start afschakelen SD zenders CanalDigitaal

Dit onderwerp bevat 63 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #187680
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Canaldigitaal lijkt (eindelijk) te gaan beginnen met het afschakelen van SD zenders waarvan een HD versie beschikbaar is.

    RTL8 SD stopt op 28 januari 2014
    Veronica/Disney XD SD stopt op 28 februari 2014

    Data onder voorbehoud.

    bron: CanalDigitaal zakelijk

    #187702
     bosbess
    Deelnemer

    Wat nu weer? Ik kijk SD en ik heb ook geen HD tv. Kan ik na die data deze zenders dan niet meer ontvangen? Veronica is geen ramp, maar RTL8 heeft soms een aardige film. Wat moet ik nu doen? En gaat dat dus op de duur met alle zenders gebeuren?

    #187687
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je hebt geen HD TV nodig, wel een HD ontvanger met scart uitgang zodat je de HD uitzending in SD kunt zien op een oude TV, en natuurlijk ontvangst van Astra3 met bijvoorbeeld een duo LNB.

    Het gaat zeker met alle zenders gebeuren, dat roep ik al een tijd, de vraag is hoe snel. Communiceren hebben ze bij CanalDigitaal nog nooit begrepen. Voor RTL8 heb je nu nog maar 2 weken en consumenten zijn zelfs nog niet geïnformeerd.

    Een andere vraag is of de HD versies dan ‘gratis’ in het SD pakket geplaatst worden of dat abonnees hun abonnement moeten wijzigen/upgraden naar HD.

    Iedereen die nog geen oranje smartcard heeft zal die in ieder geval moeten ruilen en zorgen dat er ontvangst is op Astra3 om de HD zenders te kunnen ontvangen.

    #187738
     bosbess
    Deelnemer

    Op CanalDigitaal.nl onder Nieuwsberichten voor januari 2014 lees ik onder andere:

    “CanalDigitaal biedt op donderdag 9 januari nieuwe geforceerde zenderlijsten aan (HD en SD). Ontvangers van de merken M7, Philips en een groot aantal andere ontvangers laden deze lijsten automatisch in.”

    Is dat wat je bedoelt en hoef ik met mijn SatM7 ontvanger dus niks te doen om de zenders te blijven ontvangen? Iets anders zie ik namelijk niet staan in het Nieuws voor januari.

    #187739
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, dat heeft er niks mee te maken. Zoals gemeld staat het bericht bij ‘zakelijk’, dus als je het zelf wilt lezen klik dan op het tabblad ‘zakelijk’ en vervolgens op ‘geplande wijzigingen CanalDigitaal zakelijk’

    Je hoeft zelf niks te doen als je Astra3 kunt ontvangen en een HD abonnement hebt, want dan kijk je al naar RTL8HD. Zonder HD abonnement weet ik niet of je RTL8HD er gratis bij zult krijgen, dat is voor zakelijk niet interessant en verder is nog niks bekend gemaakt.
    Op de HD zenderlijst zit RTL8HD op 10.
    Op de SD zenderlijst zit RTL8HD op 110.

    #187740
     bosbess
    Deelnemer

    Dank voor alle info. Of ik Astra 3 kan ontvangen weet ik niet, maar ik heb zeker geen HD abonnement en dat ga ik alleen voor RTL8 ook niet afsluiten. Op 110 gekeken, maar ik krijg de melding: geen of slecht signaal. Jammer dan, totdat ze me dwingen en dat zal dus uiteindelijk wel gebeuren.

    #187741
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op Astra3 zitten ook de gratis regionale omroepen op 75-79. Vermoedelijk kun je die dan ook niet ontvangen en dan heb je geen ontvangst van Astra3-ik zou dat toch maar regelen. Feitelijk worden de SD kijkers nu gesubsidieerd door de HD kijkers en dat is onhoudbaar.

    Ik reken er op dat dit jaar alles van CanalDigitaal op Astra1 in rap tempo wordt uitgefaseerd, de publieke omroepen maken dat gemakkelijker door per 1 augustus a.s. geld te vragen in plaats van te betalen voor doorgifte.

    #187742
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jako,

    Hartelijk dank voor deze zeer nuttige informatie en waarschuwing.

    Ik zit al een tijdje “op de wip” of het niet tijd wordt om mijn ouwe trouwe Dreambox 600 (SD only) maar eens met pensioen te sturen. Het lijkt erop dat de beslissing nu zo langzamerhand voor me genomen gaat worden. De 1080p flatscreen TV heb ik al dus dat is geen probleem.

