Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
11 maart 2013 om 21:42 In reactie op: On-line huis zoeken en de frustraties met Franse makelaars (grmbl!) #192648NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit Timo op 11/03/2013 19:12
Wij hebben vergelijkbare ervaringen.
Wij zijn in 4 jaar zoeken exact 1 keer door een makelaar teruggebeld en voor de rest krijg je heel vaak het gevoel dat je lastig bent of niet serieus genomen wordt.Dat is dus de algemene ervaring, en dat is jammer, maar niks aan te doen, lijkt de concensus.
Quote:Zoals eerder gezegd, bellen werkt beter.
Misschien kun je iemand zoeken die beter Frans spreekt en voor je kan bellen?Mm, daar heb ik wel aan gedacht hoor, en ik kan me goed voorstellen dat dat beter werkt. Een mail is ook makkelijker te negeren dan telefoon..
Ik heb niet direkt zo iemand in de buurt, en eigenlijk vind ik het ook wel een beetje vervelend om te bellen in het stadium dat ik nog niet zo veel van een huis weet. Ik vul wel altijd braaf m’n telefoonnummer in, en zeg erbij dat ik niet zo geweldig frans spreek.
Je idee van duidelijke punten in de mail vind ik heel goed! En vooral een duidelijke vraag stellen aan het eind, zodat de eerste reactie van de lezer is: ANTWOORDEN!
Ach, het is duidelijk dat het niet simpel is, maar dat maakt het des te leuker als het uiteindelijk allemaal gelukt is! 🙂
11 maart 2013 om 21:20 In reactie op: On-line huis zoeken en de frustraties met Franse makelaars (grmbl!) #192647NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit bosbess op 11/03/2013 20:00
Dag JSwaal, als antwoord op je vragen:Voor zo’n compromis de vente kan je ook naar de notaris, maar daar hangt inderdaad een prijskaartje aan. Het verschil? Weinig, behalve dat de notaris zonodig kan waarschuwen voor zaken waar je zelf niet aan hebt gedacht (of waar de makelaar liever niet aan wil denken…). Als je direct van een particulier zou kopen (wat ik zelf niet gauw zou doen in een buitenland), zijn er standaard compromis de vente te verkrijgen.
Ik bedoel eigenlijk: waarom heb je het compromis niet bij de notaris geregeld? Dat kan (en moet, vind ik) ook als je van een particulier koopt. Het had je de frustratie met deze koop wellicht kunnen voorkomen, als je dat had gewild. Nu heb je woedend “nee” gezegd en is het daarbij gebleven, anders had de verkoper 5% of 10% (het deposit) als boete moeten betalen, en had ie het dus wel uit z’n hoofd gelaten dit te doen.
Er zijn een paar huizen waar ik naast gegrepen heb, in al die gevallen werd er gerefereerd aan het compromis de vente dat men net bij de notaris had getekend of ging tekenen. Dat het zonder notaris kon wist ik geeneens.
11 maart 2013 om 19:12 In reactie op: On-line huis zoeken en de frustraties met Franse makelaars (grmbl!) #192645NoëSleutelbeheerderWij hebben vergelijkbare ervaringen.
Wij zijn in 4 jaar zoeken exact 1 keer door een makelaar teruggebeld en voor de rest krijg je heel vaak het gevoel dat je lastig bent of niet serieus genomen wordt.Zoals eerder gezegd, bellen werkt beter.
Misschien kun je iemand zoeken die beter Frans spreekt en voor je kan bellen?En als waarschuwing, als je straks gaat verbouwen, dan maak je bij het gemiddelde bouwbedrijf nog een keer hetzelfde mee 😉
Wij hebben uiteindelijk het huis van de buurman van vrienden gekocht. Dat lijkt ideaal, maar heeft in totaal ook 1.5 jaar geduurd omdat de verkopende familie onderling ruzie maakte.
Over e-mails naar FR:
Ik ben begonnen met de vragen in een email op te sommen, dat leek wat te helpen:
1. …..
2. …..
3. …..Ik weet uit ervaring dat mensen daardoor eerder de neiging hebben om overal antwoord op te geven en als ze dat niet doen gewoon nog even terug mailen.
Ik heb ook meegemaakt dat we na een derde keer de vraag te hebben gesteld alsnog netjes antwoord kregen.
