Observatoire danimaux

Dit onderwerp bevat 45 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188973
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wegens succes voortgezet: wat observeren wij aan verandering van gedierte?

    Hier, Loiret 45 op de as Bourges-Montargis: vandaag verschillende zwermen van kraanvogels noordwaarts zien en horen langskomen.
    Zou de lente binnenkort gaan losbarsten?

    Steven

    #188995
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vorige week, iets zuidelijker dan Steven, vermoedde ik ook ’n vlucht maar m’n buuf was er niet zeker van. ’t Konden ook ganzen zijn, ze waren te hoog om goed te beoordelen.

    Peter.

    #188996
     Anoniem
    Inactief

    De kraanvogels resideren hier in les Landes. Overdag doen ze zich te goed aan mais op de stoppelvelden. Inderdaad zien we nu regelmatig krijsende vogels terugvliegen naar het noorden. Wondermooi.
    Ingrid

    #188997
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook hier,niet ver van het Lac de Vassivière, sinds twee dagen noordelijk trekkende kraanvogels.

    #189014
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In het onvolprezen “Journal de Gien” een linkje naar de LPO, de nationale vogelspottersclub die de migratie van de kraanvogels bijhoudt: http://champagne-ardenne.lpo.fr/grues/point_sur_la_migration.htm

    Steven

    #188999
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 18/02/2013 22:53
    (…) Hier, Loiret 45 op de as Bourges-Montargis: vandaag verschillende zwermen van kraanvogels noordwaarts zien en horen langskomen.
    Zou de lente binnenkort gaan losbarsten?

    Ik denk dat Stevens kraanvogels zich hebben bedacht. Gisteren rond 1300 oostelijk van de A71 en iets onder Bourges ’n groot weiland vol met kraanvogels, ik denk minstens vijfduizend, ’t kunnen er ook tien keer zoveel zijn geweest.
    En vanmiddag rond 1700 iets boven Saint Amand-Montrond ’n vlucht op zoek naar ’n plek voor de nacht.

    Neen, ’t is voorlopig nog geen lente, de vogels waren iets te optimistich.

    Peter.

    #189018
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Lijst met vogelnamen in Latijn, Nederlands en Frans

    Deze lijst is van Belgische oorsprong maar de meeste vogel zullen ook wel in Frankrijk voor komen.

    Ik heb deze lijst aangepast in:

    1: Frans – Nederlands – Latijn

    2: Latijn – Frans – Nederlands

    3: Nederlands – Frans – Latijn

    janv

    #189012
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vanmorgen de eerste kwikstaart waargenomen. In het hart van de Limousin.

    #189013
     Anoniem
    Inactief

    Wij zitten hier in een beroemde trekzone voor vogels.
    Men zegt dat iedere zwaluw die in Amsterdam rondvliegt hier door de marais van de Charente Maritime en sud Vendee is gekomen.
    De vogels trekken langs de kustlijn van het noorden naar Afrika (en omgekeerd), en veel soorten (niet allemaal) hebben hier bij Charron een rustplaats.
    Langs de wegen staan platforms op palen waar je kunt stoppen om te spotten.
    Ik ben zelf niet zo’n vogelaar, eerder een vreemde vogel, en dat weerhoud me er nog steeds van de chambres d’hôtes in een vogel-magazine op te laten nemen.
    Ik weet niet of ik wel op kan schieten met die mensen namelijk.
    De buurman, een fervent jager en natuurliefhebber, waarschuwde me eergisteren toen ik met 18 graden in de zon lag te genieten.
    De winter is nog niet weg zei hij, nog geen vogel te zien.
    Overigens de spreeuw wordt hier zelfs gegeten.

    #189009
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jij ’n vreemde vogel, Cees ? Eerder ’n rare Chinees of Italiaan. Als je die vraagt “Houdt u van vogels ?” zegt-ie “Hm, lekker !”

    Overigens is ’t nuttigen van meeuwen af te raden (lees Garcìa Màrquez).

    Peter.

    #189010
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na een pauze van 4 maanden leggen de kippen ook weer sinds een week…

    Steven

    #189011
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gisterenmiddag lekker in de tuin gerommeld en de eerste Tortelduif gespot.
    Als voormalig Amsterdammer heb ik het niet zo op duiven, maar deze zijn wel leuk.

