Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
17 december 2016 om 07:28 In reactie op: Bronstaatheffing door Nederland op bedrijfspensioenen en AOW. #198492bosbessDeelnemer
Klopt Krasseknar, het was in januari van dit jaar dat volledige AOW-uitkeringen (bruto) omhoog gingen van 1113 naar 1138. In juli 2016 naar 1144 en per januari wordt het 1153. Kennelijk heeft die verhoging van 25 euro in januari jl. zo’n in druk op me gemaakt, dat ik dacht dat het in juli was. Waar blijft de tijd.
Je moet je maar troosten met de gedachte dat de franse regering haar onderdanen (en ons) leuke belastingcadeautjes blijft geven. Eergisteravond maakten ze als kerstverrassing bekend dat de aangekondigde belastingverlaging per augustus 2017 al op 1 januari zal ingaan.
Mochten we via een nieuw belastingverdrag tussen NL en FR ooit onder het NL belastingsysteem komen te vallen (bronbelasting) dan gaan we ongetwijfeld heel anders piepen!
15 december 2016 om 20:35 In reactie op: Bronstaatheffing door Nederland op bedrijfspensioenen en AOW. #198490bosbessDeelnemerKrasseknar, de bruto AOW wordt per 1 januari met 9 euro verhoogd (volledige AOW). Maar de nominale premie ZVW gaat 8 euro omhoog, zodat AOWers in Nederland er welgeteld 1 euro op vooruitgaan (ik heb de bedragen afgerond). Maar voor verdragsgerechtigde Nederlanders gaat ook nog eens de woonlandfactor fors omhoog, van 0,75 naar 0,82. Dat resulteert in een verlaging van de netto AOW voor verdragsgerechtigden.
Persoonlijk ben ik van mening dat ze bij het vaststellen van de verhoging van de AOW meer rekening hadden moeten houden met de verhoging van de inhoudingen, zeker nu een algemene lastenverlichting voor iedereen (in Nederland) is aangekondigd. Dat de lastenverlichting voor AOWers dan welgeteld 1 euro per maand bedraagt is volstrekt belachelijk. Overigens bedroeg de bruto AOW-verhoging in juli van dit jaar nog 25 euro per maand. Wie weet schiet er ook in juli 2017 iets meer over voor AOWers.
15 december 2016 om 16:04 In reactie op: Verandering basisverzekering in frankrijk per 01-01-2016 #197651bosbessDeelnemerGeweldig! Ik was al een beetje verbaasd over die 46 euro, want toen ik het uittestte kwam ik op 40 euro uit, terwijl ik al had begrepen dat jullie jonger zijn dan ik (76). Voor een echtpaar is een mutuelle altijd voordeliger dan tweemaal de premie voor een alleenstaande, maar 46 euro voor jullie tweeën is echt weinig.
15 december 2016 om 14:45 In reactie op: Verandering basisverzekering in frankrijk per 01-01-2016 #197648bosbessDeelnemerSorry Harry, ik zie je eerdere reactie nu pas via mijn email.
Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Heel veel verdragsgerechtigden hebben een mutuelle. Hoewel verdragsgerechtigden officieel zelfs niet “verzekerd” zijn, noch in Nederland noch in Frankrijk, hebben zij in beide landen wél recht op de basiszorg. In Frankrijk via de CPAM. Daarop kan gewoon een aanvullende verzekering worden afgesloten.
Inderdaad voldoe je niet aan hun, volgens mij zeer uitzonderlijke voorwaarde dat je onder het franse sociale stelsel valt. Je valt onder het NL sociale stelsel, waardoor je bijvoorbeeld niet de torenhoge franse sociale premies (CSG/CRDS) bent verschuldigd.
Waarom ze als particuliere maatschappij die eis stellen is mij onduidelijk. Ik weet vrijwel zeker dat geen enkele andere mutuelle die voorwaarde kent. In ieder geval APRIL, AXA en Groupama niet. Je zou ze daar eens op kunnen wijzen. Wanneer dat niet helpt, zijn er ook andere mutuelles die een “assurance hospitalisation” aanbieden.
Zie bijvoorbeeld HospiAssur van Aviva, eveneens zonder leeftijdsbeperking. Maar na berekening van de premie en bestuderen van de dekking moet ik toegeven dat MGC voordeliger is. Ook APRIL heeft een “klein budget” formule, laagste premie 62 euro per maand voor een magere dekking.
