Als buitenlander een rekening openen bij een online-bank?

Dit onderwerp bevat 44 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211602
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een 2e huis in Frankrijk maar woon in Nederland en ben daar ook belastingplichtig.

    Om toch makkelijker in Frankrijk belasting te betalen (taxe foncieres, habitation en belasting over huurinkomsten) en bv. een mobiel abonnement af te sluiten ben ik op zoek gegaan naar een on-line bank die mij een Frans rekeningnummer kan bieden.
    Ik heb geen Kaarten, Cheques of andere service nodig. Alleen een Frans rekeningnummer.

    Ik heb diverse banken geprobeerd (oa. INGDirect, HelloBank, Boursorama), maar ze kunnen mij niet helpen. Als Nederlander kan ik geen klant worden. Je moet minimaal 6 maanden in Frankrijk wonen. Dat vind ik een aantrekkelijk idee, maar mijn baas niet…

    Heeft iemand een idee waar ik terecht zou kunnen voor een Franse bankrekening?

    #211608
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Weliswaar geen (echte) online bank, maar met een rekening van de Banque Postale kun je alle genoemde betalingen doen. Niet duur en wij hebben destijds een rekening geopend, terwijl we nog in NL woonden, dus dat is het probleem niet. Openen kan weliswaar alleen op een postkantoor in Frankrijk, maar met een tweede huis in Fr moet dat geen probleem zijn.

    #211622
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op http://www.hsbc.fr kun je een on-line rekening openen als buitenlander. On-line. zelfs in het Engels :). Je kunt aangeven dat je geen pas wilt, en dan kost de rekening niets (volgens mij).
    Je moet alleen de SIRET code van je werkgever invullen. Ik ben freelance IT-er en ik heb geen idee wat ik daar moet invullen.

    Ik meld me weer als het allemaal gelukt is.

    #211623
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je freelancer in Frankrijk bent heb je een micro-entreprise of auto-entrepreneur nodig.
    Als je in Nederland bent ingeschreven val je waarschijnlijk onder de code 99.

    Cees.

    #211624
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het moet een 14 cijferig nummer zijn.
    Ik zal 00000000000099 invullen.

    Dank!

    #211627
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het SIRET nummer is vergelijkbaar mat het KvK nummer van de onderneming die je hebt of waar je bij werkt.
    Vermoedelijk, ik weet het niet zeker, is dit nummer nodig vanwege de invoering van de voorheffing op belastingen vanaf volgend jaar. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe dit gaat werken.

    Het kan ook zijn dat je probeert een ondernemersrekening aan te vragen. HSBC heeft kantoren in de grotere plaatsen. Ben ook benieuwd hoe de identificatie van jou gaat verlopen. Het opsturen van een kopie paspoort zal wel niet voldoende zijn.

    Dan is er nog een verschil tussen buitenlander en/of inwoner van Frankrijk zijn. Dat laatste kan dan weer een struikelblok zijn.

    #211628
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor de uitleg van het SIRET nummer!

    Wat ik zie bij de aanmelding bij HSBC is dat je het formulier in het Engels kunt invullen en dat je daarbij moet invullen waarom je als buitenlander een franse rekening wilt. Eén van de keuzes is ‘second home’. Je kunt ook aangeven dat je geen Pas wilt. Precies goed dus.

    Ik ben nog niet in het identificatieproces beland. Het tekenen van het formulier werkt al niet. Er wordt een PIN naar een mobiel nummer gestuurd die ik moet invullen. Ik heb de PIN nooit ontvangen. Ik heb een vermoeden dat ze mijn telefoonnummer gebruiken, maar dan zonder +31 er voor…

    Ik heb een aantal vragen gesteld, maar geen antwoord gekregen. Vandaag maar eens bellen.

    #211630
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je wilt wel een pas.
    Als je een goedkoop mobiel abonnement wilt afsluiten heb je een Franse bankpas nodig om de SIM kaart te betalen en een Franse bankrekening om het abonnement te betalen. Ik zie dat je zelfs een land moet kiezen bij het mobiele nummer waarna de software vanzelf +31 invult bij Nederland. Kan niet fout gaan lijkt me.

    #211631
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Huh? Dan zou ik eenmalig een bankpas nodig hebben?
    Dan leen ik er wel eentje 😉

    #211632
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, de bankpas van iemand anders gebruiken schijnt gewoon te werken.

    #211633
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zie dat je zelfs een land moet kiezen bij het mobiele nummer waarna de software vanzelf +31 invult bij Nederland. Kan niet fout gaan lijkt me.

    Bij welke provider is dat?

