• Auteur
    Zoek resultaten
  • #208990

    In reactie op: muffige/houterige lucht


    Admin
    Sleutelbeheerder

    allen, op verzoek van rob even de omgeving:

    het betreft de huiskamer: vloer: betegeld,geen cave of kruipruimte, wanden: steen stucwerk met behand. Plafond geheel hout- houten balken . boerderij uit ca 1850 : Steunbalken zware uitvoering met houten plafond er tussen.
    Verwarming : houtkachel. Omgeving huis; vochtig maar staat op heuvel , afwatering lijkt mij redelijk.

    Overigens zie ik al weer wat aankopingspunten om mee verder te gaan.

    in afwachting en dank alvast groetjes erick

    #208983

    In reactie op: muffige/houterige lucht


    Admin
    Sleutelbeheerder

    De omschrijving doet me denken aan licht vochtig geworden hout- en asresten in houtkachel. Ik ruik het altijd als de kachel uit is gegaan en het geregend heeft (dan komt via de schoorsteen nog wel eens wat vochtige lucht in de kachel). Kachel goed leeghalen als die wat langer uit blijft, is de enige en niet eens volledige remedie.

    #207771

    Admin
    Sleutelbeheerder

    Amaguiz is zo’n verzekeraar. Als je de tevredenheid cijfers bekijkt op een vergelijkingssite, dan regent het klachten over deze goedkope web-only verzekeraar. Keren niet uit bij schade, doen moeilijk als je je contract wil beëindigen, wijzen op vage clausules, en hebben algemene voorwaarden die sowieso bijna alles uitsluiten waarvan je juist dacht, dat je er verzekerd voor was.

    Menig consumenten programma heeft zijn tanden er al ingezet. Je betaald premie, maar waarvoor eigenlijk? Zelf de schoorsteen gereinigd? Foei! Andere houtkachel geplaatst? Foei! Wij betalen niet uit bij rook en brandschade…

    #207768

    Admin
    Sleutelbeheerder

    Er zijn helaas verzekeringsmaatschappijen die een clausule in de voorwaarden hebben staan, dat ze 30 procent van de brandschade niet uitbetalen als je niet kan aantonen dat je houtkachel en schoorsteen door een “vakman met diploma” zijn geplaatst.

    Dat, terwijl je – als je goed je best doet- het prima, veilig, zelf kan monteren. Dus heb ik een goede verzekering afgesloten, die wel uitkeert en duidelijke voorwaarden publiceert.

    Schade die buiten jouw schuld is ontstaan, moet vergoed worden.
    ‘Verzekeringsmaatschappijen’ die hun plichten niet nakomen moeten aangepakt worden, gelukkig zijn daar kritische consumenten mediaprogramma’s voor.

    #207745

    Admin
    Sleutelbeheerder

    Sorry hoor @Jos, Ik wist niet dat u dingen beter wist dan de Franse “Professional”

    Er zijn voldoende NL-ers die van alles uit NL mee naar Fr slepen en dan gebruiken op de manier zoals ze dat gewend zijn in NL want zoals het in NL word uitgevoerd is het goed en de rest is prut. Mij best maar ik woon hier inmiddels lang genoeg om te weten dat het verstandiger is iets uit te (laten) voeren op de Franse methode. Tenminste als het met electra of (rook)gas te maken heeft.

    Dat u blijkbaar te maken kreeg met, in uw ogen, incompetente professionals hoeft u niet direct op mijn hint af te reageren.
    Zo heb ik mijn nieuwe houtkachel (als renovatie project) laten aansluiten door professionals die wel iets konden. Ze kwamen met het juiste spul aan dakdoorvoeren e.d., alles tegen laag btw tarief en vervolgens korting op de inkomstenbelasting. Mijn hint was slechts dat het zo ook kan met een hoop gesleep en onzekerheden minder.

    #207660

    Admin
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    [quote quote=207538]Dus, laat de aansluiting door een erkent bedrijf doen dat hiervoor gecertificeerd is. Met de factuur in de hand kan je aantonen dat het door een vakman is aangesloten.[/quote]

    Met alle respect, maar kom mij nu alstublieft niet aan met verhalen dat men pas gerust kan zijn als iets door een gecertificeerd bedrijf is uitgevoerd, of bangmakerij over niet-uitbetalende verzekeringen waar ook alle Franse internetfora mee vol staan.

    Het stikt in Frankrijk van de zogenaamde gecertificeerde bedrijven die u figuren op uw dak sturen die juist gisteren een carrière als parkeerwachter of telemarketer hebben ingeruild voor die van “gecertificeerd monteur” of “gekwalificeerd installateur”. Zo heb ik ooit mijn houtkachel plus schoorsteen laten installeren door een Franse “professionnel” waarna bijna mijn huis afbrandde, mijn riolering laten aanleggen door een Franse “professionnel” met vervolgens continu verstoppingen vanwege een haaks T-stuk onder de grond, mijn waterleiding laten repareren door een Franse “professionnel” waarna ik een gratis moeras naast mijn huis kreeg en de homokineten van mijn auto laten vervangen door een Franse “professionel” met als gevolg dat een paar honderd kilometer later één van de aandrijfassen los op straat lag.