Als ik jou was Harry, zou ik MGC vragen waarom ze als enige mutuelle deze niet ter zake doende voorwaarde stellen. Ook vraag ik me af of ze in EU-verband deze voorwaarde wel mógen stellen. Maar daar kan Jan de Voogd meer over vertellen (als hij weer kan inloggen).
15 december 2016 om 12:59 In reactie op: Verandering basisverzekering in frankrijk per 01-01-2016 #197647bosbessDeelnemerJan de Voogd, dé expert op het gebied van het verdragsrecht, zou hier graag een aanvulling geven, maar het lukt hem niet om in te loggen. Hij heeft mij verzocht om het volgende te willen melden:
Via een E112-formulier, tegenwoordig S2-formulier, is ook geplande zorg mogelijk in derde EU-landen. Dit op basis van art. 26 van EU-verordening 987/2009 met de volgende tekst:
” A) Toestemmingsprocedure
1. Voor de toepassing van artikel 20, lid 1, van de basisverordening wordt door de verzekerde een door het bevoegde orgaan verstrekt document aan het orgaan van de verblijfplaats overgelegd. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder bevoegd orgaan verstaan het orgaan dat de kosten van de geplande behandeling voor zijn rekening neemt;
………..
2. De verzekerde die niet in de bevoegde lidstaat woont, verzoekt om de toestemming aan het orgaan van de woonplaats, dat het verzoek onverwijld aan het bevoegde orgaan doorzendt. In dat geval geeft het orgaan van de woonplaats in een verklaring aan dat in de lidstaat van de woonplaats is voldaan aan de voorwaarden van artikel 20, lid 2, tweede zin, van de basisverordening. De gevraagde toestemming kan door het bevoegde orgaan alleen geweigerd worden indien, in overeenstemming met het oordeel van het orgaan van de woonplaats, in de lidstaat van de woonplaats van de verzekerde niet is voldaan aan de voorwaarden van artikel 20, lid 2, tweede zin, van de basisverordening, of indien dezelfde behandeling binnen een medisch verantwoorde termijn, gelet op de gezondheidstoestand van dat moment en het te verwachten ziekteverloop van de betrokkene, in de bevoegde lidstaat zelf kan worden gegeven. Het bevoegde orgaan stelt het orgaan van de woonplaats in kennis van zijn besluit. Is binnen de in de nationale wetgeving vastgestelde termijnen geen antwoord ontvangen, dan wordt de toestemming geacht door het bevoegde orgaan te zijn verleend.”Onder B volgen dan nog regels over de vergoeding van kosten die de verdragsgerechtigde uit eigen zak heeft moeten voorschieten.
Voor een verdragsgerechtigde in Frankrijk komt het er op neer dat wanneer hij in een derde EU-land een behandeling wenst te ondergaan, hij via een E112/S2 toestemming moet vragen aan de CPAM via een E112/S2 formulier. De CPAM stuurt het formulier door naar het ZIN (het bevoegde orgaan), dat vervolgens toestemming moet geven. De toestemming kan alleen worden geweigerd wanneer in Nederland of Frankrijk dezelfde behandeling beschikbaar is binnen een voor de betrokkene medisch verantwoorde termijn.
Hopelijk heb ik het zo juist weergegeven. Maar in ieder geval is geplande zorg ook in derde EU-landen mogelijk, zij het niet via de EHIC-kaart.
14 december 2016 om 21:55 In reactie op: Verandering basisverzekering in frankrijk per 01-01-2016 #197645bosbessDeelnemerDat klopt Harry. In het forum van Nederlanders.fr heb ik er een artikel over geschreven, zie hier.
Later werd ik er door een ander forumlid op gewezen dat de nominale premie volgend jaar niet met € 3,50 per maand stijgt, zoals ik schreef, maar met € 8,00 tot € 108 per maand.14 december 2016 om 18:49 In reactie op: Verandering basisverzekering in frankrijk per 01-01-2016 #197643bosbessDeelnemerPS Door een deelneemster aan een ander forum werd ik er op attent gemaakt dat mijn reactie van 9.20 uur een kleine onjuistheid bevat. De woonlandfactor voor Frankrijk voor 2017 is uiteraard niet 0,82% maar 0,82. Verdragsgerechtigden betalen als verdragsbijdrage dus 82% van de premies die inwoners van Nederland betalen. Maar ik neem aan dat het voor een ieder duidelijk was dat het een verschrijving betrof. Zo niet, mijn excuses.