    #211634
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het tekenen van het formulier werkt al niet. Er wordt een PIN naar een mobiel nummer gestuurd die ik moet invullen. Ik heb de PIN nooit ontvangen. Ik heb een vermoeden dat ze mijn telefoonnummer gebruiken, maar dan zonder +31 er voor…

    Als je de Franse versie gebruikt dan krijg je wel een PIN toegestuurd. Ik heb het formulier dus inmiddels ondertekend.
    Verdere documenten toevoegen op een later tijdstip blijkt onmogelijk. Weer wordt een code naar je mobiel gestuurd. Jaja… een mobiel, maar niet de mijne 🙁

    #211637
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Weliswaar geen (echte) online bank, maar met een rekening van de Banque Postale kun je alle genoemde betalingen doen.

    Ik lees op https://ouvriruncompte.labanquepostale.fr/?idfrom=7 een van de voorwaarden: “Être domicilié fiscalement en France”

    Dat geldt dus niet als je fysiek naar een Postkantoor gaat? Ik ga dit weekend weer naar Frankrijk.
    Als een kaart niet verplicht is, is deze bank ook aantrekkelijk, voor € 12.- per jaar

    #211638
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben in 2008 onze rekening bij Banque Postale geopend. Mogelijk zijn de regels aangepast, geen idee. Mocht je een postkantoor willen bezoeken voor het openen van een rekening, dan is het maken van een afspraak misschien verstandig (in elk geval op ons postkantoor werkt dit zo).

    #211639
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mogelijk zijn de regels aangepast, geen idee.

    Het lijkt erop, dat het openen van een bankrekening door een niet-ingezetene steeds moeilijker wordt. Dat geldt zeker ook voor het openen van een rekening bij een Nederlandse bank door een ingezetene van Frankrijk (zoals ondergetekende). Sommige NL banken heffen zelfs bestaande rekeningen van niet-ingezetenen op, weet ik uit eigen ervaring.
    Vooral de grote (systeem)banken lijken nog rekeningen voor niet-ingezetenen aan te houden. Dit heeft volgens mij alles te maken met de verplichting gegevens van niet-ingezetenen door te geven aan de betreffende buitenlandse instanties.

    Opvallend is wel, dat de Banque Postale kennelijk eist, dat de rekeninghouder belastingplichtig is in Frankrijk, maar dit niet controleert a.d.h.v. het op te leveren dossier: belastingaanslag is niet een verplicht op te leveren document.

    #211640
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een buitenlandse rekeninghouder brengt extra kosten, verplichtingen en risico’s met zich mee die de kleinere banken niet meer kunnen of willen nemen. Je ziet bij La Banque Postale dan ook nog apart opgenomen dat je niet de Amerikaanse nationaliteit mag hebben want ook al ben je in Frankrijk belastingplichtig, dat blijf je als Amerikaan ook in de VS en brengt extra kosten voor de bank.

    Overigens zijn dat de voorwaarden voor het online openen van een rekening, het kan wellicht wel gewoon aan de balie:

    “Si l’une des conditions à l’ouverture de compte en ligne n’est pas remplie, vous pouvez choisir de :

    Vous rendre en Bureau de Poste pour une ouverture de compte rapide et sans rendez-vous

    Prendre rendez-vous avec un conseiller, en appelant le 09 69 39 00 01(1) ou en remplissant le formulaire de demande de rendez-vous accessible
    via le lien suivant

    (1) du lundi au vendredi de 8h à 19h, le samedi de 8h à 12h (appel non surtaxé)”

    #211641
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ga eens even langs bij het postkantoor (eerst afspraak maken) en eens zien wat er mogelijk is.

    Bij de HSBC is het zeker mogelijk om als niet-ingezetene een rekening te openen. Daar adverteren ze zelfs mee. De site is alleen nog niet ingesteld op buitenlandse telefoonnummers… En vragen beantwoorden via een formulier doen ze ook niet. Als de Post niets wordt ga ik HSBC bellen.

    #211642
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is inderdaad lastig om vanuit Frankrijk een Code te ontvangen op je Nederlandse mobile telefoonnummer.

    Alle instellingen met de bank gecontroleerd echter geen code op mijn mobile.

    Uiteindelijk hebben ze het per post verstuurd, dat werkt natuurlijk ook.

    #211652
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sommige NL banken heffen zelfs bestaande rekeningen van niet-ingezetenen op, weet ik uit eigen ervaring.

    Banken mogen dat niet zonder Uw toestemming, dat is een strafbaar feit.
    (Ook uit eigen ervaring)

    Cees.

    #211653
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Capitaine:Klinkt onwaarschijnlijk aangezien de banken dit hebben opgenomen in de algemene voorwaarden en er inderdaad recent nog ‘buitenlandse’ rekeninghouders zijn afgestoten, bijvoorbeeld door ABNAMRO die geen rekeninghouders buiten de EU meer wil en 15.000 rekeningen heeft gesloten.

