Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderAlbert, ik zie het misverstand. Je reageert op de tekst van Wubbe maar richt je reactie aan mij, Lia.
Het bericht van Wubbe (14 maart) en dat van mij (19 maart) staan pal onder elkaar. In het bericht van Wubbe staat inderdaad ERDF in de door hem opgegeven link.
Mvg, LiaAdmin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit bosbess op 21/03/2013 17:53
…inspectierapport van mijn totaal niet-geïsoleerde (maar ook niet kierende) huisje opgezocht. Het blijkt vier jaar geleden energielabel E (231 à 330) te hebben gekregen, 264 kWh ep/m2.an staat er bij. Ik weet niet wat “ep” is, maar als ze met zulke exacte getallen werken, moeten die toch op metingen zijn gebaseerd, zou ik denken.Bosbess,
dat moet je toch met een beetje natuurwetenschappelijk verstand bekijken.Precies getal? Label E, tussen de 231 en 330, betekent toch 280+18%, dus een onzekerheidsmarge van bijna 20%! Precies getal? De snelheidsmetingen op de autoroute zijn preciezer (minder dan 3% marge). En ik meet met mijn duimstok ook preciezer.
... als ze met zulke exacte getallen werken, moeten die toch op metingen zijn gebaseerd
Je kan van buiten schatten of je kan met een beetje meer onderzoek iets bepalen. Je kan bijvoorbeeld de isolatiedikte inschatten door de vergelijking van de dikte van geïsoleerde en niet geïsoleerde muurdelen. Of men kan een gat in de isolatie boren en de dikte ervan meten. Omdat de warmteweerstand van de meeste isolatiematerialen bekend is kan men daarop een berekening baseren. Maar een warmtedoorgangsmeting zoals in een laboratoriumonderzoek (hoooikist) doet men zeker niet. Foto’s die tijdens de verbouwing resp. de isolatiewerkzaamheden genomen zijn kunnen ook als bewijs dienen.En EP betekent Énergie Primaire, zie hier. Gevonden met 30sec goochelen.
edit: link werkt niet, probeer het met de eerste hit op deze google-lijst
Admin
SleutelbeheerderGeorge, als je kinderen in Nederland (of elders buiten Frankrijk) wonen zijn de regels anders dan wanneer ook zij in Frankrijk wonen. Ik weet niet of iedere notaris daar uit zichzelf aan denkt.
Admin
SleutelbeheerderZoeken op ecologieforum.eu onder rocketstove. De kachel is ontworpen door Peter Berg en deze is ook op dit forum aktief. Overigens komen hier ook vele andere interesante onderwerpen aan bod over verwarmen van je huis maar ook over isolatie en ventielatie, en over alle denkbare onderwerpen met betreking tot ecologie.
Veel leesplezier, René
Admin
SleutelbeheerderJe kunt bij een franse notaire binnenstappen en al deze vragen stellen. De franse notaire gaat pas honorarium vragen als hij aktes passeert of echt research voor je moet doen. Jouw vragen beantwoorden en zo een uurtje met jou doorbrengen kost je dus niets. Op de site van impots.gouv.fr is ook wel wat te vinden.
Admin
SleutelbeheerderAha, schatten met een referentiekader (lees: mijn buurman) nu snap ik het!
Ik dacht dat het een combinatie was van energieverbruik en maatregelen omdat tegen te gaan. Elektrische verwarming scoort dus slecht, net als gebrekkige isolatie, en een ‘groen’ RT2016 huis moet een A scoren. De notaris meldde dat er nog nooit zoveel huizen met een A label waren voorzien en dacht aan misbruik van subsidiegelden of verkoopbevordering.
Het kan best dat de ‘expert’ maar gewoon een schattig gedaan heeft. Maar ik wil daar niet de dupe van zijn. Het is -steeds meer- een belangrijk label, waarmee ze ook aan de belasting knoppen kunnen gaan draaien. Je ziet dat al beginnen met de elektriciteits- gebruik tax. Als ik klaar ben met verbouwen (vrijwel alles volgens norm RT 2012) wil ik toch van die F af.
Admin
SleutelbeheerderHet is een misverstand te denken dat de warmteweerstand (inbegrpen het pakket isolatie) gemeten wordt. In situaties waar geen concrete informatie aanwezig is over gepleegde aanpassingen en toegepaste isolatie, of waar dit niet goed in te schatten is, wordt gewerkt aan de hand van de referentiewaarden. De leeftijd van de woning, het gebied en het type bouw staan hierbij centraal.
