Noë

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 11,881 tot 11,910 (van in totaal 13,670)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder

Bonjour,

De problemen zijn overal hetzelfde, ook in Nederland. De belastingschroef is dolgedraaid en de politiek is onmachtig.

Belastingopbrengsten verhogen kan men niet.
    Overheidsuitgaven beperken wil men niet.

De ketels van de EUMS Titanic worden nog wat verder opgestookt en de koers blijft onveranderd. We leven in enerverende tijden.

Salutations, Jos

In reactie op: Muur voegen, leem uitgespoeld? #198757
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour Timo,

Allereerst, ik ben het eens met alle antwoorden hierboven.

Ter aanvulling, mijn oude boerderij heeft ook de nodige buitenmuren van 50cm dik, opgebouwd uit zachte kalksteenbrokken, gemetseld met leem. Op meerdere plaatsen was het dak dermate slecht dat regenwater direct boven op de muur kwam. Dat water sijpelt op den duur door de muur heen en spoelt het leem weg. Er zijn dus holtes in de muur en hier en daar vallen er stenen uit (ook onderaan) net als in jouw foto.

Natuurlijk begin je de oorzaak van de lekkage weg te nemen zoals Christian al aangeeft. In mijn geval betekende dat een heel nieuw dak 🙁

Ik heb daarna voor de reparaties in principe dezelfde aanpak gevolg als Ratatouille. Slappe kalkmortel van 350kg NHL-5 per m3 metselzand, rubber handschoenen aan, en gewoon in het gat smijten tot dat bijna vol is. Redelijk passende stenen in de slappe mortel in het gat duwen, eventueel verder intikken met rubber hamer, uitpuilende mortel weghalen, plank met schoor ertegenaan om de boel op zijn plaats te houden, en 24 uur laten drogen. Dan plank weghalen, overtollige mortel wegkrabben, voegen uitkrabbem en nog 1 week laten drogen. Tenslotte later met 300 kg NHL-5 per m3 witzand en pigment op kleur voegen, eventueel met de rest van de muur.

Zelf heb ik het metselwerk hier en daar bijgewerkt met op maat gezaagde oude dakpannen omdat ik niet genoeg oorspronkelijke stenen had. Die oude dakpannen zien er net zo uit als de ouderwetse dunne metselstenen (bricous) die je in deze buurt vaak ziet. Bijgaande foto´s geven hopelijk een idee.

Tenslotte, als je je zorgen maakt om de holtes in de muur waar de leem is weggespoeld. Ik heb zelf een paar emmers dunne (bijna waterige) kalkmortel boven in de gaten in de muur laten lopen. Simpelweg elke dag de overgebleven restjes mortel op deze manier verwerkt. Na een paar dagen waren de muren weer “vol” en namen niets meer op, dus ik neem aan dat de door weggespoelde leem ontstane gaten weer grotendeels zijn gedicht. Dat is het leuke van kalkmortel, je kunt het zonder problemen met een overmaat aan water verwerken. Bij cement gaat dat niet omdat deze door teveel water zal verbranden.

Succes met de werkzaamheden!

Salutations, Jos

In reactie op: Mollen in de tuin #188784
     Noë
    Sleutelbeheerder

Je eerste zin zette me even op het verkeerde been, Steven. De boeren namen haar, de kapster mee? En toen?
    Gelukkig kwam ik er wel uit door het vervolg. Wat hadden ze anders met die kapster gedaan?

In reactie op: Internet + TV #186618
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bedankt voor de uitleg. Dus…we gaan voor dat decouverte abonn, je betaalt dab tel en internet voor de periode die je er bent, mits je tijdig aanmeldt en afzegt. Maar dan moet je wel een eigen modem hebben, want anders moet je die livebox iedere keer terugsturen. Dat is geen optie, livebox niet te koop bij orange, dus elders modem kopen???? En je betaalt dan 16 voor de lijn en 21 voor internet.

In reactie op: Frikandel erkend in Frankrijk! #193570
     Noë
    Sleutelbeheerder

Oud Brabants mopje: wat is het verschil tussen een condoom en een frikandel? Antwoord: bij een condoom weet je zeker dat er vlees in gaat.