    Echter, ik zit nog te aarzelen over wat er dan moet komen als nieuwe satellietontvanger. Ik vind de Dreambox produkten behoorlijk aan de prijs. Ik ben niet zo’n intensieve televisiekijker dus ik kan met een betrekkelijk eenvoudig apparaat toe. Wel een Linux ontvanger, van behoorlijke hardware kwaliteit, met goede ondersteuning qua images, maar zonder toeters en bellen. De Canal Digitaal smartcard moet functioneren, DiSEqC voor een schotel met meerdere koppen, SCART en HDMI en dat is het wel zo’n beetje.

    Als ik bij mijn FR huisleverancier E-Dreamshop (komt ook mijn oude Dreambox vandaan) ga kijken zie ik daar bijvoorbeeld in de voor mij draaglijke prijsklasse:

    – Xtrend ET4000 HD
    – Xtrend ET6500 HD
    – VU+ Solo HD
    – VU+ Uno HD

    Ik heb intuïtief een voorkeur voor de Xtrend ET4000 want die is het goedkoopst, maar ik kan niet goed inschatten of goedkoop in dit geval duurkoop gaat worden. Op de E-Dreamshop website zie ik dat de VU+ modellen in de top van de meest verkochte apparaten staan, maar ik ken dat merk eigenlijk helemaal niet. Of is er nog een ander merk wat ik helemaal gemist heb? Kortom, ik verkeer in verwarring en weet niet goed wat hier nu wijsheid is.

    Zou je bij gelegenheid deze dolende ziel wat pointers kunnen geven om uit de duisternis te raken? Alvast bij voorbaat mijn hartelijke dank.

    Salutations, Jos

    #187743
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tsja, ik heb zelf een xtrend en ben dus niet geheel onpartijdig. 😉
    De makers van OpenPli klagen nog steeds over de driverondersteuning van Vu+, daarnaast ondersteunt xtrend meer afspeelformaten.

    Ik zou dus eerder weer voor een xtrend gaan, de mijne is nu 3 jaar oud.

    Je leverancier is nogal aan de dure kant, in Duitsland liggen de prijzen beduidend lager.

    Ik zou de xtrend ET9200 onder je aandacht willen brengen, een twin tuner machine die niet meer wordt gemaakt en daardoor prijstechnisch erg interessant: met ca. €249,- (excl harddisk) koop je in Duitsland deze twin tuner machine voor de prijs van de single tuner ET6500 in Frankrijk. (www.xtrend-shop.de)
    Bovendien biedt die de mogelijkheid om CI modules gebruiken, je weet nooit wat CanalDigitaal nog voor fratsen gaat uithalen.

    Garantie aldaar-geen idee, maar ze zijn gelinkt aan een xtrend forum. Een publieke schandpaal zullen ze zich vermoedelijk niet snel laten gebeuren.

    Nadeel van xtrend is het security board (kopieerbeveiliging tegen clonen), die door een batterij op spanning wordt gehouden. In het verleden zijn daar problemen mee geweest (slecht contact batterij) waardoor het board niet werkt=decoder stuk.

    Nadeel van de VU is de onbekende beveiliging, die er wel in zit.

    Bij OpenPli staat een mooie vergelijkingstabel van de modellen:
    http://openpli.org/wiki/comparison

    De goedkoopste ontvanger waar OpenPli op draait is de XP1000 van Max Digital:
    http://www.totaaltv.nl/tests/198/Betaalbaar_en_veelzijdig.html

    In Nederland al te koop voor minder dan €140,-
    Voor weinig geld ook een prima ontvanger volgens de vele gebruikers.

    #187737
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour Jako,

    Ontzettend bedankt voor je zeer snelle en uitgebreide reactie. Ik ga eens serieus naar die MaxDigital kijken. Dat lijkt me nu precies wat ik nodig heb, voor een budget dat me past 🙂

    Salutations, Jos

    #187685
     Noë
    Sleutelbeheerder

    CanalDigitaal heeft aangegeven dat ‘hopelijk morgen’ de “wijzigingspagina 2014” online staat.
    Dan weten we in welk tempo SD zenders uit gaan.

    Wel is aangegeven dat Veronica HD vanaf vandaag al met het STB pakket bekeken zou moeten kunnen worden, uiteraard alleen met een oranje smartcard. RTL8HD zat al in dit goedkope settopbox pakket.

    Helaas kan Bosbess dit niet voor ons bevestigen omdat ze Astra3 niet kan ontvangen.