Veel ondernemers in FR gaan nou eenmaal heel anders met e-mail om dan wij in NL gewend zijn.
In mijn ervaring heb je bij het invullen van een contactformulier op een website een slagingspercentage van ongeveer 20%. Als je er daarna achteraan belt waren er verdacht vaak computer storingen die week 🙂Kijk ook eens op http://www.leboncoin.fr, veel particulier aanbod. Mijn ervaring is dat daar vaak ook niet op wordt gereageerd (mensen verwachten dat je belt), maar de interessantste panden zijn wel daar te vinden.
BTW, sommige van onze ervaringen met Nederlandse makelaars die actief zijn in FR is nou ook niet bepaald positief om eerlijk te zijn.
Geoportail mag dan wat langzamer zijn dan Google Earth, maar de data is wel veel gedetaileerder Zeker in afgelegen gebieden.
Informeer ook van tevoren goed naar de lokale prijzen, veel meer internationaal georiënteerde makelaars hanteren toeristenprijzen. Totaal niet reëel voor de omgeving of nog gebaseerd op de huizen hausse die allang voorbij is.
Ik zou het gewoon niet doen een huis in Frankrijk kopen, al die ellende 😉
NoëSleutelbeheerderZe hebben me gezegd dat de werknemer dan verzekerd is…? Hoe betaal ik die verzekeringen, krijg ik naheffingen? Ik ben bang voor addertjes onder het gras.
En ik moet haar het minimale van €7,98 betalen? Ik had €4,5 in gedachte, dus dan wordt het wel een grotere kostenpost..
11 maart 2013 om 17:16 In reactie op: On-line huis zoeken en de frustraties met Franse makelaars (grmbl!) #192644NoëSleutelbeheerderBij een promesse de vente belooft de verkoper te verkopen en zit hieraan vast.
Bij een promesse d’achat is het andersom.
Beiden kunnen zonder tussenkomst van een notaris opgesteld en getekend worden. De uiteindelijke afhandeling (acte autentique) vindt wel degelijk bij de notaris plaats.Wilm
11 maart 2013 om 15:35 In reactie op: On-line huis zoeken en de frustraties met Franse makelaars (grmbl!) #192643NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit bosbess op 11/03/2013 12:54
De grap van dit soort praktijken is natuurlijk dat er (nog) geen notaris aan te pas komt.Aha, je kàn er (blijkbaar) voor kiezen dit zonder notaris te doen, ik wist dat niet. Deze site beschrijft de “compromis” en de “promesse” de vente:
http://www.french-property.com/guides/france/purchase-real-estate/legal/agreement/
uit:
http://www.french-property.com/guides/france/purchase-real-estate/legal/
“promesse” kan alleen via de notaris, “compromis” kan ook onderhands. Met de promesse belooft een verkoper aan de koper te verkopen, de “compromis” is een wederzijdse belofte van koop en verkoop. Ik zou niet anders willen dan een “compromis” te ondertekenen, en bij de notaris.
Was er een reden het niet bij de notaris te regelen? Notariskosten? Het deposit van 10%?
11 maart 2013 om 14:10 In reactie op: Fraude: geëmigreerde pensionados blijven ingeschreven in Nederland #197919NoëSleutelbeheerder@ Jan, Bedankt voor je altijd rustige, deskundige en weloverwogen commentaar. Ik pik er één zinnetje uit ” zijn gestuit op onwil van Nederland “. DAT moeten de belangenverenigingen aanpakken en niet uit jaloezie diegenen die hun eigen weg hebben gezocht of nog zoeken. Hoe stout, ondeugend, en creatief die Nederlanders ook zijn.
En dat denk ik moet iemand die in zo’n werkgroep gaat zitten zich wel realiseren. In Frankrijk is dit inderdaad volgens mij niet of nauwelijks aan de orde. Waar het wel aan de orde is moeten naar mijn mening de belangverenigingen zich richten op hun eigen belangen – die van hun leden. Zonder de (heksen)jacht te opnenen of althans daaraan mee te werken, op andere Nederlanders.
De ZVW is een bedroevend stuk wetgeving – een wanproduct van bestuurlijke naiviteit van de wetgever ten opzichte van niet-ingezetenen maar omdat geen voorberachte rade kon worden bewezen bij het tot stand komen er van mocht het van de CRVB. Is het dan zo ook dat er mensen zijn die hun eigen weg zoeken ?
