Noë

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 12,451 tot 12,480 (van in totaal 13,670)
  • Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Leuk man,
    moet denken aan de brunches in Amsterdam destijds, maakt toch een beetje heimwee.
    Maar ja, ben net thuis van een dineetje met 13 kinderen en 12 volwassenen.
    Waar bij de uitnodiging duidelijk werd dat je om 18.30 exact aanwezig diende te zijn om de chasse de oeufs van de kinderen toe te juichen.
    Er werd gemompeld dat het ging om wel 22 kilo choco, gelukkig slapen die niet bij ons….
    Albert

In reactie op: verzekering, moet ik iets doen? #196171
     Noë
    Sleutelbeheerder

Betrof die brief geen verlenging van ’t contract ? Dat strookje onderaan vergezelt dan de chèque om de premie te betalen.
    Uw verzekering denkt nu twee dingen : ’t contract wordt voortgezet, u hebt niet betaald.

Ik zou snel die betaling in orde maken.

Peter.

In reactie op: Opgeven wereldinkomen ivm CVZ #198033
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ja hoor Renso. Heel relevant. Voor de opgave wereldinkomen/NiNbi kan je de negatieve inkomsten eigen woning, waar die ook staat in de wereld, in mindering brengen op dat wereldinkomen en aldus wellicht de grondslag voor de CVZ bijdrage (AWBZ gerelateerd deel)naar beneden brengen en aldus ook wellicht de bijdrage zelf. Geheel in lijn met wat een in NL wonende doet m.b.t. de grondslag voor de premie volksverzekeringen, waar de AWBZ deel van uitmaakt.
    Maar gebruik in dit verband vooral de rekenmodellen waar Jan de Voogd ook al naar verwees.

In reactie op: Opgeven wereldinkomen ivm CVZ #198032
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bij het aangiftebiljet “Opgaaf wereldinkomen”, kortweg Ninbi genoemd, wordt uitgegaan van de fictie dat men in Nederland zou wonen, en worden de inkomensposten dus gevraagd naar die fictie (dwz volgens hoofdstuk 3 van de Wet Inkomstenbelasting 2001, en niet volgens hoofdstuk 7 dat voor buitenlands belastingplichtigen geldt). Aftrekposten als in Nederland moeten dus worden
    opgegeven, waaronder ook eventueel de hypotheekrenteaftrek van de eigen woning in het woonland.
    Een en ander blijkt ook uit de vele toelichtingen per inkomsten- en aftrekpost.

In reactie op: ondernemen in frankrijk #193899
     Noë
    Sleutelbeheerder

’n Kleinigheidje voor diegenen die naar Joop Fischer gaan zoeken : Joop Visser, formerly known as Jaap Fischer. “Vrolijk lied” staat op ’t cd-tje Voor de zieken en zeevarenden (1989).
    Aanbevolen ! Zeker om Cees moed in te zingen.

Peter.

In reactie op: Maat van de gasslag NL-FR #199053
     Noë
    Sleutelbeheerder

Willem, bij mijn in Frankrijk gekochte gasbarbecue zaten twee verschillende nippels. De dikke was woor de Franse 20mm slang; de dunne zal dus wel voor een 12mm zijn.
    Overigens niet zoveel lekkagezorgen: de gasdruk is bijzonder laag en als het geheel buiten staat is er weinig risico.
    Butaan werkt niet met lage buitentemperaturen, wellicht beter propaan als je ook in het voorjaar (?!) hem wilt gebruiken…

Steven

Noë
    Sleutelbeheerder

SAFER: http://www.french-property.com/news/french_property/safer_land_farm_sales_france/

Blijkbaar is de minimum oppervlakte waarbij SAFER een rol speelt per departement anders.

Wat ik niet wist is dat SAFER ook als de koop is afgerond blijkbaar nog 2 maanden kan ingrijpen.. Dan kan je er dus ook geen voorwaarden voor opnemen in contracten..

Nou ben ik niet specifiek uit op landbouwgrond, integendeel. Ik wil 1 ha+, 5 ha mag ook, liefst met bos, voor haardhout, en één (flink) huis. “Ancienne fermes” hebben mij vaak te veel bijgebouwen, ik zit niet te wachten op stallen en granges. Die moet je ook maar onderhouden en het dak repareren… (Wèl zou ik graag een ruisseau of minstens een source hebben. Als Hollander ben ik stilstaand groen smerig water gewend, klaterend helder water vind ik geweldig!)

