Grondwaterstroompjes

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #209711
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Al in een eerdere draad heb ik de vraag gesteld over het waterbasin achter ons huis.
    Het leek gewoon een vijver voor de eenden volgens de een, of een resevoir voor regenwater voor de ander, maar duidelijkheid heb ik er niet over gehad totdat ik me erin ben gaan verdiepen.
    Ik zat bij de buurman van mijn schoonmoeder toen die een paar prachtige werktuigles liet zijn van een sourcier.
    Een mooi uit hazelnotenhout gedraaide knop aan een touwtje, met cijfertjes erop.
    Hoe het werkt weet ik niet, maar het zette me aan het denken.
    Op een zondagmiddag een eind wandelen en dan komt er zomaar water uit de grond, wat in een klein stroompje veranderd.
    Of gewoon op het vlakke land waar dagen na de regenbui een stroompje uit het niets komt en uitmond in een meertje achter een boerderij.
    Ik ging ons basin eens onder de loep nemen, en met name de waterstanden.
    Als het regende tot de rand toe vol, maar drie dagen na de regen nog steeds!
    Een primitieve regengoot bij het schuurtje opgehangen, geen verandering.
    Helemaal leeg is dhet basin ook nooit, en dat is ook vreemd omdat er alleen aan de kanten dikke planken staan die de grond tegen moeten houden, maar de bodem is gewoon grond
    Aan de andere kant van het dorp ook heuvelopwaarts sprak ik iemand die een put heeft van 8 meter diep, terwijl de rivier “Renaison” wel 50 meter lager langs stroomt.
    Ik ben eens gaan zoeken op veine d’eau, en daar ben ik een hoop wijzer van geworden.
    Kleine waterstroompjes die op geringe diepten onder ons door stromen.
    Ik ga binnenkort eens een wichelroede maken en eens kijken of ik die magische krachten van de sourcier ook bezit.
    De bedoeling is dat we in het huidige basin een dreinage leggen die via een 100mm pvc buis ergens de grond uit komt om daar een nieuw basin aan te leggen.

    Cees.

    #209712
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De bedoeling is dat we in het huidige bassin een drainage leggen die via een 100mm pvc buis ergens de grond uit komt om daar een nieuw bassin aan te leggen.

    Lijkt mij symptoombestrijding en niet de oplossing van het probleem – maar ik heb te weinig kennis van ondergrondse waterstromen om een zinnig antwoord te geven.

    #209713
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian schreef:

    Lijkt mij symptoombestrijding en niet de oplossing van het probleem

    Symptoombestrijding is ook bestrijding en bovendien zeer nuttig als het symptoom het enige is dat moet worden bestreden.

    #209714
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even een geheugen opfrisser.
    Hier ging het om.

    Dat oude basin moet dicht, ik moet daar kunnen lopen want ernaast komt een huisje.
    Ik wil niet het risico lopen dat mensen in de ploemp vallen.

    Als ik dus die Veine d’eau gewoon z’n gang laat gaan maar een beetje help een andere kant op te gaan 🙂

    #209727
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees

    Misschien kun je op deze site vinden waar het water vandaan komt.

    INFOTERRE

    janv

    #209729
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je Janv.
    Waar halen jullie het vandaan zeg 🙂
    Pracht informatie, al is het alleen al voor de nieuwsgierigheid.

    Ik zie hier inderdaad dat er twee waterputten zijn, een aan de andere kant van het hoogste deel, en een aan onze kant en een meter of 15 hoger (is moeilijk te schatten, kan 20 zijn)
    Ik zou eens moeten gaan vragen hoe diep die put is.

    Overigens is ons basin maar een meter diep ongeveer, dus die waterstroom zit vrijwel op het oppervlak onder de schuur door bij de buren.
    Die schuur staat wel weer een meter of 5 hoger, het loopt vrij snel op daar.
    Ik neem aan dat alles rots is onder het gras.

    Leuk om te zien dat er ook een ondergronds “iets” zit op ons terrein.
    Ik hoorde al eens het verhaal dat er ergens een tunnel zit die van de ene kant van de “berg” naar de andere kant loopt.
    Had iets te maken met een chateau of zoiets.
    Ik heb een soort ingang gezien maar ik heb claustrofobie, en het men zegt dat het beschermd gebied is voor de vleermuizen.
    Het ligt helemaal onder de bomen dus niet echt zichtbaar.

    Cees.

    #209730
     Noë
    Sleutelbeheerder

    janv,
    inderdaad een schat aan informatie op INFOTERRE.
    Ik heb meteen onze streek nageplozen en een aantal vreemde dingen gevonden.

    #209731
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vertel eens Christian 🙂

    #212002
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou, ik ben een blij mens.

    Als je een paar pvc buizen in de grond stopt en het werkt niet heb je een misschien 100 euro wegegooid, en omdat de tractopelle toch aan de gang moest nog maar eens overwogen.
    14 meter drainagebuis, aan een kant een bocht omhoog en dan kan ik daar een dakgoot aanmaken, en aan de anderkant een T voor een andere dakgoot ter zijner tijd.
    Daarna nog eens 18 meter naar beneden en een nieuw gat gemaakt.
    Mocht die drainage niet helpen, dan in ieder geval de goten.

    Nu kwam er een paar maanden geleden iemand en die vertelde een opmerkelijk verhaal.
    In onze tuin ligt een tunnel (een tunnel???) ja dat gat daar.
    Daar mag je niets aan doen want er zitten vleermuizen in, beschermd dus.
    Die tunnel loopt dwars door de berg heen naar Ambierle (huhhh???) inderdaad, dat dorp ongeveer 4km verderop.
    Die tunnel zou, maar dat moet ik maar eens gaan vragen in het museum in Ambierle, uit komen in het klooster.
    Ons huis staat ongeveer waar het kasteel stond.

    Het was dus helemaal geen bos, in de oudheid waren dit wijnakkers.
    In die wijnakkers (nu komt het) ligt een drainage om de ranken water te geven.
    Die drainage zijn eigenlijk sleuven vol met stenen waar het water door sijpelt.
    Je ziet ze niet meer omdat het nu land is, of stukken bos, en ook huizen.
    Waar zo’n huis staat is die drainage natuurlijk vernield (lees onderbroken) maar waar bos is kan die door wortelgroei gedeeltelijk vernield zijn, en waar gewoon land is ligt die er nog.
    Het kan dus maar zo zijn dat jouw oude waterbak vol loopt door zon antieke drainage uit de middeleeuwen.

    EN DAT DOET TIE !!!!

    Gisteren een zware sneeuwbui gehad, vandaag schijnt het zonnetje, de grond is droog, en de buis guts het water naar buiten het nieuwe gat in.

    Ik ben bar blij.

    Ik wilde dit graag met jullie delen enerzijds omdat ik hier ook de vraag stelde, en anderzijds om maar weer aan te tonen dat niet alles gewoon maar gedaan is, er kan wel eens een hele oude reden achter zitten.
    En natuurlijk allemaal bedankt voor ’t meedenken.

    Blije Cees.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?