Als buitenlander een rekening openen bij een online-bank?

Dit onderwerp bevat 41 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Wubbe (63) 1 week, 5 dagen geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #211717
     jako 
    Bijdrager

    Uiteraard mag dat, maar die cheque is niet gegarandeerd. Om te voorkomen dat de dealer zonder auto en zonder geld staat is het juist bij autoverkopen gebruikelijk dat de dealer betaling met een cheque de banque eist. Twee weken geleden een auto besteld, ik mag betalen met cheque de banque of het geld overboeken. Ik boek het wel vanaf een Nederlandse bankrekening.

    Ik heb gelezen dat de cheque de banque weliswaar gratis is voor de ontvanger van de cheque, maar dat het geld twee weken geblokkeerd blijft staan op de bankrekening van de ontvanger. Dodelijk voor de omloopsnelheid van geld en ik kan me voorstellen dat ook een dealer sneller over dat geld wil kunnen beschikken. Dan is een gewone cheque te prefereren, mits het vertrouwen er is dat de klant geen ‘cheque en bois’ uitschrijft.

    #211719
     Ron (03) 
    Bijdrager

    Hier ook een andere ervaring en ik heb het al vaker gezegd “Doe zoals de Fransen het zelf doen” Er worden hier gewoon auto’s gekocht zonder dat daar een buitenlandse rekening of dure cheques voor nodig zijn. De betaalmethode komt vanzelf ter sprake.

    Heb tot nu toe twee keer een nieuwe auto gekocht. De eerste keer woonde ik nog maar net in Frankrijk dus had geen idee, wilde het bedrag telefonisch overmaken zoals we dat in NL gewend zijn. Veel te moeilijk volgens de verkoper, gewoon een cheque uit het boekje. Ik kon het niet geloven maar echt ik kreeg de auto zo mee en de cheque werd pas een paar weken later afgeschreven. Die auto kreeg wel een tijdelijk zg “W” kenteken. Na een paar weken en nadat het bedrag was afgeschreven kreeg ik de definitieve kentekenplaten thuis.

    De tweede keer, jaren later, kon ik een (eenmalig) virement afgeven. Via de Franse bank werd op de afgesproken dag het bedrag afgeschreven waarna het kenteken op naam werd gezet. Twee dagen later stond de auto klaar in de showroom. Beide keren ging het om een substantieel bedrag en zonder problemen. En dan heb ik ook nog eens een bank die al helemaal niets kost! (behalve rood staan).

    #211720
     Wubbe (63) 
    Bijdrager

    Een bank die niets kost?
    Welke bank is dat dan?

    #211724
     Ron (03) 
    Bijdrager

    Haha Wubbe, dat gaat me een lange zoektocht worden. Succes met LaPoste en als je nog eens een auto gaat kopen in Frankrijk weet je alvast dat dit ook lukt zonder chequeboekje, bankkaart of Nederlandse bankrekening.

    #211873
     Wubbe (63) 
    Bijdrager

    Voordat ik naar het postkantoor ging heb ik geprobeerd een afspraak te maken. Daarvoor moest ik nummer 0033 810 821 821 bellen. Dat heb ik meerdere keren gedaan (vreselijk pauze-deuntje…). Uiteindelijk kreeg ik iemand aan de lijn die mij wist te vertellen dat ik gewoon naar het lokale postkantoor moest gaan. Dat heb ik uiteindelijk gedaan. Met succes.

    Maar… ik kreeg gisteren de afrekening van mijn telefoon. Nummer 0033 810 821 821 blijkt een zogenaamd servicenummer te zijn die zijn eigen prijs per minuut bepaalt: € 2,88 !!!!

    Dit nutteloze telefoneren heeft mij € 43,- gekost 😡

    #211875
     jako 
    Bijdrager

    Ik denk dat je genept bent door je Nederlandse provider:

    “Nous vous invitons pour toute demande à contacter le 3631 ou le 0810 821 821 depuis l’étranger.
    * 0,30€ TTC/min. à partir d’un poste fixe”

    Het nummer kost dus €0,30 per minuut en geen €2,88 Tenzij je vanaf een mobiel gebeld hebt, want dan gelden andere tarieven.

    #211876
     Wubbe (63) 
    Bijdrager

    Ik heb vanaf mijn mobiel gebeld 🙁

    #211877
     jako 
    Bijdrager

    Dus €2,58/minuut voor rekening van je eigen provider en niet La Poste. Dan weet je bij wie je moet klagen. 😉

    #211878
     Wubbe (63) 
    Bijdrager

    Huh? Echt? Word ik genaaid door T-Mobile?

    Waar heb jij de info vandaan wat dit nummer kost?

    #211879
     jako 
    Bijdrager

    Dat is toch niet heel moeilijk te vinden, dat staat hier.

    #211886
     Wubbe (63) 
    Bijdrager

    Dank Jako. Ik ga klagen bij T-Mobile.

    #212059
     Wubbe (63) 
    Bijdrager

    Even een update.

    Ik heb geklaagd bij T-Mobile, en zij verzekerden mij echt dat de service-provider in Frankrijk deze hoge rekening stuurt. Daar kunnen zij niets aan doen.

    Ik heb contact gezocht met La Banque Postale. Dat was niet zo eenvoudig. Via de site kun je aanvragen of je teruggebeld kunt worden. Geen reactie.

    Via de Bankieren App kun je ook een soort email sturen. Daar gevraagd waar dat enorm hoge bedrag vandaan komt. Antwoord: “We kennen dat nummer helemaal niet. Het nummer is van Colissimo. Zoek daar maar contact mee.”
    Geantwoord dat het nummer toch echt van La Banque Postale is. Het staat op hun site en een medewerker heeft mij op Facebook dat nummer gegeven.
    Ik wacht het af.

12 berichten aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account