Steven

In reactie op: Hoe een raam te plaatsen #198739
     Noë
    Sleutelbeheerder

Het is nu duidelijker. Ik zou eerst met planken en stutten en klemmen een hulpkader maken, (goed meten) daar het beton in scheppen/gieten. Dat kan best in delen, eerst onder bijvoorbeeld. Door goed te trillen en te porren haal je de lucht eruit, en dan zet je er weer een plankje bij. Met een ril kit zorg je dat het water niet kan weglopen uit je beton. Pas als dat betonkader klaar en droog is zet je je mooie kozijn erin.

Het werkt uiteindelijk schoner, je kan spijkers slaan in je hulplatten en het hulpkader, en je beschadigt je kozijn niet. Als je kiest voor witte cement kan je ook hier op kleur werken door gekleurd (oker) zand te gebruiken en als het beton nog enigszins zacht is het te bestrijken met borstel en kwast en er iets vorm aan geven. Je kan ook kleurstof gebruiken.

Och ik vergeet helemaal een alternatief: met een frisse rode baksteen metselen!
    Dat gaat steentje voor steentje, je hebt het zelf in de hand, het is leerzaam en als het mis gaat dan is een zetje voldoende…

De combinatie fris rood en natuursteen is eerlijk, je laat zien waar je hebt ingegrepen, maar je kan er ook een afwerklaag op zetten.

14660665zk.jpg
    OUD, gapende taps lopende kier

14660666gi.jpg
    NIEUW, beton kader + baksteen

Noë
    Sleutelbeheerder

Het was in het laatavondnieuws al van dattem: “La Commission n’a pas à nous dicter ce que nous avons à faire”. Ik kan het gevolg al raden. De heilige huisjes zullen onaangeroerd blijven, en de werkende burger zal nog maar eens verder uitgeperst worden. De vraag is hoeveel harde werkers er nog naar het buitenland moeten vertrekken eer men zal doorhebben dat dit echt niet kan.

In reactie op: Frikandel erkend in Frankrijk! #193569
     Noë
    Sleutelbeheerder

De legendarische verkaring van de frikadelle was er tijdens Bienvenue chez les Ch’tis: ‘Tout le monde sait ce qu’il y a dedans, mais personne ne le dit’. http://www.youtube.com/watch?v=xWp3EdFJpa4

Ik betwijfel wel of de gemiddelde Fransoos het kent. Ik vermoed dat het enkel in de Nord voorkomt. En zelfs daar weet tout le monde waarschijnlijk niet dat het hier eigenlijk gaat om separatorvlees, dat door middel van sterke kruiding en andere additieven op smaak gebracht wordt.

In reactie op: Hoe een raam te plaatsen #198738
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik was in mijn eerste posting niet volledig: het ‘gat’ bestaat reeds (was een oude, slecht vastgezette deur) en heeft dus een latei. Het te plaatsen raam is kleiner dan de opening.
    De oplossing van ratatouille is: eerst een bijv. betonnen kader maken.
    Zou ik het ook als volgt kunnen doen? => ik voorzie de buitenrand van het kozijn van Compriband en plaats het kozijn d.m.v. klosjes of stenen op de juiste plaats in het gat. Dan maak ik een coffrage voor het onderste 1/3 deel en giet dat vol met cement/beton, zodat het na uitharding gefixeerd is. Dat herhaal ik voor het bovenste deel (voor zover het ingieten gaat) en daarna kan ik het allerbovenste deel wel met de troffel afwerken.
    Ik denk eraan om steeds delen van de coffrage te vullen om niet een te grote binnenwaartse kracht op het kozijn te krijgen. (Misschien nog als extra een op maat gemaakt balkje plaatsen aan de binnenkant van het kozijn)
    Door de buitenzijde van het kozijn kan ik nog enkele schroeven plaatsen om beton/cement beter houvast te geven?
    Dank aan allen voor het nogmaals meedenken.

