. Het moet niet zo zijn dat de ERDF / ENEDIS noodzakelijke verbeteringen aan het réseau probeert af te wentelen op de collectivités. Die nu de taxe d’habitation als inkomstenbron opdroogt zonder onmiddellijke compensatie in het verschiet op hun beurt nog meer hun best zullen doen om een deel van de rekening door te schuiven naar particuliere aanvragers. Of meteen op de rem trappen.
Goed, van vriendelijk zacht glooiende rond gevijlde hoeken naar iets scherpers. Snel een voor de vuist weg berekening van de elektra toevoer. 1/ Het wordt dus een type 2 aansluiting, alles na de aansluitkast voor rekening van de eigenaar, ondergronds in gaine, stelpost € 800; 2/ Vaste kosten voor een branchement door ENEDIS: tegen de € 2000; 3/ Kosten per strekkende meter aanleg in het publieke domein, zal al snel € 90 per meter zijn. Zeg: 800 meter tot aan de laatste paal aan de rand van het dorp, dat zou dan al € 72.000 zijn. Om stil van te worden. Vergeet ik het water nog: tussen de € 10 en € 50 per strekkende meter. De rekening loopt nog verder op. Cosponsoring door de commune? Dit soort bedragen is vaak al hoger dan het totale jaarbudget van een kleine gemeente.
De installatie in huis zou een volledig nieuwe moeten worden, dus geheel conform de laatste NF C 15-100 normen. Stelpost voor een kleine installatie: € 4800. Bij een bestaande installatie kom je er nog mooi mee weg wanneer er al een aansluiting is, hoe verouderd ook. In die gevallen neem je in feite het abonnement van de vorige bewoner over, ook al heeft het huis misschien jaren leeg gestaan.
Begin ik zo aan ’t eind van deze rekenexercitie aardig op te schuiven in de richting van Jos met zijn suggestie van een site isolé aanpak. Hobbels daarbij te nemen: bestemmingsplan, Certificat d’Urbanisme etc.
Jean de la Cour, wat me nog te binnenschoot. Tien jaar geleden zaten de op elektriciteitsgebied samenwerkende gemeentes in Ile-de-France – om wat tegenspel te kunnen bieden aan de EDF/ERDF – aan de vergadertafel om de nieuwe spelregels voor de aanleg en uitbreiding van het réseau électrique te bespreken. Dit is het verslag van die bijeenkomst. Niet alleen verhelderend voor de betrokken bestuurders, maar ook voor de geïnteresseerde burgers die willen weten hoe het nu precies zit.
Filtre coco: in deze discussie iemand aan het woord die daar niet bepaald een voorstander van is.
Diverse andere discussies op het nu gesloten forum van FrenchEntree bekeken, levert weinig nieuws op. Op dit nieuwe forum nog wel iets.
Nog wel een aardige invalshoek op forumconstruire: dit soort filters lijkt minder geschikt voor een tweede huis dat lange periodes van niet gebruik kent, ik citeer:
“ Dans le cas des résidences secondaires, les dimensionnements imposés par la réglementation me semblent être un problème dans l’efficacité de ces filières. En effet les utilisations sont souvent peu fréquentes, parfois en sous capacité, et fréquemment avec des périodes de non utilisation assez longues. Plus l’installation est grosse et plus elle a de l’inertie avant de redémarrer. Donc je pense qu’on ne pourra pas échapper au réensemencement à l’arrivée, encore plus qu’auparavant où les fosses étaient souvent sous dimensionnées.
Dans le cas du filtre coco il paraîtrait qu’une trop longue absence, dixit le fabricant, pourrait provoquer le déssèchement et le durcissement de la surface du filtre.”Foto’s: voor het oude medium van een forum werkt een oude pc of wat modernere laptop m.i. het makkelijkst. Ik zet mijn foto’s, tekeningen en korte technische toelichtingen altijd op de foto website picr.de, in jpg of pdf format. En plak die link dan in via de img tab in de menubalk. Omdat het na gedane arbeid goed vertoeven is in de Franse tuin alvast dit lokkende vooruitzicht voor jullie volgende klusperiode:
Succes daar bij de Mairie. Iets anders: via wat omwegen zie ik dat een deel van de inhoud van het forum van FrenchEntree nog niet is verdwenen, was al bang dat ook deze story die begint met de fantastische openingszin: “The room was not really a room” verdwenen zou zijn. Ga die nu meteen in z’n geheel downloaden, want ook andere behoorlijk bruikbare onderwerpen beginnen nu te verdwijnen zag ik (ook de electrical section). Geen man overboord, maar toch zonde van alle tijd en energie die velen er de afgelopen vijftien jaar in hebben gestopt. Via een speciale internet geschiedenis organisatie ga ik nog proberen de fosse step-by-step aanpak aan de vergetelheid te ontrukken.
