start afschakelen SD zenders CanalDigitaal

Dit onderwerp bevat 63 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #187735
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even terug naar de oorsprong van dit draadje ; ik heb geen HD-pakket/abbo maar sinds vanavond wel ‘netjes’ RTL8 HD van CD gekregen ipv de SD-versie.

    #187736
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De fastscan is vandaag bijgewerkt, maar dan ben ik bang dat goedgekeurde ontvangers zonder Astra3 of oranje smartcard rtl8 nu al kwijt zijn. Of heeft de SD versie ook nog een plekje gekregen?

    #187701
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Jako, ik kan (met oranje kaart) RTL8 nog gewoon ontvangen in SD. Wat het uitrichten betreft: een goede vriend heeft me een uitrichtmeter te leen aangeboden. Overigens hebben mijn zoon en ik al tweemaal eerder een schotel uitgericht met natte-vingerwerk en veel heen-en-weer geroep.

    #187703
     bosbess
    Deelnemer

    Jako, nu blijft RTL8 plotseling zwart. Gisteren deed hij het nog. Shit, net nu ze vanavond “Schindler’s list” uitzenden. Inmiddels gisteren de 78cm Triax schotel + dubbele kop besteld. Is dezelfde dag verzonden. Ook de uitrichtmeter van vriend ontvangen. Volgende week, als mijn zoon vakantie heeft, wordt alles gemonteerd. Mij benieuwen. Zal het eindresultaat nog melden.

    #187704
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals aangekondigd in de start van het topic: RTL8SD wordt op 28 januari afgeschakeld, deze keer nog keurig op tijd ook. Wel vreemd dat er geen beeld met een meldtekst voor in de plaats komt, maar ‘geen rechten’. Nog een maand te gaan voor Veronica SD.

    #187705
     Noë
    Sleutelbeheerder

    tot op heden nog wel overdag RTL8 te zien. maar ’s avonds ie het over. Jammer

    en er is niets voor in de plaats gekomen.

    #187706
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De HD versie van RTL8 is er toch gratis voor in de plaats gekomen?

    #187707
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kan het zijn Jako, dat er nog heel wat mensen zijn, die alleen nog op de 19.2 Astra 1 zitten en nog steeds niet op de 23.5 Astra3? Het is ook wel eens verwarrend allemaal. Voor de leek dan. Voor jou als grote deskundige en adviseur van ons allen over dit onderwerp is het gesneden koek. (ik bedoel dit positief en als compliment aan Jako’s adres, voor het geval sommigen dit anders uit zouden willen leggen)

    #187708
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jawel, maar het is toch een relatief kleine minderheid die alle adviezen en aanbiedingen nu al jaren hebben genegeerd.

    Ik denk dat het vooral ’toeristische’ gebruikers zullen zijn die pas deze zomer op de camping zenders blijken te missen. Een schotel met duo lnb op een driepoot is ook te lastig, CanalDigitaal kan beter snel ‘doorpakken’ en er voor zorgen dat de fastscan op Astra3 gaat werken met de goedgekeurde ontvangers zodat campeerders hun apparatuur uitsluitend op Astra3 hoeven uit te richten, zonder duo lnb.

    #187709
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik heb de Max Digital XP-1000 ontvanger binnengekregen en heb een extra LNB voor de ASTRA 23 op mijn Visiosat SMC-100 schotel gemonteerd. Deze schotel heb ik oorspronkelijk gekocht als zogenaamd “UK package” met een standaard rail voor de montage van 3 LNB´s: Hotbird 13, Astra 19 en Astra 28. Door aankoop van een extra LNB houder voor dit systeem en boren van een extra gaatje in de rail kon ik er netjes een extra LNB voor Astra 23 aan toevoegen. Dus klaar voor HD ontvangst zou je zeggen.

    Helaas, dat valt nog niet mee. Oorspronkelijk heb ik de schotel uitgericht met zo´n goedkoop Satfinder frutseltje met analoge meter. Voor de SD ontvangst was dat klaarblijkelijk nauwkeurig genoeg. Voor HD kanalen, met name met 8PSK codering, houdt dit kennelijk nauwer. De BER krijg ik niet structureel op nul en zeker bij minder goede weersomstandigheden is er snel sprake van blokjesvorming. En dat is hetzelfde op alle LNB´s. Dus ik ga er van uit dat ik de schotel toch nog niet voldoende nauwkeurig heb uitgericht.

