carte vitale verloopt?

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196855
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op 1 december 2011 ben ik verhuisd naar Frankrijk. Ik kreeg per die datum een carte vitale van de CPAM. Nu bleek vorige week dat die kaart per 1 december 2012 niet meer geldig is. Is dat normaal? En wat moet ik nu doen?

    #196859
     Noë
    Sleutelbeheerder

    dag wim,

    – jaarlijks, in augustus doorgaans, ontvang je een brief, waarbij CPAM informatie van je vraagt waardoor je verzekering en daarmee je carte vitale voor een jaar zal worden verlengd.
    – de carte vitale moet minstens 1x per jaar door de lezer in de hal bij de CPAM worden gehaald, waardoor de carte geactiveerd blijft.

    #196860
     Wim Bavelaar
    Moderator

    De informatie van gast wim ken ik niet. Nimmer wordt bij ons informatie verlangd over de voortzetting van de Carte vitale. Het updaten van de Carte moet alleen gebeuren bij wijziging van de verzekering of van de aanvullende verzekering.

    Wim

    #196861
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wim,

    Ik deel mijn ervaring die ik heb opgedaan met de CPAM in de periode 2006 – 2011 toen ik nog niet was gepensioneerd.

    #196862
     Anoniem
    Inactief

    Eens in de zoveel tijd moet de kaart weer opgewaardeerd worden. Bij mij doet de apothekersassistente het. In de apotheek staan ook van die apparaten om de kaart weer te valideren.
    Ingrid

    #196863
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals impliciet langs komt, vermoed ik inderdaad, dat de procedure verschillend is vóór en na de pensioneringsdatum. Voor ons 60e moesten wij elk jaar de kaart valideren zoals beschreven door o.a Prinsesje/Ingrid. Na ons 60e zijn we nooit meer aangesproken op het feit dat onze kaart niet meer valide zou zijn. We vermoeden dus, dat er inderdaad een soort van ‘eeuwigdurende’ geldigheid is vanaf de formele Franse pensioneringsdatum, zoals Wim en ‘gast’ suggereren.

    #196864
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook wij ontvangen jaarlijks van de CPAM een brief waarop gevraagd wordt of wij nog steeds de zelfde pensioenen ontvangen, deze retourneren en onze kaarten blijven geldig..

    #196865
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Zoals vaker voorkomt, blijkt ook hier weer dat de Franse regelgeving lang niet in alle departementen dezelfde is. We zien het bij de belastingdiensten, bij de prefecturen (rijbewijzen en kentekenbewijzen), op de gemeentehuizen e.a.

    Wim

    #196866
     Anoniem
    Inactief

    Hier in de Gironde woon ik al meer dan 5 jaar met de eenmalig verstrekte carte vitale die nog steeds geldig is zonder ooit enige brieven ontvangen te hebben en de carte is nooit ge-update.
    Alles werkt naar behoren…
    Peter

    #196867
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In de Tarn is weer een ander beleid. Twee jaar terug ontdekte ik plots dat mijn kaart niet meer geldig was. Nooit een brief of wat ook gekregen. Ik zit nog wel even van elke pensioenleeftijd af. Verzekering is uit hoofde van mijn bedrijf in FR. Bij navraag bleek dat ik tegen het einde van ieder kalenderjaar een acte de naissance moet insturen. Fijn dat ik dat toch maar te weten kwam. Dus jaarlijks in NL zo’n papiertje halen en insturen. De acte de naissance uit NL is trouwens al jaaaren hetzelfde, blijkbaar ben je daar éénmaal geboren en alleen voor de fransen kan er later nog wel eens iets aan veranderen. Verder helemaal eens dat nationaal beleid per departement verschilt. Verhoogt in ieder geval het gevoel van rechtszekerhied.

    #196868
     Anoniem
    Inactief

    Sorry hoor Dit, maar dit is toch van de pot gerukt. Net wat je zegt, die acte de naissance verandert niet. Volgens mij is er iets mis in hun ‘logiciel’. Absurde. Maar ja, dat zijn we wel gewend.
    Ingrid

    #196869
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op een deel van de vraagstelling is nog niemand ingegaan, nl wat te doen. Langsgaan bij het dichts bij zijnde kantoor of loket van de cpa, en neem vooral de inkomensgegevens en evt belastingpapieren mee ivm het revenue fiscal de reference.
    Wellicht is de eerste keer de brief, waarover hierboven al werd geschreven, niet verstuurd of niet aangekomen. De invuloefening op een formulier van 4 kantjes voor aanvrager en evt partners moet gewoonlijk voor 15 september worden geretourneerd.

    #196856
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ook ik moet jaarlijks in augustus weer alle documenten insturen naar CPAM waarna ik een bevestiging ontvang dat de kaart is verlengd en inderdaad bij de RSI nooit?!

    #196857
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook ik kamp met hetzelfde probleem; bij de apotheek vroegen ze mij ook of ik niet een nieuwe kaart had ontvangen. Nee dus…..Ik heb mijn basis en aanvullende verzekering allebei expres bij Radiance, om problemen/miscummunicatie te voorkomen. Niet dus. Een e-mail heeft geen resultaat gehad, dus ik ga morgen maar eens langs.

    #196858
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De dame van de verzekering was erg aardig en behulpzaam met nog uitdraaien van allerlei kaartjes en verzekerde mij dat alles ok was zowel voor de basis verzekering als de aanvullende. Echter, toen gelijk naar de apotheek gegaan, bleek dat ‘ Radiance/I-Santé’ is overgegaan in MNH voor mijn aanvullende verzekering. Daardoor komt die vermelding niet meer op mijn Carte Vitale en moet ik nu MNH aanschrijven om mij de verzekeringspas te sturen voor de aanvullende verzekering. Jajaja leuker kunnen we het niet maken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?