14 december 2016 om 17:20 In reactie op: Verandering basisverzekering in frankrijk per 01-01-2016 #197641bosbessDeelnemerDat lijkt me een goede oplossing, H. Zwolle. Ik heb even op hun site gekeken. Een mutuelle speciaal voor 55-plussers en zonder leeftijdsgrens, ik wist niet dat zoiets bestond. Bovendien doet de website sympathiek aan, omdat je een devis kunt krijgen zonder al je gegevens in te vullen (met de onvermijdelijk daarop volgende spam).
Moet het nog even goed bestuderen en dan stap ik misschien wel over. Bedankt voor de tip.14 december 2016 om 15:00 In reactie op: Verandering basisverzekering in frankrijk per 01-01-2016 #197639bosbessDeelnemerH. Zwolle, bij de EHIC-kaart moet je onderscheid maken tussen zorg in je woonland plus Nederland en de zorg in andere EU-landen. Voor in Frankrijk wonende verdragsgerechtigden geldt dat alle basiszorg (zowel geplande als urgente zorg) wordt vergoed in Frankrijk én in Nederland (volgens de wettelijke regels van beide landen). Voor de overige EU-landen wordt slechts urgente basiszorg vergoed, volgens de wettelijke regeling van het betreffende land.
Wat de mutuelle betreft: het hangt er van af hoe oud je bent wanneer je deze afsluit. Zelf heb ik hem afgesloten bij APRIL toen ik 71 was. Dat deed ik via Secara, omdat zij een groepsverzekering aanbieden (via de CMUNf), die goedkoper is. Bovendien kun je zowel bij Secara als bij APRIL in het Nederlands terecht. Ik begon (300%) met 85 euro per maand, momenteel bedraagt mijn maandpremie 120 euro per maand. Maar voor een echtpaar is het voordeliger. Vraag een opgave aan bij Secara.
Die 300% is niet bóven de basisvergoeding van de CPAM maar 3 x de basisvergoeding van de CPAM. Heb je bijvoorbeeld een hoortoestel nodig dan vergoedt de CPAM standaard 200 euro, heb je er twee nodig 400 euro. Maar zo’n hoortoestel kost soms wel 2000 euro, en twee dus het dubbele. Met een 300% mutuelle krijg je dan per toestel 600 euro vergoed van de mutuelle. Daarom gaan veel verdragsgerechtigden voor een hoortoestel naar Nederland, waar de basisverzekering standaard 75% van de kosten vergoedt.
Wat de woonlandfactor betreft, dat moet je maar aan het ZIN of aan het ministerie van VWS vragen. Tenzij iemand anders het antwoord weet.
14 december 2016 om 09:20 In reactie op: Verandering basisverzekering in frankrijk per 01-01-2016 #197629bosbessDeelnemerNee, dat is niet het geval. Voor de gemiddeld 30% die je in Frankrijk als basisverzekerde zelf moet betalen, moet je een dure mutuelle afsluiten die naar leeftijd gaat. Als je daarmee ook de soms hoge overschrijdingen door veel specialisten van de vastgestelde basisvergoedingen wilt dekken is een dekking van 300% vrijwel noodzakelijk.
Overigens betaal je aan het ZIN (per 1 januari 2017 aan het CAK) niet helemaal “het volle pond”. De verdragsbijdrage wordt namelijk getemperd door de zogenaamde “woonlandfactor”, de verhouding tussen de gemiddelde kosten voor gezondheidszorg in Nederland en het woonland. Voor Frankrijk bedraagt de woonlandfactor volgend jaar 0,82%.bosbessDeelnemerBruno, het beste is om je pas uit Nederland te laten uitschrijven en je zorgverzekering bij VGZ op te zeggen, wanneer je in Frankrijk alles hebt geregeld. Anders loop je hier vanaf dag 1 onverzekerd rond. Los van je diabetes kunnen je in principe andere onheilen overkomen, die veel geld kosten, bv. wanneer je een been breekt.