Geen informatie beschikbaar? Reken maar dat degene die inspecteert aan de veilige gaat zitten. Dat willen zeggen: aan de lage kant vwb isolatiewaarde. (Dat is wel een poos anders geweest maar na de onthullingen over gerotzooi met de DPE energetique zijn veel bureaus toch voorzichtiger geworden)
Wilm
Admin
SleutelbeheerderIk zou gewoon naar een andere ‘expert’ gaan, misschien krijg je dan label B of label G.
De inflatie van diagnostiques heeft ertoe geleid dat er veel experts worden ingeschakeld die deze naam niet verdienen. Ik heb al de meest vreemde verhalen gehoord van inspecties ‘van buitenaf’.Admin
SleutelbeheerderIk laat assen en spindelaansluitingen maar over aan de ingenieurs. Ik kan er in ieder geval heel veel kracht op zetten (op die as) en heb dus geen last van vastzittende verkalkte kranen. Het sneeuwt.
/kletsmode aan/ O ja, Cyprus ligt dichter bij verwoest Aleppo dan bij moederland stad Athene. Weet ook niemand. /kletsmode uit/
Admin
SleutelbeheerderEr staat toch echt ERDF….
Admin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit wubbe op 14/03/2013 12:31
Wim,Bedankt. Dit adres werkt wel. Ik moet mijn Point de Livraison (PDL) invullen. Dat lukt, dat staat op de factuur. Daarna moet ik de index invullen. Een getal dat op je electriciteitsmeter staat, volgens de uitleg. Tsja, die staat 1000 km hier vandaan… Kan ik deze ‘index’ niet van de EDF factuur halen?
(Het gaat overigens om deze link: https://relevermoncompteur.erdfdistribution.fr/casaweb-ui-erdf/identification.do)
Admin
SleutelbeheerderBeste Albert,
Dankjewel voor je reactie. Maar ik begrijp niet goed waarom je hierin de ERDF noemt. Die heb ik namelijk nooit gezien en ook niet in mijn bericht genoemd. Nee, die man die ik toevallig trof omdat ik in het huis was kwam echt voor de meterstanden (het verbruik dus).
Computer updaten (Java etc) doe ik regelmatig dus dat is ook het probleem niet. Ik blijf gewoon tussen de bedrijven door proberen of ik WEL ooit weer eens kan inloggen. Ik ga, de eerstvolgende keer in het huis een close-up foto van de meter maken zodat ik alle nummers en codes van het apparaat (inclusief de meterstand natuurlijk) in beeld heb.
Vervolgens ga ik die proberen te mailen en maar weer afwachten.
Enige “voordeel” van die (absurd) hoge inschattingen is wel dat je voorlopig niets hoeft BIJ te betalen. Je bouwt immers een goed gevulde spaarpot op.
Groetjes,
LiaAdmin
SleutelbeheerderAlbert,
Lukt het jou dan wel om in te loggen bij Espace client EDF?
Groeten, Leon
Admin
SleutelbeheerderNatuurlijk, Cees, de kogel kan om al zijn assen draaien (en een kogel heeft oneindig veel assen).
De truc is dat de kogelafdichting ook het aansluitpunt van de spindel afsluit zodat geen hoogbelaste spindelafdichting nodig is, die bij ventielen essentieel is en vaak lekt.
Het grote voordeel van kogelkranen is de compleet vrije doorgang bij geopende kraan en de afwezigheid van dode ruimtes waar aankoekingen plaats kunnen vinden.
Nadeel van kogelkranen is de beperkte debietregeling; een kogelkraan moet je eigenlijk alleen voor open/dicht gebruiken en niet voor tussenstanden. Voor een gevoelige debietregeling heb je andere regelorganen nodig (ventielen, schuiven, misschien ook vlinderkleppen).
Afbeeldingen.Admin
SleutelbeheerderBeste Lia,
naar mijn mening heeft ERDF niets te maken met jou verbruik.
De EDF is de leverancier van stroom en de ERDF is de beheerder van het net!
Ik heb trouwens het vermoeden dat een ieder die inlogproblemen heeft eens moet kijken naar een update van Java en Flash op de gebruikte computer.
