Dit onderwerp bevat 18 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Emiel Visser 3 weken, 2 dagen geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #209319
     capitaine 
    Bijdrager

    Na de winter ga ik beginnen met de huisjes.
    Nu zat ik te denken aan hoe de vloeropbouw te maken.
    Ik dacht een muurtje in de breedte van het huisje en daarop de vloer dus de wind blaast er onder door.
    Of is het beter een ommuurde constructie te bouwen?
    En welke isolatie?

    Cees.

    #209323
     le bricoleur 
    Bijdrager

    Cees,

    één muur aan de daalkant lijkt me ivm luchtcirculatie beter; bij driezijdige muurtjes zou ik beslist beluchtingsopeningen plaatsen.
    Denk ook aan een barrière tegen optrekkend vocht – of is de horizontale lijn die ik in het dalzijdige muurtje zie een lood- of bitumenslabbe?

    Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

    #209326
     capitaine 
    Bijdrager

    Optrekkend vocht in een muurtje wat alleen maar dienst doet om de constructie te dragen kan toch geen kwaad?
    Ik kan ook twee poeren gieten en daarop de constructie bouwen.
    In eerste instantie vraag ik me af, wat zou beter zijn.
    Als je temperaturen hebt zoals vandaag dan waait daar een frisse wind onderdoor.
    Hoe dik moet zo’n vloer dan wel niet zijn om het warm te houden in het huisje.

    De clou is dat ik het op de een of andere manier mooier vind als het huisje echt “los” staat van de grond.

    #209348
     Silex 
    Bijdrager

    Kijk voor informatie en ideeen over vloer isolatie op: Weston

    janv

    #209359
     capitaine 
    Bijdrager

    Dank je Janv.
    Ik kom er net achter dat die Reno platen ook op ons dak zijn gelegd net onder het riet.
    Mooi spul is dat.

    Cees.

    #209360
     ratatouille 
    Bijdrager
    #209369
     capitaine 
    Bijdrager

    Isover kende ik, maar bedankt.
    Wat precies mijn vraag is wat doe ik met een vloer die geheel zweeft en in principe open is aan drie kanten.
    De noordkant is gelijk met het maaiveld, daar is ook de ingang.
    de zuidkant zweeft ongeveer een meter boven het maaiveld.
    Ik weet nog niet of ik aan de zuidkant twee palen zet waar het huisje op komt te staan, of een muurtje in de hele breedte.

    Die onderkant is dus open en bloot voor wind en kou, regen kan er eigenlijk niet komen.
    Ik dacht als ik die nu aftimmer met OSB platen, maar gaat dat niet rotten?
    In principe zijn al die woonwagens en bouwketen ook van hout van onderen, en stacaravans vroeger ook.
    Alleen heb ik geen zin om over 20 jaar die huisjes te vernieuwen.

    Cees.

    #209490
     capitaine 
    Bijdrager

    Schijnbaar is het niet zo eenvoudig als ik dacht.
    Weinig reacties.
    Ik zit eraan te denken de onderkant van de vloer te bekleden met zinkplaten.
    Ik heb dat gezien op een video van een Amerikaan die de hele vloer aan de buitenkant beplakte met zink, en daarna de vloer isoleerde met glaswol.
    Ik krijg alleen op glaswol de aanmerkingen dat daar muizen inkruipen.
    Is dan XPS beter ?

    #209499
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Cees, wat me te binnen schiet, zelf heb ik WEDI platen alleen toegepast voor een natte ruimte en daarna getegeld. Zie afbeeldingen (1), (2), (3) en (4).

    Maar de ondergrond hier in ons appartement is stevig beton. In een tuinhuis dat we ooit hadden stond het houten draagframe op poeren (stapeltjes stoeptegels) om er voor te zorgen dat de ruimte daaronder voldoende werd geventileerd. Om te voorkomen dat die constructie zelf, de vloer en de wanden door optrekkend dan wel condenserend vocht worden aangetast.

    Wanneer je gaat isoleren is de vraag altijd: waar komt het dauwpunt te liggen? Wanneer die cabanes ’s winters niet gebruikt gaan worden en het comfort van een niet al te koude vloer niet nodig is zou ik zeggen: gewoon de houten vloer zo laten, zorgen dat er aan de onderkant voldoende ventilatie is en dat ook aan de bovenkant damp kan ontwijken. Want met isolatiemateriaal zoals in die WEDI platen of andere dampremmende toepassingen loop je het risico vocht op te gaan sluiten. Zie het met cementmortels pleisteren van een oude Franse muur en pierres waar je een damp regulerende kalkmortel moet gebruiken om vochtproblemen en zelfs bouwkundige schade te voorkomen.

    Wat ik me afvraag, ik heb op dit moment zicht op voorbij varende schepen, hoe doen ze dat met isoleren in de jachtbouw bij houten schepen? Meer jouw domein. Op internet kom ik voor de landrotten dit soort verhalen tegen.

