Als buitenlander een rekening openen bij een online-bank?

Dit onderwerp bevat 44 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211717
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Uiteraard mag dat, maar die cheque is niet gegarandeerd. Om te voorkomen dat de dealer zonder auto en zonder geld staat is het juist bij autoverkopen gebruikelijk dat de dealer betaling met een cheque de banque eist. Twee weken geleden een auto besteld, ik mag betalen met cheque de banque of het geld overboeken. Ik boek het wel vanaf een Nederlandse bankrekening.

    Ik heb gelezen dat de cheque de banque weliswaar gratis is voor de ontvanger van de cheque, maar dat het geld twee weken geblokkeerd blijft staan op de bankrekening van de ontvanger. Dodelijk voor de omloopsnelheid van geld en ik kan me voorstellen dat ook een dealer sneller over dat geld wil kunnen beschikken. Dan is een gewone cheque te prefereren, mits het vertrouwen er is dat de klant geen ‘cheque en bois’ uitschrijft.

    #211719
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier ook een andere ervaring en ik heb het al vaker gezegd “Doe zoals de Fransen het zelf doen” Er worden hier gewoon auto’s gekocht zonder dat daar een buitenlandse rekening of dure cheques voor nodig zijn. De betaalmethode komt vanzelf ter sprake.

    Heb tot nu toe twee keer een nieuwe auto gekocht. De eerste keer woonde ik nog maar net in Frankrijk dus had geen idee, wilde het bedrag telefonisch overmaken zoals we dat in NL gewend zijn. Veel te moeilijk volgens de verkoper, gewoon een cheque uit het boekje. Ik kon het niet geloven maar echt ik kreeg de auto zo mee en de cheque werd pas een paar weken later afgeschreven. Die auto kreeg wel een tijdelijk zg “W” kenteken. Na een paar weken en nadat het bedrag was afgeschreven kreeg ik de definitieve kentekenplaten thuis.

    De tweede keer, jaren later, kon ik een (eenmalig) virement afgeven. Via de Franse bank werd op de afgesproken dag het bedrag afgeschreven waarna het kenteken op naam werd gezet. Twee dagen later stond de auto klaar in de showroom. Beide keren ging het om een substantieel bedrag en zonder problemen. En dan heb ik ook nog eens een bank die al helemaal niets kost! (behalve rood staan).

    #211720
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een bank die niets kost?
    Welke bank is dat dan?

    #211724
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haha Wubbe, dat gaat me een lange zoektocht worden. Succes met LaPoste en als je nog eens een auto gaat kopen in Frankrijk weet je alvast dat dit ook lukt zonder chequeboekje, bankkaart of Nederlandse bankrekening.

    #211873
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voordat ik naar het postkantoor ging heb ik geprobeerd een afspraak te maken. Daarvoor moest ik nummer 0033 810 821 821 bellen. Dat heb ik meerdere keren gedaan (vreselijk pauze-deuntje…). Uiteindelijk kreeg ik iemand aan de lijn die mij wist te vertellen dat ik gewoon naar het lokale postkantoor moest gaan. Dat heb ik uiteindelijk gedaan. Met succes.

    Maar… ik kreeg gisteren de afrekening van mijn telefoon. Nummer 0033 810 821 821 blijkt een zogenaamd servicenummer te zijn die zijn eigen prijs per minuut bepaalt: € 2,88 !!!!

    Dit nutteloze telefoneren heeft mij € 43,- gekost 😡

    #211875
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat je genept bent door je Nederlandse provider:

    “Nous vous invitons pour toute demande à contacter le 3631 ou le 0810 821 821 depuis l’étranger.
    * 0,30€ TTC/min. à partir d’un poste fixe”

    Het nummer kost dus €0,30 per minuut en geen €2,88 Tenzij je vanaf een mobiel gebeld hebt, want dan gelden andere tarieven.

    #211876
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb vanaf mijn mobiel gebeld 🙁

    #211877
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dus €2,58/minuut voor rekening van je eigen provider en niet La Poste. Dan weet je bij wie je moet klagen. 😉

    #211878
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Huh? Echt? Word ik genaaid door T-Mobile?

    Waar heb jij de info vandaan wat dit nummer kost?

    #211879
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is toch niet heel moeilijk te vinden, dat staat hier.

    #211886
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Jako. Ik ga klagen bij T-Mobile.

    #212059
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even een update.

    Ik heb geklaagd bij T-Mobile, en zij verzekerden mij echt dat de service-provider in Frankrijk deze hoge rekening stuurt. Daar kunnen zij niets aan doen.

    Ik heb contact gezocht met La Banque Postale. Dat was niet zo eenvoudig. Via de site kun je aanvragen of je teruggebeld kunt worden. Geen reactie.

    Via de Bankieren App kun je ook een soort email sturen. Daar gevraagd waar dat enorm hoge bedrag vandaan komt. Antwoord: “We kennen dat nummer helemaal niet. Het nummer is van Colissimo. Zoek daar maar contact mee.”
    Geantwoord dat het nummer toch echt van La Banque Postale is. Het staat op hun site en een medewerker heeft mij op Facebook dat nummer gegeven.
    Ik wacht het af.

    #214008
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een paar keer las ik op dirt forum over de N26-bank (Franse versie), ik begreep dat je daar als buitenlander met een residence secondaire gemakkelijk online een rekening kan openen.

    Heeft iemand intussen ervaring met deze bank als het gaat om automatische afschrijvingen voor EDF, water, gemeentelijke belastingen, etc?

    Eerdaags komt er een Frans huis op mijn naam, vandaar de vraag.

    Eigenlijk zou ik dat allemaal het liefst vanaf mijn Nederlandse ING-bank doen, maar ik begrijp dat dat vaak tot gedoe en problemen leidt.

    #214009
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb ervaring met een N26 rekening. Mijn ervaring is dat het een prima gratis rekening is, alleen niet Frans. Het nummer begint met DE. Daar heb je dus niet zo veel aan, als je eenvoudig een Franse IBAN zou willen hebben.

    Maar…

    Ik heb een gewone Nederlandse rekening, en daar schrijft de EDF de stroomrekening vanaf, en ook de Franse belastingdienst betaal ik van dat Nederlandse nummer. Zonder problemen. Ik kan inmiddels digitaal aangifte doen en heb dus een ‘espace particulier’ op de Franse belastingdienst. Dat kon alleen maar nadat ik eenmaal aangifte had gedaan van huurinkomsten. Als je dat niet hebt en alleen maar taxe d’habitation en taxe fonciéres moet betalen, dan kun je jezelf niet registreren op https://impots.gouv.fr. Maar dat kan inmiddels veranderd zijn.

    De enige reden waarom ik een Frans bankrekeningnummer heb is voor het betalen van mijn 4G Internet abonnement bij Bouygues. Dat moet met een Frans IBAN.

    Verder betaal ik alles met mijn Nederlandse ASN rekening.

    En cheques? Cheques zijn van de vorige eeuw 😉

    #214010
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij N26 krijg je een Duits bankrekening nummer. Dat biedt dus geen voordeel ten opzichte van een Nederlandse rekening. Als je Nederlandse ING rekening niet werkt, dan werkt die van N26 ook niet.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?