En is het aan de belangverenigingen om er aan mee te werken die mensen te “pakken” ?
Het lijdt namelijk niet tot verbetering van de situatie van de officiele immigranten maar slechts tot verslechtering van de situatie van langverblijvende overwinteraars.. En daarmede mijns inziens althans nog in het belang ven de ene groep, nog in het belang van de andere.
Dat is mijn mening.
OEVVDNoëSleutelbeheerderWij hebben het chequeboekje aangevraagd bij de Bank (CA) en het arriveerde 3 weken later.
NoëSleutelbeheerderGrappig, dat heeft mijn oude gemeente nog steeds niet…
NoëSleutelbeheerderEven opletten, als je zelf ondernemer (of AE) bent, kan je de CESU niet zomaar toepassen.
NoëSleutelbeheerderDe links werken niet:
403 ForbiddenU heeft geen toegang tot deze pagina.
NoëSleutelbeheerderDit is een goede en veilige manier om iemand wit te betalen. Het is ook heel gemakkelijk. Hier staat precies uitgelegd hoe het werkt: http://www.cesu.urssaf.fr.
Wim
11 maart 2013 om 11:03 In reactie op: Fraude: geëmigreerde pensionados blijven ingeschreven in Nederland #197918NoëSleutelbeheerder@OEVVD
“Waar houdt het allemaal op ? Belangverenigingen moeten de belangen behartigen van hun leden en het CVZ zijn eigen boontjes laten doppen”
Ter verduidelijking. Dit onderwerp is in het zogenaamde Alicante overleg met VWS en CVZ vorig jaar met de belangenverenigingen ICNG, Fanf, VNGS en SBNGB aan de orde geweest. De achtergrond is als volgt, waarbij het onderwerp vooral in Spanje speelt.
Te constateren valt dat degenen die zich niet lieten uitschrijven uit het Nederlandse GBA, in het bijzonder gepensioneerden, toegang blijven houden tot kwalitatief goede particuliere gezondheidszorg in andere EU-landen, soms bemensd met Nederlandse artsen en verpleegkundigen. Dit geldt ook indien ze in feite grotendeels of het gehele jaar buiten Nederland verblijven. De kliniek Benidorm in Spanje is daarvoor vaak genoemd als voorbeeld. Dit in tegenstelling tot (gepensioneerde en als gezinslid met afgeleide rechten) verdragsgerechtigden die zich wel lieten uitschrijven uit het GBA bij vertrek naar een ander EU-land (waarvan velen voor 2006 ook nog toegang hadden tot de particuliere zorg in hun woonland). Pogingen van deze laatste groep om ook toegang te krijgen tot die particuliere zorg in hun woonland, desnoods met extra betaling aan Nederland onder toekenning van het ZVWpakket, zijn gestuit op onwil van Nederland. Het is begrijpelijk dat de belangenverenigingen geïrriteerd zijn dat er een dergelijk verschil in behandeling is tussen degenen die objectief gezien in dezelfde omstandigheden verkeren (dus tussen langverblijvende “overwinteraars” en officiele immigranten). De oproep aan VWS en CvZ om aan dit onderscheid een einde te maken komt daaruit voort en heeft dus geleid tot een werkgroep die dit probleem van uitschrijving uit het GBA zal onderzoeken. Mijn mening of deze werkgroep met maatregelen kan komen om strikter te controleren op feitelijke emigratie, heb ik op dit forum al gegeven.Een en ander zal in Frankrijk minder aan de orde zijn omdat daar een veel minder groot kwaliteitsverschil tussen particuliere en wettelijke zorg zal bestaan.
11 maart 2013 om 10:15 In reactie op: On-line huis zoeken en de frustraties met Franse makelaars (grmbl!) #192641NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit bosbess op 8/03/2013 12:47
…ik tekende het koopcontract. Word ik een paar dagen later door de makelaar gebeld, dat de eigenaar van gedachten is veranderd en vasthoudt aan de vraagprijs. Woedend heb ik geweigerd.Dit verbaasde me nog, want als koper heb je wel 7 dagen bedenktijd, en kan je binnen die 7 dagen kosteloos van een koop af, maar als verkoper niet! Als ik het goed heb kan dat slechts met 5% boete voor de verkoper. Wat zei de notaris?