Er zijn regionale verschillen per SPANC, de ene is strenger dan de andere, sommigen hebben familieleden of kennissen die toevallig in deze branche werkzaam zijn etc. Ze zullen het terrein, bodemgesteldheid, aanwezigheid van bronnen, hellingspercentage, aanwezigheid van bomen, omliggende bebouwing etc. in ogenschouw willen nemen alvorens met een paar mogelijke opties te komen. Bespreken bij de mairie.
Er zijn honderden voorbeelden voor de aanleg door de handige bricoleur (of buitenlandse pro) te vinden op het internet. Dit is er een voorbeeld van. De meest praktische step-by-step beschrijving inclusief procedures op het nu op non-actief gestelde forum van FrenchEntree is sinds een paar dagen niet meer te vinden: de hele French plumbing rubriek is verdwenen.
Bij de mairie langsgaan is een eerste stap: voor het vervolgtraject ben je afhankelijk van de SPANC die vooraf je plannen zal willen zien en tijdens de aanleg zo nu en dan voor inspectie zal langskomen. Je hoeft er geen gecertificeerd bedrijf voor te zijn (nog niet). Wel zijn er bepaalde NF normen voor de te gebruiken materialen. Wanneer ik sommige flinterdunne NF gelabelde kunststof fosses zie die leeg volgens mij bij een geringe externe druk al in elkaar klappen dan vraag ik me af wat er mis was met de oude betonnen bakken. Dat is commentaar achteraf van langs de zijlijn en een vraagteken bij de totstandkoming van de zoveelste semi-overheidsorganisatie die mag toezien op nog meer regelgeving. De Franse overheid heeft de handen vol aan laten we het maar noemen bepaalde aspecten van de grootstedelijke problematiek. Maar in nog rapper tempo wordt het wonen op het platteland duurder, verdwijnende gezondheidszorg en onderwijsinstellingen en internet per postduif, dus dat tij gaan ze niet keren.
Ik ben bang dat dat zo’n filtre coco alleen een ecologisch verantwoord extra’tje is in de filtering maar geen wettelijk voorschrift. Het is voor het eerst dat ik hoor dat een standaard vloeiveld niet meer zou voldoen. Wanneer er maar een greintje rugdekking gesuggereerd kan worden van wettelijke voorschriften dan zullen ondernemers in Frankrijk het niet laten daar het maximale uit te halen, fosse septique, zonnepanelen, you name it.
Bijna een jaar geleden heeft Wim van Teeffelen op deze website de nieuwe wetgeving nog eens uit de doeken gedaan. En dit is een eerdere bouwtechnische toelichting door Christian le Bricoleur waar je bij afbeelding vier het woord cocosvezel tegen zult komen. Maar niet als voorgeschreven filterelement voor de fosse.
Vraag is even wat jouw gesprekspartner / bron verstaat onder “het oude type”. Bij mijn weten worden er op de markt allerlei filtertechnieken aangeboden, niet voorgeschreven in de wet, maar die wel al snel 5000 euro meer kosten dan een standaard installatie. Bovendien zou je die coco filters op termijn (10 jaar) moeten vervangen. De taximeter draait dan stevig door. De branche vindt dat niet erg.
Op je eigen terrein kan er veel in één brede geul, zie bijgaand overzicht. In het domaine public gelden andere regels, soms nog enigszins verschillend tussen de regio’s. Vragen aan de fournisseurs ter plekke.
Duizend meter geldt voor de elektriciteit als une extension du réseau en met regelgeving die een jaar of tien werd gewijzigd en steeds krappere budgetten voor betrokken communes levert dat in de praktijk soms uiterst onbevredigende situaties op. ENEDIS geeft tegenwoordig geen indicatieve bedragen meer op de website, vraag maar om een devis zeggen ze. In grote lijnen is dit het verhaal over de verschillende aansluitingen. Verkijk je niet op dat soort offertes: de vorige eigenaar van onze woning wilde in de jaren tachtig een (zware) triphasé aansluiting. De EDF wilde dat toen geheel op hem verhalen: ergens in de buurt een zwaardere hoogspanningstransformator en nieuwe kabels. En dat alles voor (omgerekend) ongeveer 20.000 euro. En nog steeds kan het stevig in de papieren lopen.
Alvorens in detail de grondwerkzaamheden van een prijskaartje pogen te voorzien lijkt het mij raadzaam om eerst met de mairie ter plekke de mogelijkheden door te nemen, welke vergunningen zijn er allemaal nodig. Wellicht ten overvloede, dit verhaal schetst een aantal van de noodzakelijke procedurele stappen. ENEDIS bijvoorbeeld wil alvorens een devis uit te brengen allerlei “geloofspapieren” zien, bouwvergunning etc.
