verblijf in LDF & belastingen.

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 5 maanden geleden door Wim Bavelaar.

  • Auteur
    Berichten
  • #196839
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn vrouw & ik verblijven des zomers in LDF. In het begin 3 weken daar, 3 weken in P-B, 3 weken daar enz. Vanwege oude moeders. Maar die zijn overleden. Dus vertrekken we nu in april naar daar en komen in october/november terug naar P-B. (Dan wordt het te koud in LDF, en onze woning daar is niet geïsoleerd.)
    Enfin, we zitten dan langer dan een half jaar aaneengesloten in LDF. Ik heb wel eens gehoord dat de Nederlandse belastinginspecteur dat niet leuk vindt. Is dat zo?
    Dank voor een antwoord.
    Groet, Hans Slingerland.

    #196843
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Het staat op de site uitvoerig beschreven.
    Wim

    #196844
     bosbess
    Deelnemer

    Ongelooflijk, zoveel overzichtelijke, gedetailleerde en actuele informatie op onze vernieuwde website! Mijn complimenten!

    #196845
     Anoniem
    Inactief

    Gewoon praktisch. Wie moet aantonen dat u meer dan 6 maanden in Frankrijk woont? De belastingdienst of de belastingplichtige? Als de kern van uw leven in NL ligt: uitkeringen, werk; huis, etc dan zou ik die paar weken meer of minder op de koop toenemen en in NL blijven. Bv als u nog geen 65 bent kunt u beter in NL blijven wonen voor de ziektekostenverzekering en de AOW opbouw. Bent u eenmaal echt gepensioneerd dan is het te overwegen officieel naar Frankrijk te verkassen. De lasten zijn hier lager. Lees maar na op deze site.
    Ingrid

    #196846
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Was het maar zo simpel. Elke situatie is anders. Goede adviseur zoeken dus.

    #196847
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Gezien de omschreven casus lijkt het volstrekt niet nodig om een adviseur te zoeken. De algemene regel: gewoon belasting betalen in het land waar je je hoofdverblijf hebt en waar zich in hoofdzaak je economische en sociale leven afspeelt.

    Wim

    #196842
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo forumleden,
    Wij wonen sinds 2011 permanent in Frankrijk. We hebben in Frankrijk het laatste jaar hoofdzakelijk geleefd van spaargeld, maar mijn man gaat dit jaar met AOW en zal ook wel partnertoeslag voor mij krijgen, en krijgt daarnaast nog een bedrijfspensioentje uit Nederland. Ik ben 8 jaar jonger en verdien in de zomer alvast wat bij in het toerisme totdat ik iets ‘vasters’ heb gevonden. Met dit bescheiden inkomen kunnen we ons echter redden.
    Nu heb ik al veel zitten lezen over inkomen uit Nederland, en kiezen om belasting te betalen ofwel in Frankrijk, ofwel in Nederland. Maar het is mij allemaal nog niet duidelijk hoe dat in de practijk allemaal moet en wat me te wachten staat.
    Eigenlijk wil ik gewoon alles laten belasten in Frankrijk. Wat moet ik dan concreet het eerst doen?
    Kan ik het beste, ruim voordat de aow en het pensioen ingaat een formulier naar de belastingdient sturen met het verzoek om de aow en het pensioen door Fr. te laten belasten? Tot zover, en dan volgen er wellicht nog meer vragen hierover.
    groet, AnneMiek

    #196841
     Wim Bavelaar
    Moderator
    Quote:
    Quote uit barbeau op 9/01/2013 16:55

    Nu heb ik al veel zitten lezen over inkomen uit Nederland, en kiezen om belasting te betalen ofwel in Frankrijk, ofwel in Nederland. Maar het is mij allemaal nog niet duidelijk hoe dat in de practijk allemaal moet en wat me te wachten staat.
    Eigenlijk wil ik gewoon alles laten belasten in Frankrijk. Wat moet ik dan concreet het eerst doen?

    Zoals eerder in deze draad gemeld: lees wel eerst de informatie op deze website over het hoe en wanneer je belasting gaat betalen als je permanent in Frankrijk woont. Het staat tot in de details beschreven.
    Je meldt al vanaf 2011 in Frankrijk te wonen. Dan hadden jullie je in 2012 moeten melden bij de Franse belastingdienst en een aangiftebiljet moeten invullen. Je bent namelijk belastingplichtig als Frankrijk je vaste woon- en verblijfplaats is.

    Wim

    #196840
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik heb 1 kleine aanvulling; de belasting situatie wordt niet per individu bekeken; m.a.w. is uw partner wel woonachtig in een land dan wordt dat als woonland beschouwd ongeacht de inkomsten en aantal dagen. Er wordt dan gesteld dat het economische leven in het woonland plaatsvind.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?