    Nu heb ik het wel een beetje gehad met dat “hit and miss” werk met dat primitieve Satfinder metertje. Mijn TV/ontvanger is lastig te bereiken vanaf het punt waar de schotel staat, dus afstemmen via het menu op de TV is een drama. Nu heb ik onder andere hier gezien dat je voor niet al te extreem veel geld ook een digitale Satfinder kunt aanschaffen. Dan kun je tenminste exact op het signaal van een transponder van de gewenste satelliet africhten, in plaats van op “er komt iets binnen”. Hopelijk sta ik met zo´n ding wat minder lang op de ladder voor mijn eigen schotel, maar ook voor sommige mensen hier in de buurt die mij af en toe om hulp vragen. Daarom overweeg ik de aanschaf van een digitale Satfinder in een prijsklasse tot zo´n 100 euro. Een echte gereputeerde “Antenniste” zit hier namelijk niet in de buurt, en als ik één keer een schotel zelf kan afstellen heb ik die Satfinder er al zo ongeveer uit, gezien de kosten van het bezoek van een antenniste aan dit afgelegen gebied.

    Nu heb ik twee digitale Satfinders gevonden die mij aantrekkelijk lijken:

    De SATlink WS-6908, een vrij “luxe” model met een klein beeldschermpje en zo te zien gemakkelijk te bedienen. Maar deze ondersteunt uitsluitend DVB-S en dus geen DVB-S2

    De HD-LINE SF-500, een in Internetfora regelmatig aangeprezen apparaatje, redelijk primitief qua uitlezing en bediening, maar met ondersteuning voor DVB-S en DVB-S2 voor HDTV.

    Beide apparaatjes vallen in dezelfde prijsklasse. Ik aarzel nog welke te nemen. Die SATlink lijkt mij gemakkelijker te bedienen, heel prettig voor een satelliet-leek als ik. Maar hoe erg is het ontbreken van DVB-S2? Ik neem toch aan dat op alle satellieten voorlopig nog wel gewone DVB-S transponders actief zullen blijven waarop je kunt uitrichten, of zie ik dat verkeerd? Of bestaat er wellicht nog een veel beter apparaat dat voor mijn omstandigheden geschikt is?

    Alvast mijn hartelijke dank voor de reacties.

    Salutations, Jos

    #187710
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, je hebt een enigma2 apparaat aangesloten op je lokale netwerk. Daarvoor zijn gratis apps ter beschikking voor op je notebook/smartphone/android etc. zodat je de signaalkwaliteit van je ontvanger gemakkelijk ter plekke bij je schotel kunt zien en …laten oplezen door een ‘dame’ met eindeloos geduld:D

    Kost niks en werkt bijna net zo goed als een satfinder.

    Voor windows: http://www.krkadoni.com/log/index.php/enigma-signal-meter-krkadoni-edition/

    P.s.
    Let op de skew van de lnb, 8psk transponders zijn erg gevoelig voor een foute skew. Tevens is de fasevastheid van de oscillator van de LNB bij dvbs2 8psk veel belangrijker dan onder het ‘oude’ qpsk. Kort samengevat: als je lnb oud is gaat het niet werken, moderne lnb’s doen het wel (bijna) allemaal goed.

    #187711
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jako,

    Hartelijk dank voor je verbazingwekkend snelle antwoord… op zondag nota bene! 🙂 Ik ga de truuk met de app zeker proberen, mijn hartelijke dank daarvoor.

    Niettemin ben ik ook nog steeds geïnteresseerd in tips over de satfinder, zowel uit nieuwsgierigheid als ook omdat ik af en toe wat mensen uit de buurt help die geen Enigma receiver hebben. En bij die hulpverlening zou ik ook graag wat minder langdurig op ladders staan en/of heen en weer schreeuwen “oftiealgoedstaat”. 🙁

    Dus ben ik nog steeds benieuwd naar je mening daarover…

    Salutations, Jos

    #187712
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, ik heb er zelf geen ervaring mee. Helpen doe ik tot nu toe alleen bij mooi weer met de ontvanger en kleine TV in een buitenopstelling in het zicht van de schotel. Grof afregelen met de pieper, fijn afregelen met de ontvanger.

