bosgrond kopen, aangrenzende eigenaren eerste recht??

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211853
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Mijn man en ik hebben een tweede huis in Frankrijk. Wij hebben nu van een verhuizende buur de mogelijkheid aangeboden gekregen bosgrond te kopen. Deze bosgrond ligt niet aangrenzend aan de percelen van de verhuizende buur of aan die van ons. Wij hebben serieuze interesse, maar nu horen we via via dat bij een dergelijke verkoop de notaris eerst de eigenaren van aangrenzende percelen aan moet schrijven omdat zij eerste recht van koop zouden hebben! Wij dachten dat dit alleen voor landbouwgrond geldt? We hebben al flink zitten Googlen maar kunnen niets vinden over de regelgeving omtrent het kopen van bosgrond…

    Wie weet hier meer vanaf?

    #211863
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Samantha.

    Sinds juli 2010 is er een nieuwe regel ingesteld dat inderdaad voorziet dat de buren eerste recht van koop hebben.
    Maarrrrrrrr, en let op.
    Je hebt het over bosgrond als ik het juist lees.

    Artikel L 514 – 1 – L 514 – 3 gaat over het beschermen van bosgrond zodat deze niet lukraak omgezaagd worden.
    Alle terreinen kleiner dan 4 hectare vallen inderdaad onder de noemer préemption, maar alleen als dus diegene OOK aangrenzende BOSgrond heeft.
    Simpel gezegd ; als deze eigenaren die het recht op eerste koop hebben plan zijn de zaag erin te zetten om mais te zaaien, dan gaat die vlieger niet op.
    De wet is nadrukkelijk ingesteld om « ontbossing » tegen te gaan.

    Een andere voorkeurs deelnemer is de Safer.

    Let op, ook jullie mogen er dus niet lukraak de zaag in zetten.

    Cees.

    #211864
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #211868
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees, dank je wel voor deze informatie. Wij zijn zeker niet van plan om de boel te kappen, ons doel is bosbeheer. Er ligt aangrenzend vooral productiebos waarvan net een kavel zo goed als geheel is kaalgeslagen. Het idee is juist behoud van bet bos i.p.v. kap t.b.v. naaldbosbeplanting. Wat is dan volgens jou onze positie?

    #211869
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals ik al zei, als de eigenaren van de aangrenzende percelen dit perceel in stand houden dan hebben ze het volste recht.
    Al ze het perceel kopen en er over een paar maanden de zaag in zetten is dat pech, zo werkt dat in Frankrijk.
    Ik ben bang dat de notaris daar niet veel aan kan doen.
    Wat je wel kunt doen in jullie geval is naar de burgemeester gaan en hem jullie goede bedoelingen uitleggen, misschien dat hij kan onderhandelen.
    Maar nogmaals, deze eigenaren van aangrenzende percelen hebben een eerste recht op koop als het perceel minder dan 4 hectare meet.
    Je kunt ook hopen dat de de aangrenzende grondeigenaren er geen belangstelling voor hebben.
    Soms gaan dingen niet helemaal zoals we willen, maar zo is het leven.
    Wat ik zou doen is met een beetje opgeklopte bravoure de notaris de documenten van de wet zoals boven beschreven op zijn bureau schuiven en laten weten dat jij donders goed weet hoe de vork in de steel steekt.
    Je kunt hem laten weten dat jij weet dat de volgende eigenaar geen recht heeft de bomen te kappen.
    Bluf is soms een goede manier om je doel te bereiken.

    Cees.

    #211870
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals ik al zei, als de eigenaren van de aangrenzende percelen dit perceel in stand houden dan hebben ze het volste recht.
    Al ze het perceel kopen en er over een paar maanden de zaag in zetten is dat pech, zo werkt dat in Frankrijk.
    Ik ben bang dat de notaris daar niet veel aan kan doen.
    Wat je wel kunt doen in jullie geval is naar de burgemeester gaan en hem jullie goede bedoelingen uitleggen, misschien dat hij kan onderhandelen.
    Maar nogmaals, deze eigenaren van aangrenzende percelen hebben een eerste recht op koop als het perceel minder dan 4 hectare meet.
    Je kunt ook hopen dat de de aangrenzende grondeigenaren er geen belangstelling voor hebben.
    Soms gaan dingen niet helemaal zoals we willen, maar zo is het leven.
    Wat ik zou doen is met een beetje opgeklopte bravoure de notaris de documenten van de wet zoals boven beschreven op zijn bureau schuiven en laten weten dat jij donders goed weet hoe de vork in de steel steekt.
    Je kunt hem laten weten dat jij weet dat de volgende eigenaar geen recht heeft de bomen te kappen.
    Bluf is soms een goede manier om je doel te bereiken.

    Cees.

    #211963
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We zijn eruit hoor! Niks aan de hand gelukkig. De buurvrouw heeft informatie ingewonnen bij de notaris. Naast de bospercelen heeft ze ons ook haar fruitboomgaard te koop aangeboden. Omdat ze deze grond in combinatie met bosgrond verkoopt, dus verschillende perceeltypes (cruciaal!), hoeft het niet meer te worden aangeboden aan de eigenaren van de grond om de percelen heen.
    De SAFER kijkt er nog wel naar als formaliteit, maar naar verwachting zal dat in dit geval geen probleem moeten opleveren.

    Vanmorgen zijn we naar de notaris geweest om de boel in gang te zetten!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?