    #187686
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inmiddels de bevestiging gekregen dat RTL8HD en Veronica HD nu werken op oranje kaarten zonder HD abonnement. Bosbess hoeft dus alleen ontvangst van Astra3 in orde te maken om deze zenders te behouden.

    #187732
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo @Jos

    Naar aanleiding van de eerdere praatjes die ik met Jako mocht hebben over de aanschaf van een nieuwe Satbox,(waarvoor nog maar eens heel veel dank, Jako) heb ik besloten een VU+ Solo2 aan te schaffen. Dat mede omdat de Xtrend 9200 leveringen nogal dubieus bleken te verlopen in de herfst van vorig jaar.Ik ben er redelijk tevreden over, hoewel ik de opmerkingen van Jako m.b.t. de drivers kan onderschrijven. Sinds de laatste updates daarvan (via OpenPli 4.0 overigens) heb ik de indruk dat e.e.a. sterk is verbeterd.

    Ik ben dus een tevreden gebruiker (en mijn ega ook en dat zegt nogal wat gezien haar, door haar geroemde, niet-technische instelling.)

    Sinds heel kort ook een XP1000 aangeschaft. Prima box voor de keuken of de slaapkamer en via een softcam intern via je huisnet kan je kaart prima sharen (legaal hoor). Werkt als een zonnetje.

    Overigens, OpenPli heeft de Dreambox support gestopt wegens loslaten door de fabrikant van de OPenSource standaard.

    Zie hier mijn persoonlijke ervaringen.

    Succes met de keuze.

    Jaap

    #187733
     bosbess
    Deelnemer

    Goeiemorgen Jako, omdat ik je geheimtaal vaak niet kan decoderen ben ik maar even aan het googelen geslagen. Maar op dit gebied behoor ik kennelijk tot een minderheidsgroepering, want iedereen lijkt hetzelfde Abracadabra te spreken. Dus doe ik maar net als in het Frans: als ik het niet helemaal begrijp herhaal ik het en dan hoor ik vanzelf of ik het wel of niet goed heb verstaan.

    Het is in ieder geval een verademing dat ik “alleen” nog maar moet zorgen dat ik Astra 3 kan ontvangen. Voorzover ik begrijp moet ik daarvoor een geheel nieuwe schotel installeren met twee koppen, waarvan de een op Astra 1 en de ander op Astra 3 staat gericht. Er moet dus iemand het dak op, bij mij een hele operatie, en dat allemaal in wankel evenwicht installeren en richten. Vervolgens moet ik dan ook een HD-abonnement bij CD nemen, omdat ik anders door jou word “gesubsidieerd”. Hoezo? Alle waar naar zijn geld en als jij scherper wilt zien dan ik dan betaal je daarvoor en ik niet.

    Kan ik niet gewoon mijn oude kop (ik bedoel die van de schotel) op Astra 3 (laten) richten en Astra 1 links laten liggen? Of blijf ik die ook nodig hebben? Verstandelijk begrijp ik wel dat alles evolueert en dat er, ook economisch, steeds weer iets nieuws moet komen dat nóg beter en nóg geavanceerder is. Maar als oud mens dat af en toe het nieuws, Homeland of een film wil kijken denk ik “Laat me met rust”. Helaas, ook ik moet mee in de vaart der volkeren.

    #187730
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess: volgens mijn geheugen ben je al in bezit van een duo lnb, dus zul je die nu echt moeten gaan gebruiken.

    Alle waar naar z’n geld?-Nee, er moeten nu 1,5 transponders voor enkele tonnen aan euro’s per jaar op Astra1 worden gehuurd voor een kleine groep ‘achtergebleven’ kijkers. Die kleine groep kijkers betalen gezamenlijk minder dan de huurkosten en de overige kijkers ‘lappen’ het verschil.

    Je hoeft geen HD abonnement te nemen, beide HD zenders zijn inmiddels door iedereen te zien vanaf het settopboxpakket, mits in bezit van een oranje smartcard.

    Als je de duo lnb direct bij ontvangst al had gemonteerd, zoals door ondergetekende en CanalDigitaal aanbevolen, dan had je nu reeds probleemloos kunnen kijken en er zelfs helemaal niks van gemerkt als CanalDigitaal straks de zaplijst aanpast.

    Je zou ‘met rust zijn gelaten’. 😀

    Alleen wie eigenwijs was zit nu op de blaren. 😉

    P.S.
    In tegenstelling tot een ‘gewone’ televisie antenne is er geen enkele technische reden om een schotel hoog op een schoorsteen te plaatsen. Ik zou overwegen om de schotel direct veel lager aan de gevel te plaatsen zodat die gemakkelijk te servicen valt.

