Dit onderwerp bevat 46 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200394
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo vaklui,
    Begin maart willen wij een betonplaat storten in de tuin die gaat dienen als vloerplaat voor het zwembad.
    Mij werd verteld dat ik over de leem eerst zand moest doen!

    Mijn vraag aan jullie is: Kan ik de beton direct op de afgegraven leem storten of moet daar eerst zand over de leem heen???

    #200411
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze link is wellicht aardig (PDF document)
    http://www.piscine-center.net/pdf/telechargement/1163/montage-octo-.pdf

    Gaat er wel om of het een piscine hors-sol of enterrée is.Verder van belang wat voor soort ondergrond je hebt. Bij ons (Loiret, 45)klei die in de zomer beton en in de winter blubber is.

    Steven

    #200412
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour LaSource,

    Het is helemaal niet nodig en zelfs ongewenst om eerst zand op de leem te gooien alvorens de beton te storten. Dat zand zal er namelijk voor zorgen dat het water te snel uit de beton draineert. De onderzijde van de betonplaat wordt daardoor van mindere kwaliteit.

    De leem-ondergrond mooi vlak maken, los spul eraf bezemen, direct voor het storten licht bevochtigen en dan de beton erop storten. Dan krijgt u het best mogelijke resultaat.

    Salutations, Jos

    #200413
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Of eventueel egaliseren met een laagje zand, daarop een plastic folie en dan het beton.

    #200414
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zowel de manier van Jos als van petit-l’arbre is mogenlijk, maar wat ook belangrijk is, zoals Jos ook al aangeeft, is dat je de ondergrond afgraaft en schoonmaakt tot je alleen onberoerde bodem over hebt. Dus als de grond afgegraven is maar niet vlak is de gaten niet gaan opvullen met losgegraven leem om een vlake bodem te bekomen voor het beton. In dat geval kan je beter een laag scherp zand opbrengen en uitvlakken waarna je dit aantrilt. Als er veel opgevuld moet worden dan kan je hiervoor ook een melange 0/32.5 nemen. Dit is een mengsel van klei en grind die na aantrillen een mooie vlakke en harde laag vormt. Ik zou er met al dat water nu ook helemaal niet aan beginnen want dan eindig je al gauw met een gat waar je tot laarsniveau in de klei wegzakt, en er vormt zich mischien al een vijver voordat je beton kunt storten.

    Groet, René

    #200415
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt allemaal. Het is mij nu duidelijk.

    #200416
     Anoniem
    Inactief

    Bonsoir LaSource,

    Vergeet de plastic folie niet op de geëgaliseerde ondergrond !

    Sucses

    #200417
     Noë
    Sleutelbeheerder

    zeker niet. Ligt al klaar in de schuur. bedankt

    #200418
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Glad maken (uitvlakken) voor het storten hoeft niet echt, niemand ziet die ‘onderkant’ ooit terug. Succes

    #200419
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Betonstorten op ongeroerde grond is geen probleem, het gebruik van folie tegen ontwateren is wel belangrijk. De beton wordt ook wel gewapend met een onder en bovennet neem ik aan?

    Succes,

    #200420
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, er komen twee lagen betonijzer matten in. De dag van het storten, overigens met het handje en niet uit de betonwagen, komt naderbij.

    #200421
     Anoniem
    Inactief

    met 2 mensen zelf een vloer gestort van 6*2.5*0.10. wat een rotklus.
    Net daarvoor een vloer gestort van 8.5*10*0.15

    Ik vond het duur, maar na een dag lang zelf storten was ik blij met mijn volgegoten schuur.

    #200422
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit ;

    Glad als een spiegel hoeft inderdaad niet, maar als er een serieuse vloer gestort moet worden dan is de dikte i.v.m. de sterkte toch wel van belang. Als er een vloer voor een zwembad gestort moet worden is het knap als de machinist dit over een lengte van b.v 10 meter uitgegraven krijgt binnen een marge van enkele centimeters met een laser ontvanger aan de kraanmast. Zonder laser zit hij er al gauw een 10 tal cm. naast, en met de hand uitgraven in een vlak is natuurlijk mogenlijk, maar heb het nog niet gezien. Ook voor de berekening van de hoeveelheid benodigd beton is het handig als het oppervlak horizontaal is.

    LaSource;

    Hoe dik wordt je betonplaat eigenlijk en hoeveel m3 beton moet er gedraaid worden?
    Als het meer dan zo’n 3 kuub is dan kan het al gauw uit om de beton te laten leveren.
    Behalve natuurlijk als je het zelf wilt doen om de sportschool uit te sparen. 🙂

    Groet, René

    #200423
     Anoniem
    Inactief

    Juist, als je meer beton moet draaien reken dan eens uit hoeveel zand, grind, cement je moet gaan halen. Ik had er met mijn bedrijfsbus + aanhanger al moeite mee om een houthokje te maken.

