Frankrijk en de verkiezingen

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191626
     bosbess
    Deelnemer

    Frankrijk zou Frankrijk niet zijn zonder rariteiten, ook op overheidsgebied. In het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen heeft de franse overheid nog maar eens “de speciale gevallen” op een rijtje gezet. Zo bestaan er in Frankrijk (in het departement Meuse) zes gemeentes zonder inwoners. Deze zijn in de eerste wereldoorlog volledig verwoest. Als “souvenir” heeft men tot op de dag van vandaag de gemeentes administratief in stand gehouden. Bij gemeenteraadsverkiezingen moet daar dus iets gebeuren. Daar hebben ze het volgende op gevonden: de prefect van Meuse benoemt een gemeentelijke commissie die tijdelijk als gemeenteraad zal fungeren, de voorzitter van de commissie wordt even burgemeester. Wat deze “gemeenteraden” moeten uitvoeren wordt niet vermeld, evenmin als de financiële vergoeding van de “raadsleden”.

    Ook de volgende uitzonderlijke gevallen zijn tot in den treure geregeld:

    – Gemeentes zonder kandidaten
    – Gemeentes met te weinig kandidaten, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen gemeentes met meer of minder dan 1000 inwoners
    – Gemeentes waar na de verkiezingen blijkt dat de gemeenteraad incompleet is. Een gemeenteraad moet namelijk wettelijk uit minimaal 7 personen bestaan. Als niet het vereiste aantal van 2/3 van de raadsleden aanwezig is, kan er geen burgemeester worden gekozen. Maar gelukkig hebben ze ook daar iets op gevonden…
    – Gemeentes die alleen maar uit eigenaars van vakantiewoningen bestaan
    – Gemeentes waar het aantal gemeenteraadsleden groter is dan het aantal inwoners. Er bestaan in Frankrijk namelijk 22 gemeentes met een inwonertal variërend van 1 tot 10. Met een wettelijk minimum van 7 raadsleden wordt dan vastgesteld dat de gemeenteraad incompleet is en kunnen ze toch hun burgemeester kiezen.

    Voor dit alles zie La Vie Publique van de franse overheid.

    #191627
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prachtig, bedankt Bosbess!

    Ps: je moet het eens afleren, maar Frans als adjectief is met hoofdletter 😉

    #191628
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Gautier, pannenkoeken lust ik niet maar pannekoeken gaan er nog steeds in, wat de Taalunie ook moge voorschrijven. Die hebben met hun laatste zogenaamde taalvereenvoudiging (met tig uitzonderingen) de NL taal zo geweld aangedaan en zichzelf zo belachelijk gemaakt dat ze voor mij iedere autoriteit hebben verloren. Sindsdien heb ik besloten om mijn eigen spelling te volgen en ik geef nu eenmaal wat de geografische bijvoegelijke naamwoorden betreft de voorkeur aan het franse systeem. Wel aardig om wat hoofdlettergebruik betreft de diverse talen te vergelijken, zoals de Vlacc (Vlaamse Centrale Catalogus) hier heeft gedaan.

    #191629
     bosbess
    Deelnemer

    Overigens heeft de franse senaat op 12 februari ingestemd met een wetsvoorstel om na verkiezingen blanco stemmen niet langer als ongeldige stemmen te vermelden, maar het aantal apart te noemen als blanco. Dit om recht te doen aan kiezers die weigeren om uit de kandidaten een keuze te maken. Maar na een amendement worden ze toch niet opgeteld bij het aantal geldig uitgebrachte stemmen, zoals eerst de bedoeling was. Als blanco stemmen gelden lege enveloppen of enveloppen met niet-ingevulde stembiljetten. Na een tweede amendement wordt de nieuwe wet pas op 1 april van kracht, dus na de gemeenteraadsverkiezingen, maar vóór de verkiezingen voor het Europees Parlement in mei. Zie hier. Over rariteiten gesproken.

    #191630
     bosbess
    Deelnemer

    Geheel onverwacht kreeg ik gisteren de gelegenheid om kennis te maken met de praktijk van het samenstellen van de gemeenteraad. Tot mijn opperste verbazing stond plotseling de burgemeester aan de poort. Eenmaal binnen viel hij meteen met de deur in huis. Of ik voor de komende verkiezingen op “notre liste” wilde staan. Ik viel bijna van m’n stoel. Want, zei hij, ze kwamen één persoon tekort. Dat stelde me gerust, want dan zou ik gewoon voor de flauwekul op de lijst staan, net als in Nederland gebeurt. Maar dat bleek een misvatting. Het was wel degelijk de bedoeling dat ik in de gemeenteraad kwam. Want de gemeenteraad bestaat uit 11 leden (op een bevolking van 350 zielen!), waarvan er acht zich niet meer herkiesbaar hebben gesteld. Die acht moet de burgemeester er dus bij zoeken. Hij had inmiddels 10 leden en ik zou nummer (spuit) elf worden. Hij had er met verschillende mensen over gepraat en die waren het er allemaal mee eens. Maar, riep ik, er zijn toch ook andere partijen? Nee, die zijn er niet. Er is één lijst en die is links, net als 80% van de bevolking hier, maar die is niet van een bepaalde landelijke partij.

