uitschrijven uit GBA i.v.m. emigratie naar Fr.

Dit onderwerp bevat 20 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197940
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nl gemeente vraagt bij uitschrijving uit GBA i.v.m. emigratie naar Fr een handtekening onder de stelling dat ik “tenminste 2/3 deel van één jaar” buiten Nl zal verblijven.
    Is dit een Nl wettelijke eis, en zo ja waar vind ik die ín de wetboeken terug?
    Gelukkig wordt het weer lente!
    P.Brand

    #197948
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord! Ben ook heel benieuwd waar die gemeente dat op baseert. Een overijverige ambtenaar?

    Wim

    #197949
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ P. Brand

    De wettelijke grondslag daarvoor is te vinden in de Wet GBA:

    Artikel 68

    1. De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.

    2. Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het eerste adres van verblijf in dat land.

    3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen waarin het eerste lid niet van toepassing is

    #197950
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maar daar staat toch niet dat je iets moet tekenen? Inderdaad, nog nooit van gehoord.
    Welke gemeente is dat?

    #197951
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die “binnen 5 dagen voor vertrek” is ook zo’n belachelijke Nederlandse en vooral onpraktische regel. Of je niks anders te doen hebt in die laatste 5 dagen. En als je in een gemeente woont met slechts 1 halve dag per week uitsluitend overdag een opening, zelfs onmogelijk. Ik heb dan ook 2 weken van te voren, na 3 uur wachthok want ook afspraak niet mogelijk, mijn uitschrijven bekendgemaakt per geplande datum.

    Gelukkig begreep de ambtenaar de overweging, maar of ik nog iets getekend heb over 2/3 van een jaar weet ik niet meer.

    #197952
     bosbess
    Deelnemer

    Aardige kwestie, maar praktisch natuurlijk niet echt van belang. Je tekent en je vertrekt, adieu.

    Wat art. 68 GBA betreft: dit lijkt me niet geschreven met het oog op emigratie. Als je emigreert ga je niet in “een jaar” (NB er staat niet “één jaar”!) meer dan 9 maanden naar het buitenland. Je vertrekt en wel voorgoed. Dat is althans de bedoeling. Je gaat niet tien maanden of meer een wereldreis maken, ook ga je niet ergens tijdelijk werken of studeren. Dat overijverige of overbenauwde ambtenaren die zichzelf heel slim vinden dat artikel er soms met de nekharen bij slepen, slaat nergens op. En het gebeurt ook niet in alle gemeentes.

    Zelf heb ik bv voor vertrek een “emigratieformulier” getekend, waarin elke verwijzing naar art. 68 GBA ontbreekt. Zie hier. Een aardige illustratie is ook het emigratieformulier van de brabantse gemeente Son en Breugel. Oorspronkelijk ontbrak hierin ook de formulering van art. 68 GBA. Deze is er duidelijk later met de typemachine aan toegevoegd, waarbij “een jaar” is veranderd in “1 jaar”.

    Jako zou zijn geheugen kunnen opfrissen door het formulier terug te zoeken op de website van de gemeente waar hij het laatst in NL heeft gewoond.

    #197953
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De links werken niet:
    403 Forbidden

    U heeft geen toegang tot deze pagina.

    #197954
     bosbess
    Deelnemer

    Inderdaad, merkwaardig. Dan zal ik wel routebeschrijvingen moeten geven. Eerst voor de gemeente Bergen, Limburg: in de rechterkolom klik je op “Aanvraagformulieren”, in de lijst (op 3 en 4) zie je Aangifteformulier Verhuizing en Aangifteformulier Emigratie.

    Voor de gemeente Son en Breugel kies je in de middelste kolom Een Verhuizing Doorgeven, daar moet je naar beneden scrollen tot je bij Documenten komt: Verhuisformulier en Aangifte Vertrek vanwege Emigratie.

    #197955
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grappig, dat heeft mijn oude gemeente nog steeds niet…

    #197956
     bosbess
    Deelnemer

    Ik weet natuurlijk niet welke gemeente dat was, maar ik heb maar eens gekeken op de sites van de drie grote steden. In Amsterdam kan je een emigratieformulier aanvragen via DigiD en in Rotterdam moet je altijd persoonlijk aan het loket verschijnen, zonder vooraf een formulier te kunnen invullen. In Utrecht kan je kiezen uit 5 verschillende opties (!), waaronder via een simpel emigratieformulier op de website (klik op de vijfde optie). Dit formulier bevat geen verwijzing naar art. 68 GBA.

    Ik vind het overigens maar vreemd dat er niet voor alle gemeenten één duidelijke procedure bestaat met één standaardformulier, waar iedere gemeente haar eigen logo op kan zetten. Daar is de VNG toch voor?

