caloducs (heatpipes)

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188952
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is al veel geschreven over gebruik van zonnewarmte. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met caloducs (in Nederland bekend als heatpipes). In tegenstelling tot zonnepanelen en warmtepompen zou de aanschaf lager zijn en het rendement hoger. Te mooi om waar te zijn??
    Graag jullie reacties.

    #188956
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Ik ben bezig met de installatie van dit systeem, één van de zeldzame producten op dit gebied in FR die speciaal zijn bedoeld voor de zelfbouwer. Ik kan dus nog niet uit persoonlijke ervaring berichten over de werking en het rendement. Maar op het forum dat is gewijd aan dit systeem kunt u de nodige gebruikerservaringen lezen. Als de FR taal een bezwaar is, kan Google translate wellicht uitkomst bieden.

    In theorie kent een systeem met heatpipes inderdaad een gunstiger rendement tegen een lagere investering dan fotovoltaische panelen of warmtepompen, maar helaas vervalt men al snel in het vergelijken van appels en peren. Een kJ energie in de vorm van warmwater kun je niet direct vergelijken met een kJ elektrische energie. Een warmtepomp is een energievermenigvuldiger waar je eerst elektriciteit in moet stoppen vóórdat je er iets uit krijgt. Tenslotte spelen naast het rendement ook andere factoren een rol, zoals onderhouds- en exploitatiekosten en verwachte levensduur.

    Of een systeem met heatpipes voor u interessant is, hangt van een veelheid van factoren af. Is het huis nieuw te bouwen of bestaand. Hoe groot is het huis en hoeveel personen telt het huishouden. Woont u er permanent of niet. Moet er in een bestaande installatie worden geïntegreerd. Hoeveel zon is er in uw woonomgeving. Hoeveel dakoppervlak heeft u op het zuiden en in welke helling. Welke warmtebronnen overweegt u naast de heatpipes, want met die alléén komt u het jaar niet rond. Komt- of is er een lage-temperatuur of hoge-temperatuur verwarming. Hoe wilt u sanitair warmwater realiseren, en hoeveel. Moet een zwembad worden verwarmd. Etcetera, etcetera.

    Zolang deze vragen niet klip en klaar beantwoord zijn, is een gedetailleerde discussie over het rendement van heatpipes eigenlijk een beetje voorbarig.

    Salutations, Jos

    #188953
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, helder en duidelijk; ik zit ook te overwegen; gelukkig voor verschillende situaties; allereerst wil heatpipes gebruiken voor sanitair warm water in de eigen woonunit die permanent gebruikt wordt door 2 personen. bestaande uit douche, wastafel, en 2 keukens met 2 afwasmachine en 2 wasmachines (warm en koud inlaat) die ik erop aan wil sluiten; ik zit te denken aan 200 of 300 liter boiler als voorverwarming er na komt een bestaande electra boiler van 250liter.
    Boven 1 van de keuken ruimte is een schuin dak vermoedelijk 30 graden op het zuiden; ik woon in de Combrailles met redelijk veel zon.
    aan welke zaken moet ik denken en heb je nog geen aanvullende suggesties?
    Verwarming is geen issue want deze ruimte wordt tzt een gîte, maar dan zal ww gebruikt worden voor de naastliggende gîte en zo nodig worden uitgebreid met extra heatpipes en/of opslag boiler;
    alvast mijn dank, hans63

    #188958
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, bedankt zover.
    Hierbij wat aanvullende info: Het betreft een oud huis met beneden woonkamer, eetkamer, keuken en badkamer met ligbad en toilet. Boven 5 slaapkamers, waarvan er 2 op bestaande cv zijn aangesloten + en badkamer met douche en toilet. Er is bestaande oliegestookte cv uit 1986 en 2 elektrische boilers voor sanitair warm water. Woonoppervlak geschat 120 m2 + een “zolderslaapkamer” van +/- 30 m2. Huishouden bestaat uit 2 personen. Het huis ligt nabij Figeac in de Lot met een jaargemiddelde van 6 zonuren per dag. Het woonhuis heeft een dakhoek van +/- 38 gr. op het zuidwesten.
    We hopen een brocante/petit restaurant te gaan bouwen naast het huis, die al of niet op de bestaande warm water voorziening zal worden aangesloten.
    Alle info is welkom. Steven.

    #188954
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op het franse forum is vaak sprake van systeem ATMOS. Is dit “heatpipe”systeem??

    Steven.

    #188955
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Steven,

    Als ik je informatie zo lees lijkt een oplossing met zonnecollectoren met heatpipes goed in te passen.

    Het systeem dat ik heb aangeschaft is inderdaad het ATMOS systeem, later in de brochures her en der omgedoopt tot ATMO in verband met rechten op de naam. Het ATMOS systeem omvat in de vorm van een bouwpakket alles wat nodig is om zelf een zonneboilersysteem met heatpipes te installeren. In de grootste versie zit een 1000 liter buffervat, warmtewisselaar voor sanitair warmwater, ongeveer 16 m2 heatpipes in 4 collectoren, regeleenheid, sensoren en koperwerk. De kleinere versie heeft een 600 liter vat en 2 collectoren, maar die is relatief zo weinig goedkoper dat ik die niet aantrekkelijk vind. Als opties kun je kiezen voor steunen voor terrasmontage van de collectoren, een electrisch verwarmingselement in het buffervat als fallback bij te weinig zon, en een tweede warmtewisselaar voor koppeling met een CV installatie.

    In jouw geval zou je kunnen overwegen het grote ATMOS systeem te installeren ter vervanging van je electrische boilers. Als je dan de optionele tweede warmtewisselaar erbij neemt kun je het ATMOS systeem opnemen in de retourleiding van je fioul ketel, zodat eventueel beschikbare zonnewarmte het CV water voorverwarmt waardoor je ketel minder hoeft te stoken.

    Voor de details zul je nog wat moeten rekenen en studeren. Zo moet je een schatting maken van de hoeveelheid electriciteit die het systeem je gaat besparen, om te kijken hoe het zit met de terugverdientijd. Een spreadsheet met de variabelen kan daarbij helpen.

    Ook moet je aandacht besteden aan de manier waarop je je CV in het systeem opneemt. In de retourleiding is het eenvoudigst, maar sommige ketels houden niet van te warm retourwater en dan moet je met een geregelde bypass (gestuurde 3 of 4 weg klep) aan de gang. Kan allemaal, maar reken in dat geval op veel zelfdoen, want FR chauffagistes die hiermee vertrouwd zijn en het ook nog voor je willen monteren zijn dun gezaaid en niet goedkoop.

    Salutations, Jos

    #188957
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jos,

    De Atmos-site bekeken. Bedankt voor je info. Ga er mee aan de slag.
    Salutations, Steven.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?