Kogelkranen en kalkhoudend water

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198984
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kort geleden hoorde ik van een vriend wiens waterverdeler door een professional vernieuwd werd dat deze bij de nourrices geen kogelkranen gebruikt heeft maar gewone kranen (technisch correct: ventielen).
    Volgens de vakman zijn kogelkranen niet geschikt voor zeer hard water. Mijn vriend heeft water van 16 of 18grd DH.
    Dat verbaasde mij, want overal in de chemische en levensmiddelenindustrie worden juist voor moeilijke vloeistoffen, ook suspensies van vaste stoffen in vloeistoffen, kogelkranen gebruikt. Natuurlijk van aangepaste materialen. Daarom had ik ook in dit stuk kogelkranen aanbevolen, zie afbeelding hieronder.
    Ik heb ook op het internet geen informatie gevonden, die de mening van de loodgieter van mijn vriend bevestigde, in tegendeel.
    Had de betreffende loodgieter misschien slechte ervaringen met een model kogelkraan dat juist van het foute materiaal was?
    Wie heeft soortgelijke ervaringen, of wie kan hierover meer zeggen?
    13821010wy.jpg

    #198987
     Anoniem
    Inactief

    Installateurs hebben hier ook het hele systeem met kogelkranen gedaan, onzin dus van die man.
    Kogelkranen zijn vaak goedkoper dan gewone kranen, daar zal de kneep wel zitten.
    En de leek trapt er weer in.

    #198991
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb overal kogelkranen sinds vele jaren en het water is hier zo hard dat de stalactieten aan mijn douchekop hangen… 😉
    Ook genoeg gewone kranen en die zitten regelmatig vast door de kalk.

    Dus lijkt me inderdaad een onzinverhaal.

    Steven

    #198992
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor jullie mededelingen. Bevestigen allemaal mijn opvattingen.
    Mijn vriend is ook geen ingenieur maar jurist.

    #198993
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jurist, dat verklaart veel. In mijn beroepsgroep zeggen we dat een jurist voor elke oplossing tenminste drie problemen opwerpt. 😉

    Steven

    #198990
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mechanisch ook een veel sterkere kraan, dus vermoedelijk ook daarom minder vatbaar voor slecht functioneren na aanslag van kalk. Als je de bol draait is er maar 1 as.

    #198986
     Anoniem
    Inactief

    Waarom is er maar een as als de bol draait?

    #198989
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk, Cees, de kogel kan om al zijn assen draaien (en een kogel heeft oneindig veel assen).
    De truc is dat de kogelafdichting ook het aansluitpunt van de spindel afsluit zodat geen hoogbelaste spindelafdichting nodig is, die bij ventielen essentieel is en vaak lekt.
    Het grote voordeel van kogelkranen is de compleet vrije doorgang bij geopende kraan en de afwezigheid van dode ruimtes waar aankoekingen plaats kunnen vinden.
    Nadeel van kogelkranen is de beperkte debietregeling; een kogelkraan moet je eigenlijk alleen voor open/dicht gebruiken en niet voor tussenstanden. Voor een gevoelige debietregeling heb je andere regelorganen nodig (ventielen, schuiven, misschien ook vlinderkleppen).
    Afbeeldingen.

    #198988
     Anoniem
    Inactief

    Christian, ik wist dit natuurlijk allemaal wel (maar alsnog bedankt)
    Ik wilde alleen op een miereneukerige wijze een grapje uithalen met ratatouille.
    Deze zelfde informatie had in een zelfde bericht gekund, dan heeft de lezer er ook wat aan.
    Zijn beredenering vind ik een beetje kort door de bocht.
    Je moet niet vergeten dat een groot percentage mensen niet eens weten wat een kogelkraan is, of een groot percentage weet niet eens dat als je in Amsterdam bent je dichter bij La Rochelle bent dan als je in cote d’azur bent wat in Frankrijk ligt.
    En nou hou ik er verder over op, fijne dag allemaal, het is hier zeventien graden, ik ga de kogelkranen van het zwembad openzetten en filteren.

    #198985
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik laat assen en spindelaansluitingen maar over aan de ingenieurs. Ik kan er in ieder geval heel veel kracht op zetten (op die as) en heb dus geen last van vastzittende verkalkte kranen. Het sneeuwt.

    /kletsmode aan/ O ja, Cyprus ligt dichter bij verwoest Aleppo dan bij moederland stad Athene. Weet ook niemand. /kletsmode uit/

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?