dak construtie golfplaten

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200441
     Anoniem
    Inactief

    .

    #200442
     Anoniem
    Inactief

    .

    #200443
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Cees,

    Eerst even een vraagje; Heb je de lange liggers nu zelf gemaakt en verlijmt? Ziet er goed uit zo en als het klaar is geeft het onder je nieuwe dak heel wat meer ruimte.

    Wat die afstand betreft zou je ze misschien nog iets dichter naar elkaar toe kunnen leggen. Als je ze op ongeveer 100 cm legt dan kan je de afgeschuinde kanten van een gipsplaat halen en dan heb je de binnenkant ook mooi en snel afgewerkt. Maar misschien heb je een andere reden om ze verder uit elkaar te willen leggen?

    Groet, René

    #200444
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Cees,

    Ga je de asbest platen wegslopen terwijl het hele gebouw dicht is? Je kan de platen niet meer netjes demonteren, dus dat wordt slopen. Hou je er rekening mee dat eea dan zeer goed afgezogen moet worden.

    #200445
     Anoniem
    Inactief

    .

    #200446
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Persoonlijk zou ik in jouw geval “achterstevoren” werken, met andere woorden, de exacte afmetingen van de golfplaten die je gaat gebruiken als uitgangspunt nemen. Zo specificeert bijvoorbeeld Eternit dat je voor platen met een lengte van 165cm met 2 steunpunten HOH 140cm uitkomt, maar dat platen met een lengte van 220cm op 3 steunpunten HOH 100cm nodig hebben. Ze hebben ook een hele nuttige Guide de Pose met veel handige tips.

    Als je nu allereerst de layout van de platen op je dak vastlegt, met kopse en zijdelingse overlap afhankelijk van lengte en breedte van je dakvlak, dan komt daar vrijwel vanzelf de ideale afstand van je opleggingen (gordingen) uit te voorschijn. Waarschijnlijk ergens tussen HOH 60cm en 140cm.

    Nu je de HOH van je gordingen weet, kun je in combinatie met de HOH tussen je chevrons de gewenste dikte van de gordingen vaststellen. Ik denk dan gevoelsmatig aan de volgende grootte-orde, als voorbeeld:

    HOH chevrons 100cm — HOH gordingen 60cm — Gordingen 63×38 (demi chevron)
    HOH chevrons 150cm — HOH gordingen 100cm — Gordingen 63×75 (chevron)
    HOH chevrons 200cm — HOH gordingen 140cm — Gordingen 150×75 (bastaing)

    Als je de definitieve HOH’s van chevrons en gordingen weet, nog even checken met een houttabel of berekeningetje. Hier vind je aanwijzingen over hoe dat te doen.

    Salutations, Jos

    #200447
     Anoniem
    Inactief

    .

    #200448
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 12/02/2013 11:03
    (…) Ik vroeg me dan ook af of dat echt van die zware chevrons moeten zijn.

    Neen Cees, demi is afdoende. Kijk eens in ’t archief toen ik m’n hangar aan ’t fröbelen was en zocht naar maximale overspanningen.

    No guts no glory,

    Peter.

    #200449
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je balkjes 75 x 150 op 115 cm is wel ok vindt ik. als je de 2 verlijmde liggers ook mee telt voor de oplegging ven de golfplaten dan heb je alleen in het midden nog een chevron nodig voor ondersteuning en bevestiging van de golfplaten. Meer is beslist niet nodig. Ik zou geen demi chevron gebruiken daar deze wat meer veert tijdens het inslaan van de nagels. Die balkjes van 75 x 150 heb je toch al gemonteerd en betaald denk ik en dan is het wel veel arbeid om ze nu weer opnieuw verder uit elkaar te gaan monteren. Ik zou ze niet verder uit elkaar leggen dan 140 cm hart op hart.

    René

    #200450
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij vorig bericht ga ik er wel van uit dat we praten over nieuwe eternit golfplaten op je dak. Als je metalen golfplaatjes gaat gebruiken dan heb je inderdaad 3 extra ondersteuningen nodig en dit kunnen dan zeker wel demi chevrons zijn. Deze metalen golfplaten geven bij regen wel veel meer herrie onder je dak, maar dat is mischien helemaal niet belangrijk voor jouw.

    René

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?