Dit een vaak voorkomend probleem bij interactieve websites zoals Espace client EDF.
Succes AlbertAdmin
Sleutelbeheerder@ Banjoiste
“Daar liep ik dus afgelopen december tegenaan, omdat ik mijn verblijf in NL op 31-12-12 wilde laten eindigen om geen gebroken belastingjaar te hebben. Dan zit je dus te wachten op je bewijs van uitschrijving wat de belastingdienst wil hebben bij een lap van een formulier dat er voor moet zorgen dat de SVB en andere inhoudingsplichtige instanties stoppen met het inhouden van belastingen. Lukt dus niet, dus toch geen mooie snede op 31-12-12/01-01-13, waar doen we al die moeite voor?”IK heb ooit soortgelijks gehad, want ik wilde me op 1 januari na terugkeer aan het einde van het kalenderjaar uit het buitenland inschrijven bij het GBA. Dat lukte niet, want 1 januari zijn de gemeenteloketten gesloten. 2 januari kon ik terecht en werd dus op die dag ingeschreven (met terugwerkende kracht op 1 januari kon niet). Ik kreeg het jaar daarop een M-biljet voor een immigrant van de Belastingdienst toegezonden aangezien ik tijdens het jaar Nederland zou zijn binnengekomen: dus een binnenlandse periode van 364 dagen en een buitenlandse van 1 dag. Ik heb dat genegeerd en gewoon het P-biljet voor het gehele jaar ingevuld (dus als binnenlands belastingplichtige). De Belastinginspecteur heeft nooit bezwaar gemaakt. Was ook niet in zijn belang overigens.
Admin
SleutelbeheerderDe bedoeling is dat de formulierenstroom tussen landen in verband met Vo883/2004 in 2014 electronisch zal gaan verlopen.
Admin
SleutelbeheerderHee bedankt vd info, enne ik zeur niet over wat wel en niet op het forum geschreven mag worden hoor. Nooit gedaan ook. De enige keer dat ik wat over postings heb geschreven is dat ik lees dat er nog wel eens afgeweken wordt van het oorspronkelijke onderwerp en dat ik dat storend vindt. Tja en zoeken, ik heb in het oude forum gezocht maar het niet kunnen vinden. Anyway, helaas ik woon niet in de buurt van de Jura dus het is overbodige informatie. Ik pas, denk ik, ook niet zo in zo’n club want ik hoef niet zo nodig in een optocht en ik ben zeker nog niet oud haha Maar toch bedankt voor het aanbod.\
WillemAdmin
SleutelbeheerderEn nu de foto
Admin
SleutelbeheerderMechanisch ook een veel sterkere kraan, dus vermoedelijk ook daarom minder vatbaar voor slecht functioneren na aanslag van kalk. Als je de bol draait is er maar 1 as.
Admin
SleutelbeheerderHet valt me op dat de mensen die ‘als de gebeten hond’ reageren dezelfde zijn die gaan overdrijven, met dooddoeners en sarcasme proberen het in het belachelijke te trekken. Zie je op veel fora.
De lente begint, en we hebben er zin in, maar zelfs in de winter lees ik geen kolommen met onzin, of kijk uren naar films die niet interessant zijn. Laten we het hier wel interessant houden, kwebbelen op de entre bavards afdeling, en hopen op vele vragen en goede antwoorden, die leesbaar blijven voor ieder die in Frankrijk woont, of dat wil gaan doen.
PS
Ik weet niet hoeveel mensen op het oude forum zaten, ik denk meer dan nu.Admin
SleutelbeheerderIn oktober 2012 heeft de meteropnemer van de EDF de meterstand opgenomen en genoteerd. Die stand heb ik voor mijzelf ook genoteerd in afwachting van de “afrekenig”.
Ik had een verbruik van 277.
Afrekening kwam eind februari 2013. In eerste instantie grote schrik. Een verbruik van 812!! Hoe kan dat?
De factuur nog eens grondig bestudeerd en woordenboek erbij. Wat betekent het woord “Estimé” dat ik boven de “eindstand” zag staan? Juist!
Ondanks het feit dat ik de meteropnemer hoogstpersoonlijk heb ontmoet, de hand heb gedrukt ben ik ook (veel te hoog) ingeschat. De meteropnemer treffen of missen maakt dus blijkbaar ngeen verschil. Misschien is “mijn” meteropnemer zijn briefje kwijtgeraakt. De juiste eindstand doorgeven via Mon Espace Client lukt mij ook niet omdat ik ((net als anderen in dit forum) de laatste weken niet (meer) ingelogd kom.