In reactie op: Maat van de gasslag NL-FR #199052
     Noë
    Sleutelbeheerder

Beste Christian
    Wat jij (beter) beschrijft is wat ik bedoel. De NL BBQ heeft een schroefdraad en daar wil ik iever geen klem op zetten (bang voor lekkage) en de het koppelstuk voor de gastank kan ik wel een koppeling op schroeven waar een slang op geklemd kan worden.
    Hartelijk dank voor het meedenken.
    Willem

In reactie op: ondernemen in frankrijk #193898
     Noë
    Sleutelbeheerder

@Cees,
    Ik vindt, dat je wel een beetje zeurt. In het land van god vind je melk en honing. Wat wil je eigenlijk nog meer: Een economie die draait?, een onderneming gerichte cultuur? een regering die lange termijn denkt ? Is dat allemaal niet teveel om samen te gaan met meilk en honing?

Als je ziet dat een grote BRICO-streekwinkel in Carcasonne om 10.00 uur open gaat, effectief dicht is van 11.00 tot 14.00 uur dan kan je toch geen serieuze eisen stellen aan andere dingen dan wijn, stokbrood en de zon.

Je zal niet de eerste ondernemende jongeman zijn, die de handdoek in de ring gooit en bijv, richting spanje vertrekt.

Ik heb hier ooit een Pacs afgesloten, eenvoudige procedure, maar wel onmogelijk, omdat je dezelfde datumeisen krijgt als waar jij tegenaan gelopen bent. Ik ben een ouwe rot (sommige hier zeggen rat): ik heb de hele handel ingescand naar jpg, vervolgens alle data gewijzigd, en de hele zaak opnieuw uitgedraaid. Ik heb ook regelmatig visa verlengd. Je moet natuurlijk wel weten wat je wel en wat je niet kunt veranderen.

Maar hoe ze het in hun hoofd halen om een EDF factuur van jouw partner te vragen, terwijl het EDF abonnement wellicht op jouw naam kan staan, dan blijkt wel hoe achterlijk Frankrijk in vele opzichten is.

Ik zei aan het begin dat je een beetje zeurt, maar dat zeg ik terwijl ik denk aan jet lied ‘Vrolijk lied’ van Joop Fischer waarvan de laatste twee coupletten zijn:

Dit blijft een vrolijk lied, tralala
    Dit blijft een vrolijk lied
    Wat heb je aan gezeik, twietwiet
    Wat heb je aan gezeik
    Als je je eisen niet te hoog stelt heb je zoveel goeie vrienden
    Als je je eisen niet te hoog stelt kan je met iedereen naar bed
    Als je je eisen niet te hoog stelt is ’t altijd lekker weer
    Als je je eisen niet te hoog stelt

Dit blijft een vrolijk lied, tralala
    Dit blijft een vrolijk lied
    En het einde komt nog niet, oh ja
    Het einde komt eraan
    Als je je eisen niet te hoog stelt zijn er zoveel mooie bloemen
    Als je je eisen niet te hoog stelt kan je zo gelukkig zijn
    Als je je eisen niet te hoog stelt kan je zo gelukkig zijn
    Kan je zo vreselijk gelukkig zijn
    Stel dan godverdomme je eisen niet zo hoog
    😀
    Dit is een van de lessen uit mijn jonge jaren.
    Doe de groeten aan jouw bankbediemdes.

P.S.
    Dit is een zeer serieus antwoord op jouw bericht.

In reactie op: Maat van de gasslag NL-FR #199051
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik had hetzelfde probleem.
    Slang die op de barbecue past in Nederland gekocht. In Frankrijk een wartel en geribbelde slangtule gekocht en die met een slangklem op het andere uiteinde van de slang gezet, in plaats van de oude. Als je geen geschikte tang voor de slangklem hebt neem je een klem met schroefbevestiging, of laat deze bevestiging in de winkel doen.
    Ik begrijp niet waar je de slang op een schroefdraad zou moeten bevestigen.
    Bij gas zou ik met zo min mogelijk verloopstukken werken, alles weer lekkagemogelijkheden.