    Naar mijn ervaring is iedereen die een boek of handleiding kan lezen en beschikt over een IQ boven kamertemperatuur zeker zo goed in staat serieuze werkzaamheden te verrichten als de gemiddelde Franse “professionnel”, al is het alleen maar omdat de doe-het-zelver rustig de tijd kan nemen om de klus zorgvuldig te klaren. Bij mij komen de Franse “professionnels” er in elk geval niet meer in, ik ben er wel klaar mee.

    En dan heb ik het nog niet eens gehad over de enorme besparingen in geld die enige zelfredzaamheid mogelijk maakt.

    Salutations, Jos


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Ik wil voor een houtkachel in de woonkamer door de houten vloer gaan en op zolder uiteindelijk door het dak. Wat zijn de eisen aangaande afstand dakbeschot en pijp en doorvoer door houten zoldervloer.
    Wil vanaf woonkamer plafond met geïsoleerde kachelpijp werken tot buiten dak…
    Harold


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een veranda gemaakt van stalen dakpanplaten. Op de veranda staat een potkachel. Deze potkachel, gestookt op hout, moet een dakdoorvoer hebben. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Welke materialen heb ik nodig voor de pijp in de veranda, de pijp buiten de veranda en als dakdoorvoor zelf? Hoe bevestig ik de dakdoorvoer op de dakpanplaten?
    Ik wacht af!!

    #201951

    Admin
    Sleutelbeheerder

    [quote quote=167584]Een CV ketel op pellets … kan ik me nog voorstellen.[/quote]

    (deze bijdrage verscheen niet..?)

    Dat had hier ook wel gekund, maar ik heb er niet voor gekozen omdat ik het a) een heel gedoe vond om leidingen aan te leggen, er b) geen plek is voor radiatoren, en c) het stookseizoen hier maar een 6-8 weken is, d) er alleen ’s avonds gestookt hoeft te worden, en e) ik maar een paar graden wil bijverwarmen, en f) een extra schoorsteen niet nodig is. De kosten van mijn pellet-lucht-kachel zijn dan een fractie van die van een cv installatie, en het plaatsen van het ding was in een paar uur gebeurd.

    De asla bevat overigens nauwelijks as, voor één avond stoken niet meer dan een handjevol. Een houtkachel geeft véél meer as.

    De 15kg zakken sjouwen.. ach, als je wat ouder wordt gebruik je daar een boodschappenkarretje voor 🙂 Verder is hout sjouwen natuurlijk net zo veel werk.

    Ik vind hout stoken overigens dolle boel, en ik had graag een speksteenkachel gehad als deze Attika Coluna.

    In Frankrijk heb ik huizen gezocht waar véél (stook)bos mogelijk was, wat de Engelsen een “coppice” noemen, wij noemen dat gewoon “hakhout”, de Fransen “taillis”. Een bos waar je in rotatie van een jaar of 7-8 hout rooit. Een hoop werk, maar je kan dan ongelimiteerd stoken zonder je schuldig te voelen dat je Canadees bos in pelletvorm opstookt, al staat er met héle grote letters ECO op de (groene) zakken.

    Overigens, er bestaan ook fornuizen op pellets, je kàn er dus óók op koken!

    JS (schuldig)

    • Deze reactie is gewijzigd 8 jaren, 5 maanden geleden door Admin.
    #201949

    Admin
    Sleutelbeheerder

    Het ouder worden en hout stoken is zeker een vraagstuk, er komt heel veel arbeid bij kijken.
    Wij hebben onlangs eens bedacht om ooit in de toekomst jongeren uit de naburige dorpen het werk te laten doen en ze daarvoor te betalen. Dat je dan zelf nog blokken moet ophalen en in de kachel moet stoppen, dat moet toch kunnen tot op hoge leeftijd?

    Liever dat dan pellets, er is veel te zeggen over de schone verbranding en de lage CO waardes, maar dan moet de verbranding wel microprocessor worden aangestuurd met sensoren en gewogen toevoer van de brokjes. Allemaal dingen die onderhouden moeten worden en kapot gaan. Dan is een houtkachel -en eventuele elektrische kachel- veel simpeler.

    Volgens mij moet er ook op een pelletkachel een schoorsteen.


    Admin
    Sleutelbeheerder

    In deze streek is het januari-februari ’s nachts vaak een graad of 5-10º, overdag regelmatig rond de 15-20º, maar het is ook wel eens een week 12º. En dan is mijn dikke muren stenen huis mooi constant een graad of 12-14º. Dat is overdag geen probleem, maar ’s avonds is dat toch niet comfortabel.

    Ik had gedacht dat met goed ventileren overdag, als ik hier permanent woon, het binnenklimaat zó zou verbeteren dat de aanwezige kleine houtkachel genoeg zou zijn, maar dat is niet zo. Ik heb dus uiteindelijk een pelletkachel gekocht.

    Reden om dat hier te vertellen is dat het een “canalisé” pelletkachel is: een hetelucht versie een Olivia Steel “AirPlus” van Ravelli (ze zijn er ook als convectie model, en andere modellen met water-cv aansluiting). Deze kachel heeft een extra kanaal om warme lucht naar een andere kamer te blazen. Eigenlijk bedoeld om met de achterkant tegen een muur te staan en dan een pijp door de muur te steken naar de “andere kamer”. Ik gebruik dat extra kanaal echter voor de bovenverdieping hier.

