toegangsweg

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 1 maand geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #209941
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ons huisje ligt ca 200 meter verwijderd van de openbare weg. Het toegangspad is een soort ezelpad, redelijk goed te lopen en alle spullen komen en gaan per kruiwagen. Al is het officieel al bijna 25 jaar onze tweede woning, sinds de pensionering verblijven we hier toch een belangrijk deel van het jaar. En daar ligt nu ook mijn vraag: door het ouder worden, inmiddels richting 70, wordt het pad een steeds groter probleem om te nemen. De krachten nemen af enz. Om nog enige tijd hier te kunnen verblijven lijkt het verstandig de toegangsweg te verbreden en te verbeteren. Misschien niet met een auto dan wel met een kleiner gemotoriseerd voertuig je spullen halen en brengen zou een verbetering zijn.
    De feiten: het betreft een woonhuis, en alle belastingen worden betaald; van de 200 meter pad is slechts 25 meter eigen grond, de rest is in ander eigendom waarvan een deel niet bekend is en een ander deel recht van overpad geeft. Er zijn in een ruime omtrek geen andere huizen. Het dichtstbijzijnde hameau ligt 250 hoger aan de weg waar wij de auto parkeren en het ezelpad nemen naar ons huisje.
    Vraag: wie is verantwoordelijk waarvoor… Wat is de rol van de commune?

    Alvast bedankt voor het meedenken,

    Robp

    #209954

    Het blijft wat stil, dus laat ik een poging tot beantwoorden wagen. Veel verandert er niet in de juristerij rond het recht van overpad. Daarom een aantal links naar eerdere discussies op het oude forum:

    https://archief2.infofrankrijk.com/onderwerpen.php?4391/Recht_van_overpad_-_Droit_de_passage

    https://archief2.infofrankrijk.com/onderwerpen.php?5808/niet_beschreven_recht_van_overpad

    https://archief2.infofrankrijk.com/onderwerpen.php?4508/recht_van_overpad.

    https://archief2.infofrankrijk.com/onderwerpen.php?3479/recht_van_overpad.

    https://archief2.infofrankrijk.com/onderwerpen.php?0728/Sorry_titel_vergeten._Onderhoud_weg_bij_recht_van_overpad

    https://archief2.infofrankrijk.com/onderwerpen.php?6286/Ons_opritje_op_terrein_van_buurman

    https://archief2.infofrankrijk.com/onderwerpen.php?1794/Overpad

    https://archief2.infofrankrijk.com/onderwerpen.php?6213/droit_de_passage

    https://archief2.infofrankrijk.com/onderwerpen.php?4298/Chemin_d%27exploitation

    Over het recht van overpad valt op het Franse deel van het internet, en de overvloedige jurisprudentie, nog veel meer te vinden. Gemeentebegrotingen worden steeds krapper, zeker nu de taxe d’habitation voor de meeste inwoners gaat verdwijnen. Altijd weer dat geld. Hier bij ons in de buurt moesten een paar zeer grote dode bomen gekapt worden. Die zouden op een stukje terrein van een particulier staan die onvindbaar was. Dus niet op terrein van de gemeente. Een paar buren hebben uiteindelijk met een hoogwerker en kettingzagen waar je u tegen zegt de boel aangepakt. Bij nadere opmetingen bleken de bomen wel degelijk op communale grond te staan. Maar zou de zeer kleine gemeente dit hebben moeten aanpakken dan was het volledige jaarbudget in houtzaagsel verdampt.

    Bij het recht van overpad waar ook de gemeente bij betrokken is en aangesproken kan worden op onderhoud spelen dit soort financiële overwegingen vast ook wel een rol. Dit nog los van de moeite die het soms kost om op te sporen wie de eigenaren zijn van zo’n chemin rurale. Wanneer ze er zelf nauwelijks gebruik van maken zullen ze niet happig zijn te delen in de kosten lijkt me. Want daar kom je uiteindelijk bij uit.