    Een vrachtwagen met een gietsleuf die in de droge zomer tot flink ver in onze tuin kon rijden was toch wel handig.

    #200424
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de winter hebben wij nog een vloer in de schuur gemaakt van 8x4x0,20 die zat er in een flinke morgen erin. Nu is het een beetje een ander verhaal 10x5x0,30. Juist ja het moet ook een goede oefening worden voor been, arm, buik spieren. Er mogen nog 10 kg spek vanaf, hihihihi.
    Door de ligging van de tuin kunnen wij met een manitou de 9 bigbags op de plaats van bestemming plaatsen tenminste als het niet te nat is. Daarvoor roep ik nu de weergeesten aan ervoor te zorgen dat het een paar dagen voor 13 maart lekker droog is, zonnetje erbij, scheppen, draaien en kruien……….pppffffffttttttt

    #200425
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Petje af hoor, 15 kuub beton ( ongeveer 36000 kilo) in een dag in de molen draaien en verwerken is geen kattepis. Heb je het plaatselijke rugby team voor een dagje training uitgenodigd? 🙂 Leuk als je even een foto plaats waneer het werk gedaan is,

    Groet, René

    #200426
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat voor ondergrond heb je eigenlijk dat je die plaat 30 cm dik gaat maken. Dat begint meer op bunkerbouw te lijken. Meestal zal je voor een zwembad met 20 cm beton ruim binnen de marge vallen, zeker als er het juiste aan staal ingaat. Heb zelf ongeveer 10 jaar geleden een betonplaat van 20 cm met dubbele wapening en extra trekijzers erin gestort voor een zwembad welke gedeeltelijk in de heuvel en gedeeltelijk op de afgegraven grond en rots ligt. Ligt er nog steeds zonder enig scheurtje erin.

    Groet, René

    #200427
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk dat scheelt alweer 10 cm. De beton onder het zwembad maken wij iets dikker. De rest is als ondergrond voor het terras. Ik zal straks in het zonnetje even een foto maken hoe het geheel is afgegraven. Het kan maar stevig zijn. Nee wij hebben het plaatselijke rugby team niet uitgenodigd omdat dat hier in ons dorp niet bestaat. We zouden er wel een kunnen vormen, met rollators en zo. Wij hebben 50 inwoners en de meeste zijn oud, te oud voor dit soort spelletjes. Kaarten zou nog wel gaan………….

    #200428
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De dikte van de bodemplaat van je zwembad hangt mede af van de hoogst gemeten grondwaterstand. Als jullie geen grondwater hebben en er absoluut geen gevaar voor opdrijven is (let op: hierbij uitgaan van een LEEG zwembad) dan kan zoals Rene al zegt prima worden volstaan met een plaat van 20 cm. Kijk, dat scheelt al een hoop werk.
    Laat je bij het verhaal van de wapening niet alleen voorlichten over de netten die in de bodemplaat komen, vergeet vooral niet ook aandacht te besteden aan de stekken die nodig zijn voor de wanden. Diameter en exacte plaatsing t.o.v. de binnen- en buitenzijde van de wand zijn van groot belang.

    Succes met de klus.

    Wilm

    #200410
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wilm,

    Als het zwembad op een terein met niveau verschil wordt aangelegd dan volstaat om rondom een drainage buis in grind te leggen. En deze drain dan naar lager gelegen terein af te voeren. Dan gaat je zwembad zeker niet drijven.

    Overigens begin jij over de stekken voor de muren van het bad, maar mischien vergis ik me als ik zeg dat ik nergens heb gelezen dat het om een vloerplaat voor een inbouwzwembad gaat. Dat wil verder niet zeggen dat je verhaal niet klopt hoor, als het een echt bad wordt.

    Groet, René

    #200399
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mee eens René. Het spreekt voor zich dat er bij een terrein met voldoende helling geen sprake kan zijn van een hoogst gemeten waterstand en in dat geval drainage belangrijk wordt. Overigens heb je dan nog steeds wel te maken met gronddruk vwb de wanden.

    Ik ben uitgegaan van een “echt zwembad” omdat ik me niets kan voorstellen bij een hors sol bad van 50 m2. Tevens geeft La Source aan dat er ook een terras komt.
    Bij een bovengronds bad zouden stekken een iets andere functie krijgen ivm waterdrukl van binnenuit.

