energie label woning

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192664
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij de koop van het huis hoort een energielabel. De vraag is hoe ze dat meten? De meting van mijn huis kreeg een label F, en bestond uit een onderhuis die gedeeltelijk geïsoleerd was, (alle wanden en de vloer en plafond in badkamer en slaapkamer) en een bovenhuis die dat geheel niet was.

    De verkoper heeft dat verplichte nummer laten afwerken net als de lood inspectie etc. Nu begreep ik dat het bureautje maar heel kort binnen is geweest, zonder de oude eigenaar. Hoe meten ze de isolatiewaarde van wanden met gipsplaat afwerking? Hoe weten ze hoeveel isolatie daar achter zit, dat er dubbelglas zit is eenvoudig vast te stellen. Er was geen opgave gedaan van gebruikte materialen.

    De waarde F heeft mijn buurman in zijn kierende, niet geïsoleerde huis ook gekregen.

    #192673
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou gewoon naar een andere ‘expert’ gaan, misschien krijg je dan label B of label G.
    De inflatie van diagnostiques heeft ertoe geleid dat er veel experts worden ingeschakeld die deze naam niet verdienen. Ik heb al de meest vreemde verhalen gehoord van inspecties ‘van buitenaf’.

    #192674
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is een misverstand te denken dat de warmteweerstand (inbegrpen het pakket isolatie) gemeten wordt. In situaties waar geen concrete informatie aanwezig is over gepleegde aanpassingen en toegepaste isolatie, of waar dit niet goed in te schatten is, wordt gewerkt aan de hand van de referentiewaarden. De leeftijd van de woning, het gebied en het type bouw staan hierbij centraal.

    Geen informatie beschikbaar? Reken maar dat degene die inspecteert aan de veilige gaat zitten. Dat willen zeggen: aan de lage kant vwb isolatiewaarde. (Dat is wel een poos anders geweest maar na de onthullingen over gerotzooi met de DPE energetique zijn veel bureaus toch voorzichtiger geworden)

    Wilm

    #192671
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aha, schatten met een referentiekader (lees: mijn buurman) nu snap ik het!

    Ik dacht dat het een combinatie was van energieverbruik en maatregelen omdat tegen te gaan. Elektrische verwarming scoort dus slecht, net als gebrekkige isolatie, en een ‘groen’ RT2016 huis moet een A scoren. De notaris meldde dat er nog nooit zoveel huizen met een A label waren voorzien en dacht aan misbruik van subsidiegelden of verkoopbevordering.

    Het kan best dat de ‘expert’ maar gewoon een schattig gedaan heeft. Maar ik wil daar niet de dupe van zijn. Het is -steeds meer- een belangrijk label, waarmee ze ook aan de belasting knoppen kunnen gaan draaien. Je ziet dat al beginnen met de elektriciteits- gebruik tax. Als ik klaar ben met verbouwen (vrijwel alles volgens norm RT 2012) wil ik toch van die F af.

    #192672
     bosbess
    Bijdrager

    Dag Ratatouille, nieuwsgierig geworden door het bovenstaande heb ik het inspectierapport van mijn totaal niet-geïsoleerde (maar ook niet kierende) huisje opgezocht. Het blijkt vier jaar geleden energielabel E (231 à 330) te hebben gekregen, 264 kWh ep/m2.an staat er bij. Ik weet niet wat “ep” is, maar als ze met zulke exacte getallen werken, moeten die toch op metingen zijn gebaseerd, zou ik denken. Inderdaad vreemd dat jouw gedeeltelijk geïsoleerde huis op F is gewaardeerd. Staat daar ook zo’n precies getal bij? En kan dat kloppen met je energieverbruik?

    #192670
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit bosbess op 21/03/2013 17:53
    …inspectierapport van mijn totaal niet-geïsoleerde (maar ook niet kierende) huisje opgezocht. Het blijkt vier jaar geleden energielabel E (231 à 330) te hebben gekregen, 264 kWh ep/m2.an staat er bij. Ik weet niet wat “ep” is, maar als ze met zulke exacte getallen werken, moeten die toch op metingen zijn gebaseerd, zou ik denken.

