Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
NoëSleutelbeheerder
En weer een hele boeiende kijk op verwarming, op de site die door Jos is vermeld:
Deel 1: https://www.lowtechmagazine.be/2014/03/efficient-verwarmen-zonder-isolatie.html
Deel 2: https://www.lowtechmagazine.be/2014/03/elektrische-infraroodverwarming.html
Het artikel beschrijft de voordelen van stralingswarmte ten opzichte van convectiewarmte.
Is de infraroodstraler dan de kachel van de toekomst?
NoëSleutelbeheerderDus ze hebben geen punt 🙂
Hier in Renaison zijn de gilets jaunes als de sneew voor de zon verdwenen.
Zaterdag nog was de rotonde hermetisch afgesloten, gisteren was alles schoon en opgeruimd, het gras geharkt, en alles aangeveegd.
In Roanne hebben ze iets te hard met de kachel gestookt en moest de brandweer er aan te pas komen om de enorme keet die ze gebouwd hadden te blussen, maar aangezien alles van karton, plastic en hout is, viel er eigenlijk niets te redden.
Ze hebben een nieuwe keet gebouwd.
In de stad blijven ze proberen de centre d’impôts te bestormen, maar daar staat 24 uur politie.
Ze geven iedereen een papiertje waarop staat dat ze de referendum willen.
Ik zou bijna zeggen, doen.
Laat ze eens zien hoe dat gaat werken.
Dan hebben we waarschijnlijk iedere maand een referendum en tegelijkertijd een staking, dat schiet echt op.Cees.
NoëSleutelbeheerderDat laatste is simpel: De computer van de wegbeheerder heeft toegang tot de computer met de gegevens van de carte grises. Dat is helemaal geen geheim en de methode om de ‘normale’ niet-betalers te beboeten, diegenen die dat moedwillig doen.
Ik vermoed dat de wegbeheerder zelfs standaard kentekenherkenning gebruikt om verkeersstromen in kaart te brengen en zo te kunnen voorspellen waar capaciteit moet worden uitgebreid of aangebracht. Als dat systeem compleet is dan kun je bij wijze van controle het systeem zelfs dagelijks kentekens laten spugen van niet-betalers. Als alles goed werkt is dat elke dag nul. Gaat ie kentekens spugen, dan is er ergens een technisch defect wat opgelost moet worden en nu zijn dat de vestjes.
NoëSleutelbeheerderEr staat een peloton aan advocaten klaar om dit aan te vechten.
De gele hesjes hebben de vraag al opgeworpen “hoe kan een privaat bedrijf door middel van een foto van mijn auto weten waar ik woon?”Eerlijk is eerlijk, ze hebben een punt.
Cees.
NoëSleutelbeheerderJos,
ik ben benieuwd op de foto’s.
Overigens, je schreef:
… randen moeten worden afgerond <- niet beter afschuinen?
… of er moet een profiel voor een sierrand worden toegepast <- uggh, dat verpest volgens mij het rustieke karakter van een betonblad, liever een paar kleine onregelmatigheden.NoëSleutelbeheerderGratis gebruikmaken van diensten – noem je dat niet diefstal of bedrog?
NoëSleutelbeheerderJa, de hesjes en zelfs de Franse overheid reageert verontwaardigd op het feit dat een private onderneming probeert om de rekening te innen van een geleverde dienst. Tenslotte heeft de regerende macht, de hesjes, besloten dat het gebruik van de dienst van deze ‘kapitalisten’ gratis zal zijn.
Dat maakt het voor deze tolwegbeheerders gemakkelijk: Die zullen nu de factuur bij de overheid neerleggen waardoor we uiteindelijk allemaal betalen voor de acties van de hesjes.
NoëSleutelbeheerderBonsoir @Rob,
Ojee, ik vind dit moeilijk te beantwoorden.
Allereerst, het aanrechtblad is heel fraai en strak geworden. Na strak afspanen, drie weken harden, slijpen met de diamantkom, polijsten met de Chinese schijfjes en impregneren met Blanchon “huile pour beton” is een blad ontstaan dat door ons en iedere bezoeker prachtig wordt gevonden.
