Dit onderwerp bevat 5 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200251
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste allemaal. Op dit moment stook ik een houtkachel als hoofdverwarming voor een ruimte van 44 m2. Hoewel een hele kleine (Anderson) moeten we zelfs in grote vrieskou ramen openzetten; veel te warm er onmeunig stoffig.
    Nu is mijn oog gevallen op het fenomeen pelletkachels… thermostaat, lange autonomie etc. Zijn ervaringsdeskundigen met een mening? Ik wil graag weten hoeveel herrie ze maken en of er zaken zijn die als nadelig worden ervaren.
    Vast bedankt voor jullie reacties.

    #200252
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb in ons huis geen pelletkachel.
    Maar in een huis waar er wel een was heb ik geen nadelige geluiden waargenomen; niet meer dan een normale kachel, en minder dan een openhaardvuur. En dat ding werkte gewoon dag en nacht zonder aandacht en verzorging.
    Ik weet niet of de prijzen van pellets nog lang zo laag blijven. Tot nog toe worden pellets uit afval van zagerijen etc. gemaakt, maar bij meer vraag moet gewoon gezond hout tot pellets verwerkt worden. Of zie ik dat te somber?

    #200253
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben een combi, houtkachel met palletkachel, overdag stoken wij centraal vanuit de keuken met hout en in de nacht neemt de palletkachel het automatisch over en zorgt ervoor dat het watercircuit op temperatuur blijft.
    Nu tot je vraag, geluid…… Ja een palletkachel die in de woonruimte staat maakt geluid. Je hoort de ventilator en de schroef die de pallets in de brandruimte schroeft. Is dat geluid hinderlijk? Voor ons niet.

    Voordeel voor ons, je kunt een of twee dagen weg zonder dat je woonruimte koud wordt. Wij zijn er blij met deze oplossing. Verder is het navullen gemakkelijk en je hebt bijna geen as meer omdat de pallets voor 98% verbranden.

    #200254
     Noë
    Sleutelbeheerder

    😀 😀 😀 😀 😀

    Moet een geweldig gezicht zijn, zo’n pAlletkachel

    😀 😀 😀 😀 😀

    #200255
     Noë
    Sleutelbeheerder

    en ….
    coupure EDF=geen warmte meer
    wij hebben daarom nog een gaskachel aangeschaft voor noodgevallen

    #200256
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij een vriend van mij staat sinds een maand of drie een poêle à granulés. Tot zijn grote tevredenheid. Zoals “de bron” hierboven meldt: eigenlijk geen nadelen, tenzij je allergisch bent voor geluid: je hoort de granulés vallen en je hoort de ventilator een beetje. Maar die geluiden zijn wat mij betreft vergelijkbaar met het aanzuigen van lucht in een houtkachel of insert. Het programmeren nam nogal wat tijd in beslag, maar daarna: vrijwel geen omkijken meer naar. En het is verstandig om een aparte (metalen) stofzuiger te gebruiken voor het schoonhouden van de brander.
    In Les Landes worden veel colleges gestookt op de granulés. Alle bedrijven in deze omgeving die bomen onderhouden (élages en meer dan dat) vervoeren alle houtafval naar bedrijven die daar vervolgens pellets van maken.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?