    Naar elkaar schreeuwen gaat nooit goed, je bent altijd te laat en de instelling verloopt meestal nog flink bij het definitief aandraaien van de bouten. Je moet er een beetje feeling voor krijgen om die correctie alvast te voorzien.

    Persoonlijk zou ik nu een meter nemen die dvbs2 aankan. Dan kun je tenminste de gevoelige Nederlandse 8psk transponders direct zelf meten en de investering gaat langer mee hoewel de prijzen tegenwoordig inderdaad meevallen. Het voordeel van een sterke euro…

    #187713
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een vergelijkbaar apparaat als de Satlink 6980. Een dag bezig geweest met inregelen want de handleiding was in pidgin-Engels en de kanalen stonden standaard op Chinees…. Maar eens dat voor elkaar gekregen was het zeer handig. Ik heb er 2 jaar geleden het dubbele voor betaald dan in de link aangegeven, dus wellicht geen slechte koop. Nadeel is dat hij SD is. De HD’s zijn tweemaal zo duur dus welicht een betere investering voor de toekomst.

    Steven

    #187715
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vandaag is de HD versie van Veronica/Disney XD in de CanalDigitaal SD lijst op kanaal 8 gezet ter vervanging van de SD versie. Wie nu geen beeld meer heeft kan de SD versie nog zien op kanaalnummer 108 tot de afschakeling op 25 februari.

    #187714
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb je Freq en H/V etc info Jako?
    Een beetje sat liefhebber werkt toch niet met die voorgekauwde kanalen?

    #187716
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er verandert niks, alleen de kanalen in de fastscan zijn omgewisseld en worden geforceerd aan de M7 ontvangers opgelegd. Heb je geen goedgekeurde ontvanger, dan hoef je ook niks te doen.

    #187717
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Jako voor deze verduidelijking. Ik had namelijk geen beeld meer op Veronica en vermoedde dat het lag aan die verandering. Na je uitleg zag ik, dat ik ook geen beeld meer had op RTL4 etc (wel op NL1 etc). Dus…… via internet de kaart geheractiveerd en ja hoor, beeld weer terug. Foutje van CanalDigitaal in de updating van mijn smartcard denk ik. (is al vaker voorgekomen)

    #187718
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Al weer even merk ik dat niet bij alle kanalen de programmagids goed werkt.
    Ik heb een gecertificeerde Philips DSR 8121 met harddisk en ook na een harde reset veranderde dit niet.

    Iemand dezelfde ervarigen?

    Steven

    #187719
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hmm, dat ligt toch niet voor de hand. Ik zie de updates voor mijn kaart maar liefst elke 3 minuten voorbij komen. Een probleem met de software van de ontvanger is vaker de oorzaak.

    #187720
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jako,

    al eerder op het forum is dit apparaat besproken. Een miskleun van Philips (de eigenlijke fabrikant is PACE) en er zijn nogal wat updates nodig geweest om het ding behoorlijk te laten werken.
    Dus het zou goed kunnen dat je gelijk hebt.

    Steven

    #187721
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn reactie betrof eigenlijk Jaap. 😉
    Geen idee welke EPG die philips gebruikt, om iedereen tevreden te houden zendt CanalDigitaal op dit moment namelijk 3 EPG versies mee:

    De aloude mediahighway (van Canal+ destijds) de EIT epg (de standaard epg waar elke ontvanger mee overweg kan) en de Nagraguide (de nieuwe M7 ontvangers).

    De mediahighway EPG heeft nooit goed gefunctioneerd.

    #187722
     bosbess
    Deelnemer

    Installatie gisteren jammerlijk mislukt. Kop en schotel had ik vorige week binnen drie dagen in huis. Zoon kwam gisteren (bij uitzondering een droge dag), koffie en toen aan de slag. Er bleek geen muurbeugel bij de schotel te zitten! Zoon naar Alès om er een te kopen. Toen hij terugkwam, was het etenstijd. Om half twee vol goede moed begonnen. Ik riep nog dat Jako had gezegd dat de 23-poot in de houder moest. Maar in de gebruiksaanwijzing staat dat het de 19-poot moet zijn! Dat ouwe mens zou het dus wel verkeerd hebben begrepen/onthouden. Eindelijk zat alles op z’n plaats, aansluiten, satfinder ertussen. Scherm: niks behalve sneeuw. Satfinder: geen reactie. We hadden er inmiddels tabak van. Gelukkig had ik dankzij alle waarschuwingen van Jako het debakel voorzien en de oude schotel kon probleemloos weer worden aangesloten. ’s Avonds las ik Jako’s raadgevingen plus een paar andere sites nog eens rustig door. Dus toch de 23-poot. Vandaag opnieuw de hele dag regen. Ooit gaan we verder. Wordt vervolgd.