    Ik maakte nog enkele tegenwerpingen, bijvoorbeeld dat ik het franse gerebbel niet kan verstaan. Maar dat geeft niks, zei hij, want de vergaderingen zijn heel gemoedelijk en ze gaan alleen maar over heel praktische zaken, bv. internet, gaten in wegen enzovoort. Maar ik ben 73, riep ik nog. Ook dat maakte niks uit. Dat had ik kunnen weten want onze Wim is vijf jaar ouder dan ik en hij is ook lid van een gemeenteraad. Uiteindelijk dacht ik: god zegene de greep en ik stemde toe. Hij blij.

    Omdat er toevallig gisteravond een raadsvergadering was ben ik er maar eens gaan kijken. ’t Ging er inderdaad gemoedelijk aan toe en het duurde krap een uur. Ze vergaderen 10 keer per jaar. Daarnaast wordt verwacht dat je plaats neemt in een van de raadscommissies (financiën, openbare werken, cultuur en onderwijs).

    Ik ben nog steeds niet van de verbazing bekomen, maar het lijkt dit nieuwsgierige Aagje erg leuk om de komende zes jaar (bij leven en welzijn) een kijkje in de keuken te kunnen nemen. Goed voor de inburgering.

    #191631
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou het leuk vinden als je van je wederwaardigheden in de raad verslag doet in een blog (misschien op deze site, Marietta?). Met jouw vaardigheid met de pen en jouw observaties kan dat zeer lezenswaardig zijn.

    Frans

    #191632
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Bosbess, vergeet niet de “Déclaration d’Eligibilité pour ressortissants EU” in te leveren. Is hier te downloaden: http://www.loire-atlantique.gouv.fr/Media/Fichiers/pref/election/Declaration-pour-candidat-ressortissant-de-l-UE-droit-d-eligibilite

    #191633
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leuk Bosbess, spannend. Mijn man heeft het zelfde traject meegemaakt. Hier heeft de burgemeester drie mandaten achter de rug. En men heeft een tweede partij opgericht. De tegenpartij om maar te spreken van van K & de B. Hij was de een na laatste. Er is nu wel oorlog in het dorp. Bepaalde mensen kijken elkaar niet meer aan. Het is ook niet goed dat een burgemeester zoveel mandaten kan hebben. In die kleine dorpjes kan hij veel macht hebben. Maar inderdaad, de grote klussen liggen bij de agglomeratie of canton en verder wordt er over simpele dingen gesproken.
    Ingrid

    #191634
     bosbess
    Deelnemer

    Frans: bedankt, maar ik ben geen blogfiguur. Daar ben ik te ongeregeld voor. Daarom heb ik altijd grote bewondering voor mensen die zoiets regelmatig bijhouden, evenals voor hoe jij dat doet met jouw site Het Woordenreservaat.

    Louise: ook jij bedankt. Daar had ik helemaal niet aan gedacht. De burgemeester noteerde wel mijn persoonlijke gegevens en zei dat hij terug zou komen met een formulier dat ik moet ondertekenen. Maar of dat voor alle kandidaten geldt en of hij weet dat hij voor mij een ander moet invullen? Dus heb ik voor de zekerheid het formulier uit je link toch maar even gedownload.

    Ingrid: je verhaal verzoent me een beetje met ons eenpartijenstelsel. Want ik moet er niet aan denken dat mensen hier elkaar niet meer aankijken vanwege dorpspolitiek. Wat burgemeesters betreft: ik ken er een in een naburige gemeente die al 25 jaar de touwtjes in handen heeft.

    #191635
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In Vlaanderen is het de gewoonte dat de burgemeester uit de grootste partij komt en meestal ook het grootste stemmenkanon is, tenzij anders overeengekomen. In ons Frans dorpje werd, bij de vorige verkiezingen, de nieuwe burgemeester gewoon voorgesteld door de vorige. De dame in kwestie had op 1 na, de minste stemmen behaald. Rare mensen die Fransen! 🙂

    #191636
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onze gemeente telt 2600 inwoners. Vroeger kon je kandidaten doorstrepen (“rayer”) op de biljetten. Dat was altijd een aardige actie. Wij stelden onze criteria (bekend/onbekend, leeftijd, duur mandaten, werkachtergrond) en vervolgens thuis een behoorlijk aantal wegstrepen.
    Dat mag nu niet meer. Vinden we jammer. Sommige buren gaan niet meer stemmen want vinden deze “tegenstemmen” belangrijk.
    Eens kijken hoe het nu gaat. Nog ijselijk stil, ik ben bang dat zoals gebruikelijk de programma’s op het laatste moment komen. Gelukkig geen echte bindingen met landelijke politieke partijen.

    Steven

    #191637
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Taciture, bij ons idem. We zijn de 1000 inwoners gepasseerd en de nieuwe wet geldt voor communes boven de 1000 inwoners. D’r is geen lol meer aan! Twee lijsten,geen keuze; niet schrappen, niet bijschrijven. En nog niet één anoniem flyertje gezien met laster over deze en gene! De winnende lijst krijgt 50% van de zetels, de andere 50% wordt volgens prorate verdeeld over de andere lijst(en) (heb ik begrepen).

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?