NoëSleutelbeheerderJe kunt de TNT erop zetten. Heb je in elk geval de Franse kanalen in elke kamer. Zo heb ik het bij mij gedaan, wel met een versterkte “répartiteur” die signaalverlies voorkomt bij splitsing.
Steven
NoëSleutelbeheerderBedankt voor de poging. Ik begrijp dat elke tv een eigen decoder moet hebben, en dat die vanuit de duo kop op de satelliet moet worden aangestuurd. Dus zowel het nieuwe coax TV netwerk, het CAT5 internet netwerk als ook de coffret de communication zijn geheel nutteloos.
Investeren in kwaliteit heeft dus geen zin, gewoon voldoen aan de minimale eisen is voldoende voor mijn situatie. Ze moeten eerst de infrastructuur maar verbeteren. Meer dan telefoon via een roestig draadje wordt niet aangeboden in mijn dorp.
NoëSleutelbeheerderGeen problemen te voorzien, zwart werken wordt zo wit en dat maakt iedereen blij.
De vraag is of de oppas dat ook wil.
Hier in het dorp is een grote groep mensen die los/vast werken en op deze manier betaald worden. Maak ik af en toe gebruik van. Aan te vragen bij de bank.Albert uit de Haut Vienne
NoëSleutelbeheerder😉 Dat is dus een heel aardige vader, die van zijn even aardige dochter houdt.
10 maart 2013 om 20:52 In reactie op: Fraude: geëmigreerde pensionados blijven ingeschreven in Nederland #197917NoëSleutelbeheerderMaiden-speech? We zijn hier niet op het GeenStijl-forum, daar hoor je zulke kretologie. Ik wens ervan verschoond te blijven.
Steven
10 maart 2013 om 20:10 In reactie op: Fraude: geëmigreerde pensionados blijven ingeschreven in Nederland #197916NoëSleutelbeheerderTjonge, jonge…
Kan het wat rustiger; Nazis, Arbeit macht frei, Stasi, Joods syndroom.10 maart 2013 om 19:19 In reactie op: Fraude: geëmigreerde pensionados blijven ingeschreven in Nederland #197915NoëSleutelbeheerderOh ja, Banjoiste, en die term “verdragsgerechtigde” die schiet bij mij ook zo in mijn verkeerde keelgat. De meest huigelachtige, cynische, leugenachtige uitdrukking sinds da Nazis Arbeit Macht Frei boven de poort naar de hel spijkerden. En we blijven hem maar gebruiken…
10 maart 2013 om 19:12 In reactie op: Fraude: geëmigreerde pensionados blijven ingeschreven in Nederland #197914NoëSleutelbeheerderDag allemaal, Ik ben ook een nieuw forumlid en ik val best graag met de deur in huis.
Ik ging ook wat zeggen over dit onderwerp maar ik zie dat Banjoiste het al woord voor woord voor mij gedaan heeft. Ik voeg er dan maar wat aan toe. Ik begrijp de beginstatement al niet zozeer en de kop boven het draadje -fraude en “bij belangverenigingen van gepensioneerden is geconstateerd dat etc. etc.”
Ik denk dat dit komt omdat sommige belangverenigingen zich te lang opsluiten met het CVZ en bepaalde vertegenwoordigers van de Nederlandse politiek. Is het de taak van de belangverenigingen “stoute” Nederlanders die hun belangen op hun manier dienen aan te geven en helpen te vervolgen. Of lijden die belangenbehartigers aan wat ik noem “het Joodse Raad Syndroom”.
Welke andere vermeend frauduleuze handelingen dienen er nog door ons te worden opgespoord, aangegeven, en standrechtelijk te worden berecht ?
Te hard rijden op de autoroute, moet ook de belastingaangiftes van alle Nederlanders maar eens onder een werkgroep onder de loupe worden genomen, hondenbelasting niet betaald – je zegt het maar ?
Waar houdt het allemaal op ? Belangverenigingen moeten de belangen behartigen van hun leden en het CVZ zijn eigen boontjes laten doppen. Bij situaties waarbij bijvoorbeeld externe accountants en dat soort lieden zijn betrokken wordt vaak de “crew” na een half jaar of zo gewisseld om te voorkomen dat ze door de tegenpartij worden ingepakt.Mensen ga je job doen, weer knokken tegen de ZVW het CVZ en het AWBZ onrecht.