    #187723
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met de 19 poot werkt ook, maar dan is het signaal van Astra3 iets zwakker dan Astra1 en het is juist beter om die het sterkst te hebben.
    Er zijn twee gebruiksaanwijzingen:
    1-voor bestaande installatie die al op Astra1 staat uitgericht
    2-voor een nieuwe installatie.

    Kennelijk is alleen de handleiding voor 1 meegeleverd en het is natuurlijk gemakkelijker om de bestaande schotel niet te draaien.

    De handleiding voor jouw situatie staat hier: http://apps.canaldigitaal.nl/uploadedFiles/6_Klantenservice/Klantenservice/Downloads/canaldigitaal-handleiding-schotelset-duo-lnb.pdf (pdf)

    Let op dat de schotel in (zuid-)Frankrijk wat meer omhoog gericht moet worden dan in de gebruiksaanwijzing staat omdat je een stuk zuidelijker zit (meer onder de satelliet) dan in Nederland. Voor Nederland is het ca. 29 graden, in Nice is het al 37 graden.

    Bij http://www.dishpointer.com/ kun je de gewenste satelliet kiezen (23.5E Astra3A/3B) en je adres ingeven. Vervolgens komen de correcte gegevens en een visuele lijn in de juiste richting die je vanaf je eigen woning kunt laten vertrekken. Voor smartphones is ook een app beschikbaar om de satelliet gemakkelijk te kunnen vinden.

    Gebruik de meegeleverde mal om de duo LNB op de juiste wijze schuin te kunnen zetten: waterpas langs de lijn houden.

    #187724
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Jako, het goede nieuws is dat we de handleiding voor mijn situatie al op internet hadden gevonden, het slechte nieuws is dat we die maar gedeeltelijk hebben gebruikt, namelijk om de schotel te bevestigen. De rest ging via de bijgesloten (foute) handleiding. Maar in de goede handleiding hebben ze het over een kompasschijf, zit die ook op de Triax schotel?

    Je dishpointer-link bracht me tot wanhoop, want Astra staat niet in de lijst met satellieten. Maar na enig zoeken kwam ik hier terecht en dat leverde resultaat op. In de lange lijst vond ik zowaar 23,5E Astra 1D,3A. Dat is niet precies hetzelfde als jij hierboven schrijft, is dat erg? Maar goed, toen kon ik het mooi uitlijnen (op Google maps). Resultaat: d=37,6, h=26,7. Elevation 35,4. LNB skew(?) -11,4. Moet toch kunnen?

    Het zal er wel op uitdraaien dat ik een expert moet laten komen, maar we gaan het nog één keer proberen. Mijn zoon is bijzonder technisch aangelegd, maar van dit soort dingen heeft hij totaal geen kaas gegeten. En veel geduld om alles te gaan zitten bestuderen heeft hij niet, want het boeit hem van geen kanten. Dus op hoop van zegen.

    #187725
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alle geostationaire satellieten ter wereld staan in de lijst, ook ‘onze’ astra’s hoor. 🙂

    ‘jouw’ site is overigens identiek, er staan exact dezelfde satellietposities in, maar bevat een verouderde satellietenlijst. Dat maakt voor de praktijk niks uit, het gaat slechts om de satellietpositie, niet om het nummer van de gebruikte satelliet.

    Schotel afstellen voor beginners:

    Zet de elevatie van je schotel op 35 graden, de schaalaanduiding is maar ongeveer he, het is redelijk grof bevestigingsmateriaal en klopt alleen als jouw beugel waterpas is bevestigd. Alles losjes vastdraaien zodat de schotel net blijft hangen, maar nog met de hand kunt bewegen.

    Ik neem aan dat je zo’n simpele satfinder gebruikt met een piepertje: satfinder.jpg

    Let op :de satfinder correct aansluiten tussen de ontvanger en de LNB. De satfinder heeft de stroomvoorziening van de tuner nodig, anders werkt die niet.
    Op de satfinder staat aangegeven welke ingang voor de LNB is en welke op de tuner moet worden aangesloten.

