-
Zoek resultaten
-
Ik wil voor een houtkachel in de woonkamer door de houten vloer gaan en op zolder uiteindelijk door het dak. Wat zijn de eisen aangaande afstand dakbeschot en pijp en doorvoer door houten zoldervloer.
Wil vanaf woonkamer plafond met geïsoleerde kachelpijp werken tot buiten dak…
HaroldIk heb een veranda gemaakt van stalen dakpanplaten. Op de veranda staat een potkachel. Deze potkachel, gestookt op hout, moet een dakdoorvoer hebben. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Welke materialen heb ik nodig voor de pijp in de veranda, de pijp buiten de veranda en als dakdoorvoor zelf? Hoe bevestig ik de dakdoorvoer op de dakpanplaten?
Ik wacht af!!Topic: Pelletkachel – canalisé
In deze streek is het januari-februari ’s nachts vaak een graad of 5-10º, overdag regelmatig rond de 15-20º, maar het is ook wel eens een week 12º. En dan is mijn dikke muren stenen huis mooi constant een graad of 12-14º. Dat is overdag geen probleem, maar ’s avonds is dat toch niet comfortabel.
Ik had gedacht dat met goed ventileren overdag, als ik hier permanent woon, het binnenklimaat zó zou verbeteren dat de aanwezige kleine houtkachel genoeg zou zijn, maar dat is niet zo. Ik heb dus uiteindelijk een pelletkachel gekocht.
Reden om dat hier te vertellen is dat het een “canalisé” pelletkachel is: een hetelucht versie een Olivia Steel “AirPlus” van Ravelli (ze zijn er ook als convectie model, en andere modellen met water-cv aansluiting). Deze kachel heeft een extra kanaal om warme lucht naar een andere kamer te blazen. Eigenlijk bedoeld om met de achterkant tegen een muur te staan en dan een pijp door de muur te steken naar de “andere kamer”. Ik gebruik dat extra kanaal echter voor de bovenverdieping hier.
Erg fraai is dat je twee temperatuursensortjes kan aansluiten, eentje in de hoofd-ruimte, en de andere in de “canalisé” kamer, en dat de kachel dan zelf de warmteverdeling regelt.
Ik had het liefst een speksteen houtkachel gehad, maar deze streek heeft geen hout, en ik heb in huis geen plek kunnen vinden om zo’n ding neer te zetten. Een nieuwe schoorsteen kan ik nergens kwijt, en de bestaande staat op de verkeerde plek. De beoogde plek voor de pelletkachel had al een opening in de muur (60cm dik) naar buiten voor ventilatie van een wc, en die is nu dus gebruikt als afvoerkanaal. (Voor een pelletkachel heb je geen schoorsteen nodig, een pijp door de muur naar buiten is genoeg.)
Deze kachel is 110x80x25 (hxbxd), en is dus maar 25cm diep, waardoor ie makkelijk in een gangetje kan staan, zodat ie z’n warmte het woongedeelte in blaast. Jammergenoeg heeft de kachel alleen maar zo’n extra kanaal aan de achterkant, waardoor het ding toch nog 10cm naar voren moest om plek te hebben voor de hetelucht-pijp aar boven. Maar met 35cm ruimte voor een kachel is ook te leven.
Ik vind het overigens geen kachel om gezellig bij te gaan zitten. De vlam is wel mooi, maar ook onrustig. Het is geen fijn rustig vuurtje als in een houtkachel. De warmte komt uit de kachel in de vorm van hete lucht, eruit geblazen met een krachtige ventilator. Da’s in mijn huis precies de bedoeling, maar je gaat dan niet vóór deze kachel zitten. (Dan moet je een convectiemodel kopen.) Ook wordt er elke paar minuten een handje pellets in het vuur-gedeelte gestort, en dat hoor je.
JS
Wij overwegen om in ons huis, dat nu alleen wordt verwarmd door een houtkachel, een pompe a chaleur/airco te installeren. Heb hier op de site een en ander er over gelezen.
Maar vraag mij af of ik die luchstromen als hinderlijk zou ervaren.
Het liefst zou ik eens bij iemand thuis eens zien in hoeverre het voor mij hinderlijk zou zijn.
Zijn er mensen in de buurt van de regio Deux Sevres (wij wonen in de buurt van Poithier bij wie wij eens zouden mogen kijken?
Ervaringen hier op het forum zijn ook zeer welkom.
Alsmede tips voor goede installateurs en merken van airco’s.Ik heb een nieuwe schoorsteen en kachel geplaatst, 14Kw Invicta Chamane, met 180mm enkelwandig geëmailleerd recht omhoog door het plafond, (waar ik beton in heb gezet) en dan dubbelwandig RVS tot boven de nok. zie hier:
Bij alles heb ik gezorgd voor optimale trek: ik heb twee bomen weggezaagd, ik ga loodrecht omhoog, er zit 35 mmm isolatie in de RVS dubbelwandige pijp (het beste wat er te koop is), en er zit een trekkap op. Ik heb ook een luchtkanaal aangelegd vanuit de garage die uitkomt onder de kachel, hij krijgt dus verse verbrandingslucht. Samen met de prachtige doorgang -geklopt in lood- door het dak was ik erg tevreden.
Te weinig trek bij de kachel is het meest gehoorde probleem, maar: ik heb te veel trek! De kachel moet tussen 6-12 Pa trek hebben, en ik heb het niet gemeten, maar de eerste resultaten doen lijken op het vuur van de smidse; een aangejaagd vuur, hout verbruik enorm, en relatief niet zo veel warmte.
Nu heb ik al twee dagen besteed aan het nalezen van allerlei rubrieken over dit probleem, en ook in het boekje van de kachel staat dat er bijna altijd gebruik gemaakt moet worden van een moderateur de tirage.
(Die moderateur is een klepje die valse lucht aanzuigt als er te veel trek is, dus de rookgassen bijmengt met lucht uit de kamer).
La dépression dans le conduit de fumées doit être comprise entre 6 et 12 Pascals. Cette mesure est vérifiable en chauffe à l’aide d’un manomètre. Un modérateur de tirage est nécessaire dans presque tous les cas pour réguler le tirage aux valeurs préconisées.
Je vraagt je af waarom dat altijd moet, en waarom ze nooit een foto plaatsen van een kachel met zo’n regelaar. Ik denk dat ik het wel weet.
Want… ik heb esthetiek laten meewegen bij de keuze van de kachel en de plaatsing, vandaar de beton doorgang bij het plafond (anders moest ik 50cm onder het plafond al overgaan van enkele naar dubbele buis).En die moderateur de tirage -er zijn verschillende typen , moet geplaatst worden op een T, en dan het liefst 50cm boven de kachel. LELIJK!!! Verpest mijn uitzicht.
Uiteindelijk zal ik wel de keuze maken, want praktisch is toch dominant, maar ik baal.
Veel minder storend is een klep in de pijp -een smoorklep- maar dat is niet optimaal voor de verbranding, en verboden in France, of niet de gewenste 50 cm boven de kachel, maar de T op 1 meter boven de kachel aanbrengen, of mijn schoorsteenmonding, de trekkap, modificeren (lees : beetje dicht maken) is er nog iemand die hier iets zinnigs over kan vertellen?
Dag,
Na een tijdje buiten Frankrijk te hebben gekeken heb ik nu toch weer een huis in Frankrijk op het oog, met een meewerkende makelaar, nota bene. Uiteraard is het weer een beetje “moeilijk” pand, het ligt aan een rivier, en jawel, in een zone rouge qua inondation. Het huis is gebouwd op een fraaie kelder waarvan de vloer een meter of twee boven de rivier ligt. Maar, eens in de 3-5 jaar bereikt het water gedurende één dag de kelder, “un peu”, en eens in de ca. 20-30 jaar is er een grote crue, waarbij het water hoger komt, doch nooit de woonverdieping heeft bereikt (zegt men). Verleden jaar was het raak, en stond er anderhalve meter water, waardoor de 30 jaar oude cv-chaudiere kapot is, en de fosse septique is gaan drijven. De vorige bewoners zijn zo onhandig geweest een muurtje weg te halen dat beschermde tegen “gewone” crues, al had dat deze grote overstroming niet tegengehouden.
De chaudiere staat op een sokkel van een meter, met het oog op de kleine crues schat ik, maar voor deze grote overstroming was ie toch te laag.
De kapotte fosse septique is verder geen probleem, er is ondertussen gemeente-riool aangelegd, waarop makkelijk kan worden aangesloten. De put ligt al vlakbij het huis.
Voor stoken echter, had ik een eau-eau warmtepomp in gedachten, in de kelder, elektrisch gevoed met zonnepanelen. Nu ik weet van de zone rouge voel ik daar een stuk minder voor, een apparaat van 10.000+ euro heb ik liever gegarandeerd boven de waterlijn. Ik zou het buiten het huis kunnen plaatsen, op een wat hoger plekje, maar warm water over langere afstand naar je huis transporteren is ook weer gedoe. Een warmtepomp binnenshuis op het niveau van het woongedeelte lijkt me ook niet fijn, die apparaten maken flink herrie. Dus wat te doen? Dat wilde ik tegen U aan houden.
Dit een klasse E huis, dus 231-300 kWh/m2 per jaar, het heeft dus wel een flinke warmtebehoefte. (Dikke stenen muren, een 75 m2 woonverdieping met daarboven een 75 m2 slaap/werkkamer-verdieping, geen zolder, en een dak met onbekende isolatie, 30 jaar oud.) De “SLCF” cv-ketel in de kelder is dan ook niet klein uitgevallen. Een typeplaatje heb ik echter niet kunnen ontdekken.
Ik weet niet goed hoe je klasse E moet interpreteren, is dat 231-300 kWh/m2 per jaar, gemiddeld, al rekening houdend met seizoen, dag en nacht en alles? Dus nul in de zomer, en meer in de winter? Daar ga ik dan maar van uit. Om de capaciteit van je kachel uit te rekenen moet je weten wat de verdeling over het jaar is. Stel dat je de warmte moet genereren gedurende een half jaar, gedurende de helft van de dag dan reken ik als volgt:
jaarbehoefte = 300 kWh * 150 m2 = 45.000 kWh per jaar
half jaar stoken, halve dagen: 365 : 2 * 12 = 2190 uur per jaar
capaciteit = 45.000 kWh : 2190 uur = 20.5 kW(doe ik dat goed?) Dat is wel de orde van capaciteit van fikse cv ketels, en grotere pompes chaleur..
Het huis heeft radiatoren van de oude cv-installatie, geen vloerverwarming. Er zijn wel flink wat (dikke) radiatoren, niet van die platte moderne, maar die ouderwetse, met “ribben”. De leidingen zijn echter wel de gewone diameter als in conventionele cv-installaties. Voor een warmtepomp-installatie is het cv-water minder heet en zou je wellicht dikkere leidingen willen om toch voldoende warmte te transporteren. Helaas, die liggen al keurig in een betonvloer met fraaie tegels erop.
Nu ligt dit huis in de Cevennen, er lijkt daar een hoop hout te zijn. In ieder geval staan er een hoop bomen. Wat vindt u, is het verantwoord een huis als dit te stoken met hout uit de omgeving? (Iemand in de Gard/Cevennen met een mening?)
Er zijn fraaie speksteenkachels die claimen 6-11 kW te leveren met 2-3 kilo hout per uur (Attika Geo, ART-10). Maar ik voel me ook wel een tikje schuldig om een bos dat niet van mij is op te stoken. Of vindt u dat onzin?
Ik heb ook geen idee hoe het uitpakt om een huis met één zo’n kachel te stoken. Is het op de bovenverdieping dan nog “lekker” te krijgen? Ik kan me iets voorstellen met verstelbare roosters in het plafond van de woonkamer/vloer van de kamers boven die de warmte min of meer naar boven laten. Die vloeren zijn simpele houten planken op balken. Heeft één van u een vergelijkbare situatie?
Ik kan me ook een combinatie voorstellen van warmtepomp en houtstook. De warmtepomp voor een basis-verwarming, en de houtkachel voor de extra warmte op dagen dat je dat nodig vindt.
Dank voor ideeen/opmerkingen!
JS