In reactie op: Muur voegen, leem uitgespoeld? #198756
     Noë
    Sleutelbeheerder

Timo,

ik zou als eerste actie de zinkslabbe rond de schoorsteen goed inspecteren en zo nodig in orde maken. Ik kan de zijkanten van deze zinkslabbe (garniture de cheminée) op de foto niet zien, maar de uitgespoelde voegen rond om de schoorsteen zijn volgens mij het gevolg van een lekkage tussen schoorsteen en dakpannen. Of is het een lekkage van de dakgoot? Dat ziet ook vaak zo uit.14659948ct.jpg
    En dan (na een behoorlijke drogingsperiode) de reparatie van de voegen doorvoeren zoals door ratatouille en in het stuk oven voegen beschreven.

In reactie op: Internet + TV #186617
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ja, het blijft lastig uitleggen. Er was oorspronkelijk de ‘ouderwetse’ vaste lijn die analoog over de twee telefoondraadjes werkt en ook werkt wanneer de stroom uit valt. Daar heb je verder niks voor nodig, behalve een telefoon en een abonnement met de bijbehorende gesprekskosten via ’tikken’.

Op diezelfde draadjes kan echter ook een ADSL signaal gezet worden waardoor internet beschikbaar komt, naast de ouderwetse telefonie.

De volgende stap is internet ook gebruiken om over te bellen: de telefoon wordt aangesloten op het modem en het ouderwetse telefoonabonnement kan vervallen. Prik je dan de telefoon zo in de muur dan hoor je niks omdat het ‘oude’ telefoonsignaal weg is. Indien internet of de stroom uitvalt, dan werkt ook de telefoon niet. Bij veel providers is dan het gebruik van het eigen modem verplicht en de provider stelt die op afstand in.

Qua prijsstelling zit je natuurlijk met de huur van de fysieke telefoonlijn, ergens moet dat betaald worden. Als je al een analoog telefoonabonnement hebt, dan is dat inclusief de lijnhuur en kan internet er zó bij. Heb je geen analoge telefoonlijn, dan moet de huur van de fysieke kabel verwerkt worden in de prijs van internet.

In reactie op: Het Homo Huwelijk #193572
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik geloof niet dat Frankrijk veel homophober is dan andere Europese landen. Wel denk ik dat de inmiddels immens impopulaire regering Hollande die -terecht- dit onderwerp door de politieke besluitvorming gesleurd heeft nu de “retour du bâton” krijgt van een jaar slechte politiek. En die weerstand kristalliseert zich uit in protest. Waarbij de UMP een bijzonder valse rol speelt en het FN grijnzend aan de zijlijn staat.

Om me heen hoor ik vaak “zijn geen geen belangrijkere dingen zoals werkloosheid, economie etc die aandacht vragen?” Mijn antwoord is systematisch dat morele/ethische kwesties niet mogen wachten tot het economisch beter gaat. Als er wat meer werk was gemaakt met ethiek in het verleden, hoefden er geen draconische maatregelen genomen te worden om een uit de hand gelopen graaikapitalisme te beteugelen. Of immobilisme als het gaat om pensioenen, kosten van gezondheidszorg, cumuls des mandats en “zones sensibles”.

Vandaag is een mooie -vooral symbolische- stap gemaakt. Dit hebben we maar mooi binnen!

Steven

In reactie op: Mollen in de tuin #188783
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 29/05/2013 18:55
    Een kennis (kapster) vertelde me dat er nogal eens boeren kwamen om haar mee te nemen.

Dit lijkt me ’n “Marie is vannacht bevallen”, zo ambigu.

Tons klemmen zullen ongetwijfeld hun werk doen maar zo’n détaupeur is wat duurder doch zoveel vriendelijker voor ’t slachtoffer.

Peter.

P.S. Jammer toch dat die deelneemster zoveel narigheidjes veroorzaakt. Ik deel Tons wrevel.