Echter, het is en blijft een ambachtelijk gemaakt betonnen blad. Er resteren kleine onregelmatigheden, zoals een krasje hier en daar, een opzichtig steentje in het oppervlak en af een toe een korreltje dat is weggebroken uit de rand.
Hoe je daar tegenover staat is een kwestie van smaak denk ik. Sommigen vinden dit soort onregelmatigheden charmant en behorend bij het rustieke idee van beton als materiaal. Anderen beschouwen het als onvolkomenheden en zullen derhalve niet tevreden zijn met het resultaat.
Je zou het blad nog gladder en strakker kunnen maken dan ik gedaan heb als je gebruik gaat maken van een professionele ponceuse/polisseuse de beton. Dat is natuurlijk heel wat anders dan die goedkope Chinese schijfjes op een excenterschuurmachine. Met zo’n professionele machine kun je het blad echt spiegelend glad zonder enig krasje krijgen.
Of dat in de geest is van beton als materiaal? Wie zal het zeggen…
Ik vermoed overigens dat als je zo’n superblad wilt maken, je je toch een paar dingen moet afvragen. Zo denk ik dat het bij een zeer hoog eisenpakket bijna niet meer mogelijk is het blad in situ te gieten en daarna glad te maken, wellicht is de Cheng methode om het blad op zijn kop te gieten in een ultragladde bekisting dan toch beter. Ook de afwerking van de rand verdient dan extra aandacht, een scherpe hoek wordt nooit strak genoeg, dus de randen moeten worden afgerond of er moet een profiel voor een sierrand worden toegepast.
Ik zal een dezer dagen eens kijken of ik bij goed licht een paar macro foto’s van het blad kan maken om een indruk te geven van de afwerking. A suivre…
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderBonsoir,
Op het gevaar af om als een eigenwijze dwarsligger gezien te worden: ik ben nog niet overtuigd. Dit artikel en meerdere andere gelezen hebbend, krijg ik meer de indruk dat Vinci en consorten proberen automobilisten te overreden om op eigen initiatief een betaling te doen.
Ik blijf benieuwd hoeveel automobilisten uiteindelijk op basis van camerabeelden een factuur thuisgestuurd krijgen.
A suivre.
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderKennelijk was het toch geen fake news, want Vinci heeft aangekondigd het voorbeeld van APRR te volgen om te proberen de tol alsnog te innen aan de hand van camerabeelden.
Zie: le Dauphine
NoëSleutelbeheerderOnderwijs verbeteren. Maar dat is een zeer lang traject.
Ik krijg de indruk dat basisbeginselen van economie, budgetteren, sparen, investeren ontbreekt bij een (te) groot deel van de Fransen. De kost gaat voor de baat uit lijkt hier ook een onbekende uitdrukking. De Franse manier is nu leven/uitgeven, de zorgen zijn voor morgen.
Onderwijs is sowieso een heikel punt in Frankrijk. Er zijn ook in Frankrijk zat banen die niet ingevuld kunnen worden omdat werklozen niet de juiste opleiding hebben. En waarom zou je zo lang op school zitten als je toch recht hebt op SMIC ook al weet je niks en kun je niks? Kun je veel meer dan krijg je ook nog verantwoordelijkheden, een zware baan en slechts een beetje meer dan SMIC. Carrière maken is bij een groot deel van de Fransen ook al een onbekend fenomeen, dat willen de meesten helemaal niet. Dat is het nadeel van het idee van een socialistische (Franse-) heilstaat waarin iedereen gelijk is. Als iedereen toch gelijk is, waarom moeite doen om meer of beter te worden?
En dan klopt dat idee ook nog niet met de werkelijkheid als ze eenmaal uit de schoolbanken zijn: er zijn wel degelijk verschillen. De ‘armen’ lijden onder het juk van de ‘rijken’. Dat betekent de straat op en gelijkheid eisen. Waar dat geld vandaan moet komen is immers volkomen logisch: van de rijken.
Lokale politici roepen overigens regelmatig op om bij de kleine commercie te kopen. Als ik mijn eigen ervaringen mag extrapoleren, dan wordt je bij de kleine lokale winkel als klant uitgebuit met hoge prijzen voor producten van inferieure kwaliteit. En dan ga je vanzelf wel naar de supermarkt.