    #211654
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Uit de productvoorwaarden van de internetspaarrekening van Nationale Nederlanden (NN past dit toe in de praktijk, weet ik uit eigen ervaring):
    “12.2 Zowel de rekeninghouder als de bank kunnen de overeen komst altijd, zonder opgave van reden, door opzegging kosteloos beëindigen.”

    Een strafbaar feit, hoezo?

    #211655
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja NN kiept je er zomaar uit. Ik had daar ook een rekening met een aardig saldo tot ik een briefje kreeg dat de rekening werd gesloten en het saldo naar de tegenrekening zal worden overgeboekt. Ik kijk op die tegenrekening en het stond er al op!. Geen verdere verklaring. Graag of niet dacht ik en in Frankrijk krijg je nog een betere rente ook.

    #211656
     Noë
    Sleutelbeheerder

    NN is toch geen bank? Kun je daar een rekening hebben?

    Net via Facebook contact gehad met La Banque Postale. Ja, het is mogelijk om alleen een rekening te hebben, zonder betaalmiddelen als kaarten. Ik moet dan een afspraak maken met een adviseur en mijn paspoort en elektriciteitsrekening meenemen.

    Dat ga ik dan ook doen.

    #211657
     Noë
    Sleutelbeheerder

    NN is toch geen bank? Kun je daar een rekening hebben?

    Zoals ook andere verzekeringsmaatschappijen is/heeft NN ook een bank, gescheiden van het verzekeringsbedrijf. Voor de klant lijkt het één bedrijf, maar in werkelijkheid zijn bank- en verzekeringsbedrijf (administratief/juridisch) gescheiden van elkaar.

    #211710
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na enkele telefoontjes met La Banque Postale blijkt dat ik gewoon naar een postkantoor moet gaan om een rekening te openen.

    Dus gisteren met paspoort en rekening van de EDF naar het lokale postkantoor. Na een gesprek met een Conseil blijkt inderdaad dat ik als buitenlander een rekening kan openen. Zonder kaarten of andere diensten. En dat voor € 1,- per maand.

    Na het gesprek waarin alles ingevuld werd kreeg ik een aantal RIB’s mee. Mijn rekeningnummer is dus al bekend. Als alles goed is krijg ik over enkele dagen een gebruikersnaam en password voor internet bankieren toegestuurd.

    #211712
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goed te horen, dat het gelukt is. En met de gratis app wordt het bankieren bij de Banque Postale nog gemakkelijker. Zeker wat betreft overschrijven (ook gratis), hoewel overschrijven bij een Franse bank niet echt gebruikelijk is. De Franse begunstigde houdt er niet van zijn bankrekeningnummer “prijs te geven”.
    Het lijkt wel reclame hier.

    #211713
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En zelfs al heb je een bankrekeningnummer, dan wil dat niet zeggen dat je de benodigde som geld ook kunt overmaken. In het algemeen hanteren Franse banken een zeer lage daglimiet. Kun je bij de ING in NL dagelijks €50.000 overboeken naar een willekeurige bankrekening en bij ABNAMRO zelfs €250.000, in Frankrijk is de limiet hooguit enkele duizenden Euro’s per dag naar een reeds bekende rekening en vaak houden ze de limiet zelfs ‘geheim’. Bij de Banque Postale is het meen ik €3000,-/dag mits het een begunstigde betreft waar al eerder geld naartoe is geboekt.

    Wil je een hoger bedrag overboeken, dan moet je je melden op het bankfiliaal waar een bankmedewerker het voor je doet, uiteraard niet gratis.

    #211714
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor het overmaken van grote bedragen gebruikt een Fransman natuurlijk een cheque. Lekker veilig.
    En ik heb daarvoor mijn Nederlandse betaalrekening aangehouden. Meestal veel handiger.

    #211715
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, voor grote bedragen gebruiken ze een “cheque de banque”, dat is niet de gewone cheque. Daarvoor moet je ook alweer naar het bankfiliaal waarna de bank het bedrag reserveert op je bankrekening en een cheque genereert die gegarandeerd wordt door de bank. Uiteraard kost ook dit geld, iets van €65,- is gebruikelijk.

    #211716
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is niet altijd de praktijk, Jako.
    Toen ik een paar jaar geleden een nieuwe auto kocht, werd ik nadrukkelijk verzocht te betalen met een gewone cheque en niet met een “cheque de banque”. En dat bij een officiële dealer!
    Overigens kost een cheque bancaire bij de Banque Postale 12 euro.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?