In reactie op: Maat van de gasslag NL-FR #199050
     Noë
    Sleutelbeheerder

Het wordt een gasfles (mag butane en propaan)
    Willem Orniac

Noë
    Sleutelbeheerder

Dat geldt toch alleen bij meer als 5 ha!

Noë
    Sleutelbeheerder

In agrarische gebieden kunnen agrariërs je aanstaande woning altijd inpikken. Bij wet is geregeld dat zij alsnog de mogelijkheid krijgen om de woning+grond te kopen nadat de koop al rond is. Dit is vrijwel nooit een probleem omdat een agrariër normaliter alleen interesse heeft in de grond en de prijs voor grond+huis dan te hoog is.

In reactie op: Maat van de gasslag NL-FR #199049
     Noë
    Sleutelbeheerder

Willem, waar komt het gas vandaan? Een gasfles buiten of in de barbecue of komt het gas uit het huis via een leiding?

Steven

In reactie op: Opgeven wereldinkomen ivm CVZ #198031
     Noë
    Sleutelbeheerder

Duidelijk verhaal.
    Maar als je in Frankrijk woont en daar een huis hebt met of zonder hypotheek gelden al die Nederlandse aftrekposten toch niet?
    Waarom dan dat allemaal opgeven als het absoluut niet relevant is?

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198955
     Noë
    Sleutelbeheerder

Voor het harde hout kan ik de redenatie volgen, dat de gel niet wordt opgenomen. Bij het zachte hout snap ik het wat minder, zeker omdat de beestjes nog actief zijn.

Enfin, eerst ga ik het advies maar opvolgen om de balken af te nemen met een van de genoemde middelen.
    Daarna bij warm weer maar eens een proef stukje opnieuw behandelen. Eens kijken of de temperatuur nog van invloed is.

Ventilatie is geen probleem, want het waait altijd op die zolder.
    Dank voor alle adviezen!

Wim3

In reactie op: pre-paid card met lang geldig beltegoed #186779
     Noë
    Sleutelbeheerder

Mijn adres in Frankrijk (een wntersportstation waar de straten geen namen hebben) gaf een probleem. Daarna met het adres van een Fransman nogmaals geprobeerd, weer niet gelukt.
    Want betreft de tip om een kaart in de B&You winkel te kopen: volgens mij is er geen B&You winkel en de winkels van Bouygue verkopen (nog) geen B&Yo

In reactie op: pre-paid card met lang geldig beltegoed #186769
     Noë
    Sleutelbeheerder

Er ging iets fout met mijn posting. Is er geen correctie mogelijkheid meer??? Kan ‘m niet vinden.

Inmiddels vanmiddag 2 berichten van B&YOU ontvangen
    [*]het kaartje is verzonden
    [*]het nummer is ******, ik had aangegeven dat ik geen nummer meenam, daarmee is mijn eerdere vraag beantwoord
    Loopt nu allemaal snel en heel correct.

Jan Joost

P.S. En nu staat het edit tekentje er, was zojuist niet het geval 😕

In reactie op: pre-paid card met lang geldig beltegoed #186768
     Noë
    Sleutelbeheerder

Inmiddels vanmiddag 2 berichten van B&YOU ontvangen

Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Rimke op 28/03/2013 23:45
    Wij waren ter plekke toen we het huis vonden waar we naar op zoek waren. Zelfs toen heeft de makelaar hemel en aarde bewogen om ons een ander huis te verkopen, ik snap nog steeds niet waarom.

Ach, in oorlog, liefde, en bij het verkopen van huizen is alles toegestaan. Wie weet heeft de makelaar het al aan een kennis beloofd?

Ik heb een huis op het oog gehad waar de makelaar het tot driemaal toe vertikte mij ook maar iets te laten weten. Pas toen ik via-via de werkelijke eigenaar had gevonden, en gemailed, kreeg ik opeens een éénregelig antwoord, dat het huis niet aan mijn wensen voldeed maar dat ik die vrijdag (het was dinsdag) om 3 uur welkom was om dat zelf te constateren. Weer een paar dagen later kreeg ik antwoord van de eigenaar dat het contract die dag getekend ging worden. Om één of andere reden mocht ik het dus echt niet kopen, vond de makelaar. Een beetje makelaar grijpt belangstelling minstens aan om de andere koper onder druk te zetten sneller te besluiten of een hogere prijs te bieden. Lijkt mij dan. Of de verkoper nou erg veel heeft aan zulke makelaars?

