Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #209677
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb gisteren voor een (denk ik) prikkie een motoculteur gekocht.
    Die dingen zijn nogal prijzig, en omdat we in onze tuin gewoon een beetje groente en wat tomaten willen vind ik duizend euro nogal veel geld, zoveel meters is het nou ook weer niet.
    Het is een of ander merk met een Kawasaki FA210D motor.
    Loopt als een zonnetje, maar ik zie geen gashendel.
    De man die hem verkocht omdat hij stopt met tuinieren zei dat die er niet opzat.
    Zijn dit stationair- motors?
    Ik kan er ook niets over vinden op internet, ik vermoed dat ze alleen in Frankrijk zijn verkocht?

    Cees.

    #209679

    Cees, wanneer ze deze motorblokjes monteren in homemade karts, zie deze wat amateuristische video + wat commentaren, dan zou je mogen vermoeden dat er iets van een gaspedaal in zo’n kart werd aangebracht. Of een schuivend gashendeltje ergens onder handbereik op zo’n motoculteur.

    #209680
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij Kawasaki Manuals

    Service manual Fa76 = FA210d

    janv

    #209681
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank beiden. Ben er erg mee geholpen.
    Ik weet niet hoe oud de Frees is maar ze loopt als een zonnetje.

    Cees.

    #209696
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Ik heb even naar de carburateur tekeningen van de Kawasaki motor gekeken. Het lijkt erop dat deze motor wordt geregeld door een gouverneur. Dat is één of ander stangetje dat uit de motor komt en (meestal door een centrifugaal mechanisme) beweegt afhankelijk van het motortoerental. Deze gouverneur is gekoppeld met de carburateur. Het idee is dat als je de motor gaat belasten, het toerental daalt, de gouverneur beweegt en de carburateur verder opent (gasschuif/gasklep). Andersom, als de motor niet wordt belast en sneller gaat draaien, de gouverneur de andere kant op beweegt en de carburateur verder sluit.

    Samenvattend moet je dus het standaard toerental van de motor instellen met de stelschroeven voor mengsel en/of gasklepstand op de carburateur. Als het machien dan mooi rondloopt en je gaat aan het werk zorgt de gouverneur dat het toerental constant blijft onder variërende belasting.

    Een gashendel is dus niet nodig want dat doet de gouverneur voor je.

    Salutations, Jos

    #209701
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je Jos.
    Ik ben gisteren aan het vogelen geweest, je moet wat met deze kou (wat nou opwarming van de aarde) en er idd een stelschroef waarvan ik dacht, wat moet ik daar nou mee?
    Ik had de “gaskabel” los gekoppeld en je kunt dus gas geven, maar niet als de kabel gemonteerd is.
    Bij verschillende toerentallen zingt (zo noemen wij dat in de scheepsbouw) de motor, en dat lijkt me niet juist.
    Inderdaad als de kabel er weer aan vast zit draait ze als een zonnetje, en toen die met de wroetbladen een dertig centimeter de grond in zonk tufte met motortje rustig door.
    Dus die “gashendel” zit er alleen maar op om te starten, en te stoppen?

    Cees.

    #209707
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Cees,

    Dus die “gashendel” zit er alleen maar op om te starten, en te stoppen?

    Dat zou best kunnen, ik kan dat vanuit mijn informatie niet beoordelen. Maar als ie goed start, lekker loopt zonder roken of haperen en ook netjes stopt is er weinig mis lijkt me.

    Salutations, Jos

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?