    #197957
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess: 11/03/2013 07:42
    Je gaat wel erg uit van je eigen situatie. Er zijn erg veel mensen, die voor langere tijd naar het buitenland gaan om te werken of op een backpackersreis naar Australia of de USA gaan of gaan helpen op het platteland van Afrika.

    #197958
     bosbess
    Deelnemer

    De vraag, HansPiet, luidde in het kort: waarom moet ik bij emigratie naar Frankrijk een formulier tekenen waarin staat dat ik minstens 2/3 deel van één jaar buiten NL verblijf en waar staat dat?

    Het antwoord van Jan de Voogd: dat is gebaseerd op art. 68 lid 1 GBA.

    Daarop heb ik eenvoudigweg in twijfel getrokken of dat artikel wel bedoeld was voor emigratie. Ik citeer letterlijk: “Je gaat niet tien maanden of meer een wereldreis maken, ook ga je niet ergens tijdelijk werken of studeren.” Ik heb dus wel degelijk gedacht aan al die tijdelijke buitenland-werkers, wereldreizigers en backpack-avonturiers.

    Volgens mij zouden er twee verschillende formulieren moeten bestaan: één voor emigranten en één voor mensen die tijdelijk buiten NL verblijven. Al zou ik zelf me nooit officieel uit NL laten uitschrijven als ik bv voor een jaar zou gaan backpacken. Je blijft in zo’n geval toch gewoon in NL wonen?

    Naar mijn mening is dat artikel verouderd. Toen het werd geschreven was er nog geen sprake van internet en mondialisering. Wereldreizen waren een grote uitzondering. En ze vonden dat je altijd bereikbaar moest blijven voor de officiële instanties. In deze tijd vraag je gewoon aan iemand om op je post te letten en je via email op de hoogte te houden van belangrijke zaken. Er bestaat wettelijk ook nog zoiets als een “briefadres”, maar dat is niet bedoeld voor mensen die tijdelijk in het buitenland verblijven. In de nieuwe wet Basisregistratie Personen (BRP), die op stapel staat, is art. 68 GBA trouwens vrijwel letterlijk overgenomen.

    #197959
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, het heeft gewoon te maken met fraude:spookburgers. Nederland kent inmiddels bijna 500.000 spookburgers.

    #197960
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aangezien ik de auteur ben van de vraagstelling, hierbij dan mijn vorderingen:
    1. Met dank aan Voogd en bosbess ben ik beter geinformeerd.
    2. Er is willekeur bij gemeenten die art. 68 wel of niet in hun aangifteformulier verwerken. Gemeente Utrecht dus inderdaad niet.
    3. Waar het wel verwerkt is in het aangifteformulier (zoals bij onze Nl-gemeente) wordt art. 68 meestal onjuist geciteerd: er staat b.v. “gij zult minimaal 2/3 van een jaar buiten Nl blijven” i.p.v. gij denkt dat u redelijkerwijs vermoedt dat u 2/3 …. etc.
    4. Ik heb begrepen dat onze gemeente inmiddels (na gesprek met gemeentejurist) het prima vindt als je zelf een brief stuurt met alle relevante gegevens zonder in te gaan op de eis van 2/3…etc.
    5. Misschien dat hiermee het juridische gedoe toch een mooi eind heeft.

    #197941
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er valt rond het uitschrijven nog van alles te verbeteren: waarom moet je tot 5 dagen voor vertrek wachten? Alsof je niets anders te doen hebt (werd al genoemd)! Hoe komt het dat je niet gewoon één of twee maanden voor vertrek kunt aankondigen dat je weggaat? Daar liep ik dus afgelopen december tegenaan, omdat ik mijn verblijf in NL op 31-12-12 wilde laten eindigen om geen gebroken belastingjaar te hebben. Dan zit je dus te wachten op je bewijs van uitschrijving wat de belastingdienst wil hebben bij een lap van een formulier dat er voor moet zorgen dat de SVB en andere inhoudingsplichtige instanties stoppen met het inhouden van belastingen. Lukt dus niet, dus toch geen mooie snede op 31-12-12/01-01-13, waar doen we al die moeite voor? Vraag ik een E121 aan, krijg ik een ding in het NEDERLANDS! Moet ik daarmee naar het CPAM en maar hopen dat ze het snappen? Of hebben ze een Frans equivalent zoals bij de aanrijdingsformulieren die je naast elkaar kunt leggen? Dit jaar wordt dus een vechtjaar om de toch nog ingehouden bedragen terug te krijgen, nou ja, we zien wel welke wal het schip gaat keren!

    #197945
     Noë
    Sleutelbeheerder

    V.w.b. die E121 heb ik goed nieuws voor je. Elk land geeft de E-formulieren uit in zijn eigen taal. Door de standaardisatie van deze formulieren in de EU weet elke buitenlandse instantie precies wat per ingevuld vakje wordt bedoeld. Knap hè? En dat in het Europa van vandaag…… 🙂

    #197942
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De bedoeling is dat de formulierenstroom tussen landen in verband met Vo883/2004 in 2014 electronisch zal gaan verlopen.