In reactie op: Fransen meer gestresst dan andere Europese werkers #189447
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik zit op de eretribune als het om werkgestresste Fransen gaat. En dat al 14 jaar.
    Diverse factoren spelen een rol:
    – Fransen hebben moeite met het spreken over hun gevoelens. Als ze niet lekker in hun vel zitten, is het moeilijk erover te praten. De omgeving durft er niet naar te vragen.
    – De scheidng van privé en werk wordt nogal absoluut beleefd. Op je werk praat je niet over privéproblemen, thuis praat je niet over je werk. Makkelijk voor leidinggevenden: “c’est privé, on n’en parle pas”. En ondertussen zit zijn ondergeschikte te versomberen, is minder productief, gaat fouten maken.
    – De hiërarchie in bedrijven maakt het moeilijk om je baas aan te spreken. Het ter discussie stellen van problemen is dan ook niet gemakkelijk.
    – Tensotte: zit je echt slecht in je vel, dan is er weinig professionele hulp van kwaliteit. Psychologen en psychiaters klunzen maar wat aan en zeggen dat je bij een “psy” loopt is ongeveer toegeven dat je gek bent. Of bijna.

Ook Franse kinderen zijn minder gelukkig dan de meeste andere Europese kinderen. De oorzaken liggen in hetzelfde spectrum van communicatie- en autoriteitsproblemen.
    En Franse kinderen worden groot. En gaan werken.

Steven

In reactie op: Frikandel erkend in Frankrijk! #193568
     Noë
    Sleutelbeheerder

Christian,

Wel eens nagegaan wat er in een andouilette zit? Of in de gemiddelde ssaucisses?

Het maakt mij allemaal niet uit. Wellicht kan Spanghero zich aan het fabrieken van frikandellen zetten. En inderdaad, zeker in België zat/zit(?) er nogal wat paardevlees in.

Steven

In reactie op: Hoe een raam te plaatsen #198737
     Noë
    Sleutelbeheerder

Wat Jos schrijft is helemaal waar, maar ik denk niet dat je een recht haaks gat kan maken in natuursteen, tenzij je een diamantschijf gebruikt. Dus je gat is brokkelig en rafelig en moet worden dichtgezet met sluitstenen op maat, of met cement/beton in een hulpkader. En natuurlijk heb je een latei nodig.

Dus het kozijn zelf plaatsen (gewoon pur.. en een enkele plug) in een kader wat is gemaakt uit beton of hulpstenen, ipv in een kader van hout.

In reactie op: Frikandel erkend in Frankrijk! #193567
     Noë
    Sleutelbeheerder

Steven,

als ik op de door jou geciteerde website lees:
    composée de déchets de viandes de toutes sortes, poulet, bœuf, cheval, … produits-chimiqué
    dan vind ik dat niet erg vleiend.
    Een goed frikandel is toch van iets anders gemaakt, of ben ik te sterk beïnvloed door de Duitse Frikadelle? Daar hadden wij het toch in het oude forum eens over.

In reactie op: Muur voegen, leem uitgespoeld? #198755
     Noë
    Sleutelbeheerder

Hallo Timo,
    Ik begrijp je vraag, maar de angst dat alle ‘leem’ naar beneden is gezakt en door het gat verdwenen, is niet nodig. Is ook niet iets om je mee bezig te houden.

Maak een kalkspecie aan, gebruik zand met een kleur die past, pak een paar stenen en vul dat gat zo diep als je kan op. Kleine stenen met de hand in hole ruimtes proppen. Eerst wat specie op de stenen smeren, zo nu en dan een klodder specie in het gat ‘smijten’. Daarna de voegen eens (kalk/zand 0-2mm) opnieuw invoegen. Zie de artikelen van tuinmuren.

In reactie op: Mollen in de tuin #188782
     Noë
    Sleutelbeheerder

Een kennis (kapster) vertelde me dat er nogal eens boeren kwamen om haar mee te nemen. Dat haar werd dan in mollegangen gedaan en scheen te helpen.
    Hondeharen schijnen nog beter te zijn. Even gegoogeld en inderdaad wat hits erop. Aangezien onze zeer harige hond net gekortwiekt is, gaan we maar eens kijken of dat waar is. In elk geval goedkoper dan de zeer effectieve Détaupeur.