Ik vraag me af of plotselinge prijsdalingen van huizen schimmig zijn. Zouden makelaars voor sommige klanten (kopers) prijsdalingen regelen ten nadele van de verkoper?

Quote:
    En dan nog een tip, in onze regio heeft de oorspronkelijk bestemming van een pand nogal wat invloed. Dit wordt nooit genoemd door “de” makelaar. Zo mag je een pand met bestemming agrarisch bedrijf soms alleen verbouwen als je zelf boer wordt. Of je mag slechts zoveel m2 uitbreiden op voorwaarde dat… Er zijn situaties waarin je alleen binnen iets mag veranderen en buiten helemaal niets. Er zijn zelfs panden bestemd om ruine te worden (en die verkopen ze toch). Laat je goed informeren en vraag zoveel je kunt.

Rimke

(Dank!) Ik ga een huis alléén kopen onder voorwaarden dat ik er mag wonen zonder beperkingen, dat de bijbehorende grond er ook ècht bij hoort, zonder dat agrariers het gaan inpikken, technische keuring, mèt notaris, etc etc.

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198954
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 29/03/2013 13:41
    Je kop volgen is vaak de eenvoudigste manier van werken.

… als je de kop en de ervaring van Cees hebt!

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198952
     Noë
    Sleutelbeheerder

Cees, het blijft een vreemd verhaal (een (o.a.) antifungi-product dat schimmelt) – en een nog vreemder antwoord van de fabrikant – maar je had het inderdaad bij het rechte eind.
    Ratatouille: voor de constructie kan het eenmalig spuiten geen kwaad. Het zou wezenlijk anders zijn als het hout regelmatig te vochtig en slecht geventileerd zou zijn.

Wilm

In reactie op: pre-paid card met lang geldig beltegoed #186772
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ook bij mij de eerste 2x “commande annulé” vanwege “votre Carte Bancaire n’a pas pu être débitée”. Met een andere (Franse) kaart lukte het meteen.

Vervolgens vroeg ik me af met welk telefoonnummer een en ander werkt. Ik ben van plan een ouder Nederlands telefoontje mee te nemen en dat tijdens mijn verblijf in LDF te gebruiken in onvoorziene omstandigheden.

Jan Joost

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198950
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik zou maar gewoon naar de fabrikant luisteren, ze hebben er ervaring mee. Het is tevens een mening heeft die hier gedeeld wordt. Het inbrengen van veel vocht in een dakconstructie (hogedruk spuit) is nooit een goede oplossing bij een schimmelprobleem. Borstelen en schuren in een droge periode lijkt me beter. Maar je hebt nu al drie pagina’s advies gehad.

In reactie op: pre-paid card met lang geldig beltegoed #186771
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik heb 4 maal geprobeerd om een prepaid kaart bij B & Y te bestellen.
    Iedere keer eindigt de bestelling met “commande annulé”

In reactie op: Opgeven wereldinkomen ivm CVZ #198030
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bedankt Jan, dat is duidelijk. En ik zie nu trouwens ook net pas, dat er bij 1e staat “Vul 0 in als het bedrag positief is” Even overheen gekeken.

In reactie op: Opgeven wereldinkomen ivm CVZ #198029
     Noë
    Sleutelbeheerder

En ter aanvulling:
    Bij de raming van de aftrekbare kosten speelt de vaststelling van de eigenwoningschuld een rol. Die valt niet altijd samen met de hypotheekschuld, met name door de werking van de bijleenregeling (bij beide partners). Die regeling is al uiterst gecompliceerd in sommige gevallen. Onlangs stonden er postings op internet waaruit bleek dat in complexe gevallen slechts 40% van de hypotheekadviseurs die geraadpleegd waren de juiste eigenwoningschuld konden berekenen. Bovendien bleken de ambtenaren van Financien tot andere berekeningen te komen dan hypotheekadviseurs (let wel: beide groepen mochten deskundig worden geacht, de gemiddelde belastingplichtige in Nederland niet, en de gemiddelde Ninbi-aangifteplichtige nog minder).
    Grote complexiteit in de bijleenregeling ontstaat bij (echt)scheidingen, samenwonen/huwen, huwelijkse voorwaarden,toepassing van verhuis- en uitzendregelingen, voortgaand onderhoud met verhoging van hypotheekschuld, etc.
    Sinds 1.1.2013 bestaan er bovendien twee regimes ter bepaling van de aftrekbare hypotheekrente, afhankelijk van het tijdstip waarop de hypotheek is afgesloten of verhoogd. Die twee regimes intreracteren daarbij dan nog met de bijleenregeling.

