service van Orange

Dit onderwerp bevat 25 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #187374
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In een ander draadje viel al te lezen dat kerstmis ons enkele ongelukjes bracht: computer defect, wasdroger defect en de telefoonlijn defect.

    De computer is vervangen, de droger heb ik gerepareerd, maar Orange…zucht.

    Zaterdag 29 december gemeld dat de telefoonlijn kraakt, adsl slecht is en de telefoontjes voor de buurman komen bij ons uit. Duidelijk een probleem met de vaste lijn, dus op 1013 gemeld. De lijntest gaf een probleem op de lijn ergens buiten, “u hoeft niet thuis te blijven, we komen uiterlijk 3 januari. “

    4 januari nog niks gehoord of gezien en de lijn is zo slecht als voorheen: Afspraak niet nagekomen.

    Op 7 januari komt per mail de vraag of de reparatie van 5 januari naar tevredenheid is uitgevoerd. Inderdaad blijkt de lijn nu OK. Maar DLM is actief dus snel gebeld om DLM te resetten. De jongeman wenst echter dat ik eerst DLMTEST van de Orange site download en uitvoer.
    Knorrig vraag ik waarom, maar voldoe aan zijn verzoek. Nog tijdens de download meldt hij dat DLM inderdaad actief is (duhh) maar dat hij eerst een lijntest moet doen. Een minuutje later is de snelheid weer ok.

    Helaas is de vreugde van korte duur, vrijdag 11 januari is het alweer mis. Deze keer via de Engelstalige helpdesk een lijntest gedaan. Hetzelfde verhaal, probleem op de lijn ergens buiten. “we komen vanmiddag of morgen, de technicus neemt met u contact op”
    Ook deze afspraak wordt niet nagekomen. Pas maandag zie ik toevallig een technicus bezig in een telefoonpaal enkele honderden meters verderop. Maar of die met onze storing bezig is?
    De lijn lijkt weer OK , maar DLM grijpt nu pas in nadat de lijn weer werkt. Via het betreffende formulier verzocht DLM uit te zetten en dat werkt al binnen een uur.

    Donderdag alweer slecht, zowel adsl als de kraaklijn. De Engelstalige helpdesk komt niet verder dan dat de storing nog niet is afgemeld. “ze komen deze week terug”.

    Dat was vorige week. Ik heb wel weer een hoogwerker verderop gezien, maar nog steeds geen enkele informatie. Staat de storing nog open -of denken ze dat het is opgelost?

    Je zou denken: kijk op internet, maar ook de ‘info incidents internet et fixe’ op de webpagina van Orange blijkt nutteloos. Tot 17 januari is de status van 25 december blijven staan. Via ‘dossiers dépannage’ zou je de voortgang van je eigen storing moeten kunnen zien. Ook hier staat echter meestal geen informatie. Soms zijn er wel dossiers, maar die hebben geen relatie met de werkelijkheid en soms krijg je zelfs andermans storingen te zien.

    Inmiddels zijn we bijna 4 weken verder. Internet is nog steeds instabiel en valt uit zodra de analoge telefoon wordt opgenomen. De telefoonlijn kraakt nog steeds vervaarlijk. Het ergste is echter het gebrek aan enige informatie.

    Orange lijkt verworden tot een zwart gat: Je meldt een storing en daarna hoor niets meer.

    #187397
     Anoniem
    Inactief

    Ik zou DLM gewoon via het formulier op de site uit laten schakelen, dan heb je ook geen problemen met onwillige medewerkers, ik heb dat zelf ook gedaan en dezelfde dag was het uit geschakeld. Mijn snelheid is sindsdien verdubbeld.

    Gr Ed

    #187394
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @jako,

    Ik ga er van uit dat het probleem ingewikkelder is dan het eerst leek te zijn en dat de werkzaamheden dus nog bezig zijn.

    Als je wilt kun je me even je naam, adres en telefoonnummer sturen en dan kijk ik even hoe het er mee staat.

    Groeten,
    Thomas

    #187396
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Thomas, PM is verstuurd.

    #187395
     Anoniem
    Inactief

    @ Jako, Dom van mij, ik heb er over heen gelezen dat DLM al uitgeschakeld was, dat heb je in deze snelle wereld hé.