    Bosbess,
    dat moet je toch met een beetje natuurwetenschappelijk verstand bekijken.

    Precies getal? Label E, tussen de 231 en 330, betekent toch 280+18%, dus een onzekerheidsmarge van bijna 20%! Precies getal? De snelheidsmetingen op de autoroute zijn preciezer (minder dan 3% marge). En ik meet met mijn duimstok ook preciezer.

    ... als ze met zulke exacte getallen werken, moeten die toch op metingen zijn gebaseerd
    Je kan van buiten schatten of je kan met een beetje meer onderzoek iets bepalen. Je kan bijvoorbeeld de isolatiedikte inschatten door de vergelijking van de dikte van geïsoleerde en niet geïsoleerde muurdelen. Of men kan een gat in de isolatie boren en de dikte ervan meten. Omdat de warmteweerstand van de meeste isolatiematerialen bekend is kan men daarop een berekening baseren. Maar een warmtedoorgangsmeting zoals in een laboratoriumonderzoek (hoooikist) doet men zeker niet. Foto’s die tijdens de verbouwing resp. de isolatiewerkzaamheden genomen zijn kunnen ook als bewijs dienen.

    En EP betekent Énergie Primaire, zie hier. Gevonden met 30sec goochelen.

    edit: link werkt niet, probeer het met de eerste hit op deze google-lijst

    #192665
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Bosbess, Bij mij is het 426 kWh ep/m2. Faible emission is wel D 24.( 24kq eqCO2/m2)
    Het lijkt toch vooral gebaseerd op een elektriciteits gebruik in het verleden, want op de achterpagina staat wel globaal beschreven hoe de benedenwoning is opgebouwd (binnenzijde geïsoleerd, dubbelglas en luiken etc) maar er is niets ingevuld qua waardes. Het oude verbruik -tijdens de herbouw- van elektriciteit bij chauffage, de eau chaude sanitaire et refroidissement zijn berekend.

    Grappig, het bouwjaar staat op -na 2000-, als je een 200 jaar oude deels-ruïne tot leven wekt, gaat er een nieuw termijn in… En dan heb ik straks een geheel op norm geïsoleerd huis met een F label! 😕

    #192667
     bosbess
    Bijdrager

    Dankjewel Christian voor je uitleg. Om te beginnen moet ik toegeven dat ik niet vooraan stond toen het natuurwetenschappelijk verstand werd uitgedeeld. Ik had dan ook die twee getallen niet gelezen als onzekerheidsmarges, maar als afbakening: alle uitkomsten daartussen vallen onder E, zoals mijn 264. Als ze niet precies kunnen meten, waarom laten ze het dan niet bij die twee getallen? Waarom geven ze dan ook nog een precies getal voor het betreffende huis? En waar is dat dan op gebaseerd?

    Als ze het inderdaad gewoon op het voormalige energieverbruik baseren, zoals Ratatouille vermoedt, zou dat in mijn geval al veel verklaren, omdat mijn huis voorheen een maison secondaire was. Het was dus maar een gedeelte van het jaar bewoond en niet in de winter. Voor Ratatouille zou het kunnen betekenen dat bij een volgende inspectie het huis een veel gunstiger energielabel krijgt.

    Je link leidt naar de inhoudsopgave van het forum, dus heb ik zelf maar even gegoogeld. Een hele lijst met alles wat ep allemaal kan betekenen, maar geen Energie Primaire! (Tussen twee haakjes: de gewenste hex-kleur voor links is niet FF0000 maar BB1100, zoals Wim mij meedeelde.)

    Ratatouille, bij mij staat een broeikas-gas uitstoot van F 79 (door de aanwezigheid van centrale verwarming en eau chaude op fioul?). Als bouwjaar staat vermeld “vóór 1948”, terwijl het huis vast al meer dan 100 jaar oud is. Ongeveer 40 jaar geleden is er een aanbouw aangebouwd. Leuk is dat ik nu pas voor het eerst dat inspectierapport nader bekijk, al begrijp ik er nog steeds niet veel van.