De vestjes willen nu weer de mogelijkheid voor een referendum op initiatief van de burgers en de regering lijkt daar in mee te gaan. Natuurlijk wordt ook dat niks, zelfs in Nederland werkt dat niet. De vestjes hebben vermoedelijk het idee dat de burger dan zelf kan stemmen over de hoogte van uitkeringen, smic, pensioenleeftijd etc. Onbeperkt geld uitgeven van anderen werkt prima tot het op is.
NoëSleutelbeheerderMaar wat kun je dan doen????
Als je dan de grote supers maar z’n gang moet laten gaan, grote bedrijvan maar geld laat wegsluizen naar belastingparadijzen, en de e-commerce maar welig laat tieren, dan zie ik het somber in voor de toekomst.
Ok, je kunt gaan snijden in de sociale hoek, maar dan gaat weer het land op slot.
Die k….fransen staken gelijk, dat is het grote probleem.
Ze hebben een broertje dood aan werken, en ze willen geen van allen een verandering.
In Nederland zetten ze de schouders eronder, klm piloten leveren geld in om de maatschappij te sparen, grote supermarkten zijn verboden (weet ik uit ervaring, heb ooit geprobeerd een carrefour te beginnen) en de nederlanders geven nog om de kleine winkel.
In ons oude dorp wilde ik de boulangerie, -de enige winkel die het dorp nog had- overnemen van de zieke bakker, maar de burgemeester en eerste adjoint wilde dat niet, zij regelde wel een nieuwe bakker.
Die kwam, en tegelijkertijd kwam ook het neefje van de burgemeester met een busje, en de nieuwe bakker was na 2 maanden failliet.
Zelfs de burgemeester en de loco lieten elke baguette thuis bezorgen.
Nu willen ze een Intermarche, dat geeft activiteiten zeggen ze.
Dat ze daarmee alles wat op een afstand van 5km nog leeft uitmoorden komt niet in hun botte hersens op.
Hoe krijg je dat eruit?
Vrienden van ons reden 12km omdat je 3 baguettes krijgt voor de prijs van 2.
Mensen staan masaal bij de zelfscan, soms zijn de rijen daar nog langer dan bij de echte kassa waar nog iemand een baan heeft.
De enige hoop die ik heb is dat deze hele toestand langzaam uitgroeit in iets wat mensen aan het denken zet, en ik zou wensen dat er een politicus was die de mensen opriep tot het kopen van spullen bij de kleine commerce.
Dat kan natuurlijk niet, dan komt de hele familie Leclerc om zijn ruiten in te gooien.Cees.
NoëSleutelbeheerderFrankrijk is geen eiland meer met een waardeloze munt waardoor import uit het buitenland onbetaalbaar is.
Je voorstel zou er slechts toe leiden dat tickets in het buitenland worden gekocht, vluchten met een tussenlanding in Frankrijk, of gewoon vertrekken vanaf een buitenlands vliegveld.
Luxe goederen kun je dan (nog) beter bij Amazon in Duitsland/Italië/Spanje bestellen. La Poste levert het (bijna-) gratis thuis af. Ga je ook dat belasten, zoals veel burgemeesters willen, dan open ik een ‘depot’ in mijn garage en laat het daar belastingvrij bezorgen. Het zou slechts het faillissement van nog meer bedrijven versnellen en een nog hogere werkloosheid creëren.
Bedrijven zwaar belasten heeft al tot een grote uittocht geleid, vandaar de ruim 9% werkloosheid, terwijl de groei in Nederland wordt geremd door gebrek aan personeel bij 3,5% werkloosheid. Supermarkten kunnen niet verhuizen, dus elke belastingverhoging komt gewoon direct terug in de consumentenprijzen. Elke Nederlander ziet dat in Frankrijk direct: levensmiddelen zijn in Frankrijk flink duurder dan in Nederland hetgeen de koopkracht van juist de onderlaag onder druk zet.
Als je alleen geld hebt voor voedsel, huur en brandstof, dan raakt elke BTW verhoging erger dan wanneer er nog ruimte is voor andere zaken. Pogingen van Macron om de uitgaven nog enigszins te beteugelen komen ook bij de onderlaag uit, juist die behoren tot de netto ontvangers van de 48% BBP die de overheid uitgeeft.
