Paspoort aanvragen in den Haag

Dit onderwerp bevat 34 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 7 maanden geleden door Theo Sacourieu.

  • Auteur
    Berichten
  • #198446
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maak je niet ongerust Theo, ik mis niks, behalve als ze beginnen met (voor mij) technische abacadabra. Dan denk ik: “Gooi maar in m’n pet.”

    Het citaat dateert van 18-12, ik weet niet meer wanneer jij aankondigde dat je zou telefoneren naar de oude websiteleverancier. Misschien heb je het gemist, Theo, maar sinds die aankondiging heb ik mijn Ceterum censeo niet meer onder mijn bijdragen geplaatst.

    Herhaling werkt niet alleen in marketing: Carthago werd uiteindelijk verwoest en we mogen hopen dat Marianne Thieme uiteindelijk haar zin zal krijgen en dat de bio-industrie ooit zal worden afgeschaft.

    #198462
     bosbess
    Deelnemer

    Geweldig voor je Renso, mijn felicitaties. En goed nieuws voor allen die in Den Haag een nieuw paspoort willen aanvragen.

    Toch blijf ik er bij dat een gemeente deze eis niet zou mogen stellen. Toch zou ook ik denken: als ik m’n paspoort maar krijg. Er zijn belangrijker zaken om tegen bierkaaien te vechten. Zeker nu jij dit zo mooi voor elkaar hebt gekregen.

    #198461
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Eh, volgens mij hebben ze op de Marie een ‘Certificat de Domicile’, een voorgedrukt papiertje waarop de burgemeester (via zijn/haar almachtige secretaresse) verklaart dat u sinds datum domicilie houd in XXXX.
    Ik weet niet of de piepkleine dorpjes een dergelijk scheurboekje hebben maar bij ons (300 inwoners) wel.

    #198479
     bosbess
    Deelnemer

    Precies Theo, in mijn kleine dorp hebben ze dat, maar… er staat niet op dat ik de nederlandse nationaliteit heb. Eb dat is ook niet nodig, want mijn nationaliteit bewijs ik tegenover iedereen in de hele wereld, inclusief NL ambassades en consulaten, met m’n paspoort. Dat is daar voor bedoeld. Enkel en alleen bij de gemeente Den Haag is een nederlands paspoort geen bewijs van Nederlanderschap. Zij geloven je pas als een burgemeester ergens in de binnenlanden van Verweggistan op zijn woord van eer (!) verklaart dat je Nederlander bent.

    Dit alles is in het oude forum al de revue gepasseerd en daarom zeg ik nogmaals:

    Voor het overige ben ik van mening dat het oude forumarchief moet blijven.

    #198467
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op de home page zien we tekst bij het paspoort en Id onderwerp, ik citeer … Naast de gemeente Den Haag, waar deze personen al vele jaren een paspoort of identiteitskaart kunnen aanvragen, is dit inmiddels ook mogelijk ….
    Als de tekst klakkeloos van het consulaat komt of van MinBuza, even erbij letten met een noot dat dit frauduleuze tekst is, is het tekst van de moderator, dan graag de waarheid en geen fantasie tekst. bedankt

    #198468
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Veel burgemeesters zullen die verklaring niet tekenen. Een Franse burgemeester kan immers niets verklaren ten aanzien van je nationaliteit. Een vodje waarin de burgemeester verklaart dat je er woont wordt zonder mankeren afgegeven, maar zonder de nationaliteit te vermelden.

    #198469
     Wim Bavelaar
    Moderator
    Quote:
    Quote uit dit op 19/12/2012 12:53
    … Naast de gemeente Den Haag, waar deze personen al vele jaren een paspoort of identiteitskaart kunnen aanvragen, is dit inmiddels ook mogelijk ….
    Als de tekst klakkeloos van het consulaat komt of van MinBuza, even erbij zetten met een noot dat dit frauduleuze tekst is, is het tekst van de moderator, dan graag de waarheid en geen fantasie tekst. bedankt

    De tekst is afkomstig, zoals in het bericht te lezen valt, van de vorige minister van Buitenlandse Zaken in een Brief aan de Kamer. In welk opzicht zou deze niet al te briljante oud-bewindsman frauduleuze informatie aan de gekozen volksvertegenwoordigers hebben verstrekt?