Groetjes, LiaAdmin
SleutelbeheerderDe theorie is dat dit een fenomeen is dat te maken heeft met de sidelobes die richtantennes altijd hebben. Net als bij elektronische filters: hoe scherper je probeert iets te bundelen, des te sterker worden deze sidelobes. Het gevolg is dat je in de buurt van Barcelona vrijwel geen signaal hebt en zuid daarvan weer wel. Er zijn – uitgaande van signaalrapporten en een stevige dosis inschatting – kaarten gemaakt van de contouren en de nullijn, met name in Scandinavie en Duitsland. De nullijn loopt van oost Jutland, west van Berlijn naar Leipzig en Salzburg naar Venetie. De lijn is niet verder ingetekend, maar – als ik hem zo extrapoleer – gaat hij zuid van Genua, over de Middellandse zee naar de zuidkant van de Pyreneen.
Voorbij de null is het signaal wel een stuk zwakker.Admin
SleutelbeheerderMooi rapport en goede tip voor kijkers in die regio. Je zou eigenlijk meer naar het oosten pas deze problemen verwachten (Nice). Vooral als je leest dat bijvoorbeeld in Valencia, Spanje, ook een schotel van 1 meter volstaat. Wellicht zit er een aberratie in de schotel van de satelliet waardoor er in jouw omgeving uitdoving van het signaal is. Verifiëren zodra de 2E operationeel is, maar die zal wel vertraging oplopen.
En ja, bij Limoges op de rand van de officiële footprint: sterk signaal, vrijwel geen verschil tussen 1N en 2F
Admin
SleutelbeheerderIk heb toch nog een beetje nagedacht over dit probleem.
Zakelijke informatie, uitwisselen van ervaringen – OK. Wat mij betreft zelfs dubbel OK.
Keuvelen, gezellig kletsen, alles en nogwat afkraken – OK.
Maar een argument stoort me:
<<Als het je teveel wordt, gewoon doorscrollen.>>Want voor ik doorscroll moet ik toch eerst het betreffende stuk lezen, ik moet toch zien of het de moeite waard is of dat ik beter door kan scrollen. En dat wil ik juist niet, lezen wat ik onzinnig gekeuvel vind; dat heb ik in andere fora genoeg meegemaakt.
De stukken van de betreffende gewoon overslaan? Dat is niet eerlijk, want de betreffende schrijft toch vaak ook heel zakelijk. En dat zou ik dan missen.
Dus, ik weet het niet.Admin
SleutelbeheerderJurist, dat verklaart veel. In mijn beroepsgroep zeggen we dat een jurist voor elke oplossing tenminste drie problemen opwerpt. 😉
Steven
Admin
SleutelbeheerderBedankt voor jullie mededelingen. Bevestigen allemaal mijn opvattingen.
Mijn vriend is ook geen ingenieur maar jurist.Admin
SleutelbeheerderHeb overal kogelkranen sinds vele jaren en het water is hier zo hard dat de stalactieten aan mijn douchekop hangen… 😉
Ook genoeg gewone kranen en die zitten regelmatig vast door de kalk.Dus lijkt me inderdaad een onzinverhaal.
Steven
Admin
SleutelbeheerderJaco,
Misschien dwalen we wat af, maar ik denk dat jij (in de buurt van Limoges, toch?) geen problemen hebt met Astra 2F. Ik heb in mijn contreien ook nog geen problemen gehad, afgezien van een korte periode tijdens een serieuze sneeuwbui. Maar ik hoor een hoop geklaag van mensen tussen Carcassonne en Perpignan. Ik heb de signalen van Astra 2F gedurende langere tijd gemeten. Vlak na de lancering zag het hier allemaal goed uit: ik registreerde- op mijn Dreambox – SNR waardes tussen 10 en 13 dB, soms hoger nog dan Astra 1N. Na verloop van tijd zakte dat wat in en eind januari fluctueerden de waardes tussen 9 en 12 dB met een redelijk stabiele dagelijkse gang. Ik heb sindsdien niet meer voor langere tijd gemeten. Hier staan mijn metingen van week 4 en 5: http://www.agr.nl/satTV/week4_5.jpg .