    Albert in de Haut Vienne

    #189008
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vanmiddag hing er een grote bonte specht aan de vetballen in de voortuin, prachtig.
    Nog nooit een specht zo dichtbij in de bewoonde wereld gezien.

    janv

    #189017
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En nu de foto

    9f0rb-Grote-Bonte-Specht.jpg

    #189016
     Anoniem
    Inactief

    Jawel, ik heb de koekoek gehoord. De lente is begonne
    Ingrid

    #188984
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De koolmeesjes zijn aan het nestelen. M.& 2Mmes Colvert zijn weer terug. Komen hier al 5 of 6 jaar sinds een grote couvee van 12 bij onze vijver is uigebroed. Ondanks 8 katten heeft iedereen het overleefd. Hoe weet ik dat het steeds dezelfde zijn? Ten eerste zijn ze helemaal niet bang van ons, ten tweede wandelen ze linea recta het kippenhok in waar lekker voer staat.

    Steven

    #188985
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds een week:
    – de roep van de koekoek
    – de zang van de nachtegaal
    – het gekwaak van ineens veel kikkers
    – hele troepen duiven, het lijken er steeds meer te worden

    Steven

    #188986
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 18/04/2013 23:14
    Sinds een week:
    (…)
    – hele troepen duiven, het lijken er steeds meer te worden

    Ja Steven, ’n paar jaar geleden had ik ook zo’n lollig koppel ‘vliegende ratten’. ’t Jaar daarop was er flink gemendeld, ’t jaar dáárop werd ’t te erg.
    Let op ’te’ in “te erg”, zie dat draadje elders.
    Ik – met hart & ziel lid van de LPO – besloot te schieten, de Boßbeßßen in onze samenleving ten spijt.

    Maar : sinds ’n dag of vier zijn de zwaluwen terug, ha !

    Peter.

    #188987
     bosbess
    Deelnemer

    Weet iemand wat voor een ei dit is (was)? Op mijn wandeling door een hogergelegen gedeelte van de mijn vond ik vanmorgen een stukje van een ei. Op het eerste gezicht leek het op een klein kippenei, maar daarvoor zijn de kleuren te mooi diep. Ik dacht aan een fazant, maar een andere wandelaar met hond die ik tegenkwam, vond het daarvoor een beetje aan de grote kant. Voor de foto heb ik er daarom maar een luciferdoosje naast gelegd.

    14179151gu.jpg

    #188988
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja Bosbess, maar welke maat heeft het luciferdoosje? 🙂 Want van dat merk ken ik er diverse met verschillende maten. 😀 Jammer dan. 🙁
    Wie zei ook al weer “feiten wil ik hebben, feiten” ?
    Dus …..centimeters…..centimeters……….(van het luciferdoosje? 😉 )

    #188989
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Volgens een geraadpleegd vooraanstaand LPO-lid zou dit een ei van een leeuwerik kunnen zijn.

    Steven

    #188990
     bosbess
    Deelnemer

    Jaap en Steven bedankt. Jaap voor het vragen naar de afmeting van het luciferdoosje (6 x 3,5 cm) en Steven voor de het informeren bij een vogeldeskundige. Toch vroeg ik me af of een leeuwerik kleine kippeneieren legt. Afbeeldingen van leeuwerikken-eieren gezocht: ze lijken in de verste verte niet op mijn schaalstukje. Maar zie, op een van de afbeeldingen zag ik een nest met vier eieren, waarvan er twee heel erg leken op mijn eischerf. Het bleken eieren van de slechtvalk.

    14182363by.jpg

    Verder gezocht naar de slechtvalk. Er blijkt een heus slechtvalken-forum te bestaan! En daar vond ik het volgende: “Het slechtvalk ei is eliptisch tot kort eliptisch. De afmeting is 50-54 mm bij 41-43 mm. Het ei is glad zonder glans. Creme tot bruin rossig bedekt met vlekjes en spikkels van verschillende warmbruine tot donkerrode tinten.” Hoewel “mijn” ei maar heel kleine spikkeltjes vertoont, komen kleur en afmeting er wel mee overeen. Voorlopig houd ik het dus maar op het ei van een slechtvalk. Boven de mijn zweven altijd wel roofvogels, waarvan ik alleen de buizerd herken. En de valk alleen als hij stil hangt te bidden.