    Wim

    #198480
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit bosbess op 18/12/2012 17:41
    Dit alles is in het oude forum al de revue gepasseerd en daarom zeg ik nogmaals:

    Voor het overige ben ik van mening dat het oude forumarchief moet blijven.

    Misschien heb je het gemist Bosbess: het forumarchief komt er, staat helemaal in de steigers maar de implementatie hangt af van de ‘snelle’ medewerking van een wat beperkte helpdesk medewerker van OVH waar de oude website staat.
    Herhaling werkt alleen in marketing… 😎

    #198478
     bosbess
    Deelnemer

    Maak je niet ongerust Theo, ik mis niks, behalve als ze beginnen met (voor mij) technische abacadabra. Dan denk ik: “Gooi maar in m’n pet.”

    Het citaat dateert van 18-12, ik weet niet meer wanneer jij aankondigde dat je zou telefoneren naar de oude websiteleverancier. Misschien heb je het gemist, Theo, maar sinds die aankondiging heb ik mijn Ceterum censeo niet meer onder mijn bijdragen geplaatst.

    Herhaling werkt niet alleen in marketing: Carthago werd uiteindelijk verwoest en we mogen hopen dat Marianne Thieme uiteindelijk haar zin zal krijgen en dat de bio-industrie ooit zal worden afgeschaft.

    #198470
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze info is frauduleus, daar er iets wordt gesteld, nl dat al vele jaren de buitennederlanders in den Haag hun ident. papieren kunnen aanvragen bij een verblijf in NL, en dat dat in werkelijkheid niet mogelijk is. Iets weergeven wat in strijd met de waarheid/werkelijkheid is, is frauduleus. Getuige de vele verhalen in de kategorie ‘kenniewaarzijn’, koefnoen o.i.d. en onze eigen ervaringen. En nou heb ik het er niet meer over, alles is door deze en gene al gezegd en op o.a. dit forum geplaatst.

    #198471
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tsja, er staat ook niet dat de aanvraag wordt gehonoreerd. 😉 Je kunt inderdaad al jaren een aanvraag indienen als buitenNederlander.

    Dat de NederFransoos in Den Haag geacht wordt om niet-bestaande documenten te reproduceren en de aanvraag dus per definitie wordt afgewezen is een ander verhaal. 😕

    #198466
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na Den Haagt gebeld te hebben, waarbij 3 verschillende antwoorden gekregen te hebben, ben ik daar zoals velen expats weggestuurd.
    In Bergen op Zoom echter hanteren ze dezelfde regels als BuZa en ambassades/consulaten.
    Ondertekening van een formulier dat je de nederlandse nationaliteit nog hebt en geen andere nationaliteit hebt aangevraagd. Verder was een bankafschrift met adres voldoende [frans bekeuringsformulier en OZB-formulier niet nodig].
    Het blijkt dus dat in Den Haag de ambtenaren hun eigen regels maken en liever geen extra werk zien.
    Heb zojuist de identiteitspapieren afgehaald en ben er voorlopig weer vanaf, maar ga NOOIT meer naar Den Haag.

    #198447
     Anoniem
    Inactief

    Het is hopeloos. Ons paspoort loopt in december 2013 af. Dus gaan we maar vroeger verlengen om even van die ellende af te zijn. We kunnen nog even naar Bordeaux gaan. Maar ja, dat is dan maar voor vijf jaar want die 10-jaars regeling duurt nog even. Daarna wordt het uitzoeken. Waarschijnlijk wordt het dan Schiphol maar het blijft een armzalige toestand. Wij, Nederlanders in den vreemde, zijn echt een vergaarbak van bezuinigingen en andere mismakende regelingen. Als of we niets voor Nederland doen! Wij als uitwonenede Nederlanders doen gezamelijk heel wat meer voor een Nederland dan een ambassadeur. Tel je winst uit.
    Ingrid

    #198448
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sorry prinsesje,dat lijkt me echt een beetje onzin.
    Natuurlijk moet Nederland goed zorgen voor alle NL’s, óók die in fr.
    Maar wát doe jij nu eigenlijk voor Nederland?