    #187731
     Noë
    Sleutelbeheerder

    CanalDigitaal heeft de kalender met wijzigingen inmiddels gepubliceerd, helaas gaat die niet verder dan februari 2014…

    http://www.canaldigitaal.nl/wijziging2014/#kalender

    #187698
     bosbess
    Deelnemer

    Hoe je er bij komt dat ik een dubbele kop zou hebben weet ik niet. En die schotel zat er al toen ik het huis 5 jaar geleden kocht. Dat ik eigenwijs ben is een feit, maar in dit geval een onterecht verwijt. Ik kocht het huis van Parijzenaars die alleen franse tv keken. Mijn zoon heeft destijds de kabel iets verlengd omdat ik de tv ergens anders in de woonkamer wilde hebben en hij heeft halsbrekende toeren uitgehaald om de kop en schotel te richten. Dat is alles.

    Dankzij je laatste link ben ik nu toch wijzer geworden. Daar kan je namelijk een test doen en op basis van het resultaat krijg je een aanbieding. Die klinkt aantrekkelijk: een dubbele kop plus een (noodzakelijke) schotel voor 15 euro (exclusief portokosten). Dat alles wordt dan wel naar mijn jongste zoon in NL gestuurd waar ik voor CD mijn adres heb moeten opgeven. Hij moet alles dan weer aan mij sturen. Of kan ik de schotel beter in FR kopen? Maar dan loop ik weer het risico dat ik me het verkeerde in de maag laat splitsen.

    In ieder geval ga ik er binnenkort toe over, dan ben ik in één keer van alle gezeur af en kan ik de schotel inderdaad op een praktischer plaats laten monteren. Wel moet ik waarschijnlijk rekening houden met de ligging van mijn huis: tegenover een hoge massieve combinatie van twee boogbruggen en een viaduct.

    #187699
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien als mosterd na de maaltijd maar na veel gezeur met ontvanger waar voortdurend nieuwe firmware in moest worden geïnstalleerd en die zo heet werd dat de kachel lager moest een door CD aangeprezen ontvanger aangeschaft: M7 SAT801 HDTV-ontvanger. € 129 en een verademing, geen nieuwe zenderlijsten meer en updates van zowel de firmware als van CD gaan geheel aan mij voorbij.

    #187700
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sorry Bosbess, maar ik meende me sterk te herinneren dat je in 1 pakket zowel de M7SAT801 ontvanger als een duo lnb had ontvangen. De duo LNB is ontworpen voor een Triax schotel en past meestal niet op een ander merk, Triax is in Frankrijk ook te koop. Levering in het buitenland zou mogelijk moeten zijn volgens deze pagina:
    http://www.canaldigitaal.nl/nederlandse-klanten-in-het-buitenland/

    #187697
     bosbess
    Deelnemer

    Dank Jako, ik begin te begrijpen dat ik af en toe de CD site even moet bezoeken. Heb pas geleden nog contact met ze gehad (per email) en toen werd me duidelijk gemaakt dat nog steeds een NL adres noodzakelijk is. Nu gaat dat dus “binnenkort” veranderen. Ik zal dus maar even wachten, temeer omdat de zondvloed hier eindeloos blijft voortduren.

    Ik heb ook even op de decodershop.nl gekeken, waar ik mijn M7 heb gekocht, maar daar bieden ze twee verschillende Triax schotels aan: een van 64 en een van 78 cm. Bij CD hebben ze alleen de 64 cm. Is het gezien de ligging van mijn huis niet beter om een 78 cm aan te schaffen? Kop en schotel komen dan op 97 euro, maar het is een eenmalige aanschaf voor jaren dus dat zou ik er zonodig wel voor over hebben.

    #187684
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat “binnenkort” registreren op een buitenlands adres staat er al zeker een half jaar, wacht daar maar niet op. Vooralsnog kunnen alleen Belgen dit.

    Een Triax 78 presteert beter, maar is lastiger uit te richten (hoe groter de schotel, hoe lastiger) , vangt meer wind en moet dus ook beter vastgezet worden.

    De ligging van het huis is niet relevant maar uiteraard is wel vrij zicht op de satellieten noodzakelijk. Mits goed uitgericht en met de Astra3 ‘hals’ in de houder heb je met de Triax 78 minder snel last van uitval bij slecht weer dan met een Triax 64, de duo lnb werkt met beide.