NoëSleutelbeheerderBeste lezers
Op 5 dec j.l. (toch wel grappig voor een Hollander) de herziene aanslag/avis ontvangen, na dat ik dus eind oktober mijn aangifte online had aangepast door de pensioeninkomsten in het juiste vakje in te vullen.
En inderdaad, men gaat mij dus per 1 januari a.s gewoon via de bankrekening de belasting inhouden gedurende 12 maanden.
Nu maar afwachten met al die miljoenen Fransen hoe het per 1 jan a.s. in het echt gaat.
NoëSleutelbeheerderNoëSleutelbeheerderDat Fransen een enorme belastingdruk hebben klopt, maar je moet het ook van de andere kant bekijken.
Frankrijk heeft het beste sociale systeem ter wereld, en daar hangt een prijskaartje aan.
Als ik Macron was zou ik dat uit gaan leggen aan zijn volk.
Je kunt ook kijken naar Canada, of andere landen waar de lonen hetzelfde of beter zijn, en de belastingen lager.
Dan rij je zelf naar de oogarts, je koop je eigen asperientjes, en alleen de uiterste dure behandelingen en/of medicijnen worden vergoed.De vorige presidenten hebben er een zooitje van gemaakt en ik durf bijna te zeggen, fransen zijn een drama in economie, ze rekenen voortdurend naar zichzelf toe, zonder om zich heen te kijken.
Je ziet het in zoveel bedrijven, instellingen, gemeenten, ze komen steeds weer geld tekort omdat ze niet gerekend hebben.Overigens zou ik het wel weten.
Ik zou allereerst de belasting op vliegtickets met 400% verhogen (is nu 4,51 euro)
Bedrijven kunnen alles afschrijven, dus voor hun geen probleem. Laat die miljoenen mensen die schijnbaar geld zat hebben om in Australie vakantie te gaan vieren maar meebetalen.
Op alles wat luxe is 40% tva. Als je geld genoeg hebt voor een tv van 3 vierkante meter kun je ook belasting betalen, anders kijk je maar op een gewoon schermpje.
Niet ieder kind van amper drie hoeft een Iphone, vroeger praate je ook gewoon “live” met iemand.
Grote supermarkten mee laten betalen aan een sociaal systeem voor ze hun geld naar de kayman eilanden verhuizen.
De kleine ondernemer moet de grond uitgestampt worden, en die reuze een kopje kleiner.
Belasting op alles wat je via een doosje binnenkrijgt. Die hypocriete fransen klagen dat ze geen winkel meer hebben maar ze kopen masaal op internet (meer dan 500miljoen orders per jaar)Ik heb het voor de gein een beetje uitgerekend en je harkt zo rond de 10 – 15miljard binnen.
Cees.
Près du tiers du PIB de Union Européenne consacré à la protection sociale
NoëSleutelbeheerderDie gemiddelde belastingdruk klopt, en onder Macron is die zelfs verder opgelopen naar 48%, maar juist die gilets jaunes betalen over het algemeen helemaal geen inkomstenbelasting en geen- of weinig lokale belastingen. Daardoor is hun persoonlijke belastingdruk veel lager en die van de hoge inkomens extreem veel hoger. In het algemeen betalen de lager betaalden alleen secundaire belastingen als BTW. Dat maakt wel dat een verhoging van die BTW juist een grotere invloed heeft op de lagere inkomens.
Ik begreep overigens van een uitzending op BFM TV dat Macron nog een probleem gaat krijgen met zijn SMIC toezegging omdat slechts 30% van de werknemers die SMIC ontvangen ook een ‘prime d’activité’ krijgt. Voor de resterende 70 % weten de ambtenaren nog geen oplossing en ook de toegezegde invoering van de €100,- per 1 januari is niet mogelijk. Dat lukt de ambtenaren niet op zo’n korte termijn, daar hebben ze enkele maanden voor nodig…
Macron heeft ook geen dekking voor deze uitgaven, het wordt gefinancierd met staatsleningen. Dat betekent dat volgend jaar elke maand voor elke 100 geleende euro 101 euro moet worden terugbetaald, dat gebeurt niet dus over twee jaar 202 euro per maand etc. En wie gaat dat betalen? -de gilets jaunes niet, de bedrijven ook niet anders gaan ze failliet of verlaten Frankrijk en hetzelfde geldt voor de hoge inkomens.