    Gr Ed

    #187399
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo jako,

    Op basis van de verstrekte gegevens heb ik het een en ander kunnen raadplegen:
    – na uw eerste melding op 29 december is er een wijziging aangebracht in een deel van de kabel die gebruikt wordt voor uw telefoonlijn (mutation transport); tests wezen toen uit dat de lijn in orde was en de Livebox correct synchroniseerde – dat was op 5 januari ; de reden dat dit later gebeurde dan oorspronkelijk beloofd heeft te maken met een hoge werklast voor de lokale medewerkers op dat moment, wellicht door de weersomstandigheden?!
    – op 11 januari meldde u opnieuw een probleem; op basis van de eerste analyse ter plaatse bleek dat de distributiekabel niet in orde was en deze dus vervangen moest worden. Voor dergelijke werkzaamheden is inderdaad een hoogwerker nodig en deze zijn natuurlijk niet altijd onmiddellijk beschikbaar. Vandaar dat deze werkzaamheden pas op 17 januari zijn uitgevoerd.
    Op dat moment is wederom een test gedaan en bleek de lijn in orde en de Livebox gesynchroniseerd. Volgens de informatie die de technicien teruggemeld heeft bent u hierover op dat moment geïnformeerd.

    Op basis van uw opmerkingen heb ik zojuist een nieuwe lijntest uitgevoerd en deze levert op dit moment wederom een foutmelding op. Als u wilt kan ik hier opnieuw iemand naar laten kijken, wetende dat ik u dan moet wijzen op het feit dat als het probleem niet aan de netwerkkant ligt maar in uw intern telefoonnetwerk, hiervoor voorijdkosten in rekening zullen worden gebracht en indien een reparatie nodig is er een offerte opgesteld zal worden die u kunt accepteren of weigeren.

    Als u hiermee akkoord gaat, zorg ik ervoor dat er nogmaals een technicien naar komt kijken. Als u mij in dat geval zou kunnen laten weten wanneer u thuis bent in de komende week/2 weken en mij een Frans mobiel telefoonnumer kunt geven, kan de intervention meteen ingepland worden.

    Groeten,
    Thomas

    #187398
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Thomas, opnieuw bedankt voor de info.
    Je bent echter voorgelogen. Er is op geen enkel moment contact met mij opgenomen door een technicus en de verbinding is nooit langer dan luttele minuten goed geweest vorige week. Ik gebruik overigens geen Livebox, maar een Fritzbox. Uiteraard geef ik toestemming voor eventuele voorrijkosten, hoewel er vanuit mijn kant bezien nog helemaal niets is veranderd sinds de laatste melding dat er een probleem is in de lijn van Orange, dat probleem is er nog steeds. De nog steeds extreem krakende lijn wijst daar ook op.

    Een mobiel Frans nummer heb ik niet, maar we zijn in principe gewoon thuis.

    #187375
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo jako,

    Ik ben niet “voorgelogen”. Zoals ik aangaf baseerde ik me op de terugmelding van de technicien. Ik heb deze persoon niet persoonlijk gesproken maar alleen uw dossier geraadpleegd waar staat “RECABLAGE COMPLET RP14 – LBE SYNCH RO OK CLT AVISE” (en nog een heleboel andere informatie).

    Wat er sinds uw oorspronkelijke melding veranderd is, is dat de lijn van Orange voor een groot deel vervangen is, dus vandaar dat ik toch graag even wees op de eventuele voorrijkosten. Het feit dat de lijn nog steeds kraakt kan het gevolg zijn van een probleem in de lijn naar uw woning of in de bedrading daarachter.

    Ik zorg ervoor dat er iemand naar gaat kijken.

    Groeten,
    Thomas

    #187376
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ok helder. Deze CLT is i.i.g niks “AVISE”, dus wellicht is gewoon de verkeerde lijn gerepareerd en is die klant verheugd dat z’n lijn is gerepareerd nog voordat hij een storing heeft gemeld.;-) De hoogwerker is overigens slechts bij 1 telefoonpaal gebruikt om bij een hooggelegen kastje te komen, dus de hoeveelheid ‘recablage’ zal wel meevallen.

    Momenteel is de lijn veel beter dan direct na de “reparatie”, wellicht omdat het al 2 dagen niet regent.

    Wat mij overigens verbaasd, en mede veroorzaakte dat ik aannam dat werkzaamheden nog niet waren afgerond, is het uitblijven van de enquête per mail over zowel de helpdesk als de werkzaamheden.

    #187377
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het vervangen van een volledige kabel kan gebeuren door in één kastje de aansluiting van een bestaande en beschadigde kabel te vervangen door een niet gebruikte kabel ;-).

    De enquête gebeurt willekeurig op basis van alle afgesloten dossiers. Niet iedereen ontvangt deze dus altijd en als u eerder al een type enquête heeft ontvangen zult u gedurende een bepaalde tijd niet nog eens hetzelfde type enquête ontvangen.

    Ik laat, waarschijnlijk morgen, even weten wat er nu gaat gebeuren.

    #187378
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is wellicht handig voor de diagnose om te weten dat wanneer het ADSL signaal op een gegeven moment slecht wordt en de modem hersynchroniseerd op een lage snelheid dat ik deze situatie kan ‘herstellen’ door de hoorn van de analoge lijn op te pakken. Even luisteren naar het gekraak, modem gaat spontaan opnieuw synchroniseren en klaar. Schiet mij maar lek…

    #187379
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb dit effect ooit ook eens gehad met een 14k4 modem. Modem had lage snelheid bij starten, even een dichtbij aanwezige TL-buis uit en weer aanzetten, daarna ging het modem op volle snelheid.
    Dit bleek uiteindelijk toch aan het modem te liggen.