    #197943
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Banjoiste
    “Daar liep ik dus afgelopen december tegenaan, omdat ik mijn verblijf in NL op 31-12-12 wilde laten eindigen om geen gebroken belastingjaar te hebben. Dan zit je dus te wachten op je bewijs van uitschrijving wat de belastingdienst wil hebben bij een lap van een formulier dat er voor moet zorgen dat de SVB en andere inhoudingsplichtige instanties stoppen met het inhouden van belastingen. Lukt dus niet, dus toch geen mooie snede op 31-12-12/01-01-13, waar doen we al die moeite voor?”

    IK heb ooit soortgelijks gehad, want ik wilde me op 1 januari na terugkeer aan het einde van het kalenderjaar uit het buitenland inschrijven bij het GBA. Dat lukte niet, want 1 januari zijn de gemeenteloketten gesloten. 2 januari kon ik terecht en werd dus op die dag ingeschreven (met terugwerkende kracht op 1 januari kon niet). Ik kreeg het jaar daarop een M-biljet voor een immigrant van de Belastingdienst toegezonden aangezien ik tijdens het jaar Nederland zou zijn binnengekomen: dus een binnenlandse periode van 364 dagen en een buitenlandse van 1 dag. Ik heb dat genegeerd en gewoon het P-biljet voor het gehele jaar ingevuld (dus als binnenlands belastingplichtige). De Belastinginspecteur heeft nooit bezwaar gemaakt. Was ook niet in zijn belang overigens.

    #197944
     bosbess
    Deelnemer

    Banjoiste en Jan de Voogd, ik heb er totaal geen problemen mee ondervonden toen ik naar Frankrijk emigreerde, hoewel ik al eind oktober 2008 daadwerkelijk uit NL vertrok. Vóór die tijd had ik zowel aan de belastingdienst en het CVZ (telefonisch) als aan de gemeente (persoonlijk) laten weten dat ik per 1 januari 2009 officieel zou emigreren. Van belasting en CVZ kreeg ik zeer snel de benodigde formulieren, die ik voorzover nodig ingevuld terugstuurde. Bij de gemeente, waar ik de situatie uitlegde, moest ik een formulier invullen en tekenen en dat zou de behulpzame dame per 31 december verwerken. Ik moest haar dan nog wel even eind december telefonisch laten weten dat de datum 31 december 2009 nog steeds de juiste was. Dat heb ik (vanuit Frankrijk) gedaan, waarna ik keurig mijn uitschrijvingsbewijs op mijn franse adres ontving.

    Doordat de eerste dagen van januari 2009 in het weekend vielen, ging m’n franse gemeentehuis pas op 5 januari weer open. Toen ik daar aankwam om me te laten inschrijven in het bevolkingsregister hoorde ik tot mijn stomme verbazing dat ze dat in Frankrijk niet hebben! Maar, riep ik, ik wil kunnen bewijzen dat ik naar Frankrijk ben geëmigreerd! (Ik had in die tijd geen justificatif van EDF of telefoon, omdat ik tijdelijk woonde in een huis dat in de verkoop stond.) De vriendelijke dame bood aan mij in het kiezersregister in te schrijven en me daarvan een bewijsje te geven, gedateerd 5 januari 2009. Meer dan een kattebelletje op een half A-viertje was het niet, maar het had een officieel stempel en het volstond om te bewijzen dat ik per 1 januari was geëmigreerd.

    Voor het vaststellen waar iemand woont is namelijk niet de datum op een in- of uitschrijvingsbewijs doorslaggevend, hoewel dat uiteraard wel het meest voor de hand liggende bewijsstuk is. Maar waar iemand écht woont wordt uiteindelijk bepaald op basis van de feitelijke situatie, mits je die natuurlijk afdoende kunt aantonen. Dat is bv het geval als je je op de eerstmogelijke dag meldt voor inschrijving (in Jan’s geval in het NL bevolkingsregister).

    #197947
     Noë
    Sleutelbeheerder

    zie heden op http://uitpandigen.nl enkele voorgenomen Nederlandse regeringsmaatregelen ter bestrijding van toeslagenfraude, waaronder verscherpte controles op in- en uitschrijving GBA

    #197946
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals eerder door Jan de Voogd en door mij gemeld: in art. 68 staat nergens een verplichting om te tekenen om minimaal 2/3 jaar niet meer in Nl te wonen. Lees eerdere artikelen maar na en met name de gemeentewet art. 68. Gemeentes maken er een ratjetoe van. Een simpele brief aan de gemeente ter uitschrijving uit het GBA, waarin alle relevante info ( datum van ingang,sofinummers, nieuw adres, etc.) voldoet. Onze gemeentejurist hierop aangesproken gaf ons volledig gelijk.
    met vriendelijke groet.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?