    #192669
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bosbess, sorry voor de foute link.
    Probeer het met de eerste hit op deze pagina, daar vind je op p.116+117 van het PDF-document de verklaring. Vreemd, ik kan geen directe link naar dit document maken.

    PS. Dit is FF0000 en dit BB1100
    De tweede keuze vind ik een beetje beschaafder, niet de kleur van schoolmeestersinkt.

    #192666
     bosbess
    Bijdrager

    Mijn gezonde boerenverstand verzet zich in alle hevigheid tegen wat mijn beetje natuurwetenschappelijk verstand probeert te begrijpen uit je pdf-documenten, Christian. Ik heb dus maar eens gegoogeld op Energie Primaire. Daarvan zijn verschillende eenvoudige uitleggen voorradig, waarvan ik die in Wikipedia uiteindelijk het duidelijkst en het volledigst vond. Ik begrijp nu dat de volgende energie-vormen worden onderscheiden:

    1. Energie primaire: de energie die in de natuur aanwezig is (zonne- en windenergie, aardolie, gas, hout, kernenergie).
    2. Energie secondaire: de energie die daaruit overblijft na verwerking en transport naar de gebruiker.
    3. Energie finale: de energie die de gebruiker gebruikt door bv de lichtschakelaar aan te zetten of de kachel aan te steken.

    Tussen elk stadium gaat een bepaalde hoeveelheid energie verloren.

    Dan komt in verband met het onderwerp van Ratatouille de vraag aan de orde: waarom meten ze voor het huis van de gebruiker de “énergie primaire”? In de praktijk, aldus WP, wordt de énergie secondaire vaak énergie primaire genoemd.

    In jouw link las ik in het eerste pdf-document trouwens (pag 14), dat voor een bepaalde diagnostiek mede wordt uitgegaan van het energieverbruik van de voorgaande drie jaren. Als dat ook hier van toepassing is, zou de veronderstelling van Ratatouille dus terecht zijn.

    #192668
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad, Bosbess,
    het verschil tussen energie primaire en secondaire (of finale) ligt in de omzettingsrendementen. Een gas- of kolencentrale heeft zelden een hoger rendement dan 40%, wil zeggen dat rond de helft van de brandstofenergie met het koelwater weggaat. Dat is door warmte-kracht-koppeling ietsje te verbeteren.
    Omdat de algemene toepassing van de omrekening van verbruikte energie naar Energie primaire relatief nieuw is bestaat hier nog veel onzekerheid, vooral in de terminologie.
    Misschien ook interessant:
    in een verbrandingsmotor zoals wij die in onze auto’s hebben verdwijnt van de in het brandstof aanwezige energie ongeveer 1/3 in de uitlaatgassen, 1/3 in het koelwater, en alleen 1/3 is poweroutput aan de koppeling. Dieselmotoren zijn een tikkeltje beter en halen 40-45% rendement.

    #192675
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het DPE-rapport bestaat standaard uit 4 onderdelen:
    – het jaarlijkse energieverbruik;
    – positionering en energieverbuik / m2 / jaar en uitstoot van briekasgassen;
    – beschrijving van “sleutelinformatie”: samenstelling van de (schil van de) woning;
    – voorstellen tot vermindering van het energieverbruik.

    Er zijn binnen de DPE twee manieren toegestaan voor het gestandaardiseerd “schatten” van het jaarlijkse energieverbruik (eerste onderdeel rapport).
    – de ene is “methode #CL”, waarbij een aantqal waarden wordt ingevoerd: (voor woonhuizen met individuele verwarming, ongeacht het bouwjaar, rekening houdend met de thermische kenmerken van het gebouw (klimaatzone, isolatie, beglazing …) en het type geïnstalleerde verwarming en ventilatie
    – de tweede is aan de hand van de energierekening van de laatste drie jaar. Toegestaan voor huisvesting van vóór 1948, collectief verwarmd appartementen, commerciële gebouwen. Deze facturen moeten het daadwerkelijke verbruik aantonen en niet uitsluitend een jaarlijks tarief o.d..

    Hier zie je waarom staat aangegeven dat je huis van vóór 1948 is. Da’s namelijk lekker snel een rapport opstellen.

    Wilm

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?