Emiel, hoe kort en bondig mag een samenvatting van enkele duizenden jaren ervaring met kalkmortels zijn? Ik denk dat je goed op koers ligt, op een gegeven moment merk je wel waar je nog iets kunt finetunen. De NHL heb ik gebruikt voor herstel van een deel van de fundering hier, waar wortels van een paar bomen diep waren ingedrongen. Voor blijvend vochtige omgevingen dus. Zie nogmaals deze uitleg. Bijtend spul dit soort mortels, handschoenen s.v.p. Succes met de klus!
@ Christian: er zaten ook veel door vorst, weer en wind beschadigde tuiles bij. En ook al is deze traditionele manier bijna drielaags, toch waren er een paar kleine lekkages. Om dat totale gewicht te kunnen dragen is de dakconstructie dan ook stevig te noemen.
Kierende dakpannen van allemaal iets verschillende afmetingen, hadden wij ook last van. Ik ben overigens niet zelf het dak op gegaan, soms is het verstandiger om klussen uit te besteden aan een professional.
@ Robp: ik kon het niet laten, toch weer wat gereedschapsfolders en tuinmateriaal info meegenomen toen ik langs een winkel liep. Met daarin twee aanbiedingen voor gemotoriseerde muilezels die me deden denken aan jouw ezelpad. Twee transporteurs à chenilles van ISEKI, de XG25 en XG35. Met een streetprice die 25% lager ligt dan de listprice op de website. Nog steeds zeer stevige bedragen voor een boodschappenkarretje…..
Cees, misschien kun je hier nog inspiratie aan ontlenen voor je fundering en vloerconstructie.
Aan goede raadgevingen geen gebrek, dus ik dacht toch eens kijken wat ze op SystèmeD te melden hebben, alweer een cursus Frans, maar met plaatjes. Het redactieteam aldaar behoort tot de rekkelijken want ze schrijven over de kalkmortel voor het voegen:
“Ajoutez 5 % du poids global de ciment blanc. Dans ces proportions, il accélère la prise, sans pour autant dénaturer les qualités de la chaux.”
Ze spreken dus niet de banvloek uit over een zo geringe toevoeging van ciment blanc. Wanneer je de tijd hebt en het niet op een dag meer of minder steekt met het langzaam hard worden van een kalkmortel kun je natuurlijk gaan voor de rechte weg, geen dwalingen, alles op 100% chaux basis.
Hangt er helemaal vanaf: of je voegen eerst nog moet uithakken, de avond voordat je begint emmers water er tegenaan of met een stevige plantenspuit zorgen dat de voegen niet gortdroog zijn, of met een emmer water en borstel, hoeveel uithoudingsvermogen je hebt en ga zo maar door. Gewoon beginnen en kijken hoe het gaat, het is geen aangenomen werk en je kunt beter een klein deel goed doen dan volgend jaar denken: had ik dat maar wat netter gedaan. Daar blijf je dan jarenlang last van houden. Eén ding staat vast: het kost altijd meer tijd dan je dacht. Lees nog maar wat Christian op zijn website er over heeft geschreven.
Gereedschap: de Franse namen kunnen bij de brico nog van pas komen. Er is voor dit soort werk één naam bij die je in een standaard woordenboek niet snel tegenkomt. Een aparte woordenlijst helpt dan al. Bij het standaard stukadoors gereedschap mag één type niet ontbreken voor dit soort voegwerk in voegen van onregelmatige afmetingen, helemaal rechts op de groepsfoto: de truelle langue de chat. Als eerste op de boodschappenlijst zetten.
Wat zo’n muurdoorbraak betreft: zonder nadere bijzonderheden durf ik daar niets over te zeggen. Met de tradtionele bouw is dat trouwens een vak apart, oppassen dat een muur niet instort. Nog meer leeswerk.
Wanneer we de Nederlandse Knauf en schelpkalk ervaringen achterwege laten komen we grofweg bij alles terecht dat in dit draadje aan mengverhoudingen is genoemd. En soms pak ik gewoon maar van wat ik nog heb staan, voor de kleine klusjes, geen zin om dan weer speciaal naar de bouwmaterialenhandel of een Brico te rijden. Voor deze muur aan de achterzijde heb ik omstreeks 2005 de slechte stukken pleisterwerk weggehakt en vervangen door een CL90 kalkmortel. Daarna om het me makkelijk te maken alles in één keer gepleisterd met Procalit F en met de taloche afgeschuurd. Ik meen me te herinneren dat die iets lichter van tint was dan de gelijksoortige G versie (hoewel beide ton pierre 016) en bovendien makkelijker te verwerken. Kan ook andersom zijn. Voor de rest CL 90 mortels, of NHL en een enkele keer een mix (aardig voorbeeld op internet). Het bijmengen met terre argileuse blijft iedere keer niet helemaal voorspelbaar in de uiteindelijke kleurstelling. En soms gebruik ik zand/cement en beton, zoals hier op afbeelding 19.1-3, toen de bamboe een poging deed bezit te nemen van onze tuin. Een ondergrondse maginot linie gebouwd, aan de bovenkant afgewerkt met onschuldig ogende stenen. Ten overvloede nog een korte toelichting op CL en NHL verschillen.