Kom dus naar Frankrijk als “bezoeker”, regel je franse zorgverzekering per een bepaalde datum en “emigreer” dan pas officieel per die datum. Succes.bosbessDeelnemerFrans: bedankt, maar ik ben geen blogfiguur. Daar ben ik te ongeregeld voor. Daarom heb ik altijd grote bewondering voor mensen die zoiets regelmatig bijhouden, evenals voor hoe jij dat doet met jouw site Het Woordenreservaat.
Louise: ook jij bedankt. Daar had ik helemaal niet aan gedacht. De burgemeester noteerde wel mijn persoonlijke gegevens en zei dat hij terug zou komen met een formulier dat ik moet ondertekenen. Maar of dat voor alle kandidaten geldt en of hij weet dat hij voor mij een ander moet invullen? Dus heb ik voor de zekerheid het formulier uit je link toch maar even gedownload.
Ingrid: je verhaal verzoent me een beetje met ons eenpartijenstelsel. Want ik moet er niet aan denken dat mensen hier elkaar niet meer aankijken vanwege dorpspolitiek. Wat burgemeesters betreft: ik ken er een in een naburige gemeente die al 25 jaar de touwtjes in handen heeft.
bosbessDeelnemerGeheel onverwacht kreeg ik gisteren de gelegenheid om kennis te maken met de praktijk van het samenstellen van de gemeenteraad. Tot mijn opperste verbazing stond plotseling de burgemeester aan de poort. Eenmaal binnen viel hij meteen met de deur in huis. Of ik voor de komende verkiezingen op “notre liste” wilde staan. Ik viel bijna van m’n stoel. Want, zei hij, ze kwamen één persoon tekort. Dat stelde me gerust, want dan zou ik gewoon voor de flauwekul op de lijst staan, net als in Nederland gebeurt. Maar dat bleek een misvatting. Het was wel degelijk de bedoeling dat ik in de gemeenteraad kwam. Want de gemeenteraad bestaat uit 11 leden (op een bevolking van 350 zielen!), waarvan er acht zich niet meer herkiesbaar hebben gesteld. Die acht moet de burgemeester er dus bij zoeken. Hij had inmiddels 10 leden en ik zou nummer (spuit) elf worden. Hij had er met verschillende mensen over gepraat en die waren het er allemaal mee eens. Maar, riep ik, er zijn toch ook andere partijen? Nee, die zijn er niet. Er is één lijst en die is links, net als 80% van de bevolking hier, maar die is niet van een bepaalde landelijke partij.
Ik maakte nog enkele tegenwerpingen, bijvoorbeeld dat ik het franse gerebbel niet kan verstaan. Maar dat geeft niks, zei hij, want de vergaderingen zijn heel gemoedelijk en ze gaan alleen maar over heel praktische zaken, bv. internet, gaten in wegen enzovoort. Maar ik ben 73, riep ik nog. Ook dat maakte niks uit. Dat had ik kunnen weten want onze Wim is vijf jaar ouder dan ik en hij is ook lid van een gemeenteraad. Uiteindelijk dacht ik: god zegene de greep en ik stemde toe. Hij blij.
Omdat er toevallig gisteravond een raadsvergadering was ben ik er maar eens gaan kijken. ’t Ging er inderdaad gemoedelijk aan toe en het duurde krap een uur. Ze vergaderen 10 keer per jaar. Daarnaast wordt verwacht dat je plaats neemt in een van de raadscommissies (financiën, openbare werken, cultuur en onderwijs).
Ik ben nog steeds niet van de verbazing bekomen, maar het lijkt dit nieuwsgierige Aagje erg leuk om de komende zes jaar (bij leven en welzijn) een kijkje in de keuken te kunnen nemen. Goed voor de inburgering.
bosbessDeelnemerOverigens heeft de franse senaat op 12 februari ingestemd met een wetsvoorstel om na verkiezingen blanco stemmen niet langer als ongeldige stemmen te vermelden, maar het aantal apart te noemen als blanco. Dit om recht te doen aan kiezers die weigeren om uit de kandidaten een keuze te maken. Maar na een amendement worden ze toch niet opgeteld bij het aantal geldig uitgebrachte stemmen, zoals eerst de bedoeling was. Als blanco stemmen gelden lege enveloppen of enveloppen met niet-ingevulde stembiljetten. Na een tweede amendement wordt de nieuwe wet pas op 1 april van kracht, dus na de gemeenteraadsverkiezingen, maar vóór de verkiezingen voor het Europees Parlement in mei. Zie hier. Over rariteiten gesproken.