Steven

In reactie op: Internet + TV #186616
     Noë
    Sleutelbeheerder

Maar je betaalt ook voor telefoon…..die vaste lijn is een vereiste volgens mij…..ik vind het echt heel astig allemaal, want we hebben er echt geen verstand van….

Noë
    Sleutelbeheerder

Maar of er nu ook echt iets gaat gebeuren.. Ik verwacht van mijn Franse vrienden eerder als reactie “waar bemoeit Brussel zich mee?” Want kom niet aan de pensioenen of pensioenleeftijd..
    Maar “administratieve organisatie soberder” daar krijg je volgens mij de handen wel voor op elkaar..
    tot er gemeenten moeten worden samengevoegd 😉
    We zullen zien..

BTW, ik zag een paar typo’s:
    “Bovendie wordt” & “daling van loonkoste” & “zonder aantast”

In reactie op: Hoe een raam te plaatsen #198736
     Noë
    Sleutelbeheerder

Jean,

hangt alles ervan af hoe het gat eruit ziet, wil zeggen welke profilering er aanwezig is.
    Zoeken met de termen

pose d’une fenêtre en applique
      pose d’une fenêtre en tunnel

levert veel info op.
    En natuurlijk compriband tussen hout en steen!

In reactie op: Mollen in de tuin #188781
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik ben lang niet op het net geweest aangezien ik soms wat moe en bij tijd en wijlen onpasselijk werd van de bijdrage van een deelneemster.(geheel voor mijn rekening en risico natuurlijk) Had de hoop bij terugkeer haar niet meer zo prominent hinderlijk in beeld te zien. Helaas de teleurstelling is groot. Wat de mollen betreft: ik heb momenteel drie klemmen staan en een prachtig gazon.
    Ton

Noë
    Sleutelbeheerder

“Wat de laatste cijfers betreft: het blijft toch vreemd dat Nederland wel de cijfers publiceert van de bij verdragsgerechtigden ingehouden premies, maar dat het (in de verzekeringsmonitor) geen cijfers geeft voor de bedragen die NL aan de diverse woonlanden vergoedt”

In tegenstelling tot anderen vermoed ik dat die cijfers er nog niet, of nog niet voor alle EU-landen, zijn, en dat dat de reden is dat ze niet in de laatste Verzekerdenmonitoren staan. Mogelijke oorzaak: het overgaan van vaste woonlandvergoedingen op werkelijke kostenvergoedingen (ook in Frankrijk) brengt administratieve vertragingen met zich. Maar inderdaad: OEVVD tracht ze via de WOB nu te verkrijgen.

In reactie op: Paspoorten vernieuwen in Marseille #193565
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bosbess,
    Jammer van het weer, maar verder een leuk verhaal.

Albert

Noë
    Sleutelbeheerder

” Maar wat moet ik er mee dat sommige generaties méér van de overheid profiteren dan andere, wat veroorzaakt wordt door naoorlogse periode, eindige gasbel en andere toevallige factoren? Wil men daar dan iets tegen doen en wat dan? Sommige mensen profiteren in het leven ook meer van toevallige factoren dan anderen, te beginnen bij de ouders waaruit en het milieu waarin je wordt geboren, er zal nooit gelijkheid bestaan.”