    #209503
     capitaine 
    Bijdrager

    Bedankt Rob.
    En dan die jachten.
    Mijn boot is van ijzer, en zoals bij de meeste stalen schepen is isoleren onder de waterlijn een taboe.
    De kou komt veelal van wat boven water uitsteekt, niet van wat onder water zit zolang je niet in een ijsblok ligt.
    Er worden wel toepassingen gedaan met vooral spuitisolatie zoals in een pur-spuitbus.
    Houten schepen worden nooit geisoleerd.
    Als ze dat al doen kun je er donder op zeggen dat ze vergaan.
    Ook hebben ze nog wel eens de neiging een houten schip aan de buitenkant met polyester te bekleden, het zogenaamde “broeken”.
    Zelfde verhaal, wachten tot alles doorgerot is.
    Je kunt een houtenschip gewoon in het water laten, maar de meesten halen haar na het seizoen naar op de wal, al of niet binnen.
    Om een schip lang te concerveren op het droge leggen we natte dekens op de kielbalk, zo ontrek je het water niet uit het onderschip.
    Ik kocht begin 1990 een spitsgatter in Zweden die 5 jaar op de zeebodem had gelegen (1943 – 1948) Toen ik haar zag keek je van stuurboord naar bakboord dwars door het schip heen.
    De kleinzoon van de bouwer had helemaal geen zin in de boot van zijn opa te varen, en dus lag ze al heel lang op het droge te vergaan.
    Ik kocht haar voor een prikkie, en na transport ging ze in de polders van de lage landen ten onder.
    De motor was er door ons uitgehaald, zoveel mogelijk onderdelen die er af konden, en hops de ploemp in.
    Het duurde 7 maanden eer ze langzaam boven kwam drijven.
    Het heeft daarna 5 jaar geduurd haar te renoveren en ze vaart nu nog steeds.

    Mahonie schip van 25mm planken karveel gebouwd op eiken spanten, bouwjaar 1925.
    Het enige wat ik eraan veranderd had was de keuken, de rest is origineel gebleven.
    Op de kielbalk staat altijd een plasje, en verder is het verbazend droog in de boot, ook al is het koud.

    Jan Haring is van ijzer, aan de binnenkant een vieze plakkende teerbende.
    Daarboven ligt een eiken vloer van 30mm die de kou tegenhoud.
    Ik ben van de winter een paar dagen aan boord geweest en zet dan zo nu en dan het fornuis aan omdat er niet echt een kachel in zit.
    Gaat best.
    Vanaf de waterlijn is ze geisoleerd achter de betimmering.

    #209508
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Cees, van isolatie naar de binnenscheepvaart over Franse wateren, om in ieder geval het thema Frankrijk nog even vast te houden in deze associatieve zijsprong: hoe vaar je vanuit Amsterdam naar je bestemming aan de Rhone. Voor bijna iedereen hier op het forum een andere manier om Frankrijk te bekijken. En en passant een kijkje in de Franse geschiedenis, hoe is dat netwerk aan kanalen en sluisjes in de loop der eeuwen ontstaan. Niet jakkerend langs de snelweg, maar rustig varend.

    #209517
     Silex 
    Bijdrager

    Ik krijg zeebenen van die natte verhalen.
    Nu weer terug aan de wal.

    Unilin Uninfo renovatie special PDF 8MB

    Hierin staat beschreven hoe een dak met dakbeschot van buitenaf geisoleerd wordt.
    Het lijkt mij geen probleem om dat op deze manier tussen de balken onder de vloer te gebruiken.

    janv

    #209527
     capitaine 
    Bijdrager

    Dank je Jan.
    Dan blijft de vraag, wat doen de muizen en ander gespuis.
    In ons vorige huis hebben we bewust gekozen om de wanden op te bouwen met OSB en daar tegen gipsplaten om de muizen geen toegang te verlenen in de geisoleerde tussenruimte.
    Hier stikt het ook weer van de muizen, en ze zeggen zelfs hermelijnen.
    Op een dak denk ik dat deze isolatie wel zal gaan, maar wat als dat enkele centimeters boven de grond is.
    Ik kreeg van iemand een tip om van die platte dakplaten tussen de balken te monteren.
    Die zijn er ook in sandwich dan ben ik in een keer klaar.

    Cees.

    #209532
     le bricoleur 
    Bijdrager

    Cees,

    ik zou voorzichtig zijn met buitentoepassingen van OSB. Er bestaan wél OSB-soorten met ‘verbeterde vochtbestendigheid’, maar ik heb gezien dat ook deze na een aantal jaren ‘opblazen’ en dan uit elkaar vallen.

    Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

    #209542
     Silex 
    Bijdrager

    Cees vloer

    janv

    #209571
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Cees, misschien levert dit nog een tip op: Construire une grange et son extension sur pilotis

    #209573
     capitaine 
    Bijdrager

    @ Janv, kippengaa sof muizengaas zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten.
    Dat volieregaas of kippengaas is groot genoeg voor de muizen en anders vreten ze zich er wel doorheen.

    Bedankt Rob, interessante site.
    Ik ga dat eens bestuderen.

    Cees.

    #210265
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Cees, misschien kun je hier nog inspiratie aan ontlenen voor je fundering en vloerconstructie.

    #210266
     Emiel Visser 
    Bijdrager

    Onderzijde gewoon goed aftimmeren met wbp plaat, rondom geschilderd aangebracht met ventilatie kantlatten. Xps in de constructie en je zit prima voor de lange duur.
    Alternatief kan nog eternit beplating zijn, dat gaat zeker goed en is minder critisch qua onderhoud en aanbrengen

    Voor onze verbouwingsperikelen zie:
    https://www.facebook.com/Maison-des-P%C3%AAcheurs-175051099779558/

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account