    #188991
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor diegenen die eieren willen determineren:
    http://lesphotosdemat.pagesperso-orange.fr/identifier/identification-oeufs.htm

    Steven

    #188992
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En sinds enkele dagen: teken, teken, heel veel teken… Vooral op de katten. Waarom de Cyperse katten er veel meer oppikken dan de andere? Wellicht zijn hun haren minder glad?
    Frontline (fipronil) helpt aardig, ook tegen vlooien en wormen. Stronghold (selamectine) werkt minder tegen teken maar erg goed tegen vlooien, wormen etc.

    Steven

    #188993
     bosbess
    Deelnemer

    Goed dat je het zegt! Ik heb ze nog niet gezien, maar voorkomen is beter dan genezen.

    Leuk trouwens die eierdetermineer-site. Ben vanmorgen nog even naar de vindplaats van het ei gegaan en heb er een paar foto’s gemaakt. In de link over de slechtvalk las ik namelijk gisteren oa het volgende:

    “Ze broeden gewoonlijk op hoge ontoegankelijke klippen en rotsen. De rotsrichels moeten genoeg plaats bieden aan een broedsel van vier jongen. Ze moeten ook buiten het bereik van roofdieren liggen. De slechtvalk kiest enkel begroeide plaatsen omdat ze geen nest bouwen. Ze leggen hun eieren in een eenvoudige uitholling.”

    Deze foto toont dat dit deel van de mijn daaraan helemaal voldoet:

    14194007rv.jpg

    #188994
     bosbess
    Deelnemer

    14255753qs.jpg
    Foto: Midi Libre

    Een bijenzwerm heeft commotie veroorzaakt in het cenrum van Gignac (Hérault) door zich onder een barstoel te nestelen. Zie bericht in de Midi Libre. Hier wordt het verschijnsel uitgelegd, waarbij tevens wordt vermeld dat zo’n nestelende bijenzwerm nogal vredelievend is en dus niet agressief of gevaarlijk. Toch lijkt het me voor de klandizie van de café-eigenaar niet onverstandig dat de zwerm is overgedragen aan een imker.

    In dezelfde editie van de Midi Libre de video van een jonge bok die denkt hij een kip is. Of een papegaai?

    #189007
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij het brandhout gevonden, een spechtennest

    janv

    c0g4d-Spechtennest-1.jpg
    v9ztx-Spechtennest-2.jpg

    #188980
     Anoniem
    Inactief

    Deze vond ik gisteren tussen de planken mahonie.
    Ik mat ongeveer 17 centimeter wijd, maar het is moeilijk meten, de vleugels lijken met de ademhaling op en neer te gaan.
    Volgens de buurman (die ze nog nooit in het echt heeft gezien) is het een nachtvlinder die maar een paar dagen leeft.
    14482096xv.jpg

    #189006
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Cees,

    Het is de Nachtpauwoog, inderdaad een nachtvlinden…..
    Gekopieerd uit “Vlindernet.nl”
    Vliegtijd en gedrag
    Begin april-begin juni in één generatie. De mannetjes vliegen bij zonnig weer overdag in snelle vlucht en worden dan soms verward met dagvlinders zoals de kleine vos (Aglais urticae). De vlinders worden zelden in grote aantallen gezien, behalve wanneer er een onbevrucht vrouwtje is gevonden; één vrouwtje kan namelijk vele mannetjes aantrekken. De vrouwtjes vliegen ´s nachts en komen in kleine aantallen op licht, gewoonlijk vroeg in de nacht. Soms worden ze overdag rustend aangetroffen.
    Jan Joost

    #188983
     Anoniem
    Inactief

    Bedankt Jan, goeie informatie.
    Dan is het hier zeken een vrouwtje, ik vond haar gisteravond zelfde positie op de drempel van de tuindeur, nu is ze weg, dus heeft vannacht waarschijnlijk weer gevlogen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?