Eigenlijk vind ik dat ook wel: sommige mensen (in dit geval: generaties) profiteren nu eenmaal meer van het leven , en ook van de overheid- dus van anderen die de belastingen opbrengen, dan andere. Aan de andere kant is het ook niet zo gek om te kijken hoe lusten en lasten verdeeld zijn over generaties, en daarin wat verandering (middels inkomenspolitiek) aan te brengen als het al te onevenwichtig wordt. Dit allemaal n.a.v. Jako die vindt dat de huidige generatie werkenden veel te veel belast wordt ten gunste van de huidige generatie ouderen. Die grafiek 5.5. , met de begeleidende tekst, heb ik aanbevolen om te laten zien dat dit wat genuanceerder ligt. De geboortegeneraties tot in de jaren tachtig lijken in toenemende mate te profiteren van de overheid, over hun levenscyclus gezien, en daarna neemt het weer snel af. De vooroorlogse generatie , de alleroudsten dus in Nederland, hebben zelfs een negatief profijt van de overheid (over hun hele leven gerekend). Het nemen van beleidsmaatregelen om dat wat anders te gaan verdelen is daarmee nog niet zo veel eenvoudiger geworden. Verhoging eigen bijdragen voor AWBZ en WMO ligt wel voor de hand, en die trend is allang ingezet (terzijde: voor verdragsgerechtigden in het buitenland zal dat gemiddeld ongeveer neutraal uitpakken op hun verdragsbijdrage aan CvZ). Ingrijpen in de systematiek van de AOW ligt minder voor de hand, bijvoorbeeld omdat je daarmee juist die alleroudste generatie treft (die minder pensioenrechten opbouwde). De huidige trend van (bedrijfs)pensioenverlagingen, waarmee het CPB waarschijnlijk nog onvoldoende rekening hield, doet aan de koopkracht van de huidige generatie ouderen flink af. Daar staat tegenover dat de pensioenvooruitzichten voor jongeren ook aan het dalen zijn, maar afhankelijk van de economische ontwikkeling in de toekomst zou daar nog verandering in kunnen komen. De loonontwikkeling, inclusief incidentele, is voor de werkenden de laatste jaren nog wel gunstiger geweest dan de ontwikkeling in de ouderdomspensioenen. Aan de andere kant stijgt de werkloosheid sterk zodat daar voor veel (met name) jongeren juist een sterk negatief inkomens- en koopkrachteffect uit voortkomt. Kortom: er zijn nogal wat gezichtspunten te hanteren.
    Maatwerk in het inkomensbeleid blijft echter nodig, en de stelling “ouderen profiteren ten koste van werkenden” lijkt me te ongenuanceerd.

Wat je laatste alinea betreft, heb je ten dele gelijk. De middels de verdragsbijdrage verzamelde gelden gaan in het Zorgverzekeringsfonds waaruit de zorg in Nederland van zowel de aldaar wonende ouderen en jongeren bekostigd wordt. Aangezien de ouderen daar meer kosten dan ze bijdragen draag je dus bij aan de Nederlandse verzekeringssolidariteit. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. Dat doe je namelijk ook voor de woonlandzorg die de verdragsgerechtigden in je eigen woonland en elders krachtens de Verordening en verdragen gebruiken. Dat laatste werd benadrukt door het EHvJ in zijn arrest C-345/09. Ook daar is sprake van verzekeringssolidariteit (dus per saldo vanuit Nederland), omdat de kosten van de woonlandzorg (plus een beetje pensioenlandzorg in Nederland etc.) voor verdragsgerechtigden hoger zijn dan hun bijdragen. Althans daar lijkt het tot heden op wat de gepubliceerde cijfers betreft (lopen tot 1 mei 2010). Het wachten is op wat nieuwere voor de EU/EER. Maar niet aan te nemen is dan dat het tot een veel andere conclusie zal leiden.

In reactie op: Hoe een raam te plaatsen #198735
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour Jean,

Voor dit soort afwerking gebruikt men liefst compriband.

Salutations, Jos

In reactie op: Internet + TV #186615
     Noë
    Sleutelbeheerder

@Assie: zo lang je een abonnement hebt met uitsluitend internet, dus zonder telefonie en/of televisie via de Livebox over internet, dan kun je elk geschikt modem gebruiken. Bij mijn weten is dit bij Orange momenteel alleen het abonnement ‘découverte’, tenzij er nog abonnementen 1- en 2 Megamax bestaan.

In reactie op: Internet + TV #186614
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit assie op 21/05/2013 22:48
    Ik heb gekeken voor dat camping abonnement, maar dan moet al abonnee zijn, las ik?

niet dat ik weet ik heb alleen een camping abonnement.

In reactie op: Internet + TV #186613
     Noë
    Sleutelbeheerder

Aha, volgens de dame bij orange was het niet mogelijk om een modem uit Nederland te gebruiken!!!! Maar dat is dus niet zo?

30 berichten aan het bekijken - 11,881 tot 11,910 (van in totaal 13,670)

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?