Mijn conclusie is dat in de nabije toekomst in Nederland veel eigenwoningbezitters niet meer in staat zullen zijn de eigenwoningschuld en de aftrekbare hypotheekrente uit te rekenen, laat staan de termijnen van aftrekbaarheid goed vast te stellen. Hetzelfde geldt voor veel belastingadviseurs en belastingambtenaren.

Of de Belastingdienst overigens op bijleenregeling en overgangsregime en nieuw regime van eigenwoningregeling controleert bij de Ninbi-aangifte is de vraag. Het lijkt me vrijwel ondoenlijk. Buitenlandse instanties zullen het zeker niet bijhouden.

In reactie op: Opgeven wereldinkomen ivm CVZ #198028
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bijna (u noemt namelijk slechts de hypotheekrente en er is soms nog meer aan aftrekbare kosten van de woning) helemaal goed begrepen:
    Er staat op het ninbi-biljet een vraag over het inkomen uit eigen woning. Daar hoeft nooit een positief bedrag ingevuld te worden (dat slechts kan voortkomen uit het eigenwoningforfait). Het kan negatief worden doordat de hypotheekrente, eventueel tezamen met andere aftrekbare kosten als bovengenoemd, groter is dan het eigenwoningforfait. De marktwaarde is van belang voor berekening van het eigenwoningforfait.

Terzijde: Over aftrekbaarheid van onderhouds- en afschrijvingskosten van monumentenpanden in het buitenland lopen overigens nog processen. Mijn mening is dat u kunt uitgaan van de fictie dat de monumentenwoning in Nederland zou staan. Wel moet u aannemelijk kunnen maken dat indien de woning in Nederland was gelegen deze zou worden ingeschreven in het register voor Rijksmonumentenpanden. Dat wordt eenvoudiger als het woonland een vergelijkbaar register heeft waarin uw woning is ingeschreven.

Mocht u dus tot de conclusie komen dat u geen inkomen uit eigen woning heeft op grond van het bovenstaande, dan is de vraag m.i. over te slaan (dan wel te beantwoorden met : “nihil”).

In reactie op: Opgeven wereldinkomen ivm CVZ #198027
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit voogdj op 28/03/2013 16:08
    Wie een eigen woning heeft dient de marktwaarde (leegwaarde) te schatten. Dat is slechts van belang als er daarbaast rente betaald wordt over een voldoende hoge hypotheek, danwel bijzondere kosten aan de woning verbonden zijn (onderhoud en afschrijving monumentenpand, erfpacht etc.)

Begrijp ik het goed? Is de marktwaarde niet van belang als er geen hypotheek rust op de woning en er dus geen rente wordt betaald?

In reactie op: Mollen in de tuin #188777
     Noë
    Sleutelbeheerder

(Half) Wilde katten uit het asiel doen wonderen. Ze scheiden iets af uit hun pootjes waardoor de Loirs je huis niet meer in willen en ze lusten de mollen rauw, net als muizen, ratten, onschuldige eekhoorntjes, wezeltjes,de loirs zelf, paashazen, enz. De wezels eten ze niet op, maar de rest wel, behalve staart en soms oren. Het nadeel is een stuk minder vogels in je tuin, die zoeken hun heil elders, maar in Frankrijk ruimte genoeg, toch?…. De kadavers die je vindt zijn niet altijd even prettig, maar schijnbaar is het een stuk “diervriendelijker” dan andere geopperde middelen ook al sterft de gevangen prooi een trage dood door het leuke spelletje voor de maaltijd.

30 berichten aan het bekijken - 12,451 tot 12,480 (van in totaal 13,670)

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?