bosbessDeelnemerDag Gautier, pannenkoeken lust ik niet maar pannekoeken gaan er nog steeds in, wat de Taalunie ook moge voorschrijven. Die hebben met hun laatste zogenaamde taalvereenvoudiging (met tig uitzonderingen) de NL taal zo geweld aangedaan en zichzelf zo belachelijk gemaakt dat ze voor mij iedere autoriteit hebben verloren. Sindsdien heb ik besloten om mijn eigen spelling te volgen en ik geef nu eenmaal wat de geografische bijvoegelijke naamwoorden betreft de voorkeur aan het franse systeem. Wel aardig om wat hoofdlettergebruik betreft de diverse talen te vergelijken, zoals de Vlacc (Vlaamse Centrale Catalogus) hier heeft gedaan.
bosbessDeelnemerInderdaad interessant om te lezen, maar bij ieder misbruik zijn er mazen in de wet, in het systeem en/of in de controle. Ongeveer 10 jaar geleden kwamen ze er achter. Is dat nu dan nog steeds niet opgelost? Het is toch duidelijk dat wanneer de enige maatstaf het inkomen is en niet wordt gekeken naar de bezittingen van iemand, de deur dan wagenwijd openstaat voor misbruik. Zeker als het buitenlanders betreft die wellicht niet opgegeven inkomsten en/of spaarrekeningen in hun land van herkomst hebben.
Het is ook logisch dat FR, dat jaarlijks een golf van nieuwe en meestal redelijk welgestelde pre-pensionado’s over zich heen krijgt, geen zin heeft om daarvoor voorzieningen open te stellen die bedoeld zijn voor de eigen minderbedeelden die tussen de wal en het schip vallen. En zoals ik hierboven al schreef, kan ik me de houding van ambtenaren wel voorstellen die uit veiligheid de toegang tot de CMU weigeren en denken: “Zoek het maar hogerop en ga in beroep, dit is te moeilijk voor mij.” Want eerlijk gezegd zijn al die mitsen en maren en criteria waaraan iemand moet voldoen veel te ingewikkeld, zeker voor een doorsnee ambtenaar. Maar voor goedwillende en integere immigranten is het natuurlijk hoogst frustrerend.
bosbessDeelnemerDat zinnetje is misschien voor jou interessant Jan, maar mij zegt het niets. Toch snijd je wel een interessant onderwerp aan. Want die eerste drie maanden dienen als maatstaf om vast te stellen of iemand definitief in Frankrijk is gevestigd. Als dat op welk tijdstip dan ook eenmaal is vastgesteld, dan zou je kunnen redeneren dat die persoon dus vanaf het moment van binnenkomst al definitief in FR gevestigd was. Dat is natuurlijk niet altijd het geval, omdat er ook mensen zijn die eerst eens komen rondkijken en dan besluiten om te blijven.
Maar stel dat je je hele hebben en houden in NL hebt opgedoekt, je hebt je uitgeschreven uit het bevolkingsregister en daarbij een frans adres opgegeven. Je hebt je afgemeld bij het CVZ en bij de belastingdienst, kortom uit alles blijkt dat je je definitief in FR wilt gaan vestigen. Dan zou je dus als je dat inderdaad doet, volgens EU-regels met terugwerkende kracht recht moeten hebben op de CMU tot het moment van binnenkomst. En zouden vanaf dat tijdstip met terugwerkende kracht de medische kosten moeten worden vergoed.
Het is me trouwens niet duidelijk waarom iemand die wegens borstkanker onder behandeling is in zijn herkomstland zich tijdens die behandeling in Frankrijk zou vestigen, vooral niet in zo’n onzekere situatie. Maar goed, alles weten is alles begrijpen.
bosbessDeelnemerGoeiemorgen Ben, het staat gewoon in een franse wet en wel in de Code de Sécurité Sociale, art. 136 lid 1, zie hier.