    #187729
     bosbess
    Deelnemer

    Ik zal het morgen even met mijn zoon overleggen. De “Astra 3 “hals” in de houder”??? Op de plaatjes zie ik twee koppen (Astra 1 en 3) op één poot. Dat zal dan wel de Astra 3 hals zijn neem ik aan. In ieder geval laat ik nog even weten wat ik heb besloten.

    #187693
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, twee ‘poten’ en de geringe afstand tussen de poten is juist de reden waardoor niet elk merk schotel voldoet: de plastic lnb houder past er vaak niet tussen:

    duolnb.jpg

    #187694
     bosbess
    Deelnemer

    Duidelijk! Door rechts op de foto te klikken en vervolgens op Zoeken naar deze afbeelding kwam ik bij allerlei installatie-handleidingen terecht, heel handig. Al zal natuurlijk ongetwijfeld ook een handleiding meegeleverd worden.

    #187683
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier 3 Xtrends draaien, 9000, 5000 en 4000. Nog geen enkel probleem gehad en de ontvangers geven een werkelijk prachtig HD beeld. Voor een bedrag van ruim onder de 140 euro kocht ik rond kerstmis de Xtrend 4000. Ik koop ze niet in Duitsland maar in NL. Gaat er wat mis dan komt het wat makkelijker weer in orde. Plaats de ontvangers in een netwerk met een NAS drive en je ziet opgenomen programma’s en/of films op alle ontvangers. Zelf dus ook niet geheel onpartijdig maar zou het wel weten voor welke ontvanger te gaan.

    #187696
     bosbess
    Deelnemer

    Jako, ik zou je nog even mijn uiteindelijke keuze meedelen. Omdat zoonlief aangaf dat hij bereid is om welke schotel dan ook op welke plaats dan ook te monteren en te richten, moest ik helaas zelf beslissen. Gisteren CanalDigitaal gebeld. Een bijzonder vriendelijke jongeman deelde tot mijn stomme verbazing mee dat als ik een “aanbieding” zou bestellen deze alleen in NL kan worden bezorgd. Zou ik daarentegen hetzelfde (maar veel duurder) in de webshop bestellen, dan kan het wél in Frankrijk worden bezorgd. Dit terwijl ook bij de aanbiedingen de klant zelf de portokosten moet betalen. Wie het snapt mag het zeggen. Die telefoonjongens kunnen er natuurlijk niets aan doen, dus heb ik hem maar bedankt voor de inlichting.

    Mijn zoon in NL wil uiteraard best het pakket naar mij doorsturen, maar ik vind dit beleid van CD zó klantonvriendelijk dat ik besloten heb om de 78-schotel plus koppen te bestellen bij de Decodershop. Ik dank je nogmaals voor je uitgebreide en geduldige uitleg en ondersteuning.

    #187692
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben benieuwd, goed uitrichten is voor een onervaren ‘amateur’ nog niet zo simpel, neem de tijd. Triax heeft als nadeel dat de instelling nog flink verandert bij het definitief vast draaien van de bouten. ‘Zoonlief’ (elke installateur) mag pas tevreden zijn als de bouten strak zijn aangedraaid en vervolgens elke beweging (licht duwen tegen de schotel) in elke richting een verslechtering van het signaal geeft.

    Over CD: dan staat er verkeerde info op hun eigen website of de belboy (die vermoedelijk in Turkije zat) is onjuist geïnformeerd.

    #187682
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Off-topic…. vandaag geconstateerd dat een CanalDigitaal smartcard een volledige wasmachinegang van 60°C zonder problemen overleeft….ik had hem in mijn broekzak laten zitten 😉

    Steven

    #187695
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat veel oude smartcards dat niet overleven, al was het alleen maar omdat CanalDigitaal geld vraagt voor het omruilen voor een nieuwe(tbv de HD zenders), terwijl defecte kaarten gratis worden vervangen… 😉

    #187734
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour @Jako, @Jaap Pijpe,

    Nogmaals mijn hartelijke dank voor jullie input.

    Ik heb de Max Digital XP 1000 HD in NL besteld en op een NL adres laten afleveren. Kostte 139 euro inclusief levering. Mijn wederhelft is nu op familiebezoek in NL en brengt ´m binnenkort mee.

    Ik sta er nog steeds versteld van dat je voor dit bedrag een HD receiver kunt kopen die nog goed schijnt te werken ook. Ik was meer Dreambox prijzen gewend 😕

    Zodra ik het apparaat in bedrijf heb genomen zal ik via dit forum mijn ervaringen bekend maken.

    Salutations, Jos

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 64)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?