Daarnaast verliest Macron elke geloofwaardigheid in Europa. Hij kan zijn eigen huis niet eens op orde brengen, laat staan Europese ambities hebben.
NoëSleutelbeheerderBonjour @Jako,
Dan valt het nogal mee met de Franse loonontwikkeling. Die is gewoon flink gestegen
Het is niet zo interessant als de lonen stijgen maar de belastingen nog harder. Met ingang van 2017 is Frankrijk wereldrecordhouder onder de OESO landen met een belastingdruk van maar liefst 46,2% van het BNP. En daar zijn de 2018 maatregelen van Macron nog niet eens in meegenomen. Dus die Gilets Jaunes hebben echt wel een punt lijkt me.
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderToevallig kwam ik net dit plaatje tegen in de Britse krant The Guardian. Dan valt het nogal mee met de Franse loonontwikkeling. Die is gewoon flink gestegen, terwijl de Britten gemiddeld 30%! minder verdienen sinds de crisis in 2008, nog slechter dan de Italianen. Gele hesjes lijken daar meer op hun plaats, maar de Britse regering ontsnapt vooralsnog aan de revolte omdat ze niet de eigen regering, maar de EU tot schuldige hebben verklaart en Brexit als oplossing hebben gekozen.
bron: Guardian
NoëSleutelbeheerderBonjour,
Degenen die eerdere bijdragen van mij op dit forum hebben gelezen, weten dat ik vaak kritische beschouwingen poog weer te geven in een cynische doch humoristische toonzetting. Af en toe kom ik schrijfsels tegen die in dezelfde trant zijn gesteld. Zo ook onlangs deze bijdrage over de Gilets Jaunes.
Mensen die niet van satire houden kunnen zich de moeite van het lezen besparen. 🙂
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderEr is zelfs meer dat je niet ziet; de onzichtbare geschiedenis van de grensbrug en de handel van de Pottery die de wereld overgaat. Zo bezien is de ‘carte postale’ weer geheel actueel.
NoëSleutelbeheerderNoëSleutelbeheerderNear the bridge, the famous Belleek Pottery.
NoëSleutelbeheerderHeb op jouw aanraden de boeken gekocht en gelezen Jeroen.
Beide zeer indrukwekkende verhalen, maar als ik heel eerlijk ben, het is een spiegel van mijn leven.
Wat wel in het boek “ze hebben mijn vader vermoord” mooi wordt omschreven is de – noem het levensweg – waardoor de man steeds verder afbrokkelt.
Op zich ook niets nieuws, hele volkstammen groeien zo op, en dat is een groot probleem overal.
(lees “Knielen op een bed violen”, dat is mijn leven)Ik groeide op in de biblebelt, alles wat je doet is Gods antwoord.
Als je verkouden wordt is het gods straf, als je je been breekt is het gods straf, als je portemonee wordt gestolen is het gods straf.
Je bent anders, je deugt niet.
Communiceren is zinloos zoniet zelfs verboden.
In onze kringen worden nog steeds kinderen uit huis geplaatst omdat ze homosexueel zijn, en dan noem ik het nog “uit huis geplaats” want in 99 procent van de gevallen worden ze gewoon het huis uit geflikkerd en moeten ze het maar uitzoeken.
Ik kreeg de schuld omdat een neefje homo is, want het jochie kwam wel eens bij mij op de koffie.
Je wilt niet weten wat een barbaarse brieven ik heb gekregen van familie die me beschuldigde dat dit jochie homo was geworden.
Met mijn vader heb ik sinds mijn veertiende niet meer gesproken, dat was onmogelijk (mijn beide ouders zijn overleden)
Mijn moeder had een bekeerde zus (ik weet niet of je dat begrip kent: als je bekeerd bent heeft God je geroepen en mag je naar de hemel) en in dat gezin was een van de jongens ook homo.
Mijn tante zei ooit tegen mijn moeder dat ze blij was dat Sjaak een vriend had, God heeft ons niet geschapen om eenzaam te zijn zei ze.