    De up/down snelheid van een adsl verbinding is niet alleen afhankelijk van de afstand tot de centrale en de lijn kwaliteit maar ook van het protocol dat wordt gebruikt. Zie onderstaande tabel.

    janv

    46e90-Adsl-Tabel.jpg

    #187380
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In mijn geval is de demping enorm variabel, dat is juist het probleem. Het ene moment redelijk goede lijn, het andere moment blijft zelfs een 700 kbit verbinding niet staan en blijft de modem synchroniseren. De demping varieert tussen 30 en 40 dB down- en 12 tot 20 dB uplink.

    Dit is de s/n ratio van het downlink spectrum zoals het hoort:
    11abpuc.jpg

    En dit een paar minuten later:
    2w3we1f.jpg

    Je ziet dat de modems ineens nog maar de lage helft van de band kunnen gebruiken en dat het signaal maar liefst ca 30 dB zwakker is.

    Frappant is dat het oppakken van de analoge lijn tijdelijk helpt.

    Voor de storing met de kerst bleef de verbinding wel betrouwbaar staan en had ik geen wild gekraak op de lijn.

    Ik mag verwachten dat die situatie hersteld kan worden.

    #187381
     Anoniem
    Inactief

    Jako, hoe krijg jij die mooie spectrum plaatjes?
    Bij mij is trouwens de demping 59dB down en 35 up en moet me helaas tevreden stellen met +/-2000kbits/s. Ik zit dan ook ongeveer 5km van de centrale verwijderd.
    Ik heb trouwens DLM verwijderd want met DLM kom ik niet boven 1000kb/s uit en soms zakte hij naar 600kb/s. Wel heb ik de indruk dat de lijn zonder DLM instabieler is. Regelmatig (+/-3 x in de week) valt de verbinding even helemaal weg. Maar ik klaag verder maar niet. ik zit nou eenmaal op de grens van wat technisch mogelijk is.
    Aat

    #187382
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat soort plaatjes laten zien is 1 van de vele features die een Fritzbox heeft. Er is nog veel meer informatie beschikbaar zoals bitdiepte/draaggolf, gedetailleerde dsl informatie, logfiles, statistieken, gedrag van de lijn over 24 uur periode etc. Daar hoef ik zelf niet zo veel voor te doen. Op dit moment heb ik maar 1936 kbit/s met een demping van 35 dB op 3 km van de centrale en de s/n marge is nog maar 4 dB. Tot nu is adsl vandaag 9 keer weggevallen.

    #187383
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vanmorgen ‘ineens’ bezoek van een technicus, namens Orange. Kabels binnen en buiten gemeten en hij heeft onze aansluitingen in opnieuw datzelfde ‘kastje’ een stuk verderop overgezet naar een paar niet- gecorrodeerde aansluitingen. Deze kast staat vol water en dient eigenlijk vervangen te worden, maar dat kan alleen na opdracht van Orange. Onze verbinding lijkt nu goed, maar als een andere buurman klaagt wordt het aderpaar waarschijnlijk net zo snel weer teruggezet…

    Zijn melding naar Orange is helder: “RP14 a changer oxydé”
    Ik ben benieuwd of er nu een vervolgopdracht volgt voor het vervangen van die kast.

    #187384
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jako,

    Zo “ineens” lijkt mij dat toch niet na ons mailcontact en het feit dat ik aangegeven had iemand langs te sturen.

    Anyway, voorzover ik heb begrepen na contact met de plaatselijke medewerkers is de technicus op zaterdag en gisteren aan het werk geweest. Volgens hem was er zaterdag teveel sneeuw om het werk goed uit te kunnen voeren. Hij heeft verder aangegeven dat het kastje inmiddels vervangen is (informatie op basis van een telefoongesprek van de plaatselijke medewerkers met het uitvoerende bedrijf deze middag).

    Op basis van uw berichtje heb ik hier echter enige twijfels over. Laat het me dus even weten als dat niet het geval is zodat ik in dat geval door kan geven dat het betreffende bedrijf het werk nog niet afgemaakt heeft.

    Groeten,
    Thomas

    #187385
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Beste Thomas,
    Wil je de footer/handtekening weghalen?
    Je boodschap is luid en duidelijk over gekomen.
    Dank.

    Wim

    #187386
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha Thomas. Nee,uiteraard was de technicus meer dan welkom. De ADSL verbinding is sinds zijn vertrek, gisteren 28 januari even na 12:00 uur, niet meer weggevallen. En dat was het moment waarop hij ons vertelde dat hij die kast niet kan/mag vervangen zonder extra opdracht.