Wanneer je de receptuur volgt uit de twee eerdere links naar Maison.com/brico zou je aardig in de buurt van een traditionele aanpak moeten komen. Er zijn veel regionale en persoonlijke variaties op dit thema, het is dus niet “het” recept.
Wat heb je nodig voor pleisterwerk:
du sable en 0/4, en 0/2 (peu importe la teinte) et en 0/0 (de préférence blanc)
de la chaux NHL 3,5
de la chaux CL 90
terre argileuseOpvullen van gaten en vastzetten van elektraleidingen/inbouwdozen:
5 vol de sable 0/4 pour 3 de chaux NHL 3,5Voor de eerste laag (gobetis):
5 vol de sable 0/4
2,5 vol de chaux CL 90
2,5 vol de terre argileuse (voir la fiche mesurer le taux d’argile d’une terre) *Voor de tweede laag (corps d’enduit):
5 vol de sable 0/2
3 vol de chaux CL 90Afwerklaag (enduit de finition, soepel/dik als fromage blanc battu):
5 vol de sable blanc 0/0
2 vol de chaux CL 90Voegen/jointoyer:
5 vol de sable 0/2
3 vol de CL 90
terre argileuse à 30%——————————————————————————————————–
* Met die terre argileuse is het oppassen geblazen, zie deze aparte fiche.
Bij een langzamerhand grote toeristische attractie hier in de Bourgogne, het bouwen van een vroeg middeleeuws kasteel met de technieken uit die tijd (Guédelon) moest er een hoop aan retro-engineering worden gedaan. Op een rustige dag een jaar of tien geleden alweer me nog uitvoerig laten vertellen hoe ze uiteindelijk de juiste mortel te pakken hadden. Met ook wat opmerkingen over “argile”. Ik heb er toen geen aantekeningen van gemaakt, hoeft ook niet, want ze hebben dat deel van de ontdekkingsreis naar bouwvak tradities nu op internet staan. Terug naar de traditionele aanpak van de dertiende eeuw? Yes, you can.
Ik weet ’t, cement maakt meer kapot dan je lief is, op naar een volledig eerherstel voor de kalkmortels. Hoeveel ciment blanc ze hebben toegevoegd bij Weber, dat hoort klaarblijkelijk bij de bedrijfsgeheimen, veel kan het niet zijn. Het is nadrukkelijk geen variant op de mortier bâtard, een zand/cement mortel met wat kalk erbij om het soepeler verwerkbaar te maken. Beide genoemde Procalit soorten staan opgenomen in de lijst van ademende enduits. Voor de rekkelijken die een beetje tegen de klok en de beschikbare (vakantie)tijd op moeten werken een acceptabele oplossing, voor de preciezen is iedere mortel die ook in de nieuwbouw gebruikt kan worden per definitie iets om te vermijden.
Een praktische step-by-step benadering om eerst de bestaande muuropbouw te analyseren en dan een keuze te maken uit beschikbare technieken voor le bâti ancien.
@ Samantha: kleuren blijft altijd een kwestie van uitproberen en vragen wat ze in de buurt aan toeslagstoffen gebruiken, wat voor soort zand, wat voor soort steenslagpoeder om een bepaalde kleur of texture te krijgen. En wanneer je grotere oppervlaktes moet doen blijft het altijd de vraag of je exact dezelfde kleurstelling weet te handhaven, lastig doseren, iets meer water, iets hogere temperaturen en daar ga je. Wat hier in de buurt – tegen de Morvan aan – veel wordt gebruikt zijn kant en klaar producten van Weber (bij PointP standaard op voorraad), namen als Procalit G en Procalit F. Ook te gebruiken voor voegwerk. In heel wat kleurstellingen te krijgen. Voor onze achtergevel heb ik indertijd de hier vrij gangbare kleur “ton pierre – 016” gebruikt.
Een paar aardige artikeltjes die ik in discussies van lang geleden als illustratie gebruikt heb blijken nog steeds op internet te staan, zij het op een andere website: over un enduit traditionnel en jointoyer. Op het forum van FrenchEntree is dit nog de moeite van het lezen waard. En zo moeten er duizenden tips op internet te vinden zijn, ik zal vandaag nog eens verder kijken in dit collectieve digitale geheugen en eerdere forum onderwerpen.
Tegen die katten valt trouwens ook niets te doen, die weten altijd wel ergens een gaatje te vinden, aldus wel ingelichte kringen hier in onze hameau.
-
AuteurBerichten