    Enfin, ik hoop dat jullie hiermee verder kunnen.
    Succes,
    Wilm

    #200400
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wilm, bedoel je een betonen bovengronds bad ivm de stekken? Dat zie je niet vaak gebouwd worden in dit landschap. Ik dacht dan meer aan zo’n prefab kant en klaar bad wat je in een dag neerzet.

    La Source, kan jij ons uit de droom helpen omtrent je aan te leggen zwembad, opbouw of inbouw en van welke materialen?

    #200401
     Noë
    Sleutelbeheerder

    René, je reactie roept bij mij verwarring op.
    Ik gaf aan uit te zijn gegaan van een “echt”” zwembad (ingegraven dus), en baseerde me daarbij op de door La Source opgegeven 50 m2. Impliciet ben ik hierbij uitgegaan van wanden die moeten worden verankerd (parpaing, maar ook diverse andere sytemen).
    In je voorgaande reactie praat je over op een systeem dat in een dag wordt neergezet. Maar hierbij moeten de wanden toch ook verankerd worden? is het niet met stekken dan toch met inboorankers.

    Goed als La Source inderdaad ons eens onderdompelt in zijn plannen.

    #200402
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wilm, ik snap je verwarring wel, maar je spreekt zelf toch echt over een bovengronds zwembad in combinatie met stekken, en daar reargeer ik dan op.

    La Source gaat ons vast helderheid geven wat hij nu precies gaat bouwen. Ben benieuwd.

    Groet,René

    #200403
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rene, trek de volgorde van de reacties nogt maar eens na. Daar wil ik het bij laten.

    Ik wacht de nieuwe inbreng van La Source af, want daar gaat het uiteindelijk toch om.

    #200404
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wilm,
    In een berichtje speek je van bad hors sol en in een volgende regel van bovengronds zwembad.
    Mischien zat daar de verwarring? Overigens bestaan er gewoon zwembaden hors sol van 10.5 x 5.5 meter, dus meer dan 50 m2. Daar is niets bijzonders aan hoor.
    Groet,René

    #200405
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben lang getwijfeld wat we nu zouden gaan aanleggen. Inbouw of opbouw! Het wordt een opbouw zwembad met een diameter van 5 m. De rede waarom wij gekozen hebben daarvoor, het terrein loot naar de buren op en zouden, als wij gekozen hadden voor inbouw een steunmuur moeten gieten. Dan waren we drie dagen bezig geweest met beton storten. Wij hebben de helling voor de helft afgegraven, voor de winter, en met de afgegraven grond het vlak recht gemaakt. Zodoende komt de vloer mooi recht te liggen. Verder hebben wij puin gestort om er voor te zorgen dat eventueel drukkend water weg kan onder de vloer. De voorkant van de vloer wordt met stenen opgemetseld. Zodat je een mooi zicht hebt en niet de betonnen vloer. Trappetje ervoor uit natuursteen en klaar is kees.

    #200406
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oei la Source, als dat maar goed gaat.
    Je bent met die methode – de helling voor de helft afgegraven en met de afgegraven grond het vlak recht gemaakt – dus aan het werken op deels geroerde en deels ongeroerde grond. Dan mag het geroerde gedeelte wel heel goed zijn voorbewerkt. (of minimaal een jaar de tijd geven om zich te zetten)

    Ik zou er toch liever voor kiezen om uitsluitend in ongeroerde grond te werken.

    Wilm

    #200398
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk, hier kan ik het helemaal met Wilm eens zijn als hij zegt dat hij liever kiest om uitsluitend op ongeroerde grond te werken. Wat ik me dan ook afvraag La Source is om wat voor grond het gaat en hoe je de opgebrachte grond hebt verdicht, als dit al gebeurd is.
    En hoeveel puin heb je dan opgebracht en is dit dan ook gewalst of getrilt? Als het om kleigrond met weinig steen gaat dan heb ik ook grote twijfels of de betonplaat op termijn wel heel zal blijven. Hoe groot is het deel wat op ongeroerde grond ligt en hoe groot het deel op geroerde grond? En komt het zwembad b.v. helemaal op ongeroerde grond of zit het anders in elkaar?

    Groet, René

    #200435
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor een derde deel komt de plaat op verdichte grond en tevens zal deze grond met een stenen muurtje van 30 cm hoog op zijn plaats gehouden gaan worden. Alleen op ongeroerde grond gaat niet. De plaat zou dan te laag komen te liggen. Het zwembad zelf komt dan ook voor een derde deel op geroerde grond te staan. Het gaat hier om zware klei grond die een half jaar ingeklonken is.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?