Daar staat (voorzover van belang):
Il est institué une contribution sociale sur les revenus d’activité et sur les revenus de remplacement à laquelle sont assujettis :
1° Les personnes physiques qui sont à la fois considérées comme domiciliées en France pour l’établissement de l’impôt sur le revenu et à la charge, à quelque titre que ce soit, d’un régime obligatoire français d’assurance maladie ;Dat betekent dus dat wie in Frankrijk tegelijkertijd belastingplichtig is én ten laste komt van welke verplichte franse zorgverzekering dan ook de sociale bijdrage moet betalen. Verdragsplichtigen zoals jij zijn wél belastingplichtig in Frankrijk maar komen wat hun ziektekosten betreft níét ten laste van Frankrijk maar van Nederland. Verdragsplichtigen hebben weliswaar recht op zorg in Frankrijk (via de CPAM), maar op kosten van Nederland. Ieder jaar presenteert Frankrijk de totaalrekening voor alle verdragsplichtigen aan Nederland.
Als deze franse wettekst (even uitprinten), samen met de jaaropgaven waarop je ZVW-bijdragen aan NL staan vermeld (+ bijgevoegde franse vertaling) de inspecteur niet kunnen overtuigen, dan zit er niets anders op dan een bezwaarschrift in te dienen en zonodig in beroep te gaan. Iemand die je daar goed bij kan helpen is Rob van Schijndel (even googelen). Hij is deskundig en heeft vaker met dit bijltje gehakt en gewonnen. Er was niet zo lang geleden nog iemand anders in dit forum die ook zijn zaak bij het tribunal had gewonnen, maar dat kan ik niet terugvinden.
bosbessDeelnemerDag Jako, ik weet niet waarom je meent te moeten afgeven op de vriend die mij geheel belangeloos en zonder portokosten te vragen de satfinder per post heeft toegestuurd. Hij woont namelijk bepaald niet naast de deur. En ja, het is inderdaad een fijne vriend. Shit happens, zeker met apparaten.
Overigens was ik vergeten te vertellen wat de reden was dat we de eerste keer alleen maar sneeuw kregen en de satfinder volkomen dood bleef. Toen we vanmorgen begonnen ontdekte mijn zoon dat de kabel van de LNB was losgeschoten…
bosbessDeelnemerHoera! ’t Is gelukt! Ik heb RTL8 weer terug. Niveau van het signaal: 72, kwaliteit 81. Dit alles zonder Satfinder, want die weigerde verder uit te slaan dan stand 2 en liet alleen een constant gepiep horen. Dus hebben we het op onze eigen ouderwetse klunzenmanier gedaan: tv aan op menu en ik vanuit de kamer door het open raam de niveau- en kwaliteitsgetallen roepen naar mijn zoon buiten op de ladder. ’t Was even zoeken, maar ineens: beeld! En wat voor een beeld! Picobello. Toen alles vastzetten, maar ook dat viel gelukkig erg mee. Geen regionale zenders (geen idee waarom), maar dat zal me worst wezen. De oude kabel (plus schotel) hebben we laten zitten. Die kan zonodig met één klik weer worden aangesloten op de kabel in de kamer.
Jako, heel hartelijk bedankt voor al je hulp. Hopelijk heb jij er ook van geleerd, namelijk dat zelfs klunzen het kunnen, met natte-vingerwerk en zonder Satfinder. Waar we veel aan hebben gehad is Dishpointer, omdat we daardoor ongeveer de juiste richting t.o.v. de brug konden bepalen en de instelhoogte ongeveer wisten. Ik hoop dat dit alles ook een hart onder de riem is voor andere klunzen, die er net zo tegenop zien als ik tevoren deed. Iedereen veel succes gewenst!
bosbessDeelnemerDag Marjorie, je geeft een beetje weinig informatie. Is je vakantiewoning in FR verzekerd? Zoals Joost al zegt, zit de rechtsbijstand er dan meestal bij in. Is de woning in NL verzekerd? Dan heb je wellicht een probleem. Je zou eens hier kunnen informeren. Maar Joost waarschuwt ook terecht dat als je de rechtsbijstand nu al nodig hebt voor een bepaalde kwestie, dáárvoor geen verzekering meer mogelijk is. Succes.