Ik heb dat nooit geweten, ik heb tante nooit gekend, die was al dood, ik hoorde dat vele jaren later.
Dit heeft ongetwijfeld invloed gehad op mijn leven met Pierre die ze als schoonzoon accepteerde, want als die bekeerde zus die met God gesproken had het goed vond, nou dan was me dat wel wat waard zeg!
Mijn ouders waren al gescheiden toen ik mijn partner leerde kennen.
Een van mijn broers twijfelt sterk aan de bekering van mijn tante, en weigert elk contact, zelfs met mijn moeders overlijden weigerde hij me te condoleren en liep me straal voorbij.Het tweede boek is indrukwekkender voor mij, omdat hierin ook weer de situatie wordt omschreven van het waarom.
Bij mijn ouders was het de religie die de situatie omklemde in haar houtgreep, er was geen ontkomen aan.
Ik heb in Chicago gewoond en er vrienden leren kennen in “the getto”, vergelijkbaar met de banlieux in frankrijk.
Je wordt onweerstaanbaar vastgehouden door wat er om je heen leeft, je familie, je vrienden op straat, de manier van overleven.
Onderwijs is de enige manier om deze mensen uit hun stilstaande evolutie te halen, of dat nu in nederlandse moslimwijken is, in getto’s of in banlieux, en zelfs het hete hangijzer gaza.
Ik ben met stenen bekogeld door kinderen van vier jaar oud, die alleen maar weten jood dus gooien.
Een acteur waarvan mensen roepen levend opensnijden en van het dak gooien, het is een gruwel dat deze barbaarse opvattingen bestaan in een moderne wereld in Amsterdam.
De grote vraag is, wat doe je met mensen die niet willen leren?
Denk je echt dat die een boekje van Edouard Louis gaan lezen?
Denk je nou echt dat die een boek van Cees gaan lezen?
Mijn broer gooide iedere mail die ik stuurde zonder te lezen weg, mijn naam staat in ongewenste personen.
Gisteren heb ik woorden gehad met een kennis die Gilet Jaune is, hij heeft een foto gepubliceerd van nazis en joden in zijn campagne tegen Macron.
Hoe diep kun je zinken.
Scholing, het lijkt moedeloos, maar het is echt de enige weg.
Hoe kun je een jurist die zo diep is gezonken, nou leren dat dit geen publicaties zijn die bij deze sitautie passen.
Hopen is het enige wat we kunnen, en elk steentje brengt hopelijk weer wat bij.
Misschien dat zijn kinderen ooit leren dat papa ongelijk had, hopelijk.
De wereld veranderd al eeuwen en eeuwen, we hebben katolieken vermoord omdat ze katholiek waren, we hebben slaven vermoord omdat ze slaaf waren, we hebben joden vermoord omdat ze jood waren, en we vermoorden nog steeds mensen.
Het lijkt bijna of het bij de evolutie hoort, de een vernield alles, de ander ontwikkeld nieuwe technieken het weer op te bouwen.Voor diegene die de boeken niet kennen, een absolute aanrader.
Cees.
NoëSleutelbeheerderOf het werkelijk fake news is zullen we moeten afwachten. Het gaat niet om heel grote aantallen, maar om een beperkt aantal tolpoorten de ook nog eens in tijd beperkt zijn. Ik denk zelf dat APPR er een deurwaarder heeft bijgehaald om te zien of het uberhaubt haalbaar is. Het gaat toch om leuke bedragen. Als de individuele bestuurders niet betalen, dan wordt de verliespost volgend jaar als tariefsverhoging overgeheveld naar alle automobilisten.
Londen doet het overigens al sinds 2003 aan grootschalige kentekenherkenning met hun ‘congestion charge’.
NoëSleutelbeheerderBonjour,
Natuurlijk is automatische kentekenherkenning allang mogelijk. Zo ben ik vorig jaar nog (met de camper!) in Portugal geweest en heb dat systeem met eigen ogen kunnen aanschouwen. Lang geleden in mijn vorige ICT leven in Nederland was ik al zijdelings betrokken bij de eerste proeven met rekeningrijden. Dus de materie is mij wel enigszins bekend.