    Altijd eerst de satellietontvanger stroomloos maken, de aansluitingen maken met de Astra23 poot in de houder,waterpas gebruiken met de mal op de LNB, de stroom weer aansluiten, afstemmen op TV Gelderland (nummer 75 in de SD zenderlijst) ,schotel te ver naar het oosten draaien, het draaiknopje van de satfinder zo ver naar rechts draaien tot de naald in het midden staat en nu pas de schotel langzaam weer richting west draaien.

    Je zult nu kort na elkaar 3 keer een uitslag van de meter krijgen+piep. De middelste is Astra3. Zodra de meter rechts in de hoek staat moet je de versterking terugregelen tot die weer in het midden staat en nu de schotel steeds nauwkeuriger uitrichten. Uiteraard nu ook de elevatie corrigeren. Zodra het signaal heel sterk is even controleren of je wel beeld hebt op TV Gelderland. Vervolgens de overige zenders controleren en fijnregelen met de signaalmeter van de ontvanger.

    P.S.
    Let op dat het object op 37,6 meter afstand niet hoger mag zijn dan 26,7 meter. (d=37,6 h=26,7)

    #187681
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Jako, inderdaad is dat het metertje dat ik te leen heb gekregen! Als het ons met deze uitgebreide adviezen niet lukt, dan zijn we oenen en geef ik het op. Uiteraard laat ik het nog even weten. Gisteren voor de zekerheid bij een winkel in electronica alvast de namen gescored van twee verschillende franse “mannetjes”, die niet anders doen dan depanneren en schotels uitrichten. Voor nu bedankt voor alles. Slotaflevering volgt tzt.

    #187688
     bosbess
    Deelnemer

    Hoera! ’t Is gelukt! Ik heb RTL8 weer terug. Niveau van het signaal: 72, kwaliteit 81. Dit alles zonder Satfinder, want die weigerde verder uit te slaan dan stand 2 en liet alleen een constant gepiep horen. Dus hebben we het op onze eigen ouderwetse klunzenmanier gedaan: tv aan op menu en ik vanuit de kamer door het open raam de niveau- en kwaliteitsgetallen roepen naar mijn zoon buiten op de ladder. ’t Was even zoeken, maar ineens: beeld! En wat voor een beeld! Picobello. Toen alles vastzetten, maar ook dat viel gelukkig erg mee. Geen regionale zenders (geen idee waarom), maar dat zal me worst wezen. De oude kabel (plus schotel) hebben we laten zitten. Die kan zonodig met één klik weer worden aangesloten op de kabel in de kamer.

    Jako, heel hartelijk bedankt voor al je hulp. Hopelijk heb jij er ook van geleerd, namelijk dat zelfs klunzen het kunnen, met natte-vingerwerk en zonder Satfinder. Waar we veel aan hebben gehad is Dishpointer, omdat we daardoor ongeveer de juiste richting t.o.v. de brug konden bepalen en de instelhoogte ongeveer wisten. Ik hoop dat dit alles ook een hart onder de riem is voor andere klunzen, die er net zo tegenop zien als ik tevoren deed. Iedereen veel succes gewenst!

    #187689
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Proficiat!, Die satfinder kan dus meteen op de schroothoop, fijne ‘vrienden’. 😕
    Deze methode leidt meestal tot echtscheiding, maar dat kon hier niet. 😛

    CanalDigitaal heeft onlangs de uitzendparameters van de regionalen verandert. Jouw ontvanger had dat eigenlijk vanzelf moeten corrigeren, hopelijk doet ie dat ooit nog… 😉

    #187690
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Jako, ik weet niet waarom je meent te moeten afgeven op de vriend die mij geheel belangeloos en zonder portokosten te vragen de satfinder per post heeft toegestuurd. Hij woont namelijk bepaald niet naast de deur. En ja, het is inderdaad een fijne vriend. Shit happens, zeker met apparaten.

    Overigens was ik vergeten te vertellen wat de reden was dat we de eerste keer alleen maar sneeuw kregen en de satfinder volkomen dood bleef. Toen we vanmorgen begonnen ontdekte mijn zoon dat de kabel van de LNB was losgeschoten…

30 berichten aan het bekijken - 31 tot 60 (van in totaal 64)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?