bosbessDeelnemerDag William, korte en duidelijke info over propaan en butaan vind je hier. Voor zowel propaan als butaan geldt dat het is af te raden om ze binnenshuis op te slaan. De reden vind je hier. Beide kan je binnenshuis gebruiken, maar voorzichtigheid blijft geboden (goede slangen en strakke klemringen). Op Frankrijkforum vond ik er onder andere het volgende over:
“Propaan en butaan zijn beide zwaarder dan lucht. Als het lekt stijgt het gas dus niet op (zoals waterstof of helium) maar blijft het laag bij de grond hangen, waar het zich snel verspreidt en met lucht een explosief mengsel kan vormen. Vandaar dat je een ruimte waar butaan- of propaanflessen staan, laag bij de grond moet ventileren.”
bosbessDeelnemerWeer bedankt Jan, heb de site in mijn bladwijzers gezet en een boek gedownload. Andere sites op dit gebied zijn bv. Ibiblio en Project Gutenberg, genoemd naar de officiële uitvinder van de boekdrukkunst Johannes Gutenberg, zie de Wiki. Laurens Janszoon Coster wordt enkel in NL als de uitvinder van de boekdrukkunst geëerd.
bosbessDeelnemerDag Jako, inderdaad is dat het metertje dat ik te leen heb gekregen! Als het ons met deze uitgebreide adviezen niet lukt, dan zijn we oenen en geef ik het op. Uiteraard laat ik het nog even weten. Gisteren voor de zekerheid bij een winkel in electronica alvast de namen gescored van twee verschillende franse “mannetjes”, die niet anders doen dan depanneren en schotels uitrichten. Voor nu bedankt voor alles. Slotaflevering volgt tzt.
bosbessDeelnemerDag Jako, het goede nieuws is dat we de handleiding voor mijn situatie al op internet hadden gevonden, het slechte nieuws is dat we die maar gedeeltelijk hebben gebruikt, namelijk om de schotel te bevestigen. De rest ging via de bijgesloten (foute) handleiding. Maar in de goede handleiding hebben ze het over een kompasschijf, zit die ook op de Triax schotel?
Je dishpointer-link bracht me tot wanhoop, want Astra staat niet in de lijst met satellieten. Maar na enig zoeken kwam ik hier terecht en dat leverde resultaat op. In de lange lijst vond ik zowaar 23,5E Astra 1D,3A. Dat is niet precies hetzelfde als jij hierboven schrijft, is dat erg? Maar goed, toen kon ik het mooi uitlijnen (op Google maps). Resultaat: d=37,6, h=26,7. Elevation 35,4. LNB skew(?) -11,4. Moet toch kunnen?
Het zal er wel op uitdraaien dat ik een expert moet laten komen, maar we gaan het nog één keer proberen. Mijn zoon is bijzonder technisch aangelegd, maar van dit soort dingen heeft hij totaal geen kaas gegeten. En veel geduld om alles te gaan zitten bestuderen heeft hij niet, want het boeit hem van geen kanten. Dus op hoop van zegen.
bosbessDeelnemerInstallatie gisteren jammerlijk mislukt. Kop en schotel had ik vorige week binnen drie dagen in huis. Zoon kwam gisteren (bij uitzondering een droge dag), koffie en toen aan de slag. Er bleek geen muurbeugel bij de schotel te zitten! Zoon naar Alès om er een te kopen. Toen hij terugkwam, was het etenstijd. Om half twee vol goede moed begonnen. Ik riep nog dat Jako had gezegd dat de 23-poot in de houder moest. Maar in de gebruiksaanwijzing staat dat het de 19-poot moet zijn! Dat ouwe mens zou het dus wel verkeerd hebben begrepen/onthouden. Eindelijk zat alles op z’n plaats, aansluiten, satfinder ertussen. Scherm: niks behalve sneeuw. Satfinder: geen reactie. We hadden er inmiddels tabak van. Gelukkig had ik dankzij alle waarschuwingen van Jako het debakel voorzien en de oude schotel kon probleemloos weer worden aangesloten. ’s Avonds las ik Jako’s raadgevingen plus een paar andere sites nog eens rustig door. Dus toch de 23-poot. Vandaag opnieuw de hele dag regen. Ooit gaan we verder. Wordt vervolgd.