    #198477
     Anoniem
    Inactief

    Kijk, ik beschouw een Nederlander die in het buitenland woont een beetje als een ambassadeur voor Nederland. Je vertelt over je land, de taal, gewoonten en gebruiken. Soms negatief maar ook vaak positief. Al met al geven we heel wat cultureel erfgoed mee aan de bewoners van een land.
    Ingrid

    #198476
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nu je het twee keer verteld is het een stuk duidelijker! 😉

    #198464
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even een vraagje aan Marianne, je woonde niet ooit in Bergen op Zoom? Het klinkt in ieder geval goed, komende keer ga ik daar ook maar eens naartoe. Na hoeveel dagen had je de papieren? En dan nog graag het adres in Bergen op Zoom.

    #198472
     Anoniem
    Inactief

    We hoeven niet te klagen over Nederland; we zijn in de hoogtijdagen weggegaan en missen grotendeels de echte afname van de koopkracht, zoals NL-rs in NL dat ondergaan. Bovendien hebben mensen in het algemeen en NL-ers in FR in het bijzonder een veel te rooskleurig beeld van de kwaliteit van NL overheids administratie, die is NL wel beter, maar niet veel beter dan in FR. Bovendien vinden wij de amateuristische aanpak van de FR overheid vaak charmant. Alleen bedrijven in NL zijn veel beter gericht op de nieuwe tijd. Door de doorzichtigheid van de markt (internet) in NL is de marktwerking veel en veel beter in NL. Ook het feit, dat de Fransen de markt als een polypoli beschouwen en daar naar handelen maakt FR voor NL-ers curieus. In NL gaan winkels bij voorkeur onder de prijs van hun concurrent zitten, in FR proberen winkels niet duurder te zijn dan hun concurrent. De kosten voor de FR ondernemers zijn hoger dan die voor de NL ondernemers
    Dit zijn factoren die FR een duur land maken. Mensen die zeggen ‘Ik koop Frans’ bestendigen die negatieve situatie en remmen FR derhalve in hun vernieuwing. Je moet kopen waar je het goedkoopste kunt kopen, uiteraard ceteris paribus.

    @Dit: Via Bookings.com kun je vooral in de winter speciale hotel deals krijgen. Je maakt van je paspoortaanvrage gewoon een kleine vakantie.
    Op een gegeven moment hoop je dat je paspoort binnenkort gaat verlopen
    😎

    #198475
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat was ik ook wel van plan, af en toe kom ik inderdaad in NL, maar als je bijvoorbeeld 4 weken op je papieren moet wachten, dan wordt het verhaal weer anders. En lopen zoeken en dwalen in Bergen op Zoom leek me ook niet zo handig. Verder helemaal eens, fransen zijn geen ‘handelsmensen’. ‘vriendenprijs’ is vaak hoger dan de reguliere prijs, ‘mond tot mond’ reclame kennen ze helemaal niet, behalve in de omgekeerde betekenis, een prijskaartje lezen ze niet. Ruilen is alleen verliezen, en geen gelijkwaardig oversteken van goederen/geld. NL ambtenaren hebben ook een plicht om de klant goed voor te lichten en/of zo goed mogelijk in zijn voordeel te bedienen. Dat hebben FR ambtenaren weer helemaal niet (als onderdeel van hun bevoegdheid dan).

    #198473
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inmiddels de site van de gemeente Bergen op Zoom bekeken. Als de praktijk werkt zoals Marianne beschreef, is het o.k. Als je de tekst leest op de site, is het precies zo fout zoals ze in Den Haag ‘werken’. Afwachten maar.

    #198474
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben op 20 dec. naar Bergen op Zoom [Obrechtlaan 4] gegaan. We werden daar met een kopje koffie verwelkomd, want ze dachten dat we direct uit Frankrijk kwamen. De foto’s en een bewijs van woonadres [bankafschrift] in Frankrijk was voldoende. Heb de verklaring van het nog steeds hebben van nederlandschap ondertekend. Na 2 weken had ik de papieren kunnen ophalen, maar gezien de feestdagen die we toch in Nederland waren heb ik gewacht tot 14 jan.
    De papieren worden 3 maanden vastgehouden, daarna vernietigd.
    Ik zou alleen iedereen willen aanraden eerst telefonisch contact te hebben voor een afspraak [0033 164 277 000] en om te weten of een bankafschrift nog steeds voldoende is. Nederland is nogal goed in het plotseling wijzigen van regels, want 1 jaar geleden had mijn man geen enkele moeite met het verkrijgen van een paspoort in Den Haag.