    Wanneer je al 25 jaar keurig je lokale taxes betaalt zou ik zeggen: ga eens bij de burgemeester en zijn/haar adjoint aan tafel zitten en leg het probleem op tafel en vraag ze om advies. Kijken waar je uitkomt.

    Een vraag die daar ongetwijfeld op tafel zal komen is voor wie dit pad eigenlijk bedoeld is, le fonds dominant:

    On appelle fonds dominant, le fonds qui bénéficie de la servitude, celui au profit duquel elle est créée et le fonds servant celui qui la supporte, sur lequel elle s’exerce. L’usage d’une servitude peut entraîner des dégradations du fonds servant dues au simple fait de l’utilisation répétée du bien.

    A qui incombe l’entretien ?

    C’est le propriétaire du fonds dominant bénéficiaire de la servitude qui a le droit de faire tous les ouvrages nécessaires à l’usage et à la conservation des servitudes.

    #209962
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ontzettend bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga dit in alle rust bestuderen en kijken wat voor ons mogelijk is.
    Over onze burgemeester kan ik zeggen, een zeer toegankelijke man.
    Maar met weinig oplossingen.
    Zoals bij het verbod enige jaren geleden om ( gecontroleerd) bos en tuinafval te verbranden. Weg brengen over het pad was geen optie. Grote hakselaar heeft een beperkte actieradius door de vele terrassen. Het ophopen of composteren aan de zijkanten van de grond zou bij brand een ongecontroleerd brandgevaar geven.
    Zijn reactie was dat ” we allemaal tegen dit probleem” opliepen en haalde zijn schouders op.
    We zullen zien,
    Maar vooral bedankt voor de informatie.

    Met vriendelijke groet,
    Rob P .

    #209963
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik neem aan dat er langs dat pad heiningpalen staan.
    Maak een afspraak met de burgemeester en vraag om te bemiddelen om de weg te verbreden zodat je er met een auto doorheen kunt, want immers mag je geen tuinafval meer verbranden dus moet het afgevoerd worden.
    Je hebt kans dat hij zich klem gezet voelt met jouw vraag omdat hij eerder jouw gecontroleerd verbranden afwees.
    Het lijkt me een kleine moeite om een meter breedte erbij te krijgen/kopen.
    Dat is niet alleen handiger voor jullie nu, maar ook als je straks besluit dat het welletjes is met jouw tweede huisje.
    Geen mens wil nog een huis kopen als die er niet met de auto bij kan komen.
    Gratis zal het niet zijn, maar met een beetje geluk zijn alle partijen welwillend en is de koop te doen.
    Als die derde partij onvindbaar is kan de gemeente de eigenaar wettelijk sommeren binnen een bepaalde tijd te reageren, anders heb je vrij spel.
    Je hebt al 25 jaar over dat pad heen en weer gewandeld, met een beetje geluk is het over 5 jaar van jouw.
    Grof gezegd is het zo dat als jij/jullie al 30 jaar over iets beschikken zonder dat je daar eigenaar van bent, en zonder dat de eigenaar daar commentaar op heeft, dan ben je eigenaar wettelijk gezien 🙂
    Als de eigenaar al 25 jaar niets heeft laten horen is er een kans dat hij niet meer bestaat.
    In Frankrijk wemelt het van stukjes land waarvan niemand weet van wie het is.
    Jaques kocht in 1879 een stukje grond van een dorpsgenoot voor de geiten, zijn zoon wist er iets van maar herinnert zich niet veel, zijn kleinzoon heeft er nooit van gehoord en zijn achterkleinzoon helamaal niet.
    Uiteindelijk weet nu zijn achterachterkleinzoon ook van niets.

    Cees.

    #210275

    @ Robp: ik kon het niet laten, toch weer wat gereedschapsfolders en tuinmateriaal info meegenomen toen ik langs een winkel liep. Met daarin twee aanbiedingen voor gemotoriseerde muilezels die me deden denken aan jouw ezelpad. Twee transporteurs à chenilles van ISEKI, de XG25 en XG35. Met een streetprice die 25% lager ligt dan de listprice op de website. Nog steeds zeer stevige bedragen voor een boodschappenkarretje…..

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?