bosbessDeelnemerJako, nu blijft RTL8 plotseling zwart. Gisteren deed hij het nog. Shit, net nu ze vanavond “Schindler’s list” uitzenden. Inmiddels gisteren de 78cm Triax schotel + dubbele kop besteld. Is dezelfde dag verzonden. Ook de uitrichtmeter van vriend ontvangen. Volgende week, als mijn zoon vakantie heeft, wordt alles gemonteerd. Mij benieuwen. Zal het eindresultaat nog melden.
bosbessDeelnemerDe gesloten open mijn is een heerlijk wandelgebied, hoewel niet helemaal zonder risico. Na periodes van regen zijn vaak hele stukken weg weggeslagen, diepe geulen in de hellingen gevallen en steile wanden afgekalfd. Maar het vocht zorgt er ook voor dat normaal onzichtbare bewoning tot leven komt. Als je dan de mijn inloopt op het moment dat de zon nét boven de bergen uitkomt, zie je plotseling een dichtbevolkte woonwijk die anders onzichtbaar is. De bewoners laten zich maar zelden zien. Het zijn kleine spinnetjes met een dik lijfje en vrij korte pootjes.
De webben zijn alleen te ontwaren zolang ze nog nat zijn. Wanneer de zon verschijnt drogen ze snel op, wat altijd in het midden van het web begint. Dan lijkt het soms net of het web aan flarden hangt, maar schijn bedriegt.
En dat is natuurlijk precies de bedoeling van een spinneweb: het moet onzichtbaar zijn, anders vliegt geen insect er in. Een half uur later is er geen spinneweb meer te bekennen. Als je hebt onthouden waar er een zat, kan je met lang turen soms nog vaag een draadje ontdekken. Maar de mijn lijkt volkomen webloos.
bosbessDeelnemerDe meeste aspecten van dit onderwerp zijn nu aan de orde geweest. Ik vat mijn ideeën nog één keer samen.
1. Gelijke behandeling door de overheid en door de maatschappij houdt in dat gelijke gevallen gelijk worden behandeld. Ongelijke gevallen worden niet gelijk behandeld. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Vrouwen verkeren daardoor niet in dezelfde maatschappelijke en economische posities als mannen. Wie eist dat alle moeders net als mannen werken ziet dat over het hoofd.
2. Dat moeders werken is macro-economisch niet noodzakelijk, aangezien er een tekort aan arbeidsplaatsen is.
3. Vrouwen moeten niet levenslang afhankelijk zijn van een man. Ondersteuning van moeders door de overheid is echter geen afhankelijkheid maar erkenning van het feit dat zij een belangrijke maatschappelijke en economische taak vervullen.
4. Het werk van moeders die zelf voor hun kinderen (en voor hun werkende echtgenoot) willen zorgen moet daarom worden gewaardeerd als arbeid, niet als “niet-werken”. De vader betaalt deze arbeid, zoals hij anders de kinderopvang en huishoudelijke hulp (mee)betaalt. De overheid moet zorgen voor een gelijkwaardig pensioen. De NL overheid erkent de arbeid van thuisblijvende moeders via de AOW-voor-iedereen. Als vrouwen dat niet voldoende vinden, kunnen zij als de kinderen groter zijn alsnog gaan werken. Maar moeders met jonge kinderen dwingen om vanwege een verweg pensioen buitenshuis te werken, zoals in het franse systeem, vind ik ondanks diverse maatregelen uit den boze.
5. Voor moeders die buitenshuis willen of moeten werken en die hun kinderen toevertrouwen aan anderen moet de overheid zorgen voor voldoende faciliteiten. Bedrijfscrèches zijn lang niet in alle sectoren mogelijk. Ook dient de overheid te zorgen voor maatregelen die het voor werkgevers aantrekkelijk/verplicht maken om tijdens zwangerschaps- en ouderschapsverlof voor vervanging te zorgen, zodat collega’s niet worden overbelast.Dit alles heeft niets te maken met een makkelijke houding van “vadertje staat moet overal voor zorgen”, maar alles met het waarderen door overheid en maatschappij van alle arbeid en van het recht van mannen én vrouwen én kinderen om op hun eigen manier te leven en bij te dragen aan de samenleving.
-
AuteurBerichten