    #198463
     Noë
    Sleutelbeheerder

    STOM van mij. Het tel.nummer van de gemeente Bergen op Zoom moet natuurlijk 0031 164277000 zijn.

    #198465
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Fijn zo, bedankt. En inderdaad, tevoren bellen, om te weten of de regels weer anders liggen. Net als ik kunnen jullie vermoedelijk ook geen enkel papiertje van inschrijving, of domicilie krijgen van je burgemeester. Grappig dat het een jaar geleden in den haag geen probleem was. Sinds 2005 hebben wij het enkele malen geprobeerd, een maal is het gelukt zij het met vreselijk veel moeite.

    #198452
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je bij de mairie om een Attesta de Vita / Certificat de Vie (formulier 11753*02) vraagt krijg je het gewenste papiertje.

    Overigens is een belastingaanslag nog beter, een bankafschrift is waardeloos, een rekening openen kan ook met een vakantiewoning, al dan niet gehuurd.

    #198453
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Certificat de Vie Hier is het formulier, kun je precies zien wat er moet worden ingevuld.

    janv

    #198454
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In ieder geval een papier dat je nog leeft. Maar geen indicatie dat je in Frankrijk woont en dat je de Nederlandse nationaliteit bezit. Vaak vereist bij paspoort aanvraag in NL, dus dat is nog niet opgelost. Even afwachten wat zijne excellentie Frans Timmermans er van vindt.

    #198455
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Forumleden,

    Vanmiddag naar Enschede geweest voor een nieuw paspoort.
    Eerst even bellen voor een afspraak en dan krijg je binnen 10 minuten een mail waarin staat dat je een maximaal 3 maanden oude Aufenthaltsbescheinigung mee moet nemen.
    Weer even gebeld en toen bleek een Carte de Séjour ook goed te zijn.
    Snel en netjes geholpen en na achterlating van Euro 82 stond ik binnen 10 minuten weer op straat.
    Ik heb nog even gevraagd wat je mee moet nemen als je geen Carte de Séjour hebt.
    Het antwoord was een briefje van de burgemeester of een recente rekening van water of elctriciteit. Wel over 5 dagen terug om het paspoort op te halen.
    Adresgegevens:
    Stadskantoor Enschede
    Hengelosestraat 51 (parkeren voor de deur)
    7514 AD Enschede
    tel: 0031 534818181
    Met vriendelijke groeten,
    Peter Dek.

    #198456
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja dat briefje van de burgemeester… dat zal wel iets zijn dat je zeer vaak in zijn gemeente bent gesignaleerd, wat er op kan duiden dat je er domicilie hebt. En mogelijk heeft hij in je nl-paspoort iets gelezen dat je vermoedelijk geen fransman bent, of hoogstwaarschijnlijk een nederlander. Wat zou ik ook graag eens zo’n briefje van mijn burgemeester krijgen. Volgens de ‘franse wet’ -welke zeggen ze niet, mag de burgemeester dergelijke briefjes niet afgeven. Zucht. Voor veel meer doelen is het handig om zo’n briefje te hebben, maar helaas ik krijg het niet. Misschien eens zien of dit een ‘mensenrechten’ kwestie is, of een ‘europese’ kwestie. Enfin als een briefje water of electra ook geaccepteerd wordt in Enschede, dan is het wellicht een goed idee daar heen te gaan, wat paspoort betreft dan. Prettig om feed-back te zien, zodat je weet dat de NL services op dit gebied werken, behalve die in Den Haag dan.

    #198457
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Binnenkort naar Paris om m’n paspoort te vernieuwen. Via de consulaat-site en verder geëmailleer uiterst eenvoudig ’n afspraak gemaakt en – hoewel tot op heden virtueel – bijzonder vriendelijk ontvangen en goed geïnformeerd.

    Peter.

    #198458
     Anoniem
    Inactief

    OP http://www.fanf.fr/nieuws-over-frankrijk/39255-paspoort.html lees ik een aantal dingen over het aanvragen van een paspoort. Begrijp ik nou goed dat je eigenlijk geen paspoort nodig hebt als je permanent in Frankrijk woont en dat alleen een Carte Electorale voldoende zou zijn??

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?