    Erg fraai is dat je twee temperatuursensortjes kan aansluiten, eentje in de hoofd-ruimte, en de andere in de “canalisé” kamer, en dat de kachel dan zelf de warmteverdeling regelt.

    Ik had het liefst een speksteen houtkachel gehad, maar deze streek heeft geen hout, en ik heb in huis geen plek kunnen vinden om zo’n ding neer te zetten. Een nieuwe schoorsteen kan ik nergens kwijt, en de bestaande staat op de verkeerde plek. De beoogde plek voor de pelletkachel had al een opening in de muur (60cm dik) naar buiten voor ventilatie van een wc, en die is nu dus gebruikt als afvoerkanaal. (Voor een pelletkachel heb je geen schoorsteen nodig, een pijp door de muur naar buiten is genoeg.)

    Deze kachel is 110x80x25 (hxbxd), en is dus maar 25cm diep, waardoor ie makkelijk in een gangetje kan staan, zodat ie z’n warmte het woongedeelte in blaast. Jammergenoeg heeft de kachel alleen maar zo’n extra kanaal aan de achterkant, waardoor het ding toch nog 10cm naar voren moest om plek te hebben voor de hetelucht-pijp aar boven. Maar met 35cm ruimte voor een kachel is ook te leven.

    Ik vind het overigens geen kachel om gezellig bij te gaan zitten. De vlam is wel mooi, maar ook onrustig. Het is geen fijn rustig vuurtje als in een houtkachel. De warmte komt uit de kachel in de vorm van hete lucht, eruit geblazen met een krachtige ventilator. Da’s in mijn huis precies de bedoeling, maar je gaat dan niet vóór deze kachel zitten. (Dan moet je een convectiemodel kopen.) Ook wordt er elke paar minuten een handje pellets in het vuur-gedeelte gestort, en dat hoor je.

    JS

    #201908

    Admin
    Sleutelbeheerder

    De PGS15 reglementen in NL (voor flessen >125 liter) geven ongeveer wel aan wat de risico’s zijn van de opslag van gassen. Ik loop in mijn situatie geen gevaar.

    ‘Voor opslag van gasflessen met brandbare gassen die zwaarder zijn dan lucht zoals propaan en butaan, moet een afstand worden aangehouden van ten minste 5 meter tot kelderopeningen, putten en straatkolken die in open verbinding staan met de riolering en van tenminste 7,5 meter tot aanzuigopeningen van ventilatiesystemen die zijn gelegen op minder dan 1,5 m boven het maaiveld.

    De vloer van de opslagvoorziening mag niet lager zijn gelegen dan de omliggende vloer of die van aangrenzende ruimten. Deze vloer moet vlak zijn en vervaardigd van onbrandbaar materiaal. Bij een open opslagvoorziening moet de vloer afwaterend zijn en er mag zich geen gas kunnen verzamelen onder deze vloer.

    De buiten-opslagvoorziening moet van niet brandgevaarlijk materiaal vervaardigd zijn, maar hoeft geen dak te hebben, omdat weersinvloed een verwaarloosbaar risico is. De locatie van de gasflesopslag buiten moet ongeacht het gassoort aan de onderstaande afstandsregels voldoen.’

    De noodzakelijke sproeiers zijn meestal wel beschikbaar voor zowel propaan als butaan voor de meeste kooktoestellen. Koop je bij een Zweedse woonwinkel dan kan je de gewenste sproeier er bij bestellen. Verder lijkt mij het aansluiten van een fles en een volle voorraadfles bij de hand het meest foolproof. Hoe minder verbindingen en kleppen in de installatie, des te beter. Keep it simple.

    Beschikking over twee systemen, (bijvoorbeeld een elektrische plaat, een camping gasstel of een houtkachel met platte kookplaat) maakt het wonen in een geïsoleerd gebied helemaal zeker. Redundantie.

    #201778

    In reactie op: Radiateurs électriques

    Een paar korte opmerkingen. Inderdaad heeft die eerste oliecrisis (1973) het een en ander in beweging gezet. Maar we kunnen verder teruggaan, naar de periode van wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Energiecentrales waren of onbruikbaar geworden, weggebombardeerd zoals in Duitsland en ook Frankrijk, of werden met het nodige improvisatievermogen draaiend gehouden. Een beperkte capaciteit maar met wel een technisch gegeven dat ook tegenwoordig weer opduikt in de discussies over kolengestookte centrales: die zet je niet zo maar uit, of die kun je ook niet even op een wat lager pitje elektriciteit laten produceren. Probleem: overdag was de beperkte capaciteit nodig om de industrie en bedrijvigheid van stroom te voorzien, maar wat doen we ’s nachts? Opkomst van het dag/nacht tarief. De elektrische boiler op nachtstroom gevoed en de opkomst van de accumulateurs. De warmte van de in de kleine uurtjes met goedkope elektra verhitte units blaas je dan overdag geleidelijk je huis in. Op die manier kon het stroomnet ook ’s nachts de opgewekte energie kwijt. Een gelijkmatige en ook voorspelbare belasting van de energiecentrales, wat wil je meer als energie producent en beheerder van het stroomnet.