    M.i. kan de kast dan ook nog niet vervangen zijn. Maar het is nu donker, dus visuele controle is nu niet meer mogelijk. Ik zal morgenochtend even een foto maken en hier plaatsen.

    #187387
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tenzij de kastjes af-fabriek worden uitgeleverd inclusief mosgroei en een deksel die los in de wind beweegt, is het kastje niet nieuw:
    2q8ybv4.jpg

    Hoewel het vermoedelijk niks met de storing te maken heeft is ook deze aardkabel niet zo ontworpen:
    33ypcba.jpg

    Die kabel heeft geen bescherming en is daardoor vermoedelijk door een maaimachine doorgezaagd. De kabel had vast een functie. Bliksembeveiliging?

    #187388
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hm Jako, zo zien ze er toch allemaal uit? ‘Normaal’ heet dat tegenwoordig.
    Hou vol, we zijn benieuwd.

    #187389
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Update:
    vandaag om 14:15 viel internet uit. Dat viel nogal op omdat ik een livestream van Politiek24 op de achtergrond aan had staan. Ook de analoge lijn ‘dood’. In de verste verte geen technicus te zien, maar die kan elders zijn. Na 45 minuten alles weer terug, geen kraakje te horen en internet onveranderd goed. Ik moest helaas even de deur uit voor een afspraak en op dat moment zie ik een technicus bij het inmiddels beruchte ‘kastje’.

    Net teruggekeerd van de afspraak, het kastje is niet vervangen. Telefoonlijn en internet werken momenteel goed.

    #187390
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jako,

    Sorry dat ik niet eerder geantwoord heb, ik heb het op dit moment nogal druk (er zijn andere discussies waar ik ook nog niet op geantwoord heb :-/).

    De technicus die vandaag langs is geweest was er als het goed is één van Orange en niet van een extern bedrijf. Na intern overleg en op basis van uw berichtjes hier hebben wij namelijk besloten dat we graag wilden weten wat er nu precies wel en niet gedaan was.

    Ik heb op dit moment nog geen terugmelding gekregen van het werk wat door deze technicus is verricht, maar de bedoeling was te controleren of het kastje beschadigd was en indien nodig dit te vervangen. Het vervangen van het kastje zal van buitenaf niet te zien zijn want bij dit soort kastjes wordt alleen het binnenwerk vervangen tenzij het kastje aan de buitenkant echt kapot is en dit nieuwe problemen op zou leveren voor een eventueel nieuw binnenwerk.

    Ik probeer voor het eind van de week of begin volgende week wat informatie in te winnen over de bevindingen van de technicus die vandaag langs is geweest.

    Groeten,
    Thomas

    #187391
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geen punt hoor, momenteel werkt alles naar behoren. Zoals gemeld zag ik de technicus in de verte pas bij het wegrijden. Ik heb niet kunnen zien of er Orange of iets in het blauw op z’n auto stond.

    #187392
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Update:
    Jawel, het kastje is vandaag vervangen 😀 , evenals een hoger aan de paal gemonteerd kastje. Daarnaast is er zo’n 100 meter kabel vervangen die van het kastje naar onze woning loopt.

    22neyb.jpg

    En zelfs de aardkabel is weer aangesloten. Gezien de constructie zal die echter vermoedelijk bij de volgende maaibeurt dit voorjaar alweer sneuvelen.

    r1ddnc.jpg

    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het slechts aan de aandacht van Thomas te danken is dat er nu structurele verbeteringen zijn aangebracht. Dus hulde aan Thomas en bedankt voor de inzet.

    Na de werkzaamheden hebben de mannen zich zelfs even keurig gemeld met de vraag of internet werkt. 😎

    #187393
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jako,

    Bedankt voor de terugmelding met het goede nieuws.

    Wat betreft de opmerking dat dit zonder mijn acties niet gebeurd was kan ik helaas niets anders doen dan constateren dat dat inderdaad het geval is.

    Het betreft hier onvolledig werk en slechte communicatie van een sous-traitant (een extern bedrijf wat ingehuurd wordt door Orange) van Orange. Het bedrijf wat de storing op is komen lossen meldde, zoals aangegeven, terug dat de storing opgelost was en, na uw opmerking erover, in een telefoongesprek dat het kastje vervangen was.

    Na controle door een Orange-medewerker ter plaatse bleek dit echter niet het geval te zijn en is de sous-traitant dus tot de orde geroepen met het verzoek de werkzaamheden af te maken. Dit is nu inmiddels dus blijkbaar gebeurd :-).

    Ik ga ervan uit dat dit bedrijf the message begrepen heeft en dat dit soort dingen in het vervolg gewoon zonder mijn ingrijpen goed zullen verlopen.

    Groeten,
    Thomas

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?