De wet MKOB , discriminerende tarieven voor reisdokumenten voor niet ingezetenen, het afschaffen van informatiebronnen voor “uitpandigen” en als je denkt dat er niks meer te knokken valt dan weet ik nog wel wat voor jullie.
En laat het vervolgen van stoute Nederlanders over aan het CVZ, de belastingdienst, de SVB en de Stasi. Het is je zaak niet – Het schaadt de belangen van je leden niet hou je erbuiten…
How’s that for a maiden speech ? Komt recht uit het hart.
OEVVDNoëSleutelbeheerderHuurcontracten (bail d’habitation) zijn standaard voor 3 jaar. De verhuurder mag in die periode niet opzeggen, de huurder met een opzegtermijn van 3 maanden met aangetekende brief. Afwijkingen van duur en opzegperiode zijn mogelijk. Stilzwijgende verlenging voor steeds drie jaar is gebruikelijk. Ik heb nog nooit een contract gezien voor 10 jaar op zo.
Wim
NoëSleutelbeheerderDie “binnen 5 dagen voor vertrek” is ook zo’n belachelijke Nederlandse en vooral onpraktische regel. Of je niks anders te doen hebt in die laatste 5 dagen. En als je in een gemeente woont met slechts 1 halve dag per week uitsluitend overdag een opening, zelfs onmogelijk. Ik heb dan ook 2 weken van te voren, na 3 uur wachthok want ook afspraak niet mogelijk, mijn uitschrijven bekendgemaakt per geplande datum.
Gelukkig begreep de ambtenaar de overweging, maar of ik nog iets getekend heb over 2/3 van een jaar weet ik niet meer.
NoëSleutelbeheerderHet is me gelukt!! Ik mag zowaar de auto lenen!! Iedereen heel erg bedankt voor alle info, want dit heeft mijn vader er van overtuigd!! 🙂
NoëSleutelbeheerderWow, wat een informatie allemaal! Heel hartelijk bedankt!
De verhuurder is een privé-persoon en is jonger dan 60. Hij wil gewoon het appartement verkopen, en heeft het ook in de brief aangeboden voor een hele goede prijs. Alleen is er geen vervangende woning aangeboden, wat wel zou moeten, want het inkomen van de huurder is onder 1,5 x Smic en hij is 76.
Maar…. hij accepteert dat het appartement verkocht wordt, en gaat terug verhuizen naar ….Nederland. Hij vindt dat verstandiger op zijn leeftijd en nu hij nog in goede gezondheid is.
Iedereen ontzettend bedankt voor al deze informatie!NoëSleutelbeheerderMaar daar staat toch niet dat je iets moet tekenen? Inderdaad, nog nooit van gehoord.
Welke gemeente is dat?NoëSleutelbeheerder‘Via het loket..’ Veel banken zijn op maandag gesloten.
NoëSleutelbeheerderHet blijft zonder foto’s moeilijk om er ook maar iets zinnigs over te zeggen Wim, maar als de balken lang vochtig zijn geweest na de behandeling dan wil dat in ieder geval zeggen dat het gif ook ruim de tijd heeft gehad om goed diep in de balken te trekken. Dat is alvast een plus. De Xylophene is niet van een of ander B merk en er zit een schimmeldodend middel in en daarom verbaas ik me er ook erg over dat jij schimmel op je balken ziet. De schimmel zat of al in het hout en deze zou dan door het ingebrachte vocht zijn gaan bloeien of het zijn sporen van een schimmel die nu zijn gaan groeien. Als je er weer bent zou je eens een proef kunnen doen door een onbehandeld stuk balk met gewoon water nat te maken en dit een week of zo vol te houden en dan te kijken of dit het zelfde effect heeft. En ik ben ook wel benieuwd of er de volgende keer dat je er bent weer veranderingen zijn. Meer schimmel of is alles weer verdwenen?
Groet, René
NoëSleutelbeheerder@ P. Brand
De wettelijke grondslag daarvoor is te vinden in de Wet GBA:
Artikel 68
1. De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.
2. Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het eerste adres van verblijf in dat land.
3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen waarin het eerste lid niet van toepassing is
-
AuteurBerichten