Het grote probleem met massale kentekenherkenning voor bijvoorbeeld tol betalen is altijd weer de schaalgrootte. Bij het relatief kleine aantal auto’s dat te hard langs een flitspaal rijdt speelt dat geen rol. Hetzelfde bij een tolsysteem zoals in Portugal, waar het merendeel van de auto’s is voorzien van een electronisch kastje a la telepeage, en een minderheid moet worden “gevangen” door middel van camera’s en automatische kentekenherkenning.
Op het moment dat je echt alle kentekens in real time wilt gaan herkennen en doorbelasten ontstaat een geheel nieuwe categorie uitdagingen. In zuiver technische zin is het scannen van een intensieve verkeersstroom met afwisselende snelheden onder varierende weersomstandigheden al een behoorlijke uitdaging. Maar je krijgt ook te maken met juridische en accountancy eisen ten aanzien van vastlegging en verslaglegging, traceerbaarheid en privacy, beveiliging en fallback en administratieve verantwoording. Om maar eens een paar dingen te noemen. Zaken die bij een betrekkelijk laagfrequente input zoals snelheidsovertreders redelijk eenvoudig te realiseren zijn worden bij hoogfrequente inputs zoals live verkeersstromen ineens onoverkomelijk complex.
Natuurlijk zijn deze technische barrieres te overwinnen en daar is men ook druk mee bezig. Dus uiteindelijk zullen die volautomatische systemen er wel komen. Dat betekent echter niet dat je reeds nu even wat camerabeelden van doorlaatposten bij elkaar kunt vegen, er een paar deurwaarders en boekhouders door hun halvemaanbrilletjes naar kunt laten koekeloeren, en vervolgens facturen kunt gaan sturen naar allerlei onverlaten die de treurige moed hadden om gedurende blokkade-acties op tolwegen onderweg te zijn. Als je dat soort verhalen publiceert maak je je schuldig aan tendentieuze berichtgeving. Om het beladen begrip fake news maar niet te gebruiken.
En dat is waar ik in mijn reactie tegen in het geweer kwam.
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderTolpoorten zijn niet meer van deze tijd en zorgen voor een hoop ergernis.
Precies! Als je een rekening thuis kunt krijgen als je (te hard) langs een flitspaal rijdt, waarom zou je dan geen rekening kunnen krijgen als je langs een tolpoort rijdt. De technologie is er al (en werkt feilloos 🤫)
Noorwegen past dit al toe: https://www.anwb.nl/vakantie/noorwegen/informatie/tol
NoëSleutelbeheerder@Jos: Niemand heeft hier gezegd dat het gemakkelijk is. Ze hebben niet voor niets een deurwaarder ingehuurd die enkele weken de tijd neemt.
Het artikel meldde niks over de manier van vaststellen, maar aangezien het gaat om vaststellen achteraf kan het m.i. alleen gaan om camerabeelden. Het lijkt me onmogelijk om dat met de hand te doen, dus moet het grotendeels automatseerbaar zijn. En het lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat de wegbeheerders al camerasystemen gebruiken om via kentekenregistratie de verkeersstromen in beeld te brengen. Maar mag je die gegevens ook gebruiken om overtredingen vast te stellen?
Dat het technisch kan is inderdaad al lang een gegeven. Ook de Franse overheid heeft een studie lopen om de tolpoorten af te schaffen en de betaling via kentekenregistratie te laten lopen. Tolpoorten zijn niet meer van deze tijd en zorgen voor een hoop ergernis.
NoëSleutelbeheerder@jos,
Afgelopen jaar heb ik ervaren dat de door jouw beschreven methode in Portugal al operationeel is. Wel na het passeren van de Portugese grens even zelf binnenlopen bij een postkantoor en je creditcard gegevens melden. Rest gaat automatisch.
Laat de gilets jaunes het niet horen, dan krijgen we weer een staking te verduren 🙂
Cees.
NoëSleutelbeheerder@Jos,
Afgelopen jaar heb ik ervaren dat de door jouw beschreven methode in Portugal al operationeel is. Wel na het passeren van de Portugese grens even zelf binnenlopen bij een postkantoor en je creditcard gegevens melden. Rest gaat automatisch.
Jeroen B, 062
-
AuteurBerichten