Ik maakte hieruit op dat ik een acceptabel signaal had, maar zo’n 3 dB aan regenmarge moest inleveren tov Astra 1N.
De vraag is natuurlijk wat de dB indicaties op de Dreambox waard zijn – maar het feit dat bij de sneeuwbui op 20 januari het signaal verdween bij 6.5 dB op Channel 5, en dat de theoretische minimum C/N waarde van een QPSK, 22000-5/6 signaal ook 6.5 dB is gaf mij vertrouwen.
Om die reden heb ik een Famaval 100 HD schotel gekocht, die – grosso modo – zo’n 3 dB meer gain zou moeten hebben dan mijn Triax 78.De laatste periode van interferentie met de zon begin deze maand was een mooie gelegenheid om eea te vergelijken. Helaas stak op 6 maart de Autan op, en ik heb uit voorzorg mijn Famaval, die ik tijdelijk aan de ballustrade van mijn balkon had vastgemaakt, gestreken…
Niettemin toch twee plaatjes.
Op 2 maart (http://www.agr.nl/satTV/sun_interference_march_2_2013.png) heb ik twee transponders van Astra 2F gemeten. In beide gevallen verloor ik beeld – bij de grotere schotel gedurende 6 minuten, bij de Triax gedurende 9 minuten.
De volgende dag heb ik het herhaald met transponders op Eutelsat 28A die maar 4.4 db C/N nodig hebben. Hier bleef het beeld bij de 100 cm schotel foutloos, terwijl het bij de Triax 5 minuten uitviel. (http://www.agr.nl/satTV/sun_interference_march_3_2013.png)Overigens – het viel mij ook op dat het verschil tussen Famaval en Triax op 3 maart groter was (3 dB) dan op 2 maart (2.5 dB). Zou best kunnen dat de skew van de Triax schotel niet helemaal goed staat, en dat is met name bij deze transponder erg belangrijk. Ik heb de Triax een tijd terug uitgelijnd en heeft sindsdien vele Autan’s over zich heen gehad.
We zullen zien – maar ik zou vooralsnog in onze omgeving niemand aanbevelen een schotel kleiner dan 90 cm op te hangen – als je tenminste gedurende de hele dag en onder de meeste meteorologische omstandigheden wilt genieten van reruns van Wild at Heart 😉
Ben
Admin
SleutelbeheerderAangezien Canalsat een nieuwe beveiliging in gebruik heeft genomen is het al maanden onmogelijk om de Franse HD kanalen via een TNTSAT of Canal+/Canalsat viacces kaart te bekijken op een andere decoder dan de goedgekeurde decoders. Een Linux ontvanger voor de TNTSAT HD zenders is dus op dit moment geen optie.
Fransat op 5 west is zelfs nog beter beveiligd, daar gaat niets open op een niet-goedgekeurde ontvanger. Er zijn echter enkele zenders gratis te ontvangen in SD zoals France2 en France3 sat
De Aston Xena heeft 2 viaccess kaartlezers alleen geschikt voor Franse TV, ongeschikt voor de Nederlandse kaart.
Er bestaat wel een Fransat CI module. Daarmee kun je een Fransat kaart laten werken in een willekeurige decoder met CI slot. Er zijn CanalDigitaal goedgekeurde decoders met 2 CI sloten. Daar zou je een Fransat CI module en Canaldigitaal CI module in kunnen doen, maar dan zit je vast aan 5 west en het is een dure oplossing.
Voor de Franse HD zenders op Astra1 is momenteel de enige methode om een TNTSAT HD decoder + kaart te kopen in Frankrijk en die aan te sluiten. Het is tevens de meest simpele oplossing.
Er bestaat een kleine schotelantenne die van 5 west t/m 28 oost (Britse zenders) kan ontvangen: Een Wavefrontier Torodial T55. De schotel ziet er lomp uit, maar meet slechts 53 bij 67 centimeter en heeft een bereik van maar liefst 40 graden.
Dan kun je naast de zenders op 5 west ook TF1HD, M6HD en W9 die FTA op 9 oost worden uitgezonden toevoegen. Op die manier kun je vrijwel alle Franse zenders gratis ontvangen, maar niet allemaal in HD.
Zo kun je meer zenders van satelliet halen dan er op de kabel zitten en kun je wellicht je kabelabonnement uitsparen.
-
AuteurBerichten