    De EDF heeft dankzij de ooit extreem lage kWh prijzen de elektrische verwarming ongekend populair gemaakt in Frankrijk. Zeker bij EDF werknemers, die betaalden maar een fractie van de normale tarieven……Eind zeventiger jaren, begin tachtiger jaren werd de boerderij waarin wij nu wonen door de vorige eigenaar ingrijpend verbouwd, isolatie, dubbelglas en alles elektrisch verwarmd: vijf zware accumulateurs van elk ongeveer 4 kW en zeven radiateurs électriques, elk ongeveer 1500 watt. Moderner kon niet. Zo’n accumulateur – merk Olsberg – zie je hier op de foto staan, onder de deurtjes van de groepenkast. Wat daar rechts boven hangt ziet er uit als een tableau électrique, maar is het niet. Omdat het totale vermogen de 60 ampère van de puissance souscrite van de disjoncteur de branchement (DB) verre te boven zou gaan is er een vrij complexe délestage unit aanwezig, in feite een soort analoge computer met acht vermogensmodules. Daarmee wordt voorkomen dat de DB alle stroom uitschakelt: vlak voordat die grens bereikt wordt schakelt die unit niet prioritaire verwarmingsgroepen uit. En wanneer het totale stroomverbruik in huis weer wat gezakt is worden ze weer ingeschakeld.

    Mooi systeem, alleen erg duur geworden door de stijgende elektriciteitstarieven. En in de praktijk toch niet erg comfortabel: het systeem werk traag. En inmiddels aan het eind van zijn technische levensduur: sommige vermogensmodules zijn inmiddels defect en de ventilatoren van de accumulateurs maken veel herrie: lagers versleten en niet meer ergens en stock.

    We stoken nu met een houtkachel en hebben de elektrische radiatoren in de slaapkamers en de badkamer gehandhaafd. Die hoeven per dag hooguit een paar uur te branden. Voordeel van elektrisch verwarmen is natuurlijk wel dat je bij wat langere afwezigheid geen zorgen hebt over het mogelijk bevriezen van je cv installatie – continu aan kan ook, maar kost wel wat – en je hebt geen onderhoudskosten aan je met hout, gas of olie gestookte cv ketel. Tegenwoordig wettelijk verplicht.

    #195705

    In reactie op: Stroomuitval bij Orphée


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Prachtig verfilmd. Dank dat je die film onder de aandacht hebt gebracht.
    Wat de stroomstoringen anno nu in Frankrijk betreft, kan ik je vertellen dat wij er regelmatig mee te maken hebben. Het hoeft maar even te onweren of alles slaat uit – tenminste meestal. Maar met een houtkachel, een gasoven en kaarsen komen we nooit echt in nood. Voor ons dus geen aggregaat. Het langst dat we zonder stroom hebben gezeten, is vier dagen geweest. De buren kwamen bij ons eten, want ze kookten en stookten op elektra.
    Frans

    #201666

    In reactie op: Rieten dak


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Nou nou nou Ruudj, beetje optimistischer kan ook wel hoor 😉
    Allereerst, die glazen pui behoort niet bij het huis, dat is een aangebouwde tuinkeuken.
    Het huis is gebouwd in 1975 voor een rijke kledingmagnaat.
    Ik ben geen isolatiefreak zoals veel mensen zijn die niets willen stoken om er toch in de pyama bij te zitten.
    Je kunt niet en het een en het ander hebben.
    Echter moet ik de kap of hertellen of helemaal vernieuwen.
    Herstellen betekend dat er alleen maar riet op ligt, vernieuwen betekent dat er een laag isolatie wordt aangebracht, houten platen, en dan riet.
    Dan zou je aan R=4.5 zitten volgens de rietdekker in Nederland.
    Beneden staat een houtkachel waar een kruiwagen tegelijk in gaat, en een moderne cv op olie.
    Inderdaad willen we kijken naar een poele a granule voor de cv.
    De ramen zijn overigens allemaal dubbelglas.

    Cees.


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Wij overwegen om in ons huis, dat nu alleen wordt verwarmd door een houtkachel, een pompe a chaleur/airco te installeren. Heb hier op de site een en ander er over gelezen.
    Maar vraag mij af of ik die luchstromen als hinderlijk zou ervaren.
    Het liefst zou ik eens bij iemand thuis eens zien in hoeverre het voor mij hinderlijk zou zijn.
    Zijn er mensen in de buurt van de regio Deux Sevres (wij wonen in de buurt van Poithier bij wie wij eens zouden mogen kijken?
    Ervaringen hier op het forum zijn ook zeer welkom.
    Alsmede tips voor goede installateurs en merken van airco’s.

    #190099

    In reactie op: Solar power.


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Beste Petrus, Nee ik heb niets teveel betaald hoor.

    Want de electricien hier uit het volgend dorp rekende voor mij uit dat wij binnen 7 jaar de installatie terugverdiend zouden hebben en dat klopt als een zwerende vinger.
    Nou en vermaledijde subsidies ? Het is toch mooi dat de Franse Republiek al dit soort dingen aanmoedigt ? Op onze houtkachels hebben we ook nog een flink bekkie teruggekregen.

    Kijk wij maken de regels niet en als de Republiek deze dingen nu zo graag ziet en zij willen dat graag stimuleren en daarom willen zij er wel wat bijleggen dan zou je toch wel gek zijn als je daar niet dankbaar gebruik van maakt ?

    Onze zonnepanelen zijn van de fabrikant REC uit Noorwegen. Of die goed of slecht bekend is weet ik niet want mijn man is nogal makkelijk in dat soort dingen en die kijkt en hoort die electrician eens aan en die stelt wat vragen en als die man hem bevalt dan is het HOPPA. En als die man hem niet bevalt dan is het Toedeloe.

    En de meterstanden kun je gerust krijgen.

    Wij hebben de installatie – zo’n standaard pakketje van de EDF – laten plaatsen in july 2010.
    En de meterstanden zijn als volgt :

    07/2011 0 – 3570 = 3570
    07/2012 – 3570-7173 = 3603
    07/2013 – 7173-10630 = 3457
    07/2014 -10630-14271 = 3641
    07/2015 -14271-17859 = 3586
    en nu vanmiddag stond hij op 20725 met nog dik anderhalve maand – en de beste productiegewijs ook nog – dus we gaan best iets boven de 3600 KwH uitkomen.

    Het dipje in 2013 komt doordat wij een orage hadden gehad en ik vergeten was de tripswitch terug te zetten want wij zitten aan de voet van de Pyreneen en daar onweert het nogal eens heftig en dan is het allereerste wat eruit knalt de tripswitch van de zonnepanelen.

    Nou we hebben heel veel raar weer gehad en desondanks jaar na jaar vergeleken maakt het bijna niets uit en is het gewoon exact 3600 KwH per jaar. Ik maak niets schoon – nog nooit gedaan – want het regent hier wel eens flink ook af en toe en de zon schijnt toch en wel voor niets en verder heb ik nog nooit zo makkelijk en zo aangenaam geld verdiend met nog een goed gevoel er bij dat die electrician ook wat verdiend heeft en dat wij een heel klein steentje bijdragen aan het bestrijden van global warming.

    #201454

    Admin
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een gebruikte cv ketel gekocht in nederland, deze gebruikt ik als ondersteuning als mijn cv houtkachel om 4 uur s’nacht zonder hout valt, deze kachel werkt op LPG flessengas, die ik ook weer in nl laat vullen als ze leeg zijn ( ben een echte nedelander moet altijd goedkoop zijn. Maak iedere 2 jaar zelf de ketel schoon, niets mis mee.
    Verder maak ik me helemaal niet druk om de franse regelgeving , zie wel hoe dit gaat.
    Ik heb er helemaal geen zin meer in, om mezelf druk te maken over die europese regelgeving, waar de franse zich nooit aan houden.

    #201014

    In reactie op: Schoorsteenveegsets


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben nog een ouderwetse schoorsteen voor onze houtkachel waar zwarte piet incl. pakjes doorheen kan. Naar boven wordt de schoorsteen smaller. Dus om goed te vegen zou dat het handigst van onderen gedaan kunnen worden. Echter, de aangeschafte set van flexibele stangen is op 4 meter echter zo flexibel dat je geen kracht meer kan zetten om het kanaal te reinigen. Ik vraag mij af hoe zo’n lang kanaal nu goed gereinigd kan worden (totale lengte zal ongeveer 5-6 meter zijn).

    #199114

    Admin
    Sleutelbeheerder

    maar nee, het is echt een zuiging. Je hoort hem loeien
    en bij openen deur is het meteen weg.

    Heb je niet gewoon een lek in de deur? Als ik bij onze, soortgelijke houtkachel de deur niet geheel dicht maar net met een klein kiertje van een paar mm open laat dan loeit hij ook als een gek! Handig bij aanmaken en weer even op laten flakkeren na getemperd stoken.

    Ik heb bij een andere kachel onlangs de afdichtingskoorden vervangen omdat die gaar waren. Die kachel brandt nu ook een stuk rustiger dan met de oude koorden.

    Overigens regel ik mijn cuisinière ook gewoon met de geïntegreerde smoorklep, mag officieel niet maar het ding zit er op van origine en het werkt perfect voor de regeling.


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een nieuwe schoorsteen en kachel geplaatst, 14Kw Invicta Chamane, met 180mm enkelwandig geëmailleerd recht omhoog door het plafond, (waar ik beton in heb gezet) en dan dubbelwandig RVS tot boven de nok. zie hier:

    Bij alles heb ik gezorgd voor optimale trek: ik heb twee bomen weggezaagd, ik ga loodrecht omhoog, er zit 35 mmm isolatie in de RVS dubbelwandige pijp (het beste wat er te koop is), en er zit een trekkap op. Ik heb ook een luchtkanaal aangelegd vanuit de garage die uitkomt onder de kachel, hij krijgt dus verse verbrandingslucht. Samen met de prachtige doorgang -geklopt in lood- door het dak was ik erg tevreden.

    Te weinig trek bij de kachel is het meest gehoorde probleem, maar: ik heb te veel trek! De kachel moet tussen 6-12 Pa trek hebben, en ik heb het niet gemeten, maar de eerste resultaten doen lijken op het vuur van de smidse; een aangejaagd vuur, hout verbruik enorm, en relatief niet zo veel warmte.

    Nu heb ik al twee dagen besteed aan het nalezen van allerlei rubrieken over dit probleem, en ook in het boekje van de kachel staat dat er bijna altijd gebruik gemaakt moet worden van een moderateur de tirage.

    (Die moderateur is een klepje die valse lucht aanzuigt als er te veel trek is, dus de rookgassen bijmengt met lucht uit de kamer).

    La dépression dans le conduit de fumées doit être comprise entre 6 et 12 Pascals. Cette mesure est vérifiable en chauffe à l’aide d’un manomètre. Un modérateur de tirage est nécessaire dans presque tous les cas pour réguler le tirage aux valeurs préconisées.

    Je vraagt je af waarom dat altijd moet, en waarom ze nooit een foto plaatsen van een kachel met zo’n regelaar. Ik denk dat ik het wel weet.
    Want… ik heb esthetiek laten meewegen bij de keuze van de kachel en de plaatsing, vandaar de beton doorgang bij het plafond (anders moest ik 50cm onder het plafond al overgaan van enkele naar dubbele buis).

    En die moderateur de tirage -er zijn verschillende typen , moet geplaatst worden op een T, en dan het liefst 50cm boven de kachel. LELIJK!!! Verpest mijn uitzicht.

    Uiteindelijk zal ik wel de keuze maken, want praktisch is toch dominant, maar ik baal.

    Veel minder storend is een klep in de pijp -een smoorklep- maar dat is niet optimaal voor de verbranding, en verboden in France, of niet de gewenste 50 cm boven de kachel, maar de T op 1 meter boven de kachel aanbrengen, of mijn schoorsteenmonding, de trekkap, modificeren (lees : beetje dicht maken) is er nog iemand die hier iets zinnigs over kan vertellen?

    #195563

    Admin
    Sleutelbeheerder

    Frans heeft al m’n broeiende reacties al heerlijk verwoord. Op één punt ga ik iets verder : prijzen van zonnepanelen, houtkachels &c. lopen in F opeens op omdat, vanwege die subsidies. Daar zou F eens mee moeten stoppen, met al die marktverstorende ingreepjes. In alle sectoren, overigens.

    Of Jos ’n “ouwe chagrijn” is geworden, weet ik niet. Zo oud zijn we toch nog niet, Jos, en zeurpiet was je geuzennaam.

    Peter.

    #199191

    In reactie op: schouw


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Ik heb de schoorsteen van mijn nieuw aangelegde houtkachel door een artisan laten aanleggen. Conclusie: hij komt bij mij de deur niet meer in 🙁

    Franse artisans hebben hiervoor duidelijk andere regels dan wij Hollanders.
    Ik heb zelf de aansluiting opnieuw gemaakt. En nu geen lekkage 🙂

    Ik zal nog foto’s toevoegen. Een van voor de verbeteractie en een na.
    Zoek de verschillen…

    #196099

    Admin
    Sleutelbeheerder

    Kijk eens naar de mogelijkheden die de Franse overheid creëerde voor een Éco-prêt à taux zéro (éco-PTZ). Je moet dan ten minste twee werkzaamheden op het oog hebben die besparing van energiekosten opleveren. Je moet goede offertes van bedrijven overleggen. Je verving al ramen en deuren, maar misschien wil je nog een houtkachel of wil je nog muren isoleren of nog meer ramen, dan wel luiken vervangen, of je verwarmingssysteem aanpassen, dan wel vloeren isoleren. Zonnepanelen, wellicht? Praat er met je bank over. Wil je je septic tank « en norme » brengen, dan kun je die kosten als derde onderdeel van een boeket voor de éco-PTZ inbrengen. Zo kun je over 20 jaar of langer zonder rente en een laag verzekeringsbedrag i.v.m. overlijden een fors bedrag lenen. Eerder aflossen dan binnen 20 jaar kan ook. Je moet het werk wel uitbesteden aan een erkend bedrijf, begreep ik. Ik heb veel enthousiaste ervaringen over deze specifieke lening gehoord. Kijk eens op: http://www.economie.gouv.fr/cedef/eco-pret-a-taux-zero en andere sites over dit onderwerp. Ik vernam dat je afhankelijk van de hoogte van je inkomen naast deze lening zelfs nog al deze kosten in mindering kunt brengen op je inkomstenbelasting in Frankrijk over het jaar waarin je alles laat uitvoeren. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik tolkte wel bij gesprekken met bank en belastingdienst over dit onderwerp voor deze en gene. Mij bekroop toen het gevoel, dat ik zo stom was geweest hiervan nooit gebruik te hebben gemaakt en dus dief van eigen portemonnee ben. Leningen van 20.000 euro over 20 jaar en dan maandelijks nog geen 200 euro afbetalen … een gemiste kans voor mij, maar misschien niet voor jou!
    Wellicht kunnen andere forumbezoekers die deze lening wel afsloten je er meer over vertellen?

    #201233

    In reactie op: Vloerverwarming


    Admin
    Sleutelbeheerder

    [quote quote=158602]
    Een uitvoerige thermische berekening lijkt me hier noodzakelijk.
    [/quote]

    Helder, dat rekenen zal gebeuren.

    De kelder is niet bruikbaar, dus een isolatielaag van een meter mag van mij best. De te verwarmen ruimte heeft 6 fikse radiatoren die óók niet bedoeld zijn voor gebruik met een warmtepomp. Ik hoop dat de combinatie radiatoren + milde trage vloerverwarming een basisverwarming kan geven die ik kan aanvullen met een houtkachel.

    JS

    #201229

    In reactie op: Vloerverwarming


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Is het eigenlijk een optie als je een kelder hebt met daarboven een te verwarmen woonruimte, tegen het kelderplafond verwarmingsbuizen te monteren, met weer daaronder een dik pak isolatie? Mijn eventuele huis heeft zo’n situatie. De woonkamervloer is prachtig en wil ik liever niet aankomen, maar de kelder eronder is niet bruikbaar.

    Ik realiseer me dat het een heel trage verwarming wordt, maar het idee is dit als basisverwarming te gebruiken met een warmtepomp, en de extra en snel benodigde warmte met een houtkachel te leveren. Die warmtepomp zou dan continu draaien.

    JS


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Beste JSwaal,

    Dat is wél een project!

    Ik wil niet op alle vragen ingaan, alleen een paar opmerkingen met betrekking tot het verwarmingssysteem maken.
    1. Een verwarmingshok (warmtepomp of CV-ketel) buiten het huis, en hoger gelegen dan het normale hoogwater, is een goed idee. Maar de warmwaterleidingen naar het huis moeten ruim gedimensioneerd en goed geïsoleerd zijn.
    2. Het omrekenen van klasse E naar ‘warmtebehoefte op een koude dag’ is niet de goede methode. Een professioneel uitgevoerde berekening van de benodigde warmte volgens EN 12831, zoals hier beschreven, is dringend aan te raden.
    3. Radiatoren vragen een hogere watertemperatuur dan vloerverwarming. En omdat het rendement van warmtepompen hoger wordt naarmate het te overbruggen temperatuurverschil kleiner wordt, is de combinatie warmtepomp+vloerverwarming beter. Maar ik begrijp dat u de vloeren beter niet aan wilt raken.
    4. Dan is een houtkachel die op de bestaande radiatoren werkt misschien een attractieve oplossing. Dus een hout-CV. Ik houd niet van heteluchtverwarmingen (roosters in het plafond die warme lucht naar andere vertrekken moeten brengen): Tocht, geluidsoverdracht, haast niet te regelen, en vooral stoftransport.


    Admin
    Sleutelbeheerder

    Dag,

    Na een tijdje buiten Frankrijk te hebben gekeken heb ik nu toch weer een huis in Frankrijk op het oog, met een meewerkende makelaar, nota bene. Uiteraard is het weer een beetje “moeilijk” pand, het ligt aan een rivier, en jawel, in een zone rouge qua inondation. Het huis is gebouwd op een fraaie kelder waarvan de vloer een meter of twee boven de rivier ligt. Maar, eens in de 3-5 jaar bereikt het water gedurende één dag de kelder, “un peu”, en eens in de ca. 20-30 jaar is er een grote crue, waarbij het water hoger komt, doch nooit de woonverdieping heeft bereikt (zegt men). Verleden jaar was het raak, en stond er anderhalve meter water, waardoor de 30 jaar oude cv-chaudiere kapot is, en de fosse septique is gaan drijven. De vorige bewoners zijn zo onhandig geweest een muurtje weg te halen dat beschermde tegen “gewone” crues, al had dat deze grote overstroming niet tegengehouden.

    De chaudiere staat op een sokkel van een meter, met het oog op de kleine crues schat ik, maar voor deze grote overstroming was ie toch te laag.

    De kapotte fosse septique is verder geen probleem, er is ondertussen gemeente-riool aangelegd, waarop makkelijk kan worden aangesloten. De put ligt al vlakbij het huis.

    Voor stoken echter, had ik een eau-eau warmtepomp in gedachten, in de kelder, elektrisch gevoed met zonnepanelen. Nu ik weet van de zone rouge voel ik daar een stuk minder voor, een apparaat van 10.000+ euro heb ik liever gegarandeerd boven de waterlijn. Ik zou het buiten het huis kunnen plaatsen, op een wat hoger plekje, maar warm water over langere afstand naar je huis transporteren is ook weer gedoe. Een warmtepomp binnenshuis op het niveau van het woongedeelte lijkt me ook niet fijn, die apparaten maken flink herrie. Dus wat te doen? Dat wilde ik tegen U aan houden.

    Dit een klasse E huis, dus 231-300 kWh/m2 per jaar, het heeft dus wel een flinke warmtebehoefte. (Dikke stenen muren, een 75 m2 woonverdieping met daarboven een 75 m2 slaap/werkkamer-verdieping, geen zolder, en een dak met onbekende isolatie, 30 jaar oud.) De “SLCF” cv-ketel in de kelder is dan ook niet klein uitgevallen. Een typeplaatje heb ik echter niet kunnen ontdekken.

    Ik weet niet goed hoe je klasse E moet interpreteren, is dat 231-300 kWh/m2 per jaar, gemiddeld, al rekening houdend met seizoen, dag en nacht en alles? Dus nul in de zomer, en meer in de winter? Daar ga ik dan maar van uit. Om de capaciteit van je kachel uit te rekenen moet je weten wat de verdeling over het jaar is. Stel dat je de warmte moet genereren gedurende een half jaar, gedurende de helft van de dag dan reken ik als volgt:

    jaarbehoefte = 300 kWh * 150 m2 = 45.000 kWh per jaar
    half jaar stoken, halve dagen: 365 : 2 * 12 = 2190 uur per jaar
    capaciteit = 45.000 kWh : 2190 uur = 20.5 kW

    (doe ik dat goed?) Dat is wel de orde van capaciteit van fikse cv ketels, en grotere pompes chaleur..

    Het huis heeft radiatoren van de oude cv-installatie, geen vloerverwarming. Er zijn wel flink wat (dikke) radiatoren, niet van die platte moderne, maar die ouderwetse, met “ribben”. De leidingen zijn echter wel de gewone diameter als in conventionele cv-installaties. Voor een warmtepomp-installatie is het cv-water minder heet en zou je wellicht dikkere leidingen willen om toch voldoende warmte te transporteren. Helaas, die liggen al keurig in een betonvloer met fraaie tegels erop.

    Nu ligt dit huis in de Cevennen, er lijkt daar een hoop hout te zijn. In ieder geval staan er een hoop bomen. Wat vindt u, is het verantwoord een huis als dit te stoken met hout uit de omgeving? (Iemand in de Gard/Cevennen met een mening?)

    Er zijn fraaie speksteenkachels die claimen 6-11 kW te leveren met 2-3 kilo hout per uur (Attika Geo, ART-10). Maar ik voel me ook wel een tikje schuldig om een bos dat niet van mij is op te stoken. Of vindt u dat onzin?

    Ik heb ook geen idee hoe het uitpakt om een huis met één zo’n kachel te stoken. Is het op de bovenverdieping dan nog “lekker” te krijgen? Ik kan me iets voorstellen met verstelbare roosters in het plafond van de woonkamer/vloer van de kamers boven die de warmte min of meer naar boven laten. Die vloeren zijn simpele houten planken op balken. Heeft één van u een vergelijkbare situatie?

    Ik kan me ook een combinatie voorstellen van warmtepomp en houtstook. De warmtepomp voor een basis-verwarming, en de houtkachel voor de extra warmte op dagen dat je dat nodig vindt.

    Dank voor ideeen/opmerkingen!

    JS

    #190280

    Ooit toen dat noch le dernier cri was en de electriceitsprijzen ongekend laag, vermoedelijk medio jaren 70 / 80, heeft de vorige eigenaar zijn kaarten geheel gezet op elektrisch verwarmen. Het geheel aangestuurd door een stevige controle unit: een zg. délestage systeem met analoge computertrekjes. Van een afstandje iets minder imponerend, want keurig ondergebracht in een groot model groepenkast. Grote accumulateurs van Olsberg (zie die overzichtsfoto) die zich tijdens de goedkope uren te goed doen aan electronen en de langzaam opgeslagen warmte dan overdag weer geleidelijk afstaan. In de slaapkamers de bekende wandradiatoren. Het huis is goed geïsoleerd en voorzien van dubbele beglazing. De nieuwe normen zijn aanzienlijk strenger geworden. Die ouderwetse accumulateurs hebben een aantal nadelen, zoek maar eens terug in het oud archief van dit forum, in de wandeling het Wannox-archief geheten.

    De slaapkamerradiatoren zijn gebleven – hoeven hoogstens een uurtje voor te verwarmen – en een stevige houtkachel van Vermont castings (de Encore) houdt nu de séjour en de daaraan grenzende vertrekken goed op temperatuur. De verdieping daarboven is ook behaaglijk: de tomettes worden langzamerhand warmgestookt door het plafond van de woonkamer daar beneden: et voila, een soort vloerverwarming. Op alle forums hier in Frankrijk, voor de Fransen zelf, de Britten, de Belgen of de Nederlanders, er is veel over te lezen. Een Nederlandse inleiding over verwarmen op deze website, hoofdstuk 12. Met onze kachel er ook bij, afbeelding 12.1-15. Om nog even een open deur in te trappen: voordat je gaat nadenken over welk verwarmingssysteem het zou moeten worden, eerst eens kijken wat je aan het verbeteren van de isolatie zou kunnen doen.

    #190279

    Admin
    Sleutelbeheerder

    Rob ik heb eea gelezen maar dag en nacht tarief is denk ik niet haalbaar. Onze boiler zal niet de jongste zijn en opladen bij de doorsnee tarief. Welk tarief ik moet kiezen voor ons verblijf van ca 6 maanden door een groot gedeelte van het jaar, lijkt mij het goedkoopste tarief. Aanpassen kan altijd mochten we er langer verblijven. Er wordt veel met elektra verwarming gedaan lees ik wel op de links van jou. Hoe doen jullie het verwarmen en de houtkachels en elek. verwarming?

Weergave van 30 resultaten - 1 tot 30 (van 49 total)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?