zonnepanelen en ventilatoren

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 4 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #209444
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Advies gevraagd. Ik ben wat aan het experimenteren met ventilator en zonnepaneel. In mijn garage werkt het prima, één PC 12V ventilator en een klein zonnepaneeltje. Maar nu wil ik in ons huis ook iets dergelijks maken. Ik heb al een opzetje van drie oude PC ventilators onder elkaar met een zonnepaneeltje van 10 W / 560 mA. Maar nu heb ik nog een spal VA14-AP7/C-34S 12V / 4,3A ventilator liggen en ik vraag mij af of een zonnepaneel met een Vermogen van 80 Wp 4,55A bruikbaar is ( of risico overbelasting?) of moet ik toch een paneel van 50WP 2,9A gebruiken waardoor de fan weer langzamer zal draaien.
    Willem

    #209446

    Willem, die kleine ventilatortjes trekken niet veel stroom. Een ventilatortje afkomstig van een processor koelblokje trekt slechts 46 mA, een wat grotere afkomstig uit de power supply van een echte desktop pc 121 mA. Drie op een rij zal denk ik nog steeds geen probleem zijn. Voor die grotere stroomsterktes denk ik eerder aan de traditionele accu oplossing. Een zonnepaneeltje zorgt er met een voedingsunit voor dat die accu vol blijft en wat hogere stroomsterktes worden dan zonder morren geleverd door de accu. Die afhankelijk van de hoeveelheid zonneschijn en zonnepaneel oppervlakte sneller of